Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eventide Eclipse - mysko ljud efter uppstart

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Eventide Eclipse - mysko ljud efter uppstart

    hej alla glada,
    jag har ett litet men ändå jävligt irriterande problem med min eclipse, köpt för några år sedan av vänlig 99 och funkar i övrigt jädrigt bra faktiskt. mitt problem att efter uppstart så hörs ett mycket lågt och högfrekvent ljud som är extremt irriterande i längden. jag tror inte det är ngt fel och har rotat runt på nätet och de förslag jag har funnit har inte varit mkt men har ändå handlat om sådant som: om man har xlr som input (jar har xlr både för in å ut) så skulle byte till trs-kablar kanske hjälpa eller experimentera med gain-nivåer. men behövs det verklgien när det här uppkommer redan efter man bara har startat den och inget mer?

    så alltså har den ansluten med xlr-kablar både in och ut...och därifrån går de till min patchbay som är en samson s-patch plus och den patchas bara med balanserade kablar, allt balanserat mao. kablarna kan ju vara skit men samma sorts kablar funkar perfekt på många av mina andra fx-enheter???

    ville bara höra här om ngn haft ngn erfarenhet av detta mysko problem eller liknande? all hjälp mottages tacksamt och ett fett tack redan på förhand

  2. #2
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Har haft en Eclipse men aldrig stött på problemet du beskriver. Gissningsvis är det något hårdvarurelaterat, men du kanske kan bekräfta det genom att koppla in den digitalt (med S/PDIF eller ADAT)?

    Angående att använda TRS är jag lite osäker, men vill minnas att Eventide är ganska tydliga att de vill att man använda XLR då det är linjenivå... Funkar säkert fint dock...

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ahlnold Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft en Eclipse men aldrig stött på problemet du beskriver. Gissningsvis är det något hårdvarurelaterat, men du kanske kan bekräfta det genom att koppla in den digitalt (med S/PDIF eller ADAT)?

    Angående att använda TRS är jag lite osäker, men vill minnas att Eventide är ganska tydliga att de vill att man använda XLR då det är linjenivå... Funkar säkert fint dock...
    jo av det lilla jag hittat har en del varit inne på just det där med analoga kontra digitala ingångar. så får väl prova med att försöka koppla in den digitalt istället för analogt. läste även att analoga ingångar kan vara brusiga/störiga så kan ju vara ngt sådant. märkvärdigt ändå på en såpass dyr börk. har andra med lägre prislapp som är inkopplade på motsvarande sätt och inget sådant här. men kanske har med hur den är konsturerad? jaja jag får vid tillfälle prova lite digitalt så får vi se tack för hjälpen så länge

  4. #4
    ahlnold
    ahlnold är inte uppkopplad
    ahlnolds avatar
    Senior
    Om man kör en hybridsetup funkar adat och S/PDIF klockrent, men om man inte kör hybrid är det ingen toppenlösning. Tänkte mest att det skulle kunna vara en del i felsökningen.

    Jag skulle också testa att koppla in den utan patchbay, samt med andra kablar, som du är inne på. Jag tror inte att gain-nivåer eller liknande är problemet, ifall du inte varit inne och ändrat en massa inställningar. Om det går att återställa inställningar utan att dina sparade patchar raderas kanske det ändå kan vara värt ett försök. Minns inte om det går på Eclipse.


    Lycka till, hoppas det löser sig!

  5. #5
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jupp jag har ett rme digiface som bara kör med fiber/toslink-ansllutningar, så koppla ett par adat-kablar direkt från det till eclipsen och se vad som händer eller inte. är bara kruxet om jag kan hitta ett par sådana kablar osm blir över för har ingen lust att riva upp befintlig konfig med kablar etc.

    kan även som du säger rådfråga manual om det går att återställa allt till fabriksinställningar utan att patchar raderas, det hoppas jag vekrligen för har ett antal sådna

    jag kör en hybrid-lösning med ovan nämnda kort kopplat till 2 stycken ferrofish-omvandlare. det sista interfacet där har jag för effekter som då blir 4 sänd/retur i stereo eller 8 mono vilket som. som går till nämnda patchbay och sedan vidare beroende på koppling till mina fx-börkar. funkar bra för resten men det är ju alltid ngn jävel som skall krångla, aldrig får man vara glad

    kan ju även till att börja med prova att koppla ur allt utom självklart strömkabeln och då se om man i det läget kan höra ngt.

    men tack för hjälpen så här långt jag skall prova när jag tid och återkommer med resultat även om det kan dröja

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Hörs ljudet via kablarna eller är det ett ljud som själva burken alstrar?
    Om det är akustiskt så kan det väl vara kondningar som börjar ge upp och behöver bytas.

  7. #7
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörs ljudet via kablarna eller är det ett ljud som själva burken alstrar?
    Om det är akustiskt så kan det väl vara kondningar som börjar ge upp och behöver bytas.
    verkar vara burken som alstrar det då det uppkommer direkt efter den startat upp och behövs inget ljud via kablar edyl för det. om du har rätt är det synd isf iom burken i övrigt fungerar ypperligt. men det kan ju å andra sidan åstadkommas via felaktigt kablage eller anslutning som vi varit inne på ovan, hoppas det iaf.

    men OM det skulle behövas, är ett sådant ingrepp dyrt???
    Senast redigerat av cyberpunx den 2024-04-18 klockan 20:51.

  8. #8
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    har nu testat följande och anser mig därmed vara klar med underösknings-fasen:

    andra kablar

    koppla in digitalt, via ADAT, istället för analogt

    kopplat in utan patchbay

    återställt inställningar utan att sparade patchar raderas

    startat upp den utan ngt öht inkopplat utom självklart strömkabeln....etc öetc....

    och hur jag än vrider mig och gör så finns detta lilla förbenade ljud kvar. så det har med själva enheten att göra i sig helt klart!!

    iom det är alltså ljud som själva börken genererar så kan det vara kondensatorer som behöver bytas och/eller ngt annat men iaf komponenter i maskinen i sig.

    Vilket leder till följande fråga som jag ställer IGEN:
    Ställt frågan förut men gör det igen i förhoppning om svar: Är det dyrt att byta kondensatorer om man vill ha bra sådana? Tips om bra reparatör som gör sådant vore inte heller fel. Jag bor i Trollhättan så så nära som möjligt vore också xtra plus

Liknande ämnen

  1. Info om Eventide Eclipse
    Av cyberpunx i forum Effekter
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2020-08-07, 13:34
  2. Eventide Eclipse
    Av DanielW i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •