Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Bästa körsynthen

  1. #1
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, ja som överskriften säger, jag funderar på om någon har tips på bra synth/synthar där kören/körer låter som mest verkliga?

    Jag är inte så bra på detta med "plug ins" mm och att sampla körer mm.

    Jag vill helst spela fysiskt på instrument så mycket som möjligt, därav frågan.
    Jag har bl.annat en Roland jx-8p och en Korg M1 och de har rätt bra körer, speciellt då man lägger på lite effekter som delay mm.

    Tips mottages tacksamt./Rivstart.

  2. #2
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    En sampler typ typ akai s2000 om du vill hitta en billig, en cd-rom och ladda in körer från denna https://www.spectrasonics.net/produc...nyofvoices.php

    Svår att hitta som orginal akai men har sett den ett par gånger på ebay, finns att ladda ner säkert också om man vill ha den piratebaystyle

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    PPG och dess derivat gör keyboard-trackande formanter. Låter underbart syntetiskt.

  4. #4
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Mellotron. Blir inte verkligare än så. För det är ju riktiga människor som sjunger.

  5. #5

    Veteran
    Sampler är kul. Finns massvis med körbibliotek till samplers.
    Här är mina egna körer som jag sjungit in själv och samplat!

    https://soundcloud.com/dabene/aaahh-choir

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sluta föreslå gamla klenoder. Finns ingen som idag använder gamla härken till att skriva realistiska körpartier. Vilket verkar vara det som efterfrågas i första inlägget.

    Om det nu måste vara hårdvara skulle jag i så fall titta på en modern workstation som har samarbete med t ex Spitfire Audio eller liknande som har anpassat sina körbibliotek för ändamålet. Och visst, en gammal AKAI med tillhörande körbibliotek kan säkert funka ok. Men inget jag skulle välja.

    Annars är det så att i princip alla, som inte spelar in en riktig kör, använder mjukvara i form av Kontakt (eller motsvarande) tillsammans med ljudbibliotek av körer. Det är så du kan få mest realistiskt resultat.

    Idag har även en del av de större utvecklarna tagit steget till att ha egna sample-players. Men Kontakt och biblioteken till Kontakt erbjuder oftast en del fördelar.

    Tror det skulle vara bra med exempel på vad du vill uppnå?
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2024-03-24 klockan 15:22. Anledning: Litet tillägg

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag skulle föreslå kilohearts phaseplants granular eller samplerdel. Sjukt bra på just detta enligt mig.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag föreslår en gammal klenod hur mycket jag vill Mina bästa är på diskett till s2000, baserade på blandningar av mig själv och körer från youtube. Sampler är roligt, som sagt. Och i fallet s2000 förmodligen det billigaste alternativet.

    Men det finns definitivt ännu verkligare i mjukvara, eller om man gillar högre 4-5siffriga priser moderna workstations och liknande.

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    För att bygga vidare på de instrument du har och är bekant med, så skulle jag tipsa om t.ex. Rolands begagnade moduler:
    JV-2080, XV-3080, XV-5050, XV-5080 är laddade med väldigt många bra ljud, däribland kör- och röstljud och man kan se dem som en vidareutveckling av M1-konceptet. Du kan också koppla dem till både dina keyboards och dator om du vill.

    Betydligt mer produktivt än att hålla på med antika instrument eller hårdvarusamplers, om du inte vill ha något riktigt modernt (typ MPC Live eller liknande) där du kan ladda in filer från nätet.

  10. #10
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mellotron. Blir inte verkligare än så. För det är ju riktiga människor som sjunger.
    Ja en mellotron vore inte dumt.
    Har faktiskt spelat på en sådan för längesen. Går väl knappt att hitta idag tyvärr.

  11. #11
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att bygga vidare på de instrument du har och är bekant med, så skulle jag tipsa om t.ex. Rolands begagnade moduler:
    JV-2080, XV-3080, XV-5050, XV-5080 är laddade med väldigt många bra ljud, däribland kör- och röstljud och man kan se dem som en vidareutveckling av M1-konceptet. Du kan också koppla dem till både dina keyboards och dator om du vill.

    Betydligt mer produktivt än att hålla på med antika instrument eller hårdvarusamplers, om du inte vill ha något riktigt modernt (typ MPC Live eller liknande) där du kan ladda in filer från nätet.
    Tack för tipset. Ska botanisera i det. Jag är rätt gammal och har ingen vidare koll och kunskap i hårdvarusampling och ladda ner filer mm. Gillar att skapa musik med fysiska instrument. Man är väl lite "oldschool".

  12. #12
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag föreslår en gammal klenod hur mycket jag vill Mina bästa är på diskett till s2000, baserade på blandningar av mig själv och körer från youtube. Sampler är roligt, som sagt. Och i fallet s2000 förmodligen det billigaste alternativet.

    Men det finns definitivt ännu verkligare i mjukvara, eller om man gillar högre 4-5siffriga priser moderna workstations och liknande.
    Tack för tips.

  13. #13
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle föreslå kilohearts phaseplants granular eller samplerdel. Sjukt bra på just detta enligt mig.
    Ok, men kan du "docka" dessa till en synth så man på det viset kan skapa musik? Har ingen aning om vad det är tyvärr?

  14. #14
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sluta föreslå gamla klenoder. Finns ingen som idag använder gamla härken till att skriva realistiska körpartier. Vilket verkar vara det som efterfrågas i första inlägget.

    Om det nu måste vara hårdvara skulle jag i så fall titta på en modern workstation som har samarbete med t ex Spitfire Audio eller liknande som har anpassat sina körbibliotek för ändamålet. Och visst, en gammal AKAI med tillhörande körbibliotek kan säkert funka ok. Men inget jag skulle välja.

    Annars är det så att i princip alla, som inte spelar in en riktig kör, använder mjukvara i form av Kontakt (eller motsvarande) tillsammans med ljudbibliotek av körer. Det är så du kan få mest realistiskt resultat.

    Idag har även en del av de större utvecklarna tagit steget till att ha egna sample-players. Men Kontakt och biblioteken till Kontakt erbjuder oftast en del fördelar.

    Tror det skulle vara bra med exempel på vad du vill uppnå?
    Tack för svar. Ja det verkar som om man får börja botanisera i en workstation och vad de kan erbjuda.Kommer nog inte undan det om jag ska hitta bättre körer mm.

  15. #15
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampler är kul. Finns massvis med körbibliotek till samplers.
    Här är mina egna körer som jag sjungit in själv och samplat!

    https://soundcloud.com/dabene/aaahh-choir
    Det lät ju väldigt bra det du samplat.Grattis!

  16. #16
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PPG och dess derivat gör keyboard-trackande formanter. Låter underbart syntetiskt.
    Tack för tipset, men "gubben" har inte lärt sig vad PPG
    och "trackande formanter" är.. Säkert bra grejjer. Får fundera på att uppgradera mitt kunnande och ev. gå någon kurs så man hänger med i utvecklingen 😀🤟

  17. #17
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sampler typ typ akai s2000 om du vill hitta en billig, en cd-rom och ladda in körer från denna https://www.spectrasonics.net/produc...nyofvoices.php

    Svår att hitta som orginal akai men har sett den ett par gånger på ebay, finns att ladda ner säkert också om man vill ha den piratebaystyle
    Tack för svar. Ska se om jag hittar en sådan, så får jag försöka lära mig hur man samplar.

  18. #18
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, ja som överskriften säger, jag funderar på om någon har tips på bra synth/synthar där kören/körer låter som mest verkliga?

    Jag är inte så bra på detta med "plug ins" mm och att sampla körer mm.

    Jag vill helst spela fysiskt på instrument så mycket som möjligt, därav frågan.
    Jag har bl.annat en Roland jx-8p och en Korg M1 och de har rätt bra körer, speciellt då man lägger på lite effekter som delay mm.

    Tips mottages tacksamt./Rivstart.
    Mitt förslag är att du skaffar en Korg Wavestate och sen att du lägger €20 till och köper biblioteket "Divina" från LFO sound store: https://lfo.store/shop/hardware-synt...-performances/

    Klicka på YouTube-videon i länken och lyssna själv.

    Wavestate finns att köpa både ny och begagnad och är en aktuell produkt som finns att köpa i butik med garanti. Den har rattar på fronten för de viktigaste funktionerna. Den finns som både keyboard och modul. Seriöst, håll inte på och harva med en massa begagnade halvobskyra 30 år gamla gamla härken som kostar nästan lika mycket som det jag föreslår.

    Förutom körer så får du ett ton med andra fantastiskt bra sound som på ett väldigt trevligt sätt kommer att komplettera det du redan har.

  19. #19
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt förslag är att du skaffar en Korg Wavestate och sen att du lägger €20 till och köper biblioteket "Divina" från LFO sound store: https://lfo.store/shop/hardware-synt...-performances/

    Klicka på YouTube-videon i länken och lyssna själv.

    Wavestate finns att köpa både ny och begagnad och är en aktuell produkt som finns att köpa i butik med garanti. Den har rattar på fronten för de viktigaste funktionerna. Den finns som både keyboard och modul. Seriöst, håll inte på och harva med en massa begagnade halvobskyra 30 år gamla gamla härken som kostar nästan lika mycket som det jag föreslår.

    Förutom körer så får du ett ton med andra fantastiskt bra sound som på ett väldigt trevligt sätt kommer att komplettera det du redan har.
    Hej! Tack för ett kanonsvar!
    Var inne på Youtube och lyssnade, helt otroligt bra ljud!
    OCH jag har en Korg Modwave, och tydligen ska det fungera även med den 😀.

    Men jag är rätt "korkad" när det kommer till att ladda ner mm...
    Hur gör man för att "få in" dessa Divinaljud i synthen? ja jag är "korkad" haha, men frågar man inte får man aldrig svar.. Googlat på hur det går till, men inte heller där har jag lyckats få veta det.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ofta / på alla USB-syntar jag testat iaf ... kopplar du den till datorn via USB och sedan är det bara att dra filerna till den ikonen, koppla ur och starta om. Vissa fabrikat har även mjukvara för detta till t ex iPad.

  21. #21
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Tack för ett kanonsvar!
    Var inne på Youtube och lyssnade, helt otroligt bra ljud!
    OCH jag har en Korg Modwave, och tydligen ska det fungera även med den ��.

    Men jag är rätt "korkad" när det kommer till att ladda ner mm...
    Hur gör man för att "få in" dessa Divinaljud i synthen? ja jag är "korkad" haha, men frågar man inte får man aldrig svar.. Googlat på hur det går till, men inte heller där har jag lyckats få veta det.
    Jamen grattis, då verkar det ju kunna lösa sig för ganska lite pengar

    Här är länken till Divina för Modwave: https://lfo.store/shop/hardware-synt...-performances/

    Jag har bara använt biblioteket i min "soft synth" Wavestate så jag har tyvärr inte riktigt koll på hur du får in ljudet i hårdvarusynthen. Men det borde ju inte vara supersvårt tänker jag. Ska se om jag hittar någon länk till hur man gör. Har för mig att det följer med rätt tydliga instruktioner när man köper produkten.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns inget bättre än att använda det man redan har

  23. #23
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ofta / på alla USB-syntar jag testat iaf ... kopplar du den till datorn via USB och sedan är det bara att dra filerna till den ikonen, koppla ur och starta om. Vissa fabrikat har även mjukvara för detta till t ex iPad.
    Ah, tack för tipset. Ska testa ikväll. Återkopplar om hur det går 👍

  24. #24
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen grattis, då verkar det ju kunna lösa sig för ganska lite pengar

    Här är länken till Divina för Modwave: https://lfo.store/shop/hardware-synt...-performances/

    Jag har bara använt biblioteket i min "soft synth" Wavestate så jag har tyvärr inte riktigt koll på hur du får in ljudet i hårdvarusynthen. Men det borde ju inte vara supersvårt tänker jag. Ska se om jag hittar någon länk till hur man gör. Har för mig att det följer med rätt tydliga instruktioner när man köper produkten.
    Jag letade runt lite på lunchen och hittade några bra filmer på Youtube. Sökte på: download software to korg modwave.
    Återkopplar om hur det går 👍

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag letade runt lite på lunchen och hittade några bra filmer på Youtube. Sökte på: download software to korg modwave.
    Återkopplar om hur det går ��
    Heja!

  26. #26
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Roland VP-770 kan vara ett alternativ. Bygger på vocoder-upplägg. Kolla denna video för exempel:

    https://www.youtube.com/watch?v=E_sB...=RolandChannel

  27. #27
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    En uppdatering. Lyckades efter mycket om och men ladda ner de program från Korg för att kunna ladda ner programmet från Divina.

    För att göra en lång historia kort..kan jag nu njuta av de fantastiska tonerna, och även njuta av en massa coola ljud som finns uppdaterade i Korgs bibliotek för modwave. Det är nästsn så man blir tårögd..🤣
    Tack till er musikdiggare som hjälpe "gubben" och ett extra tack till Ulven som tipsade om de episka tonerna från Divina.
    Tack!!

  28. #28
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,
    En uppdatering. Lyckades efter mycket om och men ladda ner de program från Korg för att kunna ladda ner programmet från Divina.

    För att göra en lång historia kort..kan jag nu njuta av de fantastiska tonerna, och även njuta av en massa coola ljud som finns uppdaterade i Korgs bibliotek för modwave. Det är nästsn så man blir tårögd..��
    Tack till er musikdiggare som hjälpe "gubben" och ett extra tack till Ulven som tipsade om de episka tonerna från Divina.
    Tack!!
    Kul att höra! Tack för tacket

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bästa lösningen!

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Takin' the Modway ända te Broddway! Grattis och posta nåt fint du skapat till oss sen!

  31. #31
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    sen till festen som vanligt och ser du fått hjälp redan. MEN - emulator 2 är den enda sanna körmaskinen Lägg i kundvagnen!

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Frengus snackar sk... idag!

  33. #33
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frengus snackar sk... idag!


    LOL Jaja -så kan man tycka - men jag anser jag till 100% har rätt

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I februari till oktober 1984 hade du lite rätt.

  35. #35
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Takin' the Modway ända te Broddway! Grattis och posta nåt fint du skapat till oss sen!
    Absolut 👍

  36. #36
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vill bara säga att jag finns på spotify i mitt "alias" Grandpas Illusion..
    Just idag släpper jag en ny låt där "Into a dream" 😃
    Har ni tid och lust kan ni gå in via länken:
    https://spotify.link/yaM5dcb7lIb

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara säga att jag finns på spotify i mitt "alias" Grandpas Illusion..
    Just idag släpper jag en ny låt där "Into a dream" ��
    Har ni tid och lust kan ni gå in via länken:
    https://spotify.link/yaM5dcb7lIb
    Trevlig "filmisk" musik Generellt har du riktigt intressanta och infallsrika arr!

  38. #38
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevlig "filmisk" musik Generellt har du riktigt intressanta och infallsrika arr!
    Oj, tackar, va kul! 😃👍

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-05-30, 21:06
  2. Bästa kören?
    Av Lackan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-08-15, 20:07
  3. Bästa gitarrerna
    Av imported_P.D. i forum Stränginstrument
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •