Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Rådgivning basförstärkare

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Rådgivning basförstärkare

    Hej,
    Jag vill köpa in en basförstärkare till kyrkan, och ställa dit en gammal bas jag har liggande här hemma, så folk kan hoppa in lite när som helst och stötta musiken. Min meste basist tipsade om den här för 10 papp.
    https://www.thomann.de/se/fender_rum...xddBmSIRA_yncw
    Det var lite dyrare än jag hade hoppats på. Kan man få en second opinion från 99:an? :-)

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är det en mindre lokai? Det brukar iofs inte vara sådan volym så en mindre combo kan räcka...

    https://www.dlxmusic.se/produkter/st...basforstarkare

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Har väl plats för 250-300 pers eller nåt. Läktare och ett litet sidoskepp.

  4. #4
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Använder ni pa och vad för andra instrument brukar förekomma?

  5. #5
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    PA, ja. Flygel, ibland ett Nord Stage. Line:ad akustisk gura 1-2 st. Ett par på sång. Ibland blir det lite cajon eller digitaltrummor (huu). Kanske en fiol.
    Men det vore bra med en smidig combo som man kan ta med till lägergårdar o.dyl.

  6. #6
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Fenders rumble serie låter bra och är väldigt lätta att bära med sig, så något i den serien tycker jag låter som ett bra val!

    Spontant så borde nog rumble 100 ändå kanske kunna räcka till och rumble 200 bör nog funka annars!
    De har ju line out, så med fördel kopplar man ju ut den till pa’t för lite bättre spridning på ljudet och då blir ju själva förstärkaren i första hand medhörning för basisten, vilket jag ändå tror borde räcka för ert ändamål…

    En 1x15 med några hundra watt är väl det jag själv föredrar som minimum nuförtiden, då är man oftast helt säker, men det blir ju en annan budget då också såklart!
    Senast redigerat av thetonequest den 2024-04-02 klockan 22:20.

  7. #7
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Är begagnat ett alternativ?

  8. #8
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är begagnat ett alternativ?
    Det kan det absolut vara!

  9. #9
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag kom över en beg. TC Electronics på 500W för 1500:- för några år sedan, kan jag varmt rekommendera. Ser dom inte så ofta ute, men extremt prisvärd. Rätt tung att släpa runt på, men klarar stora lokaler utan att krokna. Även spelat utomhus utan problem med den. Så det är ett tips att hålla utkik efter. Tror dom gjorde mindre modeller också.

  10. #10
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Hur vill du att det ska låta? Plonk eller whoom?

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Stärkare är sjukt billigt på beggatmarknaden nu. Vad som helst över 80w kommer vara fullt tillräckligt. En kyrka käkar bas bra

  12. #12
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Begagnat så är det här ett bra alternativ
    https://www.blocket.se/annons/stockh...re_/1203948887


    Någon säljer en MarkBass för 7000 på blocket, jag skulle undvika den. Jag har riktigt dåliga erfarenheter av det märket: den stärkare jag testkörde skarpt klarade inte av hög output från basen utan att aktvera en inbyggd kompressor som gjorde att signalen bluddrade ur när jag klippte till strängen för att lägga en accent. Jätteroligt…

  13. #13
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det här räcker och blir över:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9385.jpeg 
Visningar:	32 
Storlek:	827,5 KB 
Id:	117843

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den där ja! Strålande.

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    När barnen sjöng i kyrkokören tyckte jag nog att det lät bäst med ett ganska definierat basljud typ Peter Hooks istället för mullerbas. Med andra ord ganska liten kombo funkar bra.

  16. #16
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kom över en beg. TC Electronics på 500W för 1500:- för några år sedan, kan jag varmt rekommendera. Ser dom inte så ofta ute, men extremt prisvärd. Rätt tung att släpa runt på, men klarar stora lokaler utan att krokna. Även spelat utomhus utan problem med den. Så det är ett tips att hålla utkik efter. Tror dom gjorde mindre modeller också.
    Misstänker att det är en sådan här?

    https://vend.se/684484-tc-electronic-bg-500-combo

    Ett högre pris än vad du betalade iofs!

  17. #17
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Beg Rumble 200 på blocket:

    https://www.blocket.se/annons/stockholm/basforstarkare_fender_rumble_200_1x15_baskombo/1203761886

  18. #18
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för alla tips! Jag hittar ett par Rumble 500 på marketplace också. 5-6k. Svårt detta

  19. #19
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Begagnat så är det här ett bra alternativ
    https://www.blocket.se/annons/stockh...re_/1203948887


    Någon säljer en MarkBass för 7000 på blocket, jag skulle undvika den. Jag har riktigt dåliga erfarenheter av det märket: den stärkare jag testkörde skarpt klarade inte av hög output från basen utan att aktvera en inbyggd kompressor som gjorde att signalen bluddrade ur när jag klippte till strängen för att lägga en accent. Jätteroligt…
    Just hög output har nämnts som något att ta hänsyn till i det här fallet. Nämnde basist har haft problem med vissa stärkare. Är det inte bara att dra ner gain då?

  20. #20
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för alla tips! Jag hittar ett par Rumble 500 på marketplace också. 5-6k. Svårt detta
    Själv har jag spelat bas i 30 år nu, proffesionellt i alla olika tänkbara sammanhang, om det kan vara till hjälp?

    Jag tror att rumble 200 eller 500 kommer täcka in de behoven du nämner, tillräckligt med ljud och enkel att flytta vid behov och skäligt pris, speciellt begagnad!

    Av min erfarenhet så är problem med hög output något som oftast uppstår med basar med aktiv preamp och det löser man ju enkelt isf med att dra ner volymen på själva basen, om det inte räcker med att sänka gain på förstärkaren!

  21. #21
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag spelat bas i 30 år nu, proffesionellt i alla olika tänkbara sammanhang, om det kan vara till hjälp?
    Snacka om’et!

    Jag tror att rumble 200 eller 500 kommer täcka in de behoven du nämner, tillräckligt med ljud och enkel att flytta vid behov och skäligt pris, speciellt begagnad!
    Tack. Det är skönt att höra.
    Jag tror att jag föredrar att köpa begagnat i det här fallet också. Passar det dåligt kan man ju sälja och köpa nåt annat, med mindre förlust.

  22. #22
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att det är en sådan här?

    https://vend.se/684484-tc-electronic-bg-500-combo

    Ett högre pris än vad du betalade iofs!
    Japp, exakt den. Ja, klart högre pris, men inte ovärt skulle jag säga. Hittar jag en till lika billigt som min köper jag den själv som reserv

  23. #23
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just hög output har nämnts som något att ta hänsyn till i det här fallet. Nämnde basist har haft problem med vissa stärkare. Är det inte bara att dra ner gain då?
    Inte på den jag använde. Nu ska det ju nämnas att jag dessutom spelade på en Music Man som har aktiv elektronik vilket medför en ”hetare” signal, men det hjälpte inte att dra ned gainen… antagligen hade jag inte haft det problemet med en passiv bas, men jag blev ändå avtänd, för att uttrycka det milt.
    Senast redigerat av Daionsavage den 2024-04-03 klockan 18:41. Anledning: Missade citatet

Liknande ämnen

  1. Basförstärkare / kostnad
    Av tinybox i forum Stränginstrument
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-07-12, 18:17
  2. Göra egna nätverkskablar, stött på patrull, rådgivning?
    Av defalut i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-11-24, 07:38
  3. Basförstärkare!
    Av vippran i forum Stränginstrument
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 14:44
  4. Basförstärkare
    Av plastocid i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •