Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: USB-kablar, C till B, för musikutrustning

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    USB-kablar, C till B, för musikutrustning

    Till slut har även jag skaffat mig en nyare MacBook och behöver hitta lösningar för att gå över till att bara ha USB-C/Thunderbolt-anslutningar. Jag har en hel del musikutrustning där medföljande kablage var USB-B till USB-A som jag tänkt köra vidare med. Det går ju bra att lösa med att använda en USB-hub för konverteringen eller en kort adapterkabel, men jag önskar även ha kabel med USB-C till USB-B för när enbart någon enstaka pryl skall kopplas in, och för att ha med vid liveframträdande som backup-kablage. Men vad ska man kika på? Native Instruments rekommenderar AWG24 (kabelarea ca 0,5 mm2) för deras utrustning för att kablarna inte skall vara källa till spänningsfall. Men det är ju inte ofta det specificeras så noga vad jag sett, och den enda kabeln jag sett med det hittills hade fått väldigt dåliga recensioner för kontakten istället. Vad har ni andra för erfarenhet av sådana kablar? Jag ser behovet av 1,5 - 2 m kablage.

  2. #2
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Aldrig tänkt på specifikationer gällande kabelarea eller liknande när jag köpt USB-kablar och aldrig haft problem, men kan samtidigt inte uttala mig om huruvida det är viktigt eller ej.

    Jag köpte också ny Mac nyligen och inhandlade då USB C till USB B samt USB C till micro-USB av märket Cable Matters på Amazon. Tycker den korta tid jag hunnit använda dom att det känns som bra kvalitet. Finns i längderna 1, 2 och 3 meter om jag inte missminner mig.

  3. #3
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sett en del kommentarer om att en del har upplevt problem med denna typ av kablar, att de inte får stabil uppkoppling till anslutna enheterna, så jag tänkte det är bäst att köpa bra kablar från början. Tunnare kablar kan ju ge ett spänningsfall över längre avstånd och beroende på hur känslig den enhet som skall anslutas är så kan det ju så klart påverka och vara sådan anledning till att något upplevs som att det inte har stabil anslutning.
    Cable Matters verkar ha lite bättre omdömen än andra alternativ jag sett på Amazon, så det kan nog vara värt att testa. Står det någon märkning med tryckt text på kabeln? Det kan ge indikation på kabelarea.
    Jag har också hittat ett altenrativ på Thomann som har fått goda omdömen, men klumpiga ferriter vill jag helst inte behöva ha om det inte måste till. https://www.thomann.de/se/udg_ultima...b.htm?atr=true

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-11-03, 22:04
  2. RCA kablar till fjäderreverb (en gång för alla)
    Av jonachi i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-07-11, 21:17
  3. Lååånga USB-C kablar?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-11-24, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •