Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Visitors - fantastiskt svensk sen 80talsmusik

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Visitors - fantastiskt svensk sen 80talsmusik

    Har (av outgrundlig anledning) senaste veckan helt snöat in på Visitors. Det gamla pop-bandet som släppte några riktigt sköna plattor under 80talets andra halva. Deras högsta erkännande var nog den Grammys de fick 1990 för bästa popgrupp-produktion.

    Bandet bestod av Göran Danielsson Hjertstedt och Svante Persson (de skrev musiken). Sen skrevs (de fyndiga) texterna av engelsmannen Roy Colegate.

    Mina 2 absoluta favvolåtar är:

    Nothing to write home about:


    https://youtu.be/SuX3sG5mfgY

    o sen den fantastiska "dubbelrefränglåten" One track heart:


    https://youtu.be/04Px4Izik5I


    Speciellt denna sista är så jkla snyggt arrad/proddad att jag smäller av. Vers, följt av brygga, sen kommer OneTrackHeartRefrängen, men sen kommer del 2 av refrängen med det egentligen helt galna körarret "meddedde-hum-amm-meddedde".


    Övrigt:
    De var med I Mello1989 (slutade 7a) ihop med Sofia Källgren med en svensktextad låt (Världen är vår). Men det representerar egentligen inte deras "stil", så den glömmer jag bort

    Anyway, tyckte de är värda 20min av min tid för att skapa en liten tråd. Produktionsmässigt ligger de precis i min sweet spot. Någonstans bland Patrik Henzel & Anders Glenmark. Fast med den klassiska "snare drum måste vara hög" 80s syndromet

    Senast redigerat av valsolo den 2024-04-02 klockan 12:19. Anledning: OBS! Detta är INTE ett aprilskämt. Jag diggar verkligen Visitors 2 första plattor skitmycket

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Skön tidsresa!

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    *fniss*

    Das ist KI

  4. #4
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipset, hade glömt bort dem. One Track Heart är verkligen fantastisk. Och vilken röst han har, Danielsson. Hans nuvarande (?) band Longplayer Orchestra är inte så tokigt heller, snygg 60/70-talspop. Har av någon outgrundlig anledning bara 14 lyssnare på Spotify. 15 med mig

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Kul tråd, hade aldrig sett någon musikvideo med dom tidigare men upptäckte dom genom storebrorsan tidigt 90-tal. "Never So Blue" är nog min favorit, så fulländad melankolisk poplåt på något vis. "All Of Your Attention", "One Way Ticket" och "Hit The Music" och "Do You Wanna Play" är andra favoriter.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har fullängdare och någon tolva men tänker bara på Never So Blue när jag tänker på dessa. Abbafina harmonier. Älskade dem.

  7. #7
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Nothing to write Home about sitter som en smäck. Måste lyssna igen.

  8. #8
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Anders Glenmark-referensen känns träffande

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    One track heart som började så melankoniskt och härligt i vers och brygga men sen kom refrängen och förstörde hela stämningen. Men det är min smak och förstår att Visitors måste vara en stor inspiration för dig
    Härlig 80-tals produktion som få kan återskapa idag.
    Senast redigerat av synthboy den 2024-04-02 klockan 12:44.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Never so blue är fin!

  11. #11
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Nothing to write home about minns jag att jag gillade på den tiden då jag inte riktigt hade någon definierad musiksmak än . One track heart har jag helt missat. Den var ju skitbra.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag tycker förstaplattan (den med Never so Blue) är helt OK. Men andraplattan är mer min ska med sin mer oldschool Glenmark/Henzel-prod

    Men överlag - Visitors: Så snygga melodi/harmiskombos & countermelodier som svarar. Pop-genius

    edit: nu lyssnade jag igenom förstaplattan igen från a-ö.. fan, den är riktigt bra den med. Of course finns lite "abba-saxofoner" som är jäkligt lökiga. Men jag förbiser det o njuter av melodier, harmisar, köras etc
    Senast redigerat av valsolo den 2024-04-02 klockan 12:18.

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    En potpurri jag hittade på tuben över hela deras "karriär":


    https://youtu.be/qb3OGmJqN1g

  14. #14
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, bra grejjer Visitors. Popmusik i världsklass.
    Tillochmed Melodifestivalen gjorde de bra ifrån sig.

    https://www.youtube.com/watch?v=SUrjgia0F_k&t=1s

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul tråd, hade aldrig sett någon musikvideo med dom tidigare men upptäckte dom genom storebrorsan tidigt 90-tal. "Never So Blue" är nog min favorit, så fulländad melankolisk poplåt på något vis. "All Of Your Attention", "One Way Ticket" och "Hit The Music" och "Do You Wanna Play" är andra favoriter.
    Ja jag kan fortfarande minnas den natten på ett jullov när jag fångade 'All of your attention' på ett riktigt dåligt band. Den var just då den fetaste låten jag någonsin hört!

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kommer ihåg "All of your attention" väldigt väl, men har ingen minne av de andra låtarna. Tycker det finns lite Taco "Puttin' on the Ritz" struttighet i rytmen och tratt-mellanregister i sången.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Attans, inte den italienska rymddiscon jag har i hyllan då alltså?


    https://youtu.be/eSValMB2GyA



    #trolleri #jävelskap

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag brukade blanda ihop dem med French Revolution. Ser väl med lite blidare öron på dem idag; det var för blöjsyntigt för mig på tiden det begav sig. Schyssta beachboyskörer på en av låtarna.

  19. #19
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Minns "Nothing to write home about" från pojkrummet. Tror att rymdtemat och melodierna tilltalade mig, trots att jag då nog mest lyssnade på Mötley Crüe och Kiss.

    Nu tycker jag mest att det är sjukt smörigt.

Liknande ämnen

  1. Lazerhawk - Visitors : Äntligen nytt album!
    Av drifter7508 i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 20:30
  2. Zolar Visitors på väg att släppa EP. (nykomlingar)
    Av Foona i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •