Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Roland JV-1080 världens bästa synt någonsin enligt omröstning!

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    Roland JV-1080 världens bästa synt någonsin enligt omröstning!

    Ganska självklart egentligen

    Roland JV-1080 is voted best synth ever made.

    In the ever-evolving landscape of synthesizers, where innovation and sonic prowess reign supreme, one legendary machine stands tall, revered by musicians and aficionados alike as the pinnacle of analog excellence: the Roland JV-1080.

    In an era where the synthesizer market was flooded with contenders vying for dominance, Roland managed to carve out a niche for itself with the JV-1080, setting a new standard for versatility, sonic quality, and sheer musicality. While its predecessors paved the way for programmable polyphony, the JV-1080 transcended expectations, establishing itself as the undisputed king of its realm.

    Roland's expertise in crafting iconic synthesizers, honed over decades of innovation, culminated in the JV-1080. Building upon the success of its predecessors, Roland combined cutting-edge technology with an intuitive interface, creating a synthesizer that was as accessible to beginners as it was inspiring to seasoned professionals.

    At the heart of the JV-1080 lies its unparalleled sound engine, boasting a vast array of rich, dynamic tones that spanned the sonic spectrum. From lush pads to searing leads, thunderous basses to ethereal textures, the JV-1080 could do it all—and then some. Its expansive sound library, bolstered by Roland's renowned SR-JV80 expansion boards, offered a treasure trove of sonic possibilities, ensuring that no musical vision went unfulfilled.

    One of the defining features of the JV-1080 was its remarkable versatility. Whether used in a studio setting or on stage, the JV-1080 excelled in every scenario, adapting effortlessly to the demands of any musical genre or style. Its intuitive interface made sound design a breeze, allowing musicians to sculpt and shape their sounds with precision and ease.

    But perhaps the most enduring legacy of the JV-1080 lies in its impact on the music industry as a whole. From pop to rock, electronic to film scoring, the JV-1080 left an indelible mark on countless recordings, its unmistakable sound shaping the sonic landscape of an entire generation of music.

    In conclusion, the Roland JV-1080 stands as a testament to the power of innovation and the enduring legacy of analog synthesis. With its unparalleled sound quality, versatility, and musicality, the JV-1080 remains, to this day, the undisputed champion of synthesizers, a timeless icon that continues to inspire and captivate musicians around the world.



    https://synthutopia.com/jv-1080-is-the-best-synth-ever

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    April, april…

  3. #3
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Onekligen en episk synt som säkert kommer att överleva många analoghärken!

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo. de slits väl inte lika hårt.

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Hade en på nittiotalet och den lät bra ihop i mina (dåliga) mixar tillsammans med MS-10 / MS-20, Emax osv. Tycker den är en rätt fin synt faktiskt. Har haft min utlånad i 6-7 år nu. Kanske dags att kräva tillbaka och göra en skiva på den?

  6. #6
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Det är väl inget skämt det här! Råkar bara oturligt nog publiceras fel dag.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ren otur. Liksom att sajten heter SYNTHUTOPIA, inte SYNTHTOPIA. Samt att alla länkar leder till Wikipedias artikel om aprilskämt...

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl inget skämt det här! Råkar bara oturligt nog publiceras fel dag.
    +1, lite otur bara för en grym synt!

  9. #9
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Fast lite roligt var det
    Helt klart tar det priset för årets mest baksluga 1 aprilskämt.

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Dåligt skämt. Den hade mycket väl kunnat vara förtjänt av den titeln objektivt sätt.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	248,1 KB 
Id:	117789

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Årtiondets lamaste aprilskämt? Hö hö?

    Exakt vad bestod det roliga i? Förklara för en humorlös stackare som mig så att jag får rulla runt på golvet av skratt så här på annandag påsk.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skulle väl vara allt nämnande av ordet analog då möjligen. Antar att sånt är jättekul i landet där miljontals tror att NASA är en lögn och att jorden är platt. Så kan de ändå vara säkra på att jo den är inte analog den. Stämmer ju inte ur sig och blir varm som kylaren på en Chevrolet när man köper mat i drivethrun som på farfars fars tid, håhåjaja, det är sen gammart. Lustigt ändå att 77% av dem inte fattar konceptet med aprilskämt så nu blev det sant ändå.

  14. #14
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Fast Roland jv1080 är en riktigt bra synthesizer.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja. Men efterföljarna som kan allt det plus ännu mer är rimligen ännu bättre. Fantom-S är trevlig t ex, med sampling och flashminne.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Haha, tycker det var sjuuukt roligt ja!








    Disclaimer: Skojar.

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ett trevligt JV1080-minne var när jag var och hälsade på hos min musikkompis (långt bort infrämmande stad) och han var på jobbet och jag ägnade en förmiddag åt att dricka kaffe, lyssna på samt sampla av många spännande multisamplade vågformer i hans JV; till DAT för att köra in i Akai S1000 vid hemkomst.

    Första gången jag fick tag i VP330-körerna. Helt magiskt…
    Känns som det var vår i luften. Kan ha varit april faktiskt.

  18. #18
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Mitt bästa fynd på loppis var en jv1080 för 130spänn (var det jag hade med mig så fick den för det) har inte kvar den dock, kanske köper igen i framtiden.

  19. #19

    Veteran
    Bra maskin för sin tid.
    På samma sätt som M1 när den kom.
    Ingen av dessa maskiner får mig att gå igång men de är inte dåliga för det.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tror M1 kan ha varit den mest älskade synten? Det är en gigant.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Men efterföljarna som kan allt det plus ännu mer är rimligen ännu bättre. Fantom-S är trevlig t ex, med sampling och flashminne.
    Ja, ni hörde rätt. Den sparar samplingarna internt precis som man drömde att samplers skulle göra förr. Så även V-Synth. Roland var först i världen med detta.

Liknande ämnen

  1. Bästa albumet "ingen" någonsin hört - enligt dig
    Av bitbob i forum Skivor & artister
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2016-08-13, 14:51
  2. YouTube: Världens bästa video någonsin?
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •