Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Städa i Juno 6

  1. #1
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior

    Städa i Juno 6

    Hej allihop! Har en Juno 6 som jag skulle vilja öppna upp och rengöra lite.
    Allt fungerar men vill förebygga då den stått ett tag i dammigt förråd. Plus att tangenterna skulle behöva en rengörning.
    Är helt noob på detta, vad ska jag tänka på och vilka medel verktyg bör jag använda?
    Tacksam för stöd!

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Invändigt dammsugare. Utvändigt Grön såpa och varmt vatten. Lagomt doserat. Fuktig trasa. Microfiberduk för eftertorkning.

  3. #3
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Ah, så det är lugnt o dammsuga inuti? Fick för mig att det kund skada kretsar? Tack för tipset!

  4. #4
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Ja alltså du får ju vara lite försiktig och kanske inte röra vid kretsarna men runt omkring kretskorten är det lugnt. Bort med böset. Dammiga kretskort är betydligt jobbigare att rengöra/tvätta ordentligt men tops och isopropanol funkar bra för att få bort det värsta

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Luft på burk kan vara bra för att puffa bort damm också.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns även en sorts antistatiska penslar för att borsta på kretskort när/där det behövs. Jag har en sån här: https://www.electrokit.com/rengoring...esd-saker-56mm

    Borsten är ganska styva, så den kan få bort sånt som luft på burk inte rår på.

  7. #7
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Bra tips, tack! Och för tryckluft funkar typ en sån här då?
    https://www.electrokit.com/tryckluft...r-duster-220ml

  8. #8
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Absolut. Finns på Kjell också och även på Clas O tror jag.

  9. #9
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tryckluft på burk suger. Lämnar massa skit efter sig.

  10. #10
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Tips: var försiktig med dammsugaren. Om du har varierbar effekt så ställ den på låg. Tryckluft är ofta mer effektivt. Att synten stått och samlat damm betyder inte nödvändigtvis att den är full med damm på insidan. Tangenterna rengörs nog lättast utifrån, annars måste i princip hela klaviaturen plockas isär. Ta det lugnt och metodiskt så går det nog bra!

  11. #11
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Annars finns ju den här lyxvarianten:
    https://www.inet.se/produkt/1975722/...tec-pro-type-1

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	461,4 KB 
Id:	118297

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu är det väl inga digitala kretsar i en Juno 6 så det är väl inte så känsligt för statisk elektricitet om man jämför med rengöring av datorer?

  13. #13
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tryckluft på burk suger. Lämnar massa skit efter sig.
    Ja, har hört liknande på annat håll. Del i vad som gör mig osäker här, mycket olika besked.

  14. #14
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det väl inga digitala kretsar i en Juno 6 så det är väl inte så känsligt för statisk elektricitet om man jämför med rengöring av datorer?
    Så mindre känslig för dammsugare?

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Juni 6 har en CPU med diverse kringkretsar, används för keyboard-scanning och arpeggiatorn och det är ju DCO:er i den.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, har hört liknande på annat håll. Del i vad som gör mig osäker här, mycket olika besked.
    Jag kan inte säga att jag haft drifters upplevelse. Tryckluften tar ju inte bort allt, men att det skulle bli värre har jag inte varit med om. Men det bildas kondens när man använder tryckluften och kör man för länge i taget kan det väl bli såpass att viss typ av smuts kletar ihop, men det har jag som sagt inte varit med om. Men jag är lite försiktig just med att blåsa för länge i taget på samma ställe och ser jag kondens bildas på det jag blåser på så tar jag en paus.

    Sen så tycker jag inte tryckluft funkar öht på många typer av smuts. Dammlager på kretskort t.ex. tycker jag sällan försvinner med tryckluft, den är bättre för typ dammtussar. Jag kör antistatpenseln för dammlagren. Dammsuger gör jag inte alls med kretskort, utan bara i lådan och kanske klaviaturen.

  17. #17
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tryckluft på burk lämnar ett klibbigt lager ifrån sig ifall man råkar vänd burken i någon vinkel (vilket man oftast gör).
    Jävla skitprodukt! Pröva vända bruken upp och ner så kommer det i stort sätt bara ut vätska!

    Bättre köpa en en minikompressor för en 400:- på Jula som är tusen ggr bättre och enbart trycker ut luft. =)

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Aldrig någonsin varit med om! Har använt tryckluft från Classe och Kjelle hur många gånger som helst. Så jag var ju tvungen att ta fram pavan (denna gång från Webhallen). "Luta ej burken mer än 60 grader" står det på den och det kan jag aldrig ha gjort! För du har så rätt i att det händer nåt när man lutar för mycket, då pyser det ur nåt nästan oljelikt. Spännande! Och lärorikt!

  19. #19
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag hörde att det finns smarta elektriska blåsgrejer nu för tiden, inte testat själv men det ser vettigt ut:

    https://www.webhallen.com/se/product...=pricerunnerse

    Edit: Ah det var ju en liknande musicman postade om innan ja.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tryckluft på burk lämnar ett klibbigt lager ifrån sig ifall man råkar vänd burken i någon vinkel (vilket man oftast gör).
    Jävla skitprodukt! Pröva vända bruken upp och ner så kommer det i stort sätt bara ut vätska!

    Bättre köpa en en minikompressor för en 400:- på Jula som är tusen ggr bättre och enbart trycker ut luft. =)
    Har de kvar minikompressorn du har? Vilken har du i så fall?

Liknande ämnen

  1. Att städa i studion.
    Av Matti i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 14:52
  2. lönsammt städa i källaren !
    Av drdreas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •