Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad fanns innan Mr Music?

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Vad fanns innan Mr Music?

    Letar lite efter tätt återkommande popsamlingar som på ett folkradiovänligt sätt samlade allt som var av vikt i Svensk media, men i tiden runt 1975-1983.
    Fanns det nåt man kunde prenumerera på då, typ Readers Digest album eller så?

  2. #2
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Har för mig att det var rätt vanligt ett tag med cover-LP, från anonyma studiomusiker. Själv har jag "Dear Mrs Applebee med tyska "gruppen" The Ravers. Dom hade tydligen flera alias. https://www.discogs.com/artist/1292410-The-Ravers-4

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Alla större internationella hits inom mainstrean spelades in av svenska artister med svenska texter på 60- och en bit in på 70-talet, men jag tror att de där samlingsalbumen Tomas nämner var ett mer tyskt fenomen (även om Tyskland hade en del musikaliskt inflytande på den tiden).

    De popband som sedermera utvecklades till dansband körde en del översatta covers har jag för mig.

  4. #4
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Readers Digest gjorde samlingsboxar (kanske bara en) med klassisk musik. Det var förmodligen ekonomiskt fördelaktigt att anlita skickliga men billiga öststatsorkestrar (så är det väl till viss del även idag?). Populärmusik däremot skulle kanske bli ganska dyrt att licensiera originalinspelningar. Som Hasse skriver var nog översättningar det vanliga. Love Is in the Air blev Kärlek i det blå med Janne Önnerud, Arizona blev Axel Öhman med Lill Lindfors och Svante Thuresson och - tro det eller ej - A Day in the Life blev En helt vanlig dag med Laila Kinnunen. Allmänheten varnas.

  5. #5
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Nu var det kanske inte riktigt det tråden skulle handla om men... Jag tycker många av översättningarna är charmiga och kan sakna dom idag.
    Trista coverversionerna går bort däremot.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det som blev Mr Music var snarare blandband man satte ihop från P3 (eller från lånade album och singlar från kompisar) medelst sin kassetradio... Minns en tanke jag fick när de där färdiga samlingarna kom att det var underligt att låta andra välja favoriter åt en

    Det finns så många gamla låtar från epoken som triggar blandbandsminnen - Wall Street Shuffle, Space Oddity, Matrimony (Gilbert O'Sullivan), This town isn't big enough for both of us, Dreamer, The Slider (T-Rex), Little Willy (Sweet) etc.

  7. #7
    Robotruck
    Robotruck är uppkopplad nu
    Robotrucks avatar
    Senior
    FiB aktuellt

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja översatta covers var jo EN del i många samlingar, och dansbanden fick en massa gratis livematerial där, men det var ju inte det som låg på grammoracks topp 40 listor precis.
    Fibbans band har jag faktiskt ramlat över några gånger och dom var helt ok ändå om än lite glest med originalartister.

    Nej jag förväntar mig inte hitta nåt exakt som Mr Music, för det var inte riktigt uppfunnit än, men nåt som ändå speglade listorna när de utgavs, i samma stil som Absolute Music t.ex.

    Det måste väl ha licensierats några återkommande samlingar i skivbackarna, eller kom allt sånt ifrån Holländska K-tel?

  9. #9
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla större internationella hits inom mainstrean spelades in av svenska artister med svenska texter på 60- och en bit in på 70-talet, men jag tror att de där samlingsalbumen Tomas nämner var ett mer tyskt fenomen (även om Tyskland hade en del musikaliskt inflytande på den tiden).
    Har för mig det var så Stikkan Anderson började bygga sitt imperium en gång i tiden (översätta svenska låtar), enligt intervju med Marie Ledin.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det som såldes på bensinmackarna?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-03-23, 10:44
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 17:20
  3. Svenska iTunes Music Store - vad är det för skräp ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •