Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sanity check - CPU uppgradera en D70

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Sanity check - CPU uppgradera en D70

    Har börjat snegla så smått på att bumpa upp CPUn i Roland D-70 ett snäpp (orginal Intel N80C196KB tuffar på i 12Mhz men jag läser på otaliga ställen att för att gå upp till senaste firmware så bör man ha revision G av 16Mhz diton (se t.ex här: http://meteor-m.com/wordpress/wp-con...-LATEST-FW.pdf)

    Gott så.

    Där jag däremot har mina dubier (ifrån mina erfarenheter ifrån gammel PCs) är att där sitter en kristall på systemkortet som är specat till 12Mhz. Jag funderar på om inte även denna måste bytas till en 16Mhz dito?

    Har ställt frågan på ett D70-forum och där fick jag till svar att "det behövs inte" vilket låter väldigt besynnerligt i mina öron. Det bör ju innebära att en ev. ny 16Mhz propp fortfarande rullar på i 12Mhz vilket renderar det hela totalt onödigt.

    Eller tänker jag fel?

  2. #2
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Nej, det behövs inte.
    Det är inte 8096:an som är ljudskapande.

    Eller vill du sänka någon form av latency eller respons?

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nej, jag tänkte mest ifall kristallen styrde hastigheten på bussen och därav hade relevans för att dra nytta av (eller möjliggöra) den extra farten. Så kristallen är inte relevant här mao?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu snackar vi överkurs asså!

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran


    Näe, jag är nog mest bara lite försiktig vad gäller FSB (front side bus) och vad Intel höll på med fram till för...10 (?) år sedan då jag tror man ändrade konceptet.

    Som exempel, jag har en gammal IBM PS/2 286 (lite samma härad som D70) som har en 10Mhz kristall oscillator på systemkortet. Den maskinen gillar ju inte alls att man slänger dit t.ex 12 eller högre kristall, om man nu vill köra t.ex en 16Mhz 286 (CPUn tuggar på i 10Mhz och enda sättet att få lite mer fart på prylarna är att få fatt på någonting som ökar på farten internt i CPUn, medans RAM osv fortfarande tickar på relativt 10Mhz utan förändring. Jag har sedan något år tillbaka MacGyvrat dit en 25Mhz 386 som inte var tänkt för denna modellen men med lite milt våld så fick jag dit kortet utan att göra åverkan på övriga datorn).

    Men i D70n så tuggar ju allting förmodligen på i 12Mhz i orginal (styrt av just FSB klockan) och jag blev lite brydd avseende vad som skulle hända om jag langar in en 16Mhz propp istället för 12Mhz orginalet när kristallen (som tickar på i 12Mhz) sitter där bredvid. Borde då inte den nya proppen (16Mhz) köras nedklockad i 12Mhz? (dvs, ingen skillnad alls)?

    Jag får sådana råd på olika forum ("behöver inte byta kristallen") och det klickar inte för mig mentalt.

    Men jag kan självklart vara helt fel ute här.
    Senast redigerat av my03 den 2024-03-29 klockan 22:50.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aha men jag tror att andemeningen är att du inte behöver byta kristallen om du vill få in en senare ROMversion, hastigheten har folk säkert ingen koll på. Sedan kan ju mycket av D-70's seghet ligga i ROMprogrammeringen också.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Absolut kan det vara så

    Men när jag läser diverse dokument som beskriver olika D70 revisioner så finns det fullt med motsägelser. Tex den där PDFen som länkas här uppe påstår att "HW version A" ska ha en metallbur kring CPUn och bara stödja firmware 1.10-1.13.

    I mitt fall så har jag metallburen ovanpå CPUn men har firmware 1.16 och det fungerar (!?). Jag vet definitivt att jag har en 12Mhz propp. Jag vet helt säkert att resistor-arrayen finns på plats på min (men det ska den inte göra enligt förståsigpåarna om man nu vill köra firmware 1.14-1.19 (enligt "HW version B") eftersom dessa "inte skall vara installerade".

    Det är skumt sa Bill (och Bull).

    Så om dokumentationen inte stämmer, hur kan jag då vara säker på att författaren vet vad han/hon skriver om?

    Jag vill bara mest vara hyggligt säker på att ett ev. inköp av ny CPU gör någon nytta rent praktiskt.

    Men visst är det förstås så att LFO seghet kan uppstå om man försöker köra multitimbralt och pressa maskinen lite mer, det är kanske ingenting jag ens kommer att göra (brukar multitracka patchar normalt) men 'om' det kan förbättra det hela rent hypotetiskt så är det trots allt en fördel (kostar inte mer än en hundring kanske att köpa en lite snabbare CPU trots allt).

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha det var nog väldigt mkt språkförbistring mellan Rolles konstruktörer och dokumentskapare

  9. #9
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Roland D serie använder en ASIC, ett customchip för ljudgenering som själv hämtar och slussar data mha DMA.

    8096/80196 är en kontrollprocessor som scannar tangentbord, frontpanel och MIDI i/o.

    Stoppar du i en MCU som är märkt 16mhz så händer inget men byter du kristallen till 16mhz får du alla möjliga problem.

    Allt från att MIDI inte fungerar till att timing för LFO och annat inte fungerar.
    Man kan inte bara ändra kristallen utan att ändra firmware till ny frekvens.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Timing för LFO mm har aldrig fungerat på D-70 Det gör den mkt egensinnig.

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland D serie använder en ASIC, ett customchip för ljudgenering som själv hämtar och slussar data mha DMA.

    8096/80196 är en kontrollprocessor som scannar tangentbord, frontpanel och MIDI i/o.

    Stoppar du i en MCU som är märkt 16mhz så händer inget men byter du kristallen till 16mhz får du alla möjliga problem.

    Allt från att MIDI inte fungerar till att timing för LFO och annat inte fungerar.
    Man kan inte bara ändra kristallen utan att ändra firmware till ny frekvens.
    Tack Janne

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timing för LFO mm har aldrig fungerat på D-70 Det gör den mkt egensinnig.
    Jo, men den låter så bra ändå

  12. #12
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag tror hemligheten ligger i följande textavsnitt:

    "After the first silicon release, several erratas (bug lists) were published by Intel where some
    initially planned features (timers, interrupts, bus timing) were not functioning like initially
    planned. It’s possible that the aforementioned limitations put some restrictions on the
    functionality of the early D70 FW releases."

    Dvs CPU-uppgraderingen behövs därför att senare firmwarerevisioner utnyttjar funktioner som var buggiga eller på annat sätt felaktiga i tidiga chiprevisioner. Det verkar även kunna inkludera att man kör systembussarna med en mer aggressiv timing som tidigare chip inte supportade.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera CPU
    Av godscent i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-12-27, 11:08
  2. 606 sanity check
    Av dar303 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 02:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •