Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Behringer Solina klon vs solina mjukvarukloner

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    Behringer Solina klon vs solina mjukvarukloner

    Gjort en liten ovetenskaplig jämförelse mellan Behringers Solina klon och några Solina mjukvarukloner, mest för att lyfta fram karaktären på ljudet. Har tyvärr ingen ARP Solina att jämföra med men kan minnas att den lät ungefär som Behringers klon


    https://youtu.be/LRQf5zlCeCQ

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tycker att pluggarna ovan låter någonstans mellan trist och förfärligt. Behringers hårdvara håller stilen!

    För den som har NI Reaktor finns denna gratis ensemble:

    https://soundcloud.com/zootook/stringmachinemkiisc


    https://www.native-instruments.com/e...try/show/8085/
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-04-01 klockan 16:15.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Just Arturia Solina låter bättre med oversampling eller högre sample rate (88.2kHz eller högre) i din DAW annars saknas fräset helt och låter ja oanvändbart...
    Jag har en original mk1 och Behringers låter inte helt fel nej.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-01 klockan 18:50.

  4. #4

    Veteran
    Skitnöjd med mina egna Solina samplingar. Precis som jag vill ha det.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Märkligt vad olika. Är det identisk inställning eller har du försökt matcha ljuden (vilket ju ofta inte är identisk inställning av reglage)?
    Alla stråkmaskinstest bör innehålla test med ren oktav också. Det är ju en avgörande skillnad mellan samplat, vanlig röstallokering eller faktisk simulering av divide down oscillatorn.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt vad olika. Är det identisk inställning eller har du försökt matcha ljuden (vilket ju ofta inte är identisk inställning av reglage)?.
    ...sant - kände inte igen Arturia som så murrig!

    Jag plockade ljudet av Tg:s youtube och körde i Logic - nedan utdrag av Bolina samt Arturia - den senare med lite EQ...

    https://soundcloud.com/hassefx2/soli.../s-HaLFsDmL5pu

  7. #7

    Veteran
    Man måste anstränga sig lite för att få det att låta likadant.
    Sorry Tehporp golana det där var en för dåligt test.

  8. #8
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    En väsentlig del av stråkmaskinsljud förutom chorus är det typiska "nasalt" väs/fräs-ande som ibland kan efterliknas med t.ex. mättad parametrisk equalizer (märks nog tydligast i lägre register).
    Senast redigerat av RX11 den 2024-04-01 klockan 21:44.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En väsentlig del av tråkmaskinsljud förutom chorus är det typiska "nasalt" väs/fräs-ande som ibland kan efterliknas med t.ex. mättad parametrisk equalizer (märks nog tydligast i lägre register).
    FXD

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ska förtydliga att klippet inte handlar om att matcha ljuden utan lyfta fram grunsoundet helt oprocesserat, undantaget ensemble.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kände inte igen Arturia som så murrig!
    Arturia är starkt processad med effekter för att låta ”bra”. De är avslagna och därför kanske inte känns igen, klippet handlar om grundljudet, inte ett processat ljud.

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En väsentlig del av stråkmaskinsljud förutom chorus är det typiska "nasalt" väs/fräs-ande som ibland kan efterliknas med t.ex. mättad parametrisk equalizer (märks nog tydligast i lägre register).
    EQ kommer inte på fråga i en sån här jämförelse av grundkaraktären av ett instrument. Helt korrekt att det märks tydligast i lägre registren eftersom övertonerna där väs/fräs finns kommer över hörbarhetströskeln längre upp

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man måste anstränga sig lite för att få det att låta likadant.
    Sorry Tehporp golana det där var en för dåligt test.
    Synd att du tycker det, men man kan inte tillfredsställa alla hur man än gör. Testet är inte tänkt att låta likadant utan lyfta fram hur grundljudet låter med samma inställningar. Ljudinställningarna med Behringer, Arturia och UVI är i det närmaste identiska (men inte samplingarna som jag inte kunde styra över) med ev lite skillnad i attack och release vilket beskrivningen också påpekar. Däri har man ansträngt sig lite.

    Vad skulle göras annorlunda/anstränga så att det inte blev en dålig enminuterstest ifråga om den oprocessade ljudkaraktären?

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska förtydliga att klippet inte handlar om att matcha ljuden utan lyfta fram grunsoundet helt oprocesserat, undantaget ensemble.
    Från begränsade klipp på YT (t ex. detta) kan man iofs höra att Bolinan avviker en del från en Solina, men inte så radikalt som "grundljudet" hos pluggarna. Det vore intressant om du delade hur du ställt in Bolinan...

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arturia är starkt processad med effekter för att låta ”bra”. De är avslagna och därför kanske inte känns igen, klippet handlar om grundljudet, inte ett processat ljud.
    Den effekt jag använt för att få snarlikt ljud på Arturian är enbart EQ, så intressant varför de och de andra valt ett såpass olika utgångsläge...

  12. #12
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore intressant om du delade hur du ställt in Bolinan...
    Det är en relevant fråga
    Behringers Solina och mjukvarupluggarna är inställda på Tutti, dvs alla stämmor aktiverade, modulation på, Phaser av, medellång attack, medellång release, ca 75% volume bass, full utnivå.

    Och som jag skrev, testet är inte ett vetenskapligt test

  13. #13
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Pluggarna låter väl färdigskurna för att passa i olika arrangemang-ideal medans Bolinan mer för att fronta en ljudbild alt. skära till efter behov.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pluggarna låter väl färdigskurna för att passa i olika arrangemang-ideal medans Bolinan mer för att fronta en ljudbild alt. skära till efter behov.
    Det är också min gissning

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Intressant med Arturia. Jag brukar alltid stänga av allt extratjosan innan jag börjar krana. En del av deras pluggar låter förvisso rätt platta när man gör det, men i mitt minne lät just Solinan ganska realistiskt. Förvisso ett bra tag sen jag använde den. Och nog minst trettio år sen jag sålde hårdvaruversionen... Måste testa pluggen igen ikväll.

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En annan sak att ta med är sannolikheten att olika exemplar av originalet kan låta olika, så modellerar man utifrån ett visst exemplar så blir det fel om man jämför med ett annat. Nu kanske det inte är något större problem med Solinan, men det finns andra gamla analoger där det är en stor faktor.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak att ta med är sannolikheten att olika exemplar av originalet kan låta olika, så modellerar man utifrån ett visst exemplar så blir det fel om man jämför med ett annat. Nu kanske det inte är något större problem med Solinan, men det finns andra gamla analoger där det är en stor faktor.
    Det där tycker jag personligen är en myt och floskel som även Gordon Reid på SOS brukar slänga sig med...
    Har man två gamla synthar av samma model som låter olika är antingen den ena eller båda felkalibrerade...jag har haft 3 olika exemplar av samma modell och de har alla låtit väldigt lika...
    I analog prophets Arturia test så låter den verkligen sämre än vad den gör hemma i min dator. Har jag tid över skall jag lägga upp ett test med Arturian samt original Solina närmsta dagarna.
    Att sampla en stråkis med Chorus påslaget ja det blir ju inte stråkis av det när man spelar ett ackord på sin "sampler" för övrigt

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där tycker jag personligen är en myt och floskel som även Gordon Reid på SOS brukar slänga sig med...
    Har man två gamla synthar av samma model som låter olika är antingen den ena eller båda felkalibrerade...jag har haft 3 olika exemplar av samma modell och de har alla låtit väldigt lika...
    I analog prophets Arturia test så låter den verkligen sämre än vad den gör hemma i min dator. Har jag tid över skall jag lägga upp ett test med Arturian samt original Solina närmsta dagarna.
    Att sampla en stråkis med Chorus påslaget ja det blir ju inte stråkis av det när man spelar ett ackord på sin "sampler" för övrigt
    Det är inte en myt, men det stämmer mer eller mindre bra på olika syntar. Enklaste exemplet för min del är mina två TB-303, de låter verkligen inte lika även om bägge är omoddade original.

  19. #19
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Hasse FX EQade Arturia lät i närheten av Behringers Solina i frekvensinnehåll. Vet inte varför den blev så mörk när jag skalade av all processning, om den har processeringen med i åtanke vid ljudframställan. Men återigen, mitt lilla test ska inte tas för vetenskapligt, bara som en snabb jämförelse av karaktären av Solina-kloner.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I analog prophets Arturia test så låter den verkligen sämre än vad den gör hemma i min dator.
    Kan bero på att jag slagit av all processering som normalt ligger på Arturia Solina, då låter det betydligt sämre.

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte en myt, men det stämmer mer eller mindre bra på olika syntar. Enklaste exemplet för min del är mina två TB-303, de låter verkligen inte lika även om bägge är omoddade original.
    Ja, givet toleranser på komponenter så borde det ju vara svårt att få kretsar att låta identiskt i flera olika maskiner, sen kan de ju avvika olika mycket från riktvärdet såklart. Minimoogen är ju ett klassiskt exempel.

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/mrfirechild/solina-vs-arturia

    här är orginal vs Arturia Solina V2 på 192 kHz samplerate.
    Helt torra utan eq eller effekter på något av exemplen.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-04-02 kl. 13.04.36.png 
Visningar:	3 
Storlek:	2,78 MB 
Id:	117817
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-02 klockan 13:19.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där tycker jag personligen är en myt och floskel som även Gordon Reid på SOS brukar slänga sig med...
    Har man två gamla synthar av samma model som låter olika är antingen den ena eller båda felkalibrerade...jag har haft 3 olika exemplar av samma modell och de har alla låtit väldigt lika...
    I analog prophets Arturia test så låter den verkligen sämre än vad den gör hemma i min dator. Har jag tid över skall jag lägga upp ett test med Arturian samt original Solina närmsta dagarna.
    Att sampla en stråkis med Chorus påslaget ja det blir ju inte stråkis av det när man spelar ett ackord på sin "sampler" för övrigt
    Jag har t.ex. jämfört två 808 och två 606. De skilde sig ordentligt i nästan samtliga ljud. Hade behövt öppnas och kalibrerats för att låta lika, om ens det hjälpt. Vad är ens rätt kalibrering av dem? Det är väl ett par spänningaroch frekvenser som skall ställas in, det ger väl inte identiskt ljud vad jag minns?
    Kanske större skillnader på trummaskiner än syntar men i extremlägen kan det nog skilja en hel del.

    Och det motsatta: När jag jämförde 303 med x0xb0x kunde jag höra skillnad, men efter att ha öppnat x0xb0xen och kalibrerat var det mycket svårt att skilja dem. Dock gick resonansen djupare på x0xb0xen. Jag lade ut det här på 99 men det var väl typ en som vågade sig på en blind gissning vill jag minnas.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/mrfirechild/solina-vs-arturia

    här är orginal vs Arturia Solina V2 på 192 kHz samplerate.
    Helt torra utan eq eller effekter på något av exemplen.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-04-02 kl. 13.04.36.png 
Visningar:	3 
Storlek:	2,78 MB 
Id:	117817
    Mycket liten skillnad men snarare åt det omvända, mot ursprungliga jämförelsen. Arturian är något ljusare här, om den är nummer två alltså. Hur förklarar vi detta? Översamplingen?

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket liten skillnad men snarare åt det omvända, mot ursprungliga jämförelsen. Arturian är något ljusare här, om den är nummer två alltså. Hur förklarar vi detta? Översamplingen?
    Översamling nej, så låter även min Arturia-Solina vid 44.1 kHz

  25. #25
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Översamling nej, så låter även min Arturia-Solina vid 44.1 kHz
    Har du stängt av samtlig processering då och har kvar enbart ljudmotorn och ensemblen?

  26. #26
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket liten skillnad men snarare åt det omvända, mot ursprungliga jämförelsen. Arturian är något ljusare här, om den är nummer två alltså. Hur förklarar vi detta? Översamplingen?
    Japp, överraskande att Arturian blev brightare på de ljusare ackordspelet.

  27. #27
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Skillnaden mot hur tråkig och platt pluggen låter hörs desto mer på just det brightare ackordspelet.
    Hörs säkert inte lika mycket i en mix och med rätt effekter men flera bäckar små..
    Blir ändå lite nyfiken på hur Behringer lyckats i jämförelse med originalet i exakt samma test.

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du stängt av samtlig processering då och har kvar enbart ljudmotorn och ensemblen?
    Har inte själv pluggen. Vad är det för processning det handlar om? Är det den där extrapanelen som syns på en del bilder? Resonatorn ser ju ut att vara en kandidat för den där typen av skillnader.

    Jag noterar att Arturiaspåret i ditt test inte är spikmono som de andra utan har viss spridning i stereobilden så där är det något som är lurt.

    I det här testet låter de likadant i de flesta fall, men exemplen med modulation och phaser i mitten har lite samma karaktär som dina och jag tycker det låter som resonatorn är med på dem, det låter som fasfel ungefär. I så fall är det knas. Eller så är det något annat som gör att vissa skiljer mycket mer.


    https://youtu.be/tHaDllrcEYc
    Senast redigerat av Oortone den 2024-04-03 klockan 11:04.

Liknande ämnen

  1. Behringer Solina
    Av sickanovic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 174
    Senaste inlägg: 2024-04-05, 20:57
  2. Behringer Solina
    Av Tehporp golana i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2022-08-24, 22:07
  3. Arp Solina chorus klon i rackformat
    Av farbror synt i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 19:25
  4. Solina på G2
    Av FlowerP i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •