Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: [midi-interface] två stycken mioxl till en dator simultant???

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    [midi-interface] två stycken mioxl till en dator simultant???

    hej hopp,
    jag är mkt nöjd ägare till ett iconnectivity mioxl midi-interface som jag har till mina synthar och fundrar på att köpa ett ex till av denna mirakelmaskin för att ha till mina effekter. frågan är då om det är några problem att köra två ex av exakt samma midi-interface till samma dator? idag har jag mitt mioxl samt ett motu. eller det kanske fungerar på samma sätt som två olika?

    tänker om det är ngn risk för någon slags krockar och vilka åtgärder man i så fall kan ta emot det?

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Har bara en mioXL själv, men forskade i detta innan jag köpte min.. hittade denna video som visar hur mha RTP


    https://youtu.be/IHydBDEOB6s

  3. #3
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har bara en mioXL själv, men forskade i detta innan jag köpte min.. hittade denna video som visar hur mha RTP


    https://youtu.be/IHydBDEOB6s
    tack så mkt burg jag skall glutta på den videon när jag får tid. jag glömde nämna det men jag kör med din-anslutningar mellan fx-börkar och interface och sedan usb mellan interface å datorn. vet inte då hur giltigt denna video är mot en sådan config men kanske kan få lite tips. annars får jag väl dra iväg ett mail till deras support.

  4. #4
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om du bara vill ha fler DIN portar så kan du ju expandera mio serien med vanliga usb-midi interface via host portarna. Jag kör mioXL + 2 m-audio midiman midisport 4x4 som ger mig totalt 18 DIN in/out. ( mio10 kan adressera max 10 in / ut över usb, men ) jag har för mig att XL kan hantera ännu fler.

    Men vill du köra två XL interface över usb är det inga problem, och du kan ha båda usb B från en enhet anslutna till samma dator då dyker mioXL upp som två separata 16portars interface.

    mio serien är typ världens bästa midi interface

  5. #5
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du bara vill ha fler DIN portar så kan du ju expandera mio serien med vanliga usb-midi interface via host portarna. Jag kör mioXL + 2 m-audio midiman midisport 4x4 som ger mig totalt 18 DIN in/out. ( mio10 kan adressera max 10 in / ut över usb, men ) jag har för mig att XL kan hantera ännu fler.

    Men vill du köra två XL interface över usb är det inga problem, och du kan ha båda usb B från en enhet anslutna till samma dator då dyker mioXL upp som två separata 16portars interface.

    mio serien är typ världens bästa midi interface
    ok då är det bara plugga in usb-kablarna från respektive mioxl interface till min musikdator på samma sätt som jag idag gör med mitt mioxl och mitt motu. gött!!

    en följdfråga: hur är det med drivern för windows? jag har för mig att den kan hanterar flera connectivity-enheter men är inte säker, är länge sedan jag installera den. kör win 10 pro.

    och JA för hiiiilviiiite, mio serien är världens bästa midi interface, har aldrig haft ngt bättre, kunde inte hålla med dig mer

  6. #6
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    en följdfråga: hur är det med drivern för windows? jag har för mig att den kan hanterar flera connectivity-enheter men är inte säker, är länge sedan jag installera den. kör win 10 pro.
    Jag har aldrig testat på windows men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.

    Auracle X kan hantera flera enheter, du får en start vy där du väljer interface att konfigurera.
    Samma med iConfig som det hette innan ( den kör jag )

    Sen väl inne i config kan du sätta egna namn och prefix på varje interface så du inte blandar ihop dem

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har för mig jag läst någonstans, om det var till konfigurationsprogrammet eller så, att man kan använda flera innerface. Kan inte svära på det, men tror jag sett det.

    Håller med, det är ett fantastiskt MIDI-interface. Körde MIDI RTP (nätverksbaserat) och fick det att fungera. Men det blev lite för mycket att lära mig, hjärnan har varvat ner med åldern, så nu kör jag traditionellt USB och DIN med några presents. Känns stabilt och andas kvalitet.

  8. #8
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig jag läst någonstans, om det var till konfigurationsprogrammet eller så, att man kan använda flera innerface. Kan inte svära på det, men tror jag sett det.

    Håller med, det är ett fantastiskt MIDI-interface. Körde MIDI RTP (nätverksbaserat) och fick det att fungera. Men det blev lite för mycket att lära mig, hjärnan har varvat ner med åldern, så nu kör jag traditionellt USB och DIN med några presents. Känns stabilt och andas kvalitet.
    Ja, efter många lösningar så landade jag i 2 x mio10 expanderat med två midisport 4x4. Alla maskiner på sitt eget DIN port par. Klocka genereras av en Toriaz SQUID och kommer fram till samtliga maskiner ungefär samtidigt Bättre sync har jag aldrig haft.

    Kör RTP mellan Datorn och interface, ingen klocka där bara Notes och CC, men flera datorer och iPads etc kan delta hur de vill. Och allt hålls i takt av Ableton Link

    Det tog 40år för MIDI att komma hit men nu funkar det

  9. #9
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nu har jag köpt mitt andra mioxl interface och försökt mig på att köra dem båda simultant på min musikdator som kör win 7. de fungerar inget vidare tillsammans och gör de det så hittar windows inte mitt rme-ljudkort (även det usb). fått det att funka bara en enda gång när alla tre lira ihop och funka. inte kunnat återskapa det igen.

    sedan så verkar win7 ha problem med att särskilja de båda exakt samma interfacen. anger dem båda bara som "mioxl", men kankse skiljer dem åt internt?

    så det verkar vara usb-krockar m.m värre. jag skall testa det nya för sig med ljudkortet så får jag ta itu med resten sedan. men om ngn har ngt bra förslag på åtgärd så är det själklart under tiden högst välkommet

  10. #10
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det borde verkligen inte vara något problem. Inga två usb enheter kan förväxlas med en. Men det är klart om du kör win7 så kanske det finns ordentliga buggar i deras usb implementation. Hosten ska enumerera devices typ usbport1:usbhub1:usbdevice1 .. 2 osv. Det ska inte spela någon roll om det är samma maskin två ggr.

    Men får du inte det att funka så kan du ju alltid kedja dina mioxl, alltså koppla det andra i en av host portarna på det första och tilldela portarna från det andra i det första.

    Vet inte hur många usb enheter mioXL kan adressera men förmodligen fler än mio10 ( max 10 ) för mioXL har ju en hel drös usb-a portar.

  11. #11
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde verkligen inte vara något problem. Inga två usb enheter kan förväxlas med en. Men det är klart om du kör win7 så kanske det finns ordentliga buggar i deras usb implementation. Hosten ska enumerera devices typ usbport1:usbhub1:usbdevice1 .. 2 osv. Det ska inte spela någon roll om det är samma maskin två ggr.

    Men får du inte det att funka så kan du ju alltid kedja dina mioxl, alltså koppla det andra i en av host portarna på det första och tilldela portarna från det andra i det första.

    Vet inte hur många usb enheter mioXL kan adressera men förmodligen fler än mio10 ( max 10 ) för mioXL har ju en hel drös usb-a portar.
    ok, jag skall försöka en del trix först men om inget funkar kanske jag får kedja dem då. om jag nu gör det så har jag en följdfråga: måste jag om jag kedjar dem alltid ha igång båda två?? det motverkar ju mitt syfte en del iom ena interfacet är för synthar och andra för fx och vill långt ifrån alltid jobba med båda även om den möjligheten också självklart skall finnas.

  12. #12
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    mio10 kommer ihåg mappning till andra interface som är anslutna via usb, så nej jag tror inte du behöver ha dem igång samtidigt och alltid. Det borde räcka med att du slår på det kedjade interfacet när du behöver det.

    Annan sak jag blev nyfiken på är om du kopplar in båda usb-b portarna på ett interface till datorn, blir det samma problem då ?

    Tänker att det är hälften av iConnectivities selling point, ( i huvudsak att kunna ha två datorer till samma midi interface ) men det skryts ju bra om att ha 2x16 portar på samma dator oxå. Konstigt om inte det funkar menar jag.

  13. #13
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mio10 kommer ihåg mappning till andra interface som är anslutna via usb, så nej jag tror inte du behöver ha dem igång samtidigt och alltid. Det borde räcka med att du slår på det kedjade interfacet när du behöver det.

    Annan sak jag blev nyfiken på är om du kopplar in båda usb-b portarna på ett interface till datorn, blir det samma problem då ?

    Tänker att det är hälften av iConnectivities selling point, ( i huvudsak att kunna ha två datorer till samma midi interface ) men det skryts ju bra om att ha 2x16 portar på samma dator oxå. Konstigt om inte det funkar menar jag.
    ok då kanske det kan vara en ide att kedja mina 2 mioxl om jag inte måste ha igång båda jämt utan den som jag vill använda för stunden.

    du menar ha ngn slags host på datorn för 2 usb b portar? nej har jag inte provat och har inga sådana grejer för det heller.

    jag tror efter kollat lite på nätet att det är själva win7 som är boven i dramat för det har klagats högt och bregg gm åren på deras birst gällande skötsel av just usb midi.

    men jag provar en del trix å grejer här så får jag se...hittils har jag kommat noll.

    en ide vore ju att rensa gamla usb-drivrutiner. men då krävs det ju ett bra gratisprogram för det. har du ngt tips?

  14. #14
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ah. My bad. Jag har hela tiden antagit att XL har två usb-b portar precis som mio10 har. Men så är det inte.
    Sorry.

    Ett annat alternativ är ju att gå över till RTP midi och skippa usb. RTP Midi av Tobias Erichsen är det enda du behöver för utom lite nätverk sladd och en switch.

  15. #15
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sheepresearch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah. My bad. Jag har hela tiden antagit att XL har två usb-b portar precis som mio10 har. Men så är det inte.
    Sorry.

    Ett annat alternativ är ju att gå över till RTP midi och skippa usb. RTP Midi av Tobias Erichsen är det enda du behöver för utom lite nätverk sladd och en switch.
    inget problem jag bara fatta inte vad du menade nej mio xl har bara en 1 usb port mot daw men har å andra sidan en jävla masas andra

    tack men rtp är inget alternativ för mig annars skulle jag gjort det.

    jag skall rota vidare här. har funderat länge på att byta till win10 på musikdatorn men har aldrig blivit av och mkt nnat i studion som har högre prio som det. jag kan ju jobba med en enhet i taget även om jag vill ha möjligheten till att köra båda mioxl simultant.

    men boven i dramat åter igen är utan tvekan win7 MKT taskiga och omdebatterade midi-implementation. men jag har en del grejer kvar att pröva så får vi se.

    vore ju även najs att rensa ut musikdatorn från scratch, mkt gammal bröte på den som behöver fräschas upp. men det är en ren rejäl PITA att installera och konfiga en musikdator från scratch. jag vet man kan installera win10 över sjuan men jag föredrar att göra från scratch ändå + jag får rensat datorn ordentligt på samma gång, bättre än progg för just det syftet kan göra

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    UPDATE!!

    fått skiten att rulla nu. prövat tre gånger med att starta upp å testa samt stänga ner helt så nu säger vi iaf att det funkar. problemet var urdumt som vanligt. båda midi-interfacen och även mitt rme digiface även det usb låg på samma logiska usb-hub...blev för mkt för stackars win7. flytta bak interfacet jag har till mina synthar till en liten fysisk usb-hub jag har back på musikdatorn och plugga in den där och jajamensan nu rullar det fint och alla tre leker snällt som sagt var och det midi-interfacet som flyttades flyttade även logisk hub å ja svårare var det inte.

    frågan nu är väl vilken permanent lösning man skall ha utifrån det här? en större hub med ev strömdrift eller ja vadå? behöver iaf kartlägga och se över mina usb-grejer på musikdatorn det är ett som är klart

  17. #17
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja men va härligt att det inte var svårare än så. Hubbar kan hjälpa och stjälpa beroende på kvalitet .

    De flesta USB midi och audio interface är ju USB "2" dvs 480mps så inget fancy behövs. Och max antal portar på en hub är ju 4 så de som har 7 eller fler är ju flera hubbar i ett så att säga. Jag har haft bra erfarenhet av denna D-Link 7 Portar.

    Angående uppfräsning av studio dator kan jag som utövar ritualistiskt ominstallerade bara säga att det är värt det Men då är det Äpple dator och varsamt kurerad minimalistisk studio miljö.

    Windows drömmer jag på något vis alltid stress drömmar om efter en ominstallation.

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jupp slutet gott allt gott som det heter i sagans och även 99:ans värld

    vet inte på rak arm vad det är för märke på hbben men jag har mina 2 usb-nycklar där bl.a till cubase och inga problem tidigare så är väl itne helt kass iaf. och prövat ut mer idag och båda midi-interface och mitt rme digiface rullar utan problem what so ever. samt det är så jävla skönt att mioxl är stabilt som en pansarvagn. haft midi-interface tidigare där det hoppat och fart och förlorat kontakt och jag vet inte allt så det här är superskönt

    tackar för infon hade inte en susning om att max antal portar på en logisk data-usb-hub var 4 men där ser man, tackar

    skall kolla in den huben du länka till strax, annars har jag hört att många gillar denna best:

    https://www.komplett.se/product/8295...B&gclsrc=aw.ds

    jo visst fan är det värt att rensa ut datorn totalt och instllera om allt från scratch men man drar sig för det är ett sjuhelsickes jobb tyvärr. sedan iom jag isf uppgraderar til win 10 pro, så får man ju religiöst även kolla så att win10 är kompatibilt men hårdvaran det är ju en "gammal" dataor, byggde den ngn gång 2012-2013 ungefär.....fungerar fin-fint och tänkerha den så länge jag lever om den hänger med mig. så jag hoppas verkligen att det skall göra det, för jag vill inte möblera om typ tre fjärdedelar av datorns hårdvara bara för byta os. då får det hellre vara faktiskt.

    jo det är lätt att man kan få inte så nyttiga mardrömmar efter sådana upplevelser HA! HA!

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har också en dator som vill ha specifika USBportar för grejerna. (winXP från -08, funkar fruktansvärt bra fortfarande )

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också en dator som vill ha specifika USBportar för grejerna. (winXP från -08, funkar fruktansvärt bra fortfarande )
    ja de är lite kinkiga de där gamla datmerna vi har i mitt fal var det väl att den logiska usb-hubb som husera båda mina mioxl och mitt rme-interface blev fullt, dvs 5 enheter. iom jag inte hade en aning om det så blev det problem. det löses ju när jag flytta min ena mioxl till en fysisk hubb som jag som sagt har för usb-nycklar bla till min daw cubase, som då sålunda ligger på en annan logisk port som hade 2 lediga portar och nu då ännu en kvar. och sedan lekte alla fint med varandra och gör så fortfarnade och lösningen var all

    funderat länge på att byta till win10 men som sagt men drar sig det är enormt jobb en gång kanske?

    annar sär det ju jädrigt anti att köra gamla os-häckar när alla skall fjärta runt med det senaste, så där är jag med dig helt klart HA ! HA!

    får längre fram när och om jag får tid forska i om min hårdvara i musikdatorn är kompatibel med win10, annar får det som sagt vara, inte värt det.

    lev väl

Liknande ämnen

  1. Finns fiber-mulltikabel till två adat-interface??
    Av cyberpunx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-02-25, 18:49
  2. MIDI till USB adapter för midi-interface iConnectivity MioXL
    Av cyberpunx i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2023-02-23, 20:19
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-04-19, 09:59
  4. SCSI: Synth till dator? PCI-Interface?
    Av Bobbski i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •