Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Stor utomhusreverb

  1. #1
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior

    Stor utomhusreverb

    Har någon några bra tips på hur man får "maximal" reverb, typ Grand Canyon eller liknande, stort och brett, och utomhus. Kör nu med Cubase-reverberna och lyckas inte få till det jag letar efter, det blir bara varianter på hallar, en del jättestora, men definitivt "inomhus". Behöver jag investera i nåt bättre?

  2. #2
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Extremt långt pre-delay borde vara en av ingrediensa i alla fall. Borde kunna ordnas med ett delay+reverb på en buss.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Utomhusreverb "på riktigt" tenderar att vara ganska så glesa - mer täta oregelbundna men diskreta ekon än klassisk reverbsvans. Det kan man få till genom att reducera diffusionen ordentligt.

  4. #4
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipsen. Det bästa jag fått till hittills är en kombination av stereodelay (för bredden) och lång reverb med max predelay. Diffusionen har jag inte provat att variera än, det blir nästa projekt. Annars: lönar det sig att investera i någon maffig reverb (mjuk- eller hårdvara) för att få större och bredare effekter, eller är DAW:ens (Cubase alltså) inbyggda i stort sett lika bra?

  5. #5
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Vet inte om cubase har nåt inbyggt reverb för impulsresponser?

    I så fall finns ju en drös ”riktiga” reverb att ladda in.

    T.ex här https://www.openair.hosted.york.ac.uk/?page_id=36

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Tänkte precis som Morglurg, Impulse Response reverb är nog enda raka för utomhus-vibe. Inga algoritm reverb gör det bra eller ens försöker.

  7. #7
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipsen igen. Har googlat runt lite och kollat in Big Sky, den verkar komma rätt nära det jag letar efter. Inte gratis tyvärr...

  8. #8
    marcatta
    marcatta är inte uppkopplad

    Senior
    I Reverence i Cubase kan man ladda in impulse response.

  9. #9
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Säg till om du hittar en impulse response för Grand Canyon. Vore kul att höra. Och intressant att veta om det finns någon form av begränsningar på storlek.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    De största (längsta) naturliga reverben är från slutna utrymmen där ljudenvågorna inte studsar ut eller dämpas bort, som den där olje-tunneln som finns i någon tråd här (exempel:
    https://on.soundcloud.com/7ckNw )

  11. #11
    marcatta
    marcatta är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har inte testat Echothief, men det står på deras sida att de har mycket utomhus. Ska vara gratis om jag förstod det rätt.
    http://www.echothief.com/downloads/

  12. #12
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Prova annars att återkoppla reverbet till sig själv. Det har jag gjort i Reason med bra resultat.

  13. #13
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Tack återigen. Ska kolla in impulse response, har inte testat det förut. Och skicka reverbet till ett reverb, det låter intressant. (Men snart är väl projektet fyllt av reverber istället för musik...)

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ta bussen till Dalhalla? Nej, det är nog bekvämare att leta upp existerande impulssvar.

  15. #15
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta bussen till Dalhalla? Nej, det är nog bekvämare att leta upp existerande impulssvar.
    Ha ha. Blir ju iofs billigare än Grand Canyon

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Blanda olika, delay och reverb, nån modulation nånstans, lite återkoppling som Erik G sa, lite parallellt lite serie. När du hitter nåt sweet så spara som template!

  17. #17
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Space Designer i Logic Pro 7 brukade ha ett grand canyon-reverb (20s), men det verkar ha försvunnit i senare versioner...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •