Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Oberheim TEO-5

  1. #1
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran

    Oberheim TEO-5

    https://synthanatomy.com/2024/04/lea...la-take-5.html


    According to the Leak, it will be called Oberheim TEO-5 and will be a 5-voice polyphonic analog Synthesizer with the same design as the Sequential Take 5.

    The leak says it will have two oscillators, sync and X-mod. It will also have a classic SEM filter with continuously variable characteristics from lowpass to band stop to high pass and a bandpass mode.

    Oberheim has not yet officially announced the TEO-5, which will probably happen for Superbooth 2024. According to the leak, it will cost 1699€
    Senast redigerat av Hjorten den 2024-04-26 klockan 01:07. Anledning: Mer info /admod

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Det var väntat att de skulle göra en Take5 variant av Oberheimen. Då jag har både en Prophet5 rev 4 och en Take5 ser jag framemot denna. Jag kör oftare Take5 än min Prophet. Jag hade en OBX8 hemma ett tag men den åkte tillbaka (dålig pris performance ratio).

  3. #3
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Inte oväntat, men helt rätt.

  4. #4
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Spännande! Lika bra att börja spara nu.

  5. #5
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ouch… synten jag hoppades skulle komma men just därför utgick från att den inte skulle göra det.

    Jaha, då får jag sälja något och göra plats.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Oj, det står faktiskt ”Made in China” på den, men priset verkar vara ”Made in USA”.

  7. #7
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    "Assembled in USA" står det på min Take 5. Men så klart så kommer många delar från Kina oavsett produkt.
    Skumt håller de på att avveckla sin fabrik i SF som de så stolt gjort reportage ifrån?
    Det hade inte förvånat mig å andra sidan efter att Focusrite köpt upp dem för ett tag sedan.

    Oavsett så är Take 5 den bästa synthen jag någonsin haft i sin prisklass så den här kommer vara minst lika bra. Speciellt om det bra reverbet kommer med, den praktiska low-split funktionen och hela överskådligheten.

  8. #8
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Fint! Men var är volymkontrollerna för respektive oscillator?

  9. #9
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint! Men var är volymkontrollerna för respektive oscillator?
    Oscillator on/off knappar sitter i filter sektionen som på resten av familjen.
    Finns säkert individuell osc volym kontroll på "page-2" i menyn.
    Annars håller jag med Tehporp att detta är inte helt oväntat, men rätt på alla sätt.

  10. #10
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oscillator on/off knappar sitter i filter sektionen som på resten av familjen.
    Finns säkert individuell osc volym kontroll på "page-2" i menyn.
    Annars håller jag med Tehporp att detta är inte helt oväntat, men rätt på alla sätt.
    Ok! På OB-6 och TAKE-5 finns de ju på panelen.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Mycket intressant och ser ut att bli en trevlig synt men märkligt med avsaknad av oscillatorbalans på panel. Fritt frekvensrattande behövs ju mest i fallet oscillatorsynk och då enbart på en oscillator. Alltså kunde den ena ratten varit balans mellan Osc1 och Osc2 och den andra frekvens på en av oscillatorerna. Som på Nord Lead t.ex.

    Med tanke på vågformsknapparnas placering hade mixratten lämpligen suttit på den plats detune sitter och så vidare...

    Be dem skicka ritningarna så hjälper jag dem att göra rätt innan lanseringen.
    Kommer väl en mod tids nog...

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Design som är snubblande nära B*ringer. Inte min påse.

  13. #13
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Design som är snubblande nära B*ringer. Inte min påse.
    Ganska lik en OB-6 key kan jag tycka, men med texten under knapparna som på OB-6 modulen (vilket är bättre imho). Dock upplevde jag OB-6 key som lite väl randig och kanske denna med.

    Ska bli kul att höra hur den låter.

  14. #14
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Men vad har denna för ljudmotor?
    OB-6? Nåt helt nytt?

  15. #15
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad har denna för ljudmotor?
    OB-6? Nåt helt nytt?
    Synten är inte släppt än så det är svårt att veta vad den är baserad på men vi kan ju anta att den har ett SEM liknande filter precis som OB-6. En annan sak är att oscillatorerna på TEO-5 har vågformsväljare medan OB-6 har svepande vågform. Det kanske betyder att oscillatorerna i TEO-5 är baserade på CEM 3340, medan de i OB-6 är baserade på SEM. Men som sagt, innan synten officiellt avtäckts så är det bara gissningar.

  16. #16
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Hittade en annan bild som jag beskurit och retuscherat lite.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Oberheim_TEO5.png 
Visningar:	57 
Storlek:	3,97 MB 
Id:	118302

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag läste någonstans att ingen officiell info finnes, allt är "läckor" som INTE kommer från Oberheim/Sequential utan från andra aktörer....

  18. #18
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det är en läcka från en online-butik men iaf en anställd från Sequential (cbmd) har kommenterat i tråden på GearSpace utan att göra några försök att dementera något. Och släppet är ju precis vad man väntade sig, så klart att de skulle göra en Oberheim-variant på TAKE-5!

  19. #19
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    W A N T

  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och släppet är ju precis vad man väntade sig, så klart att de skulle göra en Oberheim-variant på TAKE-5!
    Det är så musikindustrin funkar idag: Först en formfaktor som sedan kan användas med annat innehåll vilket vi ser från bl.a. Sequential och Behringer. Många av Korgs syntar tycker jag sett ut att ligga i likadana fula lådor sedan M1. Med det inte sagt jag tycker Sequentials syntar är fula eller att Behringers är jättefula, bara plottriga).

Liknande ämnen

  1. Oberheim DMX - hur mycket "ska" den jord-brumma?
    Av kyaal i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 20:28
  2. Oberheim "Matrix-12" till salu !!!
    Av Grandpianoguy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-02-24, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •