Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 24-kanalsmixer: Mackie VLZ4, Onyx24, A&H Zed24 ?

  1. #1
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Tja.
    Är inte så aktiv längre, varesig här eller med musik. Vill dock inte "ge upp" :P
    Kom precis till insikten att jag måste slimma ner lite. Stor ångest.
    Hur som helst måste jag flytta in min gamingdator och skärm in i musik-rummet, då vardagsrummet i framtiden enbart ska bli vardagsrum Hade 3st Jasper 4-tiers och har monterat ner ett. Det tar emot på något sätt... som att man blir besegrad... men jag måste göra lite plats för ett extra skrivbord i min man-cave.
    Jag har även en gammal Behringer MX2442 (med extern 19" 2U power supply) som jag förmodligen borde byta ut, främst för att bli av med jumbo-powersupplyn, men även kanske för att den är en gammal Behringer och lite stor.

    Jag har inget behov av inbyggda effekter.
    Jag vill ha sub-bus eller aux som kan köras i stereo och använda som input till mitt ljudinterface (Scarlet 2i2) till datorn.
    I princip vill jag bara ha ett sätt att mixa ihop 22-24 kanaler analogt, main mix out till mina monitorer och en stereo sub till datorn så jag kan spela in EN synt i taget. Det hade väl funkat att köra "solo" på kanalen jag vill spela in, men jag hade sub på Behringern och tyckte det var smidigt, så kunde man lyssna på andra syntarna samtidigt utan att de spelades in.
    Jag vill ju också gärna kunna lyssna på datorns ljud genom mixern utan att det går in i main mixen och in i datorn igen...

    Jag behöver minst 6 stereo inputs (kan vara monopar), 6 mono inputs och nån mic och ett par extra lediga kanaler (alltid bra att ha), dvs 12+6+1+2 = 21 kanaler, samt möjlighet för ett par stereo in från datorn.
    22 eller 24 kanaler verkar ju vara målet då. Säg 10-15 tusenkronorsklassen.

    De jag kollat på hittills är:
    Mackie Onyx24
    Mackie 2404VLZ4
    Allen & Heath ZED-24

    Onyx24 verkar vara lite kompaktare än VLZ4, men osäker på om det är någon direkt skillnad på dem ljudmässigt. Mer features på VLZ4 än Onyx24? Onyx sämre byggkvalitet?
    A&H ska ha bättre ljud och är enklare i utförandet, men den kanske passar mina ändamål bättre?

    Ah, gärna "i lager hos en pålitlig leverantör" också

    Någon som har något vist att tillföra eller kommentera?
    Senast redigerat av PeterM den 2024-03-30 klockan 13:52.

  2. #2
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Kanske ingen som använder mellanstora analoga mixers för hobbybruk längre

    Noterar också att INGET av borden jag nämnt nu verkar ha individuell fantommatning per kanal :| Det har mitt MX2442... Jaja..

    Är lite rädd för att det som ansågs vara dålig kvalitet för 25 år sedan anses vara helt ok idag, med tanke på hur alla tävlar om att ha mest features för lägst prislapp, så byggkvalitet och ljudkvalitet får offras...

    Kan mitt 25 år gamla Behringer MX2442, som på den tiden ansågs vara typ lägsta budget, faktiskt vara jämförbart med ett halvbra mixerbord idag? Alla märken idag har nog tryckt in det billigaste de kan komma undan med i deras budget-produkter.

    2404VLZ4 verkar vara mest flexibelt med subgrupper osv så det lutar nog mest åt den. Ville ha ett som var lite mindre än mitt nuvarande, men jag slipper i alla fall den där 19" 2U power-supplyn :P
    Sen ser jag att 2404VLZ4 verkar lanserats för 11 år sedan... Det spelar kanske ingen roll, men det känns ju ändå lite sunkigt att köpa något nytt som är 11 år gammalt, men återigen kanske det var "bättre förr", kvalitetsmässigt

  3. #3

    Veteran
    Du kan spela in ditt mixerbord med en loop så får du reda på hur illa det är när du kör linenivå

  4. #4
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hade ett Allen & Heath ZED-24 och var väldigt väldigt nöjd med ljudet. Gick att överstyra fint. Krånglet med det är att det är firewire. Det är ju också bara ca 10 cm mindre brett än din behringer.

    Tascam Model 24 borde funka för dig. Har även inspelning på bordet vilket jag tycker är kul.

    Soundcraft signature 22 mtk är en annan goding som gör vad du vill.

    Varför vill du ha individuell fantommatning? Kör du bandmickar?

  5. #5
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade ett Allen & Heath ZED-24 och var väldigt väldigt nöjd med ljudet. Gick att överstyra fint. Krånglet med det är att det är firewire. Det är ju också bara ca 10 cm mindre brett än din behringer.

    Tascam Model 24 borde funka för dig. Har även inspelning på bordet vilket jag tycker är kul.

    Soundcraft signature 22 mtk är en annan goding som gör vad du vill.

    Varför vill du ha individuell fantommatning? Kör du bandmickar?
    Inga bandmickar men en kondensatormic. Tyckte mest det var störigt att de tog bort featuren Kvittar egentligen för min del :P Omotiverat gnäll kanske. Jag erkänner Men för att vara en lågbudget mixer som har separata switchar, jmf med en som jag antar ska vara lite bättre men inte har det, så.. tja.. men fler features behöver ju inte betyda bättre kvalitet. Snarare tvärtom, om inte prislappen ska dra iväg
    Senast redigerat av PeterM den 2024-04-01 klockan 18:04.

  6. #6
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    För övrigt är de ZED24 jag ser ute nu inte FW utan USB, men jag antar att de bara gjort en ny variant. Kanske var FW innan.

    Ljudkvaliteten på ZED24 lockar, men om den mest kommer från EQ och preamps försvinner det argumentet. Då är återstående fördelen att det är mindre än mitt MX2442, vilket man inte ska ignorera!

    Däremot finns det fler routingmöjligheter med sub/aux på VLZ4-bordet, så jag undrar om det inte lutar åt det, även om det till och med är 1cm bredare än mitt nuvarande bord. Nåja... Man kan inte få allt!

  7. #7
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag har en VLZ4, 14 kanaler. Avsedd för tillfälliga setuper, live m.m. Det är ju inga märkvärdigheter men tycker den är helt ok. Den har vad man kan förvänta sig och det gissar jag ännu mer gäller 24 kanalers. Rätt genomtänkt signalkedja, monitor m.m. Numera är väl Mackie mindre benägna att dö oxiddöden?

  8. #8
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Vad är oxiddöden på Mackie? Var de ökända för det? Jag är förvånad att mitt Behringer hållt i 25 år. Alla kanaler funkar fortfarande. Det enda som glappar något vad jag märkt är de små mute-knapparna.
    Det är lite det jag menade med att det som var budget för 25-30 år sedan kanske är mid-range idag med dagens mått... Alltså om det varit nyproduktion.
    Egentligen vill jag mest byta ut det pga den jävla power supplyn och att jag föreställer mig att det borde ha rätt sunkigt ljud för att det trots allt är ett Behringer.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är oxiddöden på Mackie? Var de ökända för det? Jag är förvånad att mitt Behringer hållt i 25 år. Alla kanaler funkar fortfarande. Det enda som glappar något vad jag märkt är de små mute-knapparna.
    Det är lite det jag menade med att det som var budget för 25-30 år sedan kanske är mid-range idag med dagens mått... Alltså om det varit nyproduktion.
    Egentligen vill jag mest byta ut det pga den jävla power supplyn och att jag föreställer mig att det borde ha rätt sunkigt ljud för att det trots allt är ett Behringer.
    Jag har råkat ut får några lite äldre Mackie som var hopplöst oxiderade. Inte reglarna men tappningsblock och eq. Kanske gått att restaurera men de var inte mina så…

  10. #10
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Den där Mackie 2404VLZ4 var ju inte så jävla lätt att få tag i alltså...

    De enda som påstår sig kunna skicka direkt är gear4music.se, från Tyskland, för 16500.

    Uppsala Musikverkstad kan ta in den, billigare (15100), med leveranstid 7-10 dagar.

    Musikhuset i Karlstad, nästan identisk webshop som Uppsala Musikverkstad, identisk prislapp, leveranstid 4-7 dagar? Lär ju vara samma leverantör de använder sig av tänker jag om både webbutikens utseende och prislappen är identisk och båda har några dagars leveranstid (men varför skillnaden?)...

    Känns ju bättre att köpa "inhemskt", men jag antar att de bara köper in den från samma ställe och skickar den till mig... Kanske till och med bökigare att hantera om det blir garantiärenden med butik i Uppsala eller Karlstad jmf med en dedikerad onlinebutik som gear4music?

    Musikbörsen säger "kontakta oss för leveranstid" och en prislapp på 18750...

    Thomann har inte ens den i sortimentet.

    Baxshop, Uppskattad leveranstid vid lagd beställning: 3 veckor, 16500.

    Just när man trodde man hade bestämt sig så visar det sig att den typ är slut överallt. Bah.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där Mackie 2404VLZ4 var ju inte så jävla lätt att få tag i alltså...

    De enda som påstår sig kunna skicka direkt är gear4music.se, från Tyskland, för 16500.

    Uppsala Musikverkstad kan ta in den, billigare (15100), med leveranstid 7-10 dagar.

    Musikhuset i Karlstad, nästan identisk webshop som Uppsala Musikverkstad, identisk prislapp, leveranstid 4-7 dagar? Lär ju vara samma leverantör de använder sig av tänker jag om både webbutikens utseende och prislappen är identisk och båda har några dagars leveranstid (men varför skillnaden?)...

    Känns ju bättre att köpa "inhemskt", men jag antar att de bara köper in den från samma ställe och skickar den till mig... Kanske till och med bökigare att hantera om det blir garantiärenden med butik i Uppsala eller Karlstad jmf med en dedikerad onlinebutik som gear4music?

    Musikbörsen säger "kontakta oss för leveranstid" och en prislapp på 18750...

    Thomann har inte ens den i sortimentet.

    Baxshop, Uppskattad leveranstid vid lagd beställning: 3 veckor, 16500.

    Just när man trodde man hade bestämt sig så visar det sig att den typ är slut överallt. Bah.
    Fast en dryg veckas leveranstid är väl inget?
    Gear4music har väl något lager norr om Stockholm där man kan hämta vill jag minnas.

  12. #12
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast en dryg veckas leveranstid är väl inget?
    Gear4music har väl något lager norr om Stockholm där man kan hämta vill jag minnas.
    Nu bor ju jag i Malmö dock så det är postorder oavsett för min del menade jag

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu bor ju jag i Malmö dock så det är postorder oavsett för min del menade jag
    Aha, trodde det var Stockholmsområdet eftersom du nämnde Uppsala.
    Hur är det med den där stora butiken i Höör, kan inte de plocka hem till bra pris?

  14. #14
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, trodde det var Stockholmsområdet eftersom du nämnde Uppsala.
    Hur är det med den där stora butiken i Höör, kan inte de plocka hem till bra pris?
    Tack för tips om Elmelid!
    De kunde plocka hem en för samma pris (dvs 15099) och det kunde till och med eventuellt ordnas med leverans till Malmö då killen jag fick kontakt med där bor i utkanten av Malmö
    Mixer beställd!

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Kul!

Liknande ämnen

  1. Mackie 1604 VLZ4
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-09-06, 13:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •