Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kreativitetströskel med blandade modulära system

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Kreativitetströskel med blandade modulära system

    Hej!
    Jag kör just nu med en trepanelers Serge 73-75, en 104hp eurorack för typ sequencing och modulation, en liten hoper pedaler och en Norns Shield för effekter och slutligen datorn eller iPad:en som mixer och ibland lite extra effekter. Dessutom har jag ett ES-9 för ljud från modular till dator och ett Scarlett 6i8 för instrument och line.

    Jag kan ofta uppleva att det finns en tröskel att komma igång för att det är så stökigt med alla kablar, jag hittar inget riktigt bra sätt att koppla ihop och organisera allt på ett snyggt sätt eftersom det är olika kabeltyper (banan, 3,5 mm, 6,3 mm, usb) och adaptrar.

    Eftersom jag inte har hur mycket tid som helst över funderar jag ibland på att bara skala av så mycket som möljligt för att kunna fokusera när jag väl har en lucka.
    Ibland funtar jag på att bara gå tillbaka till Eurorack för att ha allt i samma rack igen (modulation, sequencer, röster, effekter osv...), men för mig är det inte alls samma patch-glädje som i 4u. Kanske sälja av allt och börja fylla Buchla 8u-båten igen och köra den plus iPad bara?

    Hur förhåller ni er till blandade modulära system?
    Försöker ni hålla er inom ett rack?
    Har ni olika case inom samma system?
    Blandar ni olika system, typ Buchla och Euro?
    Blandar ni in pedaler också?
    Andra externa synthar, samplers och effekter?

    Hur hanterar ni sladdhärvor runtomkring systemen? Inom racket har jag inga problem med det. Där är det bara hemtrevligt ju fler kablar det är.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2024-04-15 klockan 10:13.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har flera rack/case för euro, lite olika inriktning på dem. Ser till att de är så självgående som möjligt. Standardfunktionalitet som ska vara löst är:
    - Sequencing, antingen via midi/cv eller eget i caset
    - Mixer
    - FX

    Sedan kommer resten av modulerna in och fyller på. Har ingen annan formfaktor än euro, så det är ändå lätt att koppla ihop om det behövs. Dock så gillar jag det här med separata system. Allt måste inte sitta ihop i en heffaklump.

  3. #3
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Kolla in Doepfer A180-9 den är väldigt praktisk om man vill koppla mellan rack som är en bit ifrån varandra utan trassla in sig i långa patchkablar som går mellan dem. Jag har rack på båda sidor om skrivkordet. Ena sidan med effekter, ljudkort (ES9) och synthprylar (samt en extern mackiemixer) och på andra sidan mest trummor, processing och mixning relaterat till det. Jag sequencar från Reaper med flera midi/cv-converters till "syntharna" och två erica midi-to-trigger samt keystep pro för trummorna. Det är ganska distribuerat m.a.o. så 14 signaler mellan racken räcker gott och väl för mig. Men om man ska sequenca mellan rack så behöver man kanske fler "kanaler" mellan dem?
    Senast redigerat av knarr den 2024-04-15 klockan 11:00.

  4. #4
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in Doepfer A180-9 den är väldigt praktisk om man vill koppla mellan rack som är en bit ifrån varandra utan trassla in sig i långa patchkablar som går mellan dem. Jag har rack på båda sidor om skrivkordet. Ena sidan med effekter, ljudkort (ES9) och synthprylar (samt en extern mackiemixer) och på andra sidan mest trummor, processing och mixning relaterat till det. Jag sequencar från Reaper med flera midi/cv-converters till "syntharna" och två erica midi-to-trigger samt keystep pro för trummorna. Det är ganska distribuerat m.a.o. så 14 signaler mellan racken räcker gott och väl för mig. Men om man ska sequenca mellan rack så behöver man kanske fler "kanaler" mellan dem?
    Mitt problem är mer kopplingen mellan euro och banan eller från banan till 6.3mm-pedal med attenuering och därifrån till 3.5mm euro. Mellan två större euron ser den här lösningen trevlig ut!

  5. #5
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har flera rack/case för euro, lite olika inriktning på dem. Ser till att de är så självgående som möjligt. Standardfunktionalitet som ska vara löst är:
    - Sequencing, antingen via midi/cv eller eget i caset
    - Mixer
    - FX

    Sedan kommer resten av modulerna in och fyller på. Har ingen annan formfaktor än euro, så det är ändå lätt att koppla ihop om det behövs. Dock så gillar jag det här med separata system. Allt måste inte sitta ihop i en heffaklump.
    Hehe, mitt "problem" med Sergen är att alla moduler typ kan göra allting så nån standard-patching blir svårt, men lite har jag förpatchat i alla fall, tex fjäderreverb ut-banan till konverteringsbox till ES-9 in.

  6. #6
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt problem är mer kopplingen mellan euro och banan eller från banan till 6.3mm-pedal med attenuering och därifrån till 3.5mm euro. Mellan två större euron ser den här lösningen trevlig ut!
    Jo, det blir en aning mer komplicerat då såklart Surt att behöva fylla racket med konverteringsmoduler också förstås. Det kanske är bäst (och billigast, kostnadsmässigt och hp-mässigt) att bygga en extern konverteringsbox med attenuators? Den borde väl kunna vara passiv också? Fast det minskar ju inte direkt mängden kablar... Eller behöver du boosta signaler också?

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Så här har jag konverteringen just nu. Om man tittar riktigt noga kan man också skönja den nästan sömlösa installationen av en passiv LPG.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	serge converter.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	3,14 MB 
Id:	118077

  8. #8
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag upplever ibland samma ”problem” och då brukar jag helt enkelt packa ihop saker i garderoben och så är det löst!
    Gjorde det senast häromveckan, nu är ”bara” mitt 85hp 6u euro framme och det är precis lagom för tillfället, kan göra allt jag vill och är inspirerande!
    Sen kommer det andra perioder då jag plockar fram nåt mer/annat och det är ett system som fungerar väldigt bra för mig!

  9. #9
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag tycker inte det är något direkt problem med blandade system. Jag kör oftast bara kabel som har banan i ena ändan och vad jag nu vill till i andra - 3.5/6.35 vanligtvis. Verkar vara jobbigt med omvandlare som blir ytterligare en punkt att patcha till..?

  10. #10
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har alltid strävat efter att hålla mig till en enda standard, åtminstone till kontaktdon. Helst skulle jag bara haft MU, men Korgs MS-system funkar också att koppla ihop med.
    Tvekade (ganska kortvarigt) inför KARP2600 med sina 3.5mm men den fick komma in i värmen. Fast den är ganska isolerad från övriga.
    Pedaler integreras vid mixern.

  11. #11
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Jag gillar både monos och polys och modulärt och integrerat och har försökt att ha alla syntar ihopkopplade.
    Men jag har ett litet pytte rum med massa synthar av olika format. Bland annat:
    Ganska stor 5U modular
    Liten Eurorack modular
    Diverse andra syntar, synth moduler och controllers.
    Mellan 5U och Euro har jag två 3.5mm <--> 1.4" jack converters.
    5U och Euro sitter bredvid varandra och jack adaptrarna funkar som en vanlig multi, så vi dessa kan jag koppla ihop euro/desktop moduler och 5u som om de vore samma system.
    Jag integrerar dock MIDI i allt så jag har ett antal MIDI till CV / CV till MIDI moduler där jag kan konvertera mellan MIDI och CV gate fram och tillbaka.
    För MIDI har jag ett par MIDI routers, en i modulären som har 6 midi outputs som kan routas till 6 midi inputs.
    En av in/out i 5U MIDI routern går över dörren till en annan vägg i rummet där en 8 in, 16 out MIDI router sitter.
    På så vis kopplas de olika systemen ihop utan att ha kablar hängandes eller liggande på golvet.
    I denna är de flesta av mina "riktiga syntar" inkopplade, de som har bra keyboard eller sequencers kopplas också till MIDI inputs och alla syntarna kopplas till MIDI outputs så att de kan styras från vart som helst.
    Via detta kan jag patcha upp en fet och god mono synth på modulären och styra den från mitt midi keyboard, eller styra en av mina goa polysyntar från en modulär stepsequencer. Eller vad som helst till vad som helst.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8153.JPG 
Visningar:	23 
Storlek:	2,35 MB 
Id:	118089

  12. #12
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte det är något direkt problem med blandade system. Jag kör oftast bara kabel som har banan i ena ändan och vad jag nu vill till i andra - 3.5/6.35 vanligtvis. Verkar vara jobbigt med omvandlare som blir ytterligare en punkt att patcha till..?
    Oj, det visste jag inte att man kunde göra. Hur funkar det med jordning? Jag har lite allmänt dålig känsla för hur jord funkar och beter sig, bortsett från referenspunkt inom en krets enklare krets. Måste man koppla nån extra kabel från nån av Eurots utgångar för att få jord och koppla till jord-in på tex sin Buchla eller Serge och därefter är det fritt fram?

  13. #13
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, det visste jag inte att man kunde göra. Hur funkar det med jordning? Jag har lite allmänt dålig känsla för hur jord funkar och beter sig, bortsett från referenspunkt inom en krets enklare krets. Måste man koppla nån extra kabel från nån av Eurots utgångar för att få jord och koppla till jord-in på tex sin Buchla eller Serge och därefter är det fritt fram?
    Så länge som de har gemensam jord via t.ex. en telekabel så funkar det fint.

  14. #14
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge som de har gemensam jord via t.ex. en telekabel så funkar det fint.
    Så att koppla tex en tele från en euro-kanal till tele-banan-koverteraren i 73-75-racket räcker som jordning av hela racket?

  15. #15
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så att koppla tex en tele från en euro-kanal till tele-banan-koverteraren i 73-75-racket räcker som jordning av hela racket?
    Ska funka!

  16. #16
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör med fyra olika rack (bara euro) utspritt på två olika platser.
    Har försökt mig på att använda Doepfers passiva moduler som förmedlar CV via CAT6-kabel. Det blev för råddigt.
    Numera har samtliga rack midi så jag kan använda mig av Polyend Seq eller Tracker oavsett vilket rack jag använder. Funkar fint.
    Mixer, monitorer, pedal- och rackeffekter bor tillsammans med det stora, ickemobila racket.

    Vet inte riktigt vad jag ville säga med detta men konstaterar att alla grejer talar samma språk (CV/Midi) ivf vilket underlättar när man ska sätta sig att blippbloppa!

  17. #17
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så att koppla tex en tele från en euro-kanal till tele-banan-koverteraren i 73-75-racket räcker som jordning av hela racket?
    Ja. Jorda vid en punkt, förslagsvis mixerbordet, sen kan du koppla fritt mellan allt som sitter i den.

  18. #18
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag kör Buchla och Euro i studion och har precis som jgb försökt tänka i termer av slutna system i de olika lådorna. Patchar sällan ihop dem i praktiken, men har utformat studion som en jättemodular med balanserade patchpaneler (nw2s::io) både i euro- och Buchladelen som i sin tur går till en bantampatch. Allt är normaliserat till 64 i/o på ljudkortet (SPL Madicon med 2 Antelope Orion). Så, som sagt, det går att patcha runt till förbannelse. Men oftast nöjer jag mig med normaliseringen och spelar på några enstaka moduler inom ett format. Much ado about nothing så att säga...

Liknande ämnen

  1. Hur tänker ni när ni bygger era modulära system?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2019-03-14, 15:07
  2. Första Modulära System!
    Av Evers i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 11:47
  3. Blandade problem med Cubase Studio 4
    Av Puppets i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •