Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Buchla 259 bygge

  1. #1
    KungKrilles avatar
    Veteran

    Buchla 259 bygge

    Jag jobbar med en 259 från Samodular och har lött fast det mesta. Har ett par frågor dock om ett par komponenter.

    1: På Q10/11 så sitter det en 2N3958 från Micross. Den är inte av metall så den saknar den där lilla flärpen. Man kan vagt ana en flat sida (där beteckningen börjar o slutar) så jag antog att det skulle motsvara flärpen. Rätt eller fel? Dokumentationen om den här varianten verkar inte finnas kvar på Micross hemsida.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011219.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	5,21 MB 
Id:	118078
    2: På Q9 så skulle det ursprungligen sitta en 106-J201 men den är ersatt med en 2N4339. Den är en variant av metall med flärp och läser jag dokumenten rätt så ska den vara riktad mot den runda sidan av symbolen på kretskortet. Rätt eller fel?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1011224.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	5,34 MB 
Id:	118079
    3: I byggnoteringarna står det "Add a 20k multiturn trimmer across R290A for amp-mod adjustments along with TR3". Vad betyder det? Att trimmern ska sättas i serie med R290A eller parallellt med eller helt ersätta motståndet som ska sitta där (som är 20k).

    Vore skönt att få allt bekräftat/besvarat innan jag går vidare.

  2. #2
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har inget svar, men om du frågar i den här Modwiggler-tråden får du antagligen kunnigt svar: https://www.modwiggler.com/forum/vie...0537&start=675

  3. #3
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Bättre upp, fick svar från Steffen nu (kan gå lite långsamt ibland, därav frågorna här ). Skriver ner svaren på mina noob-frågor här ifall någon som ligger på samma låga kunskapsnivå som jag bygger samma kit.

    1: Ja, den flata sidan på 2N3958 ska peka mot flärpen på den tryckta symbolen på kretskortet (Q10/11).
    2: Ja, flärpen på 2N4339 ska peka mot den rundade delen på trycket (Q9).
    3: 20k-trimmern kan ersätta R290A helt. Pin 1 löds fast på ena paden och pin 2/3 (bryggade) på den andra.

  4. #4
    KungKrilles avatar
    Veteran

  5. #5
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Snyggt!

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Låter fantastiskt fint!

  7. #7
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tackar

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Bra jobbat! Är väl ett ganska omfattande bygge? Behövde du matcha transistorer och ha dig, eller kom de matchade från SA?

  9. #9
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Strålande fint!

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra jobbat! Är väl ett ganska omfattande bygge? Behövde du matcha transistorer och ha dig, eller kom de matchade från SA?
    Det är många komponenter men jag tyckte ändå det var ett av de lättaste byggena faktiskt. Jag matchade ingenting så det var förmodligen gjort av SA.
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strålande fint!
    Tack så mycket

Liknande ämnen

  1. Buchla 259 clone test
    Av Dr Jäger Mc Meister i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •