Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spela in true stereo impulse response

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Spela in true stereo impulse response

    Reverb som har äkta stereoprocessning (L eller R in ger inte identiskt resultat) är ju intressant.
    Även verklig efterklang har ju rumsdimensioner som kan emuleras t.ex. som true stereo med två högtalarpositioner.

    Skall man återskapa detta med ett program som genererar impuls responser (IR) så gäller det att hålla tungan rätt i mun.
    • L in -> Stereofil 1
    • R in -> Stereofil 2


    Och man behöver ett IR-reverb som hanterar fyra kanaler på detta vis.

    Att spela in fyra IR-kanaler på detta vis har jag själv inte testat men tänker att det måste göras i två pass. Ett för respektive ingång och då har man ju problematiken att:
    1. Alla reverb med modulation (samt verkligheten) kommer skapa två olika "tagningar" vilket betyder att den stereokoherens som egentligen finns i reverbet (eller verkligheten) går förlorad till viss del.
    2. Om det görs manuellt är det inte helt självklart hur de två stereofilerna exakt skall alignas. Särskilt inte om man kör testtonssvep istället för "startpistol".


    Jag ser att WaveArts/Convology som är ett gratis IR-reverb, kan hantera true stereo och av allt att döma även deras utility för att göra egna responser. Syns på parametern '#chans to play' att det inte enbart är mono in.
    https://wavearts.com/products/plugins/convology
    https://wavearts.com/products/plugins/mlstool

    Men även här kvarstår problemet att det inte går att sampla samtidigt L och R in i det man samplar. Hur man än gör kommer man vad jag förstår inte ifrån detta problem. Såvida det inte finns någon slags DSP-metod att spela upp i båda "högtalarna" (kan ju vara intern i en DAW också) samtidigt men ändå kunna dekonvolvera dem till fyra kanaler. Men det känns inte troligt.

    För övrigt lär väl ett frekvenssvep i viss mån förstöra modulationen jämfört med ett "skott" eftersom man smetar ut tidsdomänen...

    Någon som testat IR True Stereo?
    Har Reaper också verktyg för detta t.ex?

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tex SIR3 och Fog Convolver har true stereo. Jag kan tycka att det många gånger blir lite väl bred ljudbild med true stereo, men det beror väl på hur IR är inspelat. Det går ju också att panorera FX returen för tycke och smak.


    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt lär väl ett frekvenssvep i viss mån förstöra modulationen jämfört med ett "skott" eftersom man smetar ut tidsdomänen...
    Generellt tycker jag att sinussvep ger högre kvalitet på IR om trogen hifi återgivning är prioriterat. Men om man mer är ute efter effektljud och quick n dirty så är handklapp eller smäll med två träplank mer praktiskt. Just de låga frekvenserna är svåra att få med när man använder ballonger, klapp etc.
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-04-17 klockan 13:16.

  3. #3

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla reverb med modulation (samt verkligheten) kommer skapa två olika "tagningar" vilket betyder att den stereokoherens som egentligen finns i reverbet (eller verkligheten) går förlorad till viss del.
    Det ligger i sakens natur: en impulsrespons är tidsinvariant, så den kan inte fånga förändrat beteende över tid. När det gäller verkliga rum så misstänker jag att variationen mellan tex två svep är relativt liten och slumpmässig i de delar som spelar roll för stereointrycket, men det borde vara relativt lätt att testa?

    Eftersom det finns true stereo-inspelningar av rum så måste det ju gå att göra på något sätt som är bra nog, tänker jag.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Eftersom det finns true stereo-inspelningar av rum så måste det ju gå att göra på något sätt som är bra nog, tänker jag.
    För true stereo IR spelar man in en monoljudkälla i stereo, två gånger. Och då flyttar ljudkällan från ena sida till andra. Ljudkällan i vanliga fall står i mitten men för true stereo står ljudkällan lite till vänster resp. lite till höger.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tex SIR3 och Fog Convolver har true stereo. Jag kan tycka att det många gånger blir lite väl bred ljudbild med true stereo, men det beror väl på hur IR är inspelat. Det går ju också att panorera FX returen för tycke och smak.

    Generellt tycker jag att sinussvep ger högre kvalitet på IR om trogen hifi återgivning är prioriterat. Men om man mer är ute efter effektljud och quick n dirty så är handklapp eller smäll med två träplank mer praktiskt. Just de låga frekvenserna är svåra att få med när man använder ballonger, klapp etc.
    Ja, man får mycket bättre signal/brus med svep, helt klart.

    De breda reverben du beskriver låter ju lite som att det också kan ha med alignment att göra, precis den problematik jag beskrev. Eftersom det görs i två pass så finns ingen helt och hållet sampleexakt referens.

    Det jag främst tänker på när de gäller att sampla gamla reverb med stereo in så är det ju att få reflexmönster som motsvarar position på en tänkt scen, i den mån de nu klarar av det. Det var väl inte supervanligt förr i vintagereverb direkt. Borde inte generera särskilt mycket större bredd däremot mot mono-in-versionen, då har det nog inte gjorts korrekt. Även i ett akustiskt rum borde det inte skapa jättemycket större bredd, annat än om det är typ närmikat, men det är ju galet i vilket fall.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ligger i sakens natur: en impulsrespons är tidsinvariant, så den kan inte fånga förändrat beteende över tid. När det gäller verkliga rum så misstänker jag att variationen mellan tex två svep är relativt liten och slumpmässig i de delar som spelar roll för stereointrycket, men det borde vara relativt lätt att testa?

    Eftersom det finns true stereo-inspelningar av rum så måste det ju gå att göra på något sätt som är bra nog, tänker jag.
    Ja, det är nog en god approximation av verkligheten. Intressant fråga, hur mycket verklig efterklang modulerar. Luften står ju inte still i ett normalt rum i vart fall, men inverkan från akustiska störningar är nog magnituder större, särskilt med publik...

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För true stereo IR spelar man in en monoljudkälla i stereo, två gånger. Och då flyttar ljudkällan från ena sida till andra. Ljudkällan i vanliga fall står i mitten men för true stereo står ljudkällan lite till vänster resp. lite till höger.
    Ja, det är jag med på. Det jag syftade på var att den naturliga variationen mellan höger/vänster-inspelningarna uppenbarligen inte är så stor att det förstör stereobilden, eftersom det finns sådana filer för verkliga rum, även om man rent strikt inte fångar exakt samma ögonblick.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är jag med på. Det jag syftade på var att den naturliga variationen mellan höger/vänster-inspelningarna uppenbarligen inte är så stor att det förstör stereobilden, eftersom det finns sådana filer för verkliga rum, även om man rent strikt inte fångar exakt samma ögonblick.
    Hela poängen med true stereo IR är ju att få en bättre/bredare stereobild så för verkliga rum är ju variationer önskvärt. Nu tror jag att reflektionerna i rummet är 99% samma om det inte blåser hårt.

    Vad gäller IR av maskiner typ digitala effekter är det nått helt annat. Jag förstod inte det från början, men blev förvirrad av "modulation". Visst, en IR av ett Lexicon 480 blir kanske märkligt med true stereo men jag tycker att IR av algoritm reverb aldrig blir särskilt bra ändå. Så true stereo IR av ett Lexicon blir lite som att sminka en gris. Men det kanske blir bättre trots allt med mer variation i reverbsvansen som ju blir "stel" med IR. Jag har inte provat.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela poängen med true stereo IR är ju att få en bättre/bredare stereobild så för verkliga rum är ju variationer önskvärt. Nu tror jag att reflektionerna i rummet är 99% samma om det inte blåser hårt.

    Vad gäller IR av maskiner typ digitala effekter är det nått helt annat. Jag förstod inte det från början, men blev förvirrad av "modulation". Visst, en IR av ett Lexicon 480 blir kanske märkligt med true stereo men jag tycker att IR av algoritm reverb aldrig blir särskilt bra ändå. Så true stereo IR av ett Lexicon blir lite som att sminka en gris. Men det kanske blir bättre trots allt med mer variation i reverbsvansen som ju blir "stel" med IR. Jag har inte provat.
    Numera finns ju hur många bra algoritmreverb som helst i mjukvara (och ett och annat hårdvara) så att sampla sådana är ju egentligen rätt onödigt. Egentligen är det nog inget jag planerar göra, började bara spåna om det.

Liknande ämnen

  1. Gratis Impulse Response motorer
    Av tinybox i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-06-25, 10:02
  2. Spela in gitarrförstärkare i stereo.
    Av fortyfiveknots i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-11-18, 18:23
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-07, 21:34
  4. Open Impulse Response Library
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 21:56
  5. TSM MT-87 spela in Stereo?
    Av Soulmachine i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •