Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Arturia AstroLab

  1. #1
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior

    Arturia AstroLab

    Stand-alone keyboard med V-collection pluggarna och Pigments on-board... 1599 Euro.
    https://www.arturia.com/products/har...ab-61/overview


    https://youtu.be/c4GK8P_OMq8

  2. #2
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran

  3. #3
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Ingen poly AT...

  4. #4
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Med tanke på priset är jag förvånad att inte V Collection ingår. Och att de inte byggt in ett USB-ljudkort. Säkert jätteskön att spela på och så, men…

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Oj det blev dyrt! Jag trodde typ 8000:- inte 18 000:-

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj det blev dyrt! Jag trodde typ 8000:- inte 18 000:-
    Ja, hur hittade de på priset? Är det konfirmerat?
    Jag menar nya NI Masterklaviaturen med poly at kostar runt 10.000:- inklusive diverse programvara. Pigments och V collection går att få för 5000:- under de eviga reorna så kan man anta att klaviaturen är enklare än NI så är ju priset totalt fel ja.

  7. #7
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Designen är ful som stryk… kommer inte åldras särskilt bra. Och namnet… och värst av allt deras Apple imitation till presentation fast med en budget som knappt räckt till kvällsfikat. Uff, jag har sällan blivit så avtänd på något musikrelaterat som jag blev av denna.

    Nu orkade jag inte kolla igen eftersom jag blev illamående av den pinsamma presentationen. Men körs inte pluggarna native i ”synthen”? I så fall är det ju fel att jämföra med NI’s klaviaturer. Och då är väl 18k lite mer motiverat (men sunkigt att inte V collection ingår)

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hur hittade de på priset? Är det konfirmerat?
    Jag menar nya NI Masterklaviaturen med poly at kostar runt 10.000:- inklusive diverse programvara. Pigments och V collection går att få för 5000:- under de eviga reorna så kan man anta att klaviaturen är enklare än NI så är ju priset totalt fel ja.
    18 890:- hos tysken... https://www.thomann.de/se/arturia_astrolab.htm

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ingår inte v-collection…läste 23 instrument eller nåt…
    Men jajustdet…man verkar kunna spela utan dator inkopplat, ja då är det svårt att jämföra.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Idén att kunna köra mjukvarusyntar i en keyboard tycker jag är bra. Synd bara att det verkar begränsat till Arturias mjukvaruinstrument. Och priset är i överkant för att låsa in sig med mjukvara.

    Annars hade varit trevligt att slippa dra med sig laptop (MainStage laddat med div instrument, hårddiskar, sladdar, ljudkort mm) vid de tillfällen jag är ute och kör live och bara ta instrumentet på axeln och en rygga med tillhörigheter - hade varit smutt.

  11. #11
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Varför lade man inte till lite extra rattar och spakar då de finns gott om plats? Något typ System 8? Nu blir det en presetmaskin för 19k...
    Iofs har de väl försökt förr med den där desktopmodulen (Origin?). Förstår inte riktigt målgruppen här.

  12. #12
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingår inte v-collection…läste 23 instrument eller nåt…
    Men jajustdet…man verkar kunna spela utan dator inkopplat, ja då är det svårt att jämföra.
    Nej, du får presets från V-collectionsyntarna, men behöver öppna dem med licens på datorn för att fininställa.

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tycker den verkar väldigt användbar, om man bara kan leva med att redigera patcharna på dator. Jämföra den med NI:s masterklavar känns inte helt relevant. Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna jämföra denna med. Det är en keyboard med en hygglig integrerad dator och ett väldigt avskalat användargränssnitt. System-8 kanske, men med 30-nånting inbyggda instrument, men utan fulla möjligheter att tweaka ljuden på panelen.

    Jag kommer inte köpa den nu, för jag har andra prioriteringar för mina korvören, men jag tycker faktiskt inte den är oförsvarbart dyr och jag kan absolut se mig använda denna.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag associerar lite till Nord Stage, men med slagsida åt syntar. En stagesynt med piano, istället för ett stagepiano med synt. Dvs nåt för dig som behöver diverse live. Vet inte vad folk använder för nåt i den rollen i dag, nån workstation?

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Intressant att Easle bara lirar med 1 röst i denna hårdvaran. Plug-in versionen i datorn kör ju upp till 4 röster.

  16. #16
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Arturias minst fula grunka hittills!

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag associerar lite till Nord Stage, men med slagsida åt syntar. En stagesynt med piano, istället för ett stagepiano med synt. Dvs nåt för dig som behöver diverse live. Vet inte vad folk använder för nåt i den rollen i dag, nån workstation?
    Och hade jag kollat på filmen eller läst namnet så hade jag kanske fattat att det är just det de tycker den är. Stage Keyboard heter den ju. Och i den genren är den väl inte dyr. Undrar om den är lika tålig som Nords grejer.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, du får presets från V-collectionsyntarna, men behöver öppna dem med licens på datorn för att fininställa.
    Det är väl motsvarande paket som följer med med Keylab-syntarna - att man behöver standalone licensen för att fininställa...?

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om den är lika tålig som Nords grejer.
    Om de är motsvarar Keylab II-byggena är det stabila grejer...

  20. #20
    DJP
    DJP är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    fler rattar hade ju som sagt inte varit fel

  21. #21
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl motsvarande paket som följer med med Keylab-syntarna - att man behöver standalone licensen för att fininställa...?

    Antar det. Dock kostar inte de över 18 000.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar det. Dock kostar inte de över 18 000.
    Well drygt 10 000 kr extra för det inbyggda modermodemet... Raspberry?

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de är motsvarar Keylab II-byggena är det stabila grejer...
    Det har du ju alldeles rätt i. Den här är förhoppningsvis minst lika stadig.

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Enligt Nick är det en egenutvecklad klaviatur, med lätt pianovägda tangenter, som ett mellanting mellan flygel och synt. Det låter som något jag vill testa.

  25. #25
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kunde inte undgå att se att ett av alla modes hette "Sampler". Kan detta instrument sampla på egen hand? spela upp andra bibliotek? Hur mycket minne finns att tillgå till uppspelning om så är fallet? Vilka format?

    Är detta någon form av Kronos på steroider?

  26. #26
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Tycker den var snygg jag! Lite Access Virus TI2 vibes. Någon slags retrofuturism över designen. Typ hur man tänkte sig framtiden skulle se ut på 70 eller 80-talet typ?

    Känns inte helt orimligt att de kanske släpper en vidareutvecklad variant på denna senare, med utökade kontroller och mer studiofokuserad än stage?
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-15 klockan 19:09.

Liknande ämnen

  1. Arturia OB-Xa V
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2021-12-15, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •