Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 'Vintage' tune'a analog-kloner

  1. #1
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran

    'Vintage' tune'a analog-kloner

    Har kommit fram att det jag själv ofta gillar är skevheten i gamla vrak vintagesynthar. Med dagens tillgång på begagnade analoga cloner (överskott och låga priser) så slog det mig - kan man modda dom till att bli lite mer defekta i sina sound?
    Vad ska man då rikta in sig på?
    Hur ska man tex ändra kondensatorer så de blir som gamla?

    Det är nog egentligen mer defekter som jag är ute efter, snarare än exakt emulering av vintage, men med karaktären av typiska vintage defekter.

    Tips? Idéer? Förslag? Erfarenheter?

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Svårt. Om man tar ett klassiskt exempel: minimoog, så har den ofta en äldre design på nätdelen som läcker ut ripple/noise på powerlines vilket gör att oscillatorerna (med gamla kortet) driver runt på ett oefterhärligt sätt. Polivoks gör samma, men vet ej om det är samma orsak.
    Odyssey, MS20, Yamaha CS15 etc driver inte alls på samma sätt.
    Även vintagevarianterma.

    I övrigt så är ju distorsion i signalvägen en stor grej.
    Gainstaging. P5 rev4 är avsevärt renare än rev2/3 vintage P5 tex, den driver runt lika mycket nästan men saknar en del av distorsionen, troligen pga annan VCA gainstaging.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror inte att det är en enda grej du ändrar på för att få det skevt, utan detta är en summa av helheten. 500 komponenter som alla är lite skeva - olika mycket och åt olika håll.

    Att ändra EN grej är ju som att ändra tuning-ratten på ena oscillatorn t.ex. Då har du ju ändrat ETT motstånd som gör att den blir snedstämd. Men resten av komponenterna är ju fortfarande lika exakta som de var innan.

    En BerraD passerade hos mig nyligen, och då passade jag på att testa den mot mitt original. Och även om skillnaden kanske inte är värd 50k i mina öron så låter juBerraD mer som en VST i jämförelse. Och det är antagligen just summan av alla komponenter.

    Avgör själv:
    Berra_VS_Original.mp3

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Polymaskiner utan autotunefuktion är ju mysiga. Jag vet inte om det går att koppla ur, men går det så börja där.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och om det är digitalt kontrollerade oscillatorer så har de förmodligen "autotune" också, så att pilla med komponenter kommer i värsta fall göra att du får felmeddelanden när synten startar pga att den inte kan stämma oscillatorerna korrekt.

  6. #6
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Man skulle också kunna försöka accelerera åldrandet, tex köra dom vi högra temperatureer, eller utsäta dom för strålning. Det sista kan ju kanske vara lite klurigt.

    Distrotion i signal vägar, för audiovägar är det väl främst olinjäriteter man skulle vilja addera in. För styrsignaler är det väl kanske mest intressant att injecera brus.

    Funderade också på om man kan införa crosstalk, genom att sätta stora motstånd mellan saker som egentligen ska vara isolerade.

    Ripple och brus på power rails är ju ganska enkelt att få in.

    Tanken för detta grodde igår, då jag spelade på mitt senaste förvärv - Berra MonoPoly, och jämförde (från mitt minne) känslan från en tidigare lånad äkta MP som var i ganska vrakigt skick. Och den vrakiga äkta varan var ju mycket charmigare med sina defekter. Har också sett några videos där det testat kloner mot äkta grejer, och då haft flera äkta. Då har det visat sig att de äkta varierar mer än klonen mot varandra. Och att de som är mest off i ljud låter mest intressant i mina öron. Finns nån 808 test, samt Kebu som testar just MonoPoly.

  7. #7
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skulle också kunna försöka accelerera åldrandet, tex köra dom vi högra temperatureer, eller utsäta dom för strålning. Det sista kan ju kanske vara lite klurigt.
    Påminn mig om att inte köpa en radioaktiv begagnad synth från dig haha

    Moderna komponenter är stabilare för temperatur, toleranser och annat jämfört med gammalt.
    Du kan ju byta ut en komponent eller förstöra den lite men då ändrar du bara "värdet" på den och får en synth som snarare låter fel än "levande". Toleranserna, brusnivå etc kommer fortfarande bli de samma. Lite förenklat.
    Visst kommer dagens nya analoga synthar låta olikt varandra (samma modeller) om tjugo år pga komponenternas åldrande men varje exemplar kommer troligen ändå låta mer stabilt än förr.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Relicing med gamla komponentetrur 70-talare som ersättare i Berramonster.

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag tror inte på brus och ripple. Det handlar snarare om matningsspänningar från nätdelar som inte är särskilt bra reglerade. Oftast användes matningen direkt för att skapa CV och då driver oscillatorerna ganska duktigt. Om det är det du är ute efter. Om man vill ha stabila oscillatorer så ska man ha lokala regulatorer eller noggranna spänningsreferenser vid varje oscillator och använda dessa spänningar till frekvenskritiska CV.
    Så om man vill modifiera en nydesignad analog för att uppnå "skevhet" så får man ge sig på hur oscillatorerna matas och styrs.
    Autotune på polysar är förstås en annan sak. Den kan man ju disabla på vissa modeller.
    DCO är ju en riktig dödare om man vill ha fett ljud. "Det ger ett klarare, öppnare ljud!"

  10. #10
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte på brus och ripple. Det handlar snarare om matningsspänningar från nätdelar som inte är särskilt bra reglerade. Oftast användes matningen direkt för att skapa CV och då driver oscillatorerna ganska duktigt. Om det är det du är ute efter. Om man vill ha stabila oscillatorer så ska man ha lokala regulatorer eller noggranna spänningsreferenser vid varje oscillator och använda dessa spänningar till frekvenskritiska CV.
    Så om man vill modifiera en nydesignad analog för att uppnå "skevhet" så får man ge sig på hur oscillatorerna matas och styrs.
    Har du något konkret exempel på vilka sätt matningar ska vara instabila?

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det är också olika syntar. Behringers är vare sig MonoPoly eller Minimoog bara för att de målats som om en treåring hade designat originalen.

  12. #12
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du något konkret exempel på vilka sätt matningar ska vara instabila?
    Spänningsregulatorer som har dålig temperaturstablitet.

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det finns inga genvägar till det icke perfekta ljudet

  14. #14
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inga genvägar till det icke perfekta ljudet
    Så sant, så sant….endast gammalt skräp håller måttet.

  15. #15
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spänningsregulatorer som har dålig temperaturstablitet.
    Det blir ju mer eller mindre bara som offset, långsamma förlopp när det gäller temperatur. Tänker mig mer intressanta fenomen om den inte klarar att reglera och ger smittningar av audiofrekvenser mellan röster och annat. Tror det behövs komplexa fenomen för ljudfärgning som är intressant...

  16. #16
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är också olika syntar. Behringers är vare sig MonoPoly eller Minimoog bara för att de målats som om en treåring hade designat originalen.
    Det finns en egen tråd för Behringer-hat vill jag minnas. Ämnet i denna är tänkt kring funderingar hur man kan gör typ chiptune mm för att få kloner att låta skitigare, skevare, mer intressanta, typ. Jag gillar inte heller Behringer.

  17. #17
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Relicing med gamla komponentetrur 70-talare som ersättare i Berramonster.
    Intressant tanke, komplikation är att det brukar vara SMD i klonerna, så lite pill att sätta dig. Sen är de intressantaste komponenterna svåra att få tag på.

Liknande ämnen

  1. [demo] Analog trummaskin shoot out | 2 vintage + 1 klon
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-23, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •