Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Extremt jobbigt störljud via Elnät...

  1. #1
    74anders
    74anders är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Extremt jobbigt störljud via Elnät...

    Hej! Hoppas få lite vishet i detta eländiga störljud.
    Lyssna gärna först via länk.

    Kommer via mina monitorer Yamaha Hs-7. Kör bara elkontakten.
    Provat hos en kompis och där var det avsevärt bättre.

    Gått igenom elen, inga lösa skruvar, allt åtdraget. Bor i lägenhet.

    Funderar på om det finns nån enkel lösning? Nåt filter med eldosa.
    Låter som det är tre olika ljud.

    https://drive.google.com/file/d/1ZA7...ew?usp=sharing


    MVh Anders

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jordat? Ojordat? Testat att rotera kontakten 180 grader i jacket? Skillnad?

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Inget man ska rekommendera , men kan hjälpa att tejpa över jorden i kontakten.
    Såna där fel kan verkligen vara skumma.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Var det bättre eller helt borta hos polaren?
    Det låter inte riktigt som elnät. Mer wifiburk eller nåt annat högfrekvent.

  5. #5
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Har du en dator med kraftigt grafikkort på samma fas?

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Har du en dator ikopplad i samma grenuttag? Detta låter som EMI från en monitor eller ett grafikkort.

    Haft mycket problem med sånt här, jag kör en ojordad studiosetup, så den är extremt känslig. Lösningen var att köpa ett fett grenuttag och sen sätta alla AC-grejer i samma fas. Nu är det tyst i monitorerna!

  7. #7
    74anders
    74anders är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    jag har inte ens en dator igång. Kör macbook pro och mac mini annars. Ja det var inte det ljudet hos min kompis. Bara vanligt högtalarbrum (lågt).

    - - - Uppdaterad - - -

    ingen skillnad!

    - - - Uppdaterad - - -

    Kör bara mavbook pro och mac mini. Båda var avtängda i testet

  8. #8
    74anders
    74anders är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    har en fett 5g antenn riktad åt mitt håll.. ca 200 meter.. Enda jag kan komma på!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Svårt att tipsa mer utan bättre svar på trådens frågor.

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Är ju möjligt att du har nån störning i själva strömmen, om du kör i lägenhet så antar jag det är ojordat? Testa koppla in en monitor i hallen eller i sovrummet och se ifall du får samma resultat på en annan säkringskrets. Det är väldigt ovanligt att få såna här ljud endast via elkontakten, oftast krävs det att högtalaren lyssnar på en input också.

  11. #11
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du "modern" el? mao du bor inte i ett gammalt hus/lägenhet som elen inte blivit renoverad i?Hur låg kablarna hos din kompis? Hur ligger dom hos dig? Låt dom inte korsa varandra(ljud och strömkablar). Pröva ett annat uttag hemma? Försök att koppla andra saker i andra eluttag så att inte monitorerna delar uttag med något annat.

    Lyssnade på inspelningen låter som ett "dator" kan inte förklara riktigt men någon kanske förstår vad jag menar?
    Senast redigerat av Thecrates den 2024-04-30 klockan 20:40.

  12. #12
    Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad

    Senior
    Hej!

    Citat Ursprungligen postat av 74anders Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har en fett 5g antenn riktad åt mitt håll.. ca 200 meter.. Enda jag kan komma på!
    Aj fan
    Det där kan faktiskt vara något.

    Jag har nämligen alldeles nu i dagarna å tjänstens vägnar gjort en fältmätning på ett liknande problem.
    En musikstudio. Teleoperatör har driftsatt en ny 5G-mast på ett tak 190 meter bort, med rak siktlinje rätt in i studion.
    Det låter likadant, men ännu högre. Gitarrförstärkare, mikrofoner, studiolyssning... rubbet.
    Det var inte ett ledningsbundet problem; ferriter nätfilter och isolertrafo - alla tricks i lådan - var helt verkningslöst.
    Vi mätte RF-spektrum o fältstyrka med spektrumanalysator och mätantenner, och jo det var rätt skaplig fältstyrka därinne.

    Med benägen hjälp av tekniker i masten kopplades olika frekvensområden in och ur, och vi kunde konstatera att när 700-900MHz-sändaren stängdes av förvann störningarna helt och hållet. De högre banden, i GHz-området var inget problem.

    Mobilnätssändaren läcker in i ljudutrustningen, den modulerade bärvågen likriktas i någon ickelinjäritet - kan vara något så enkelt som en jäkla diod - och man får i praktiken en AM-mottagare.

    Det här är en elektromagnetisk intressekonflikt som blir allt vanligare, och det verkar accelerera.
    Det finns därtill tyvärr få, om ens några, bra lösningar i sådana fall.
    En är att övertyga teleoperatören att ta ner sin mast eller rikta om antennsystemet. Lär bli svårt. De har sitt sändartillstånd.
    En annan är att bygga om studion / musiklokalen till ett skärmrum. Inte särskilt praktiskt eller ekonomiskt.
    Ytterligare en annan är att byta ut eller kraftigt modifiera all musikutrustning till saker som i sig är extra skärmade/har betydligt högre immunitetsegenskaper. Svårsmält att ens utrustning och intrument skulle vara obsoleta i den moderna civilisationen.
    Återstår alltså bara att flytta ut på vischan. Eller åtminstone ur mobilstationens direkta fält.

    Trist att vara en harbinger of doom, men det kan faktiskt ligga till på det viset...

    /Rotwang - numera i EMC-branschen...

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kanske bygga en faraday cage med hönsnät? Man kan ju testa i liten skala om det gör nåt alls.
    Förmodar det viktigaste är att jorda det ordentligt.

  14. #14
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!



    Aj fan
    Det där kan faktiskt vara något.

    Jag har nämligen alldeles nu i dagarna å tjänstens vägnar gjort en fältmätning på ett liknande problem.
    En musikstudio. Teleoperatör har driftsatt en ny 5G-mast på ett tak 190 meter bort, med rak siktlinje rätt in i studion.
    Det låter likadant, men ännu högre. Gitarrförstärkare, mikrofoner, studiolyssning... rubbet.
    Det var inte ett ledningsbundet problem; ferriter nätfilter och isolertrafo - alla tricks i lådan - var helt verkningslöst.
    Vi mätte RF-spektrum o fältstyrka med spektrumanalysator och mätantenner, och jo det var rätt skaplig fältstyrka därinne.

    Med benägen hjälp av tekniker i masten kopplades olika frekvensområden in och ur, och vi kunde konstatera att när 700-900MHz-sändaren stängdes av förvann störningarna helt och hållet. De högre banden, i GHz-området var inget problem.

    Mobilnätssändaren läcker in i ljudutrustningen, den modulerade bärvågen likriktas i någon ickelinjäritet - kan vara något så enkelt som en jäkla diod - och man får i praktiken en AM-mottagare.

    Det här är en elektromagnetisk intressekonflikt som blir allt vanligare, och det verkar accelerera.
    Det finns därtill tyvärr få, om ens några, bra lösningar i sådana fall.
    En är att övertyga teleoperatören att ta ner sin mast eller rikta om antennsystemet. Lär bli svårt. De har sitt sändartillstånd.
    En annan är att bygga om studion / musiklokalen till ett skärmrum. Inte särskilt praktiskt eller ekonomiskt.
    Ytterligare en annan är att byta ut eller kraftigt modifiera all musikutrustning till saker som i sig är extra skärmade/har betydligt högre immunitetsegenskaper. Svårsmält att ens utrustning och intrument skulle vara obsoleta i den moderna civilisationen.
    Återstår alltså bara att flytta ut på vischan. Eller åtminstone ur mobilstationens direkta fält.

    Trist att vara en harbinger of doom, men det kan faktiskt ligga till på det viset...

    /Rotwang - numera i EMC-branschen...
    Huga! Intressant inlägg. Förr i tiden var det ju en stor sak det där med ”strålning” från mobiler, men den debatten har tynat bort och nu har vi hejdlöst mycket trådlöst överallt och det bara ökar. Behöver ju inte betyda att det är farligt, men det kan uppenbarligen skapa andra problem. Men det kan ju vara lite ohälsosamt också.

  15. #15
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där kan faktiskt vara något.

    Jag har nämligen alldeles nu i dagarna å tjänstens vägnar gjort en fältmätning på ett liknande problem.
    En musikstudio. Teleoperatör har driftsatt en ny 5G-mast på ett tak 190 meter bort, med rak siktlinje rätt in i studion....
    Känner igen det där ljudet och hatar det, får in det när jag använder cloudlifter till SM7b i min studio. Brukar flytta sladdarna lite så blir det bättre eller byta till längre sladdar vilket av någon motsägelsefull anledning hjälper ibland. Studion har direkt visuell linje (typ 300 m) Skrapan på Söder och på det taket sitter med all sannolikhet galet med sändare. Det förklarar att problemet inte uppträder likadant i andra rum. Tack för förklaringen Rotwang! Konspirationsteoretikerna kring 5G kanske har en poäng i alla fall.

    Annars om det är störljud i högtalare (typ studiohögtslare eller aktiva wedgar för monitor) brukar jag koppla emellan en isolator eller linebox och lyfter jorden om det behövs. Då brukar det bli tvärtyst på störljud. Vet inte så mycket hur det funkar, men det funkar i alla fall.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mina Yamaha HS7 har liknande symtom. Det blev avsevärd skillnad när jag lindade in dem i aluminiumfolie. Sen bytte jag rum och då minskade problemet så pass att jag inte behöver folien längre.

    Kontenta: Foliehatt är en grej!

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!



    Aj fan
    Det där kan faktiskt vara något.

    Jag har nämligen alldeles nu i dagarna å tjänstens vägnar gjort en fältmätning på ett liknande problem.
    En musikstudio. Teleoperatör har driftsatt en ny 5G-mast på ett tak 190 meter bort, med rak siktlinje rätt in i studion.
    Det låter likadant, men ännu högre. Gitarrförstärkare, mikrofoner, studiolyssning... rubbet.
    Det var inte ett ledningsbundet problem; ferriter nätfilter och isolertrafo - alla tricks i lådan - var helt verkningslöst.
    Vi mätte RF-spektrum o fältstyrka med spektrumanalysator och mätantenner, och jo det var rätt skaplig fältstyrka därinne.

    Med benägen hjälp av tekniker i masten kopplades olika frekvensområden in och ur, och vi kunde konstatera att när 700-900MHz-sändaren stängdes av förvann störningarna helt och hållet. De högre banden, i GHz-området var inget problem.

    Mobilnätssändaren läcker in i ljudutrustningen, den modulerade bärvågen likriktas i någon ickelinjäritet - kan vara något så enkelt som en jäkla diod - och man får i praktiken en AM-mottagare.

    Det här är en elektromagnetisk intressekonflikt som blir allt vanligare, och det verkar accelerera.
    Det finns därtill tyvärr få, om ens några, bra lösningar i sådana fall.
    En är att övertyga teleoperatören att ta ner sin mast eller rikta om antennsystemet. Lär bli svårt. De har sitt sändartillstånd.
    En annan är att bygga om studion / musiklokalen till ett skärmrum. Inte särskilt praktiskt eller ekonomiskt.
    Ytterligare en annan är att byta ut eller kraftigt modifiera all musikutrustning till saker som i sig är extra skärmade/har betydligt högre immunitetsegenskaper. Svårsmält att ens utrustning och intrument skulle vara obsoleta i den moderna civilisationen.
    Återstår alltså bara att flytta ut på vischan. Eller åtminstone ur mobilstationens direkta fält.

    Trist att vara en harbinger of doom, men det kan faktiskt ligga till på det viset...

    /Rotwang - numera i EMC-branschen...
    Mycket intressant läsning.

    Om man vill testa detta, t.ex. 74anders grej, kan man då försöka sig på en provisorisk faradaybur?
    I så fall måste den helt omsluta föremålet, hur finmaskigt krävs och skall buren jordas?
    Kan vara bra att veta.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina Yamaha HS7 har liknande symtom. Det blev avsevärd skillnad när jag lindade in dem i aluminiumfolie. Sen bytte jag rum och då minskade problemet så pass att jag inte behöver folien längre.

    Kontenta: Foliehatt är en grej!
    Inte helt optimala akustiska egenskaper i folie, hatten av för hatten av.

  19. #19
    Rotwang
    Rotwang är inte uppkopplad

    Senior
    I närliggande lokaler stod f.ö. ett par större aktiva PA-högtalare.
    Med foliehatt dvs inklädda i grillfolie. Desperat försök tilll lösning.
    Min kommentar: Skall ni försöka med foliehatt kan ni ju åtminstone dra en jordfläta till folien.

    Gitarrförstärkare är f.ö. extra lätt byte för elektromagnetisk interferens:
    Tolexklädda trälådor. Skärm, vaddå?
    Rör-byggen.
    Högimpediva ingångar.
    Flera förstärkarsteg med gain, mera gain och så massor med gain.
    Ickelinjäriteter, a.k.a. distortion. Hårdrock!
    ...och så till det anslutna instrument som är GJORDA för att ta upp elektriska fält.
    Prova att säga till en strängbändare med Hank Marvin som husgud att han borde slänga humbuckers på sin strata...

    Egentligen inget nytt. Jag har hört mellanvågssändningar och sovjetisk OTH-radar i gitarr- och sångförstärkare redan på sjuttio- och åttiotalet. Boende kring de stora AM-stationerna, när de fanns, kunde ibland höra utsändningarna i diskbänksplåten och kostängslen.

    Radioamatörer börjar alltmer sätta upp fjärrstyrda lyssningsstationer i sommarhus långt ute på bonnvischan för att elektrosmogen i urbana miljöer börjar bli ohanterlig.


    Vill man labba med en faradaybur så måste ju maskstorleken vara mindre än våglängden. Rejält mindre. Kolla på rastret i en mikrovågsugns fönster. De jobbar på ett par Gigahertz. Och alla dörrar måste sluta tätt. En dörrspringa blir lätt en slits-antenn. Har den rätt mått kan den bli MYCKET effektiv. Obra. Har provat i verkligheten...
    Ledningar in och ut ur buren måste filtreras osv.

    Det är ett mycket djupt kaninhål att ramla ner i, så passa er.


    "Always these negative WAVES, Moriarty!" /Oddball

  20. #20
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fick in radio på en gammal FB-01 en gång i tiden

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick in radio på en gammal FB-01 en gång i tiden
    Jag körde på portakassetten! Ofta ryskt.
    Har i efterhand insett att underdimensionerad nätklump bidrog.

  22. #22
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har som sagt det problemet med Cloudlifter. Har precis köpt en ny mick (DPA 4099) för fältinspelningar med instrument och passade på att testa den i studion idag (akustisk gitarr mickad med DPA4099 och Ehrlund Ehr M). DPA 4099 kommer jag köra trådlöst men eftersom det var i studion linade jag den via DPAs XLR-adapter för fantommatning. Och först kom det här störljudet in vi talat om. Drog ut kablarna och det försvann.

    Samma fenomen som med Cloudlifter som ju också använder fantommatning. Men övriga mickar som matas med fantommatning direkt från preamparna ger inte detta störljud. Verkar vara någon transformator (här vet jag inte riktigt vad jag talar om men något åt det hållet gissar jag) som sitter på linan som ger upphov tillstörljudet i mitt fall. Funderar på hyra en Bazooka på Hygglo och skjuta ner masterna på taket på Skrapan och se om störljudet försvinner.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Cloudlifter har väl högimpedanta ingångar, jfets. Vilket inte borde behövas till SM7b alls.

  24. #24
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cloudlifter har väl högimpedanta ingångar, jfets. Vilket inte borde behövas till SM7b alls.
    Ingen aning om tekniken bakom annat än att nästan alla SM7b jag sett i olika sammanhang boostats med Cloudlifter och att de ofta säljs tillsammans (typ https://www.guitarcenter.com/Shure/S...00000411384.gc ). När jag använder dem på fältinspelningar utanför min studio funkar de utmärkt.

  25. #25
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cloudlifter har väl högimpedanta ingångar, jfets. Vilket inte borde behövas till SM7b alls.
    Jag kör SM7b, i princip omöjligt utan Cloudlifter. Det är också erfarenhet från andra bekanta. Var har du hört det där?

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Vet inget om Cloudlifter men har sett liknande i andra sammanhang. Generellt är dynamiska mikar ingen bra idé om man misstänker elektriskt smuts i omgivningen. Men givetvis smart att lägga förstärkningen så nära mikrofonen som möjligt för att minska problemet.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör SM7b, i princip omöjligt utan Cloudlifter. Det är också erfarenhet från andra bekanta. Var har du hört det där?
    Jag har tittat i schemat, men har faktiskt inte sett uppgifter om impedans och den kanske inte är så vrålhög när jag tänker efter nu. Men jag såg 100kohm nämnas någonstans? En Sm7 (och B) har väl några hundra ohm utgångsimpedans. Cloudlifter säger bara att impedansen är "optimal" vilket osar lite ormolja.

    Att sm7/7b behöver mycket förstärkning är en annan sak.

Liknande ämnen

  1. Fransk förstärkare + svenskt elnät
    Av SvajjFuzz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-05-24, 16:43
  2. Brum och störljud, så fort Midi-interface ansluts
    Av encore i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 19:15
  3. Jobbigt brum
    Av indigo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 22:41
  4. Guuud vad jobbigt???
    Av Soulmachine i forum Logic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 10:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •