Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Prophet-5 vs Prophet-10

  1. #1
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Prophet-5 vs Prophet-10

    Hej alla,
    När Prophet-5:an kom blev jag som så många andra helt såld. Ha-begäret var starkt! Jag är fotograf och håller på med ett soundtrack till min senaste fotobok. Det är mestadels långsamma melodiösa låtar med ett ganska mjukt sound. Prophet-5:an skulle passa perfekt med sitt gräddiga och varma sound. Jag var nära att trycka på köpknappen, men jag tyckte inte att jag hade råd. Så det blev en begagnad Prophet-6 istället. Jag gillar den, verkligen, men kan inte släppa tanken på en P5/P10. Ja, jag har hängt mkt på youtube den senaste tiden . Jag har nu insett att jag faktiskt kan köpa den av Thomann utan moms eftersom jag har firma. Och då blir det genast mer hanterbart prismässigt. Så, jag har nu lagt ut min P6 på Vend lite på chans. Och nu återstår valet mellan 5:an och 10:an. Så vitt jag förstår är den enda skillnaden röstantalet, eller? Jag är verkligen ingen keyboardvirtuos, är starkt beroende av min DAW för att få till ackordsföljder, så några komplicerade 10-fingrarsackord är det inte tal om. Däremot har jag förstått att man med P10:an kan stacka två patcher på varandra och DET låter lockande.

    Någon som har erfarenhet av båda varianterna? Är det värt de extra tusenlapparna för att få 10:an? Jag vill inte ångra mig senare och behöva krångla med att köpa och installera det extra röstkortet.

  2. #2
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Om du ändå ska utgå från DAW kan du ju multitracka P5an. Då kan du stacka obegränsat med patchar

  3. #3
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ändå ska utgå från DAW kan du ju multitracka P5an. Då kan du stacka obegränsat med patchar
    Det är en bra poäng. Men jag tänker att man kan få spontana idéer om man leker runt med ljuden.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du nu köpte en P6, vad hände med att skapa musik?

  5. #5
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du nu köpte en P6, vad hände med att skapa musik?
    Jodå, åtta låtar finns och vi är halvvägs med inspelningarna

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har en P5 rev4, haft en P5 rev2 innan också.
    Rev4 är den bästa synt jag någonsin har köpt.
    Jag tror dock att 5 röster blir en begränsning för dig om du jobbar med pads och ackord, 5 röster är egentligen för lite
    för en polyfon synt. Funkar bra för mig men jag använder den inte för ackord särskilt mycket.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får man svära i kyrkan lite? Jag inser på frågan att du som många av hos här på 99an "likes the real thing". Men om det är stacking och feta ackordmattor som är ditt slutmål - varför inte fundera på layers som någon här ovan redan var inne på. Jag har en P5 R3 - och den låter verkligen magnifikt. Men vill jag få den låta än fetare använder jag nästan alltid Omnisphere som filler. Kanske kan vara en funderare?

  8. #8
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Man kan alltid köpa till ett extra röstkort senare om man tycker att man behöver det (P5). Lägg också märke till att P5:an endast har monoutgång. Flera av de demos som ligger på Youtube använder sig av layers i DAW. D v s att man spelar in andra gång med ett något tweakat ljud och sedan panorerar ut de båda ljuden för en "fetare" ljudbild. Det finns flera beskrivningar över det.

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    En sak att notera är att det fortfarande finns buggar kvar i rev4an var det gäller filter keyboard tracking om man använder polyfonisk glide.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Köpte en P5 rev 4 när den kom. 5 röster räcker gott och väl för mig eftersom jag inte använder syntar för att spela piano på. Men när Firmware 2.0 kom med layer och split-funktioner köpte jag till ett röstkort så att den blev en P10. Även om jag sällan stackar eller splittar ljuden utan multitrackar istället, som nämnts ovan, tycker jag det känns skönt att ha möjligheten i alla fall.

  11. #11
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg också märke till att P5:an endast har monoutgång.
    För svår mono finns ett bra botemedel och det heter MOE Analog Chorus 60

    Tack för alla svar. För att spara pengar kanske det blir 5:an och multitrackning i alla fall. Får fundera lite.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Här är min video om varför jag tycker att P5 rev4 är den bästa polysynten


    https://youtu.be/5lN2XMy1UzQ

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är min video om varför jag tycker att P5 rev4 är den bästa polysynten


    https://youtu.be/5lN2XMy1UzQ
    Om jag inte redan hade en skulle din fina video övertyga mig att skaffa en P5/10 rev 4.


    På tal om mono som många kommenterar beträffande P5/10 rev 4: En del av det punchiga P5-soundet är just att det är i mono. Vill man ändå ha det i stereo kan man alltid köra ett försiktigt chorus, skvätta ut det i ett stort reverb - det är ju så många syntar blir till stereo. Eller ännu bättre; stacka ljudet på några kanaler i DAW och panorera vilket inte ger några fasfel som chorus lätt ger. För skojs skull gjorde jag en test att spreada ut rösterna så att resultatet blev lite åt Oberheim-hållet beträffande stereo-spread:


    https://youtu.be/Bbi7n26i1JE

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Även om man inte är virtuos kan 5 röster vara lite om man kör stora ackord (4+ toner) som går in i varandra med lång release. Det funkar helt enkelt inte såvida man inte kör två gånger varannat ackord.
    Så visst genreberoende.

  15. #15
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om man inte är virtuos kan 5 röster vara lite om man kör stora ackord (4+ toner) som går in i varandra med lång release. Det funkar helt enkelt inte såvida man inte kör två gånger varannat ackord.
    Så visst genreberoende.
    Man kan vända det till sin fördel också, för med färre toners polyfoni kan man använda lång release utan att det grötar ihop sig när man tar nytt ackord. Tror att många klassiska låtar med Prophet~5 hade låtit annorlunda om den redan från början hade haft tio rösters polyfoni, ibland bättre men ibland sämre.

    Jag kan ofta uppleva fem toners polyfoni som optimalt för vissa spelsätt med lång release, där sex eller åtta toner ger mer hörbart gröt och det är till och med lättare att höra voice stealing.

    Killgissar att det ofta är ungefär fem toner man ofta låter ringa på ett piano innan man släpper upp sustainpedalen?

    (Hm, jag ska nog testa lite mer med sustainpedal på synt med många toners polyfoni, det kan ju vara tricket för mig. )

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan vända det till sin fördel också, för med färre toners polyfoni kan man använda lång release utan att det grötar ihop sig när man tar nytt ackord. Tror att många klassiska låtar med Prophet~5 hade låtit annorlunda om den redan från början hade haft tio rösters polyfoni, ibland bättre men ibland sämre.

    Jag kan ofta uppleva fem toners polyfoni som optimalt för vissa spelsätt med lång release, där sex eller åtta toner ger mer hörbart gröt och det är till och med lättare att höra voice stealing.

    Killgissar att det ofta är ungefär fem toner man ofta låter ringa på ett piano innan man släpper upp sustainpedalen?

    (Hm, jag ska nog testa lite mer med sustainpedal på synt med många toners polyfoni, det kan ju vara tricket för mig. )
    Helt sant. Med mycket polyfoni är det snarare då det krävs lite skicklighet (med sustainpedal) om man vill ha den renare ljudbilden. Lite polyfoni fixar det ”automatiskt”.

    (Pedalbyte på piano hänger väl främst på harmoniskifte snarare än antal toner?)

  17. #17
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är min video om varför jag tycker att P5 rev4 är den bästa polysynten


    https://youtu.be/5lN2XMy1UzQ
    Bra video! Jag behöver iofs inte övertygas...

  18. #18
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag inte redan hade en skulle din fina video övertyga mig att skaffa en P5/10 rev 4.


    På tal om mono som många kommenterar beträffande P5/10 rev 4: En del av det punchiga P5-soundet är just att det är i mono. Vill man ändå ha det i stereo kan man alltid köra ett försiktigt chorus, skvätta ut det i ett stort reverb - det är ju så många syntar blir till stereo. Eller ännu bättre; stacka ljudet på några kanaler i DAW och panorera vilket inte ger några fasfel som chorus lätt ger. För skojs skull gjorde jag en test att spreada ut rösterna så att resultatet blev lite åt Oberheim-hållet beträffande stereo-spread:


    https://youtu.be/Bbi7n26i1JE
    Låter grymt bra med den manuella panoreringen. Ska definitivt testa det vid köp.

  19. #19
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    P-10:an har nu 8-10 veckors väntetid hos Thomann. Så det blir nog en P5. Lite surt eftersom det "bara" skiljer ca 5k (efter momsavdrag) mellan modellerna. Insåg också när jag kollade lite mer på P10:an att det är en del menyknappande för att göra stackade patcher plus att B-patchen måste förbli orörd i minnet alternativt att man måste kopiera den till en ny minnesplats och det kommer jag nog inte orka hålla reda på. Man kan ju som sagt göra layers i dawen istället.

    Men för att krångla till det finns det nu en P10:a desktop B-stock hos Thomann för 35k. Och utan moms blir det 26k. Men då måste jag köpa ett midikeyboard eftersom jag förhoppningsvis blir av med P6:an. Det känns inte alls lika attraktivt att lägga upp det på det viset. MEN priset för tio röster är ju dock attraktivt.

    Det berömda valet och kvalet.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P-10:an har nu 8-10 veckors väntetid hos Thomann. Så det blir nog en P5. Lite surt eftersom det "bara" skiljer ca 5k (efter momsavdrag) mellan modellerna. Insåg också när jag kollade lite mer på P10:an att det är en del menyknappande för att göra stackade patcher plus att B-patchen måste förbli orörd i minnet alternativt att man måste kopiera den till en ny minnesplats och det kommer jag nog inte orka hålla reda på. Man kan ju som sagt göra layers i dawen istället.

    Men för att krångla till det finns det nu en P10:a desktop B-stock hos Thomann för 35k. Och utan moms blir det 26k. Men då måste jag köpa ett midikeyboard eftersom jag förhoppningsvis blir av med P6:an. Det känns inte alls lika attraktivt att lägga upp det på det viset. MEN priset för tio röster är ju dock attraktivt.

    Det berömda valet och kvalet.
    Om det är en P10 du vill ha är väl 8-10 veckors väntan väl värd?
    Vore ju en annan sak om den var discontinued.

  21. #21
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är en P10 du vill ha är väl 8-10 veckors väntan väl värd?
    Vore ju en annan sak om den var discontinued.
    Jag är lite stressad över att soundtracket inte är klart, boken har redan kommit ut nämligen. Som jag gissar framgår av denna tråd håller jag just nu på att övertyga mig själv att det är bättre att ta en P5:a. Det är ju ändå förebilden för rev 4:an. Billigare plus att begränsningar ofta ger nya infallssvinklar. Och allt kanske inte behöver behöver vara så FLÄSKIGT hela tiden... . Eller hur?

  22. #22

    Veteran
    Vill inte röra till det för dig men kan ge dig en jämförelse.
    JX8P och JX10 blir två olika syntar för mig.
    Det handlar mindre om att göra feta patchar än att skapa helt nya möjligheter som två olika ljud som man programmerar för att interagera med varandra. Det blir inte samma sak som att stacka två ljud in en DAW från JX8P, man skapar helt enkelt helt andra sound med en JX10 där tex velocity och aftertouch kan påverka de olika ljudmotorerna olika. En annan känsla när man spelar.

  23. #23
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Stressa inte utan köp det du verkligen vill ha.
    Köpa och sälja kostar extra och är jobbigare.

  24. #24
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Finns det inte andra affärer än Thomann som har den på lager?

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då går det ju inte att köpa utan moms dock
    Alltså att inte lägga ut för moms vid köp.

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då går det ju inte att köpa utan moms dock
    Alltså att inte lägga ut för moms vid köp.
    https://www.musik-produktiv.com/se/s...rophet-10.html

  28. #28
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Har aldrig hört talas om butiken. Pålitlig?

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Har aldrig hört talas om butiken. Pålitlig?
    Ingen aning, men hyfsat betyg på trustpilot etc... Bra att kolla dock att de verkligen har den på lager!

  30. #30
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för all input, ni är så jäkla bra! Om nån mot förmodan vill veta vad det är för fotobok som jag håller på att soundtracka:
    www.simonjohansson.se/nomansland

    Det är svartvitt och kornigt och jävligt och dokumentärt om en liten by på Öland.
    Senast redigerat av Nomis den 2024-03-30 klockan 23:07.

  31. #31
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Du vet väl att P6 får en annorlunda karaktär när man håller VCOerna på max 50% volym? Tycker den blir mjukare och mer dynamisk i tonen. Brusgolvet ökar lite då, men inte så det stör.

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ibland har jag handlat på Musicstore.de (förmodligen största konkurrenten till Thomann) och slipper ligga ute med momsen där också. De är pålitliga och har bra support. De har Prophet10 inne, dessutom 4000kr billigare än Thomann.

    https://www.musicstore.com/en_SE/SEK...SYN0007662-000

    Alternativet Prophet 5: Kommer förmodligen funka bra. Själv använder jag nästan aldrig mer än vad som finns i P5 fastnat byggt ut den till en P10. Men tycker ändå det är skönt att ha om/när jag får för mig att jobba med layers.

    Alternativet modul: Har för mig P5/10 rev 4 tar emot polyfonisk aftertouch externt (men inte med den inbyggda keyboarden). En MIDI keyboard som har sådant (Native Instruments nya och Korgs nya) kanske vore en skön kombo. Å andra sidan håller du inte priset ner då.

    Alternativ Prophet 6: Inget alternativ. Det är en supernice synth men är det P5-soundet du är efter och enbart det finns inga alternativ. Haft en P6 men sålde den när jag köpte P5 eftersom det var just det ljudet och inget annat jag var ute efter och har inte ångrat det en sekund, förutom att P6 är en trevlig synth som sådan.

    Mitt råd: Köp bara det du är ute efter, inga kompromisser, annars kommer du ångra dig i tidens längd.

  33. #33
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sådärja! P6:an och en Minitaur såld. Och en beställning på en P-10:a lagd. Det känns som att det kommer att vara värt de där tusenlapparna för de extra rösterna. Så om en dryg vecka får jag äntligen försöka lista ut hur man skruvar fram det där snygga padljudet som den analoga profeten postade längre upp i tråden...

    Tack för all input!

  34. #34
    karlmergel
    karlmergel är inte uppkopplad
    karlmergels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad kul! Grattis!

    Själv har jag en P5 rev4 sedan i somras och är mycket nöjd med den och väldigt imponerad av ljuden som jag kan ratta fram ur den 😃

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tänk på att sätta voice allocation mode to rotate, som är det normala på tex Oberheim etc. men ej default på P5.
    Då får man mer variation i pads, annars triggas samma röst om för samma tangent (standard på P5)

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att sätta voice allocation mode to rotate, som är det normala på tex Oberheim etc. men ej default på P5.
    Då får man mer variation i pads, annars triggas samma röst om för samma tangent (standard på P5)

    Grattis! Ett bra val!



    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att sätta voice allocation mode to rotate, som är det normala på tex Oberheim etc. men ej default på P5.
    Då får man mer variation i pads, annars triggas samma röst om för samma tangent (standard på P5)
    Helt rätt!

    Gjort en jämförelse mellan defailt mode och rotating voice allocation mode (round robin), precis som Mr Void beskriver. Skillnaden är sublim men gör ändå en del tycker jag:


    https://youtu.be/xtmC6gC4vrk

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att sätta voice allocation mode to rotate, som är det normala på tex Oberheim etc. men ej default på P5.
    Då får man mer variation i pads, annars triggas samma röst om för samma tangent (standard på P5)
    Gillar inte att man får fasningar när man spelar samma ton flera gånger efter varandra med lång release. Tycker Sequential och Rolands voice-allokeringslösningar funkar bättre.

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sant, det är ett Sound i sig på P5, underbart

  39. #39
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att sätta voice allocation mode to rotate, som är det normala på tex Oberheim etc. men ej default på P5.
    Då får man mer variation i pads, annars triggas samma röst om för samma tangent (standard på P5)
    Bra tips, visste inte det. Tack!

  40. #40
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grattis! Ett bra val!





    Helt rätt!

    Gjort en jämförelse mellan defailt mode och rotating voice allocation mode (round robin), precis som Mr Void beskriver. Skillnaden är sublim men gör ändå en del tycker jag:


    https://youtu.be/xtmC6gC4vrk
    Bra grej! Klar skillnad till det bättre.

  41. #41
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag äntligen fått hem den efter att Postnord hållit den som gisslan i en vecka. Den åkte Segeltorp - Årsta - Segeltorp, eller om det var åt andra hållet, i fyra varv. Märkligt att chaufförerna inte kollade att jag var hemma när jag faktiskt var hemma vid alla fyra "leveransförsök". Till slut gav jag upp och hämtade den själv i Årsta. Ja, ja. Vi har alla våra mardrömshistorier om Postnord. Hur den är? Makalös. Jag har inte hunnit så mycket mer än att gå igenom fabriksljud, men den låter helt fantastiskt. In genom en analogchorus och ett CXM 1978-reverb och ut kommer varm grädde.

  42. #42
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Underbart, lycka till med Propheten!

  43. #43
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbart, lycka till med Propheten!
    Tackar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •