Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skivklubben 2024, vecka 13: Ulla Straus - Tumbling Towards a Wall (2020)

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Skivklubben 2024, vecka 13: Ulla Straus - Tumbling Towards a Wall (2020)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a1005525194_10.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	81,5 KB 
Id:	117690
    Artist: Ulla Straus
    Album: Tumbling Towards a Wall (2020)


    Vald av Hugo Hasslo!
    "Förra gången valde jag Trout Mask Replica skräniga avantgarde så det är inte mer än rätt att väga upp med lite mer (i mitt tycke) lättlyssnad ambient. Eftersom det är en skiva som jag tycker om och har lyssnat på mycket så det ska bli kul att höra vad ni andra tycker om den."

    Bandcamp
    Youtube

    Lyssna och diskutera!

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Åter en för mig helt okänd artist, kul!

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Helt nytt även för mig! Roligt!

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det här var riktigt, riktigt trevligt. Hjärnmassage.

  5. #5
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Det är så här Sim City musiken borde ha låtit. Ventilationstrummeambient som inbjuder till meditativt pyssel.

  6. #6
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är så här Sim City musiken borde ha låtit.
    Det är lustigt att du skriver det. När jag bara lät plattan gå på datorn en första gång kom jag på mig att några gånger gå till skärmen för att kolla vad som hände.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Skön ambient! Jobbstressaxlarna åkte ned en decimeter ungefär.

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Låter superfint. Precis lagom mycket som händer för den här typen av musik. Gillar't!

  9. #9
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag tycker mycket om det här albumet men det var svårt att skriva något om det.
    Ibland är ord väldigt onödiga, som David Gahan sjöng.
    Musiken i veckans skiva är ett brusande bubblande långkok av något slag, det är som om man vore ett öronvittne till någon molande process i ett maskinrum eller laboratorium där man arbetar efter devisen “metallisk OCH behaglig!”. Men vad är det som framställs? Är det här soundtracket till triple-o, object-oriented-ontology? (ja kanske, för det tycks vara mer orienterat mot ting än mot interaktion med människor). Jag förstår inte det som händer men det är vackert i sin loja tjuskraft. Öronen är utsatta för en “plockande” skimrande ensemble som har nycklarna till hjärnans sömncentrum - hypothalamus hackers! - och vips så har du somnat på bussen igen, tack vare Ulla. Jag tumlar mot sömnen.

  10. #10
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Detta var väldigt fin och behaglig musik som jag har svårt att analysera något djupare. Gillar att låtarna var så korta och att skivan inte finns på streaming. Kommer återvända till denna.

  11. #11
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Ulla är en av mina favoritartister från de senaste åren. Svårt att skriva något om det här det är liksom lite drömskt och svävande. Det har också den kvalitet jag uppskattar hos bra ambient att den både funkar som ljudtapet i bakgrunden men samtidigt går stt fokusera på. Jag har tupplurat många gånger med den här men jag kan samtidigt sitta och lyssna i lurar och hitta nya detaljer.
    Ulla har alltid snygg ljuddesign och produktion även om den är rätt lofi.
    Början på Tumbling Towards a Wall är elektronisk och knyter an till hennes tidigare skivor. Sista låten pekar mot de senare experimenten med mer akustiska instrument.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag gillar detta och albumet kommer att gå i många varv som "resemusik" och illustrera landskapen som passerar. Styckena har inte avsikten att skapa "stora" atmosfäriska universa att flyta runt i. Ulla skapar en upplevelse där omgivningen är "nära" - som att befinna sig i en tät skog snarare än på en bergstopp. Klangerna ger en påtaglig medvetenhet om den nära omgivningen, men inte spöklikt otäckt som i typ "dark ambient" - den täta skogen känns snarare trygg, så jag förstår att det är lätt att slappna av och somna till. Den murriga lofi-aktiga brusiga ljudbilden förstärker känslan av trygghet. Någon kritisk synpunkt? Egentligen inte - skulle vara att de ibland förekommande något klyschiga lofi-greppen bryter "naturupplevelsen"...

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den här har jag lyssnat på flera gånger nu, gillar verkligen skivan! Negativ? För kort såklart, jag vill ha mer. Men jag får utforska annat material istället.

  14. #14
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Inte alls hunnit lyssna tillräckligt, veckan har gått fort! Men gillar det jag hört, fina små ljudlandskap eller kanske ljudskulpturer? Det är en mild och varm ton. Skulle vara ett bra soundtrack till spelet Ultros - psykedeliskt metroidvania på ett övergivet rymdskepp fullt av växter och okända livsformer.

  15. #15
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Ja usch med tanke på påsken kanske man skulle haft en extra vecka? Känner mig inte färdig med den här, kommer lyssna lite till. Jag tycker om det jag hör. Ljudbilden har jag kanske, kanske hört lite för mycket av i den här lite mer artsy genren, det där med mattor långt bak och crunch långt fram så att det nästan kryper i hörselgången. Å andra sidan får hon det att låta bättre än många andra.

  16. #16
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fantastisk skiva.
    Senast redigerat av Ego Trip den 2024-04-03 klockan 20:03.

Liknande ämnen

  1. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2024-04-23, 09:44
  2. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-03-19, 11:43
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 23:26
  4. Skivklubben 2024, vecka 6: Genesis - Foxtrot (1972)
    Av särkvark i forum Skivklubben
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 13:50
  5. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2024-01-26, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •