Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Syntrx mkI vs mkII

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    Syntrx mkI vs mkII

    Har suktat efter en Syntrx sen den första kom. Nu har Jam en beg mk I för 22.995 (Outshapes gamla månne?) och EFN en ny mk II för 24.300. Ingen stor prisskillnad alltså, så jag antar att Jam tycker att originalet är mer åtråvärt?

    Jag har hygglig koll på skillnaderna, i teorin. Men jag har inte skruvat på endera. Så vilken är "bäst"? Nån som har nån uppfattning i frågan?

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Nä, jag har kvar min. Står fint mellan Perkons och EMS Synthi A

  3. #3
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag vet bara att jag gillar min mk 1 och aldrig känt behov av att den ska vara annorlunda, om det nu kan hjälpa något?

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag har kvar min. Står fint mellan Perkons och EMS Synthi A
    Åhå! Tänkte eftersom du väl försökte byta bort din mot, eh, var det en Perkons? Ja, man borde ju ha bägge! Men åter till frågan då, du känner ingen mkII-avund?

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet bara att jag gillar min mk 1 och aldrig känt behov av att den ska vara annorlunda, om det nu kan hjälpa något?
    Alltså, mkII kan ju massa bra saker. Men ettan har ju fjärderreverb. Och så tycker jag den är finare. Och är det inte roligare att kunna skruva massa oktaver med pitchrattarna, även om det är enklare att stämma med tvåans oktavswitchar? Stoppa valfriheten!

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Det enda som jag kände som var sådär med mk1 var att led-matrisen gav så mycket störningar i fjädern. Det går ju att släcka matrisen men det gör ju att den inte är lika livepatchbar.

    Vet att folk har moddat den och flyttat fjädertanken för att minimera störningar.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Var det så illa alltså? Hm. Antar att man kan googla upp exempel på hur det lät. Får kolla det.

  8. #8
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har själv aldrig reagerat på det, men sånt kan ju vara väldigt individuellt!

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag sålde Morphagene pga dess coil whine och Mimeophone pga noisefloor. Jag är känslig 😁

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Min noise floor-tolerans är mycket hög. Är väl en skada från några decennier med single coil-mickar + distboxar...

  11. #11
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag har testat båda (och har tvåan). Jag störde mig på fjäderreverbet på ettan och gillar den integrerade varianten bättre i tvåan. Dessutom känns den genomgående lite mer lättarbetad. Men jag har ingen relation till några förlagor heller utan ville mest ha en fet synt som gör konstiga ljud

  12. #12
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min noise floor-tolerans är mycket hög. Är väl en skada från några decennier med single coil-mickar + distboxar...
    Det finns brus och så finns det brus Digitalbrus som i Mimeophone och Syntrx mk1 är knepigare i min värld.

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Egentligen är det en icke-fråga. Eller borde vara. För jag har inte råd säger rösten i huvudet. Och så är det ju den där andra rösten som tjatar "använd det du har istället". Fast det märkliga är ju att båda rösterna mest låter som brus...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •