Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Tråden om att lyssna digitalt utan streamingtjänster

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Tråden om att lyssna digitalt utan streamingtjänster

    Bred titel, men lite inspirerad av den lilla diskussion som uppstod i Spotify-tråden tänkte jag starta en tråd om hur ni som lyssnar på musik digitalt (och då menar inte på CD utan lyssnar på filer på t ex dator eller telefon) gör.

    Som jag nämnde i den tråden hittade jag nyligen en app jag gillar som heter Decoupled. Otroligt basic app som sorterar musik på t ex ID3-taggar efter artist, album, genre, och label. Inga spellistor osv, men man kan köa låtar. Ingen reklam, inga popups, inga förslag. Stöder diverse format, både komprimerade och okomprimerade. Rimligt enkel överföring mellan Mac och iPhone via iCloud Drive. Passar mig perfekt men är nog inte för alla. Vox nämndes även i tråden, samt diverse server-lösningar med egen streaming. Vad är era bästa trix?

    Nästa grej är var man fixar musiken. Bandcamp är toppen, men många större artister saknas. iTunes finns kvar som butik. Soundcloud såklart. Köper ni filer eller köper ni plattor som ni rippar? Jag gillar att det ofta på Bandcamp erbjuds fysiska skivor tillsammans med digitala filer. Ger det bästa av två världar. En del plattor kommer även med downloadkod men det är inte så konsekvent och ofta vet man det inte förrän man får hem och har öppnat skivan.

    Är det någon som rippar vinyler? Vad är era bästa trix där? Största delen av min musiksamling är skivor och det känns otroligt bökigt att ge sig på att rippa det. Allt från clean inspelning, till att klippa upp i låtar, till se till att volymer är rimliga osv.

    Ge mig alla era bästa tips så att jag kan lägga algoritmerna bakom mig Pengarna jag lägger på Spotify hade jag mycket hellre droppat direkt till artisterna jag faktiskt lyssnar på!

  2. #2

    Redaktör
    Jag kör i första hand digitala köp via Bandcamp, kompletterat med iTunes (mer sällan), CD-skivor (numera väldigt sällan) och tidigare även Boomkat och Bleep, men numera finns det ungefär samma musik på alla tre B-tjänsterna.

    Jag synkar min iPhone via datorn och har satt upp smarta spellistor i Musik för tillagd musik per år, som jag sedan synkar så långt tillbaka som jag ids/får plats med. Använder ibland Bandcamp-appen på telefonen för att strömma album som faller utanför det intervallet, och Apple låter en göra samma sak med musik köpt via dem, så i praktiken är det sällan som jag inte har tillgång till musik att lyssna på.

    Vardagsrumsstereon är dock Spotify via en gammal iPad, plus Bandcamp-appen för saker som inte finns på Spotify. Hade jag inte haft det hade jag behövt någon smartare lösning för att komma åt musiken på datorn också, men har inte orkat/haft behov. Sonos verkar ha lösningar för det dock.

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Du kör med andra ord lite av varje? Vad tycker du om Apples Musik-app? Jag öppnade den och fick direkt massor av pop-ups om att skaffa Apple Music-abonnemang och backade snabbt ut utan vidare undersökning.

    För hemma-lyssning har jag en Audio Pro-lösning med en C10 i vardagsrummet och en sån där streamingpuck kopplat till en gammal B&O-stereo i köket. Via det kan jag lyssna trådlöst på valfri källa i telefonen eller datorn över WiFi i köket och/eller vardagsrummet, samt även streama ut skivspelarna till köket. Funkar finfint tycker jag!

  4. #4
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag lägger över Bandcampnedladdningar och egenrippade skivor till en hederlig mp3-spelare. Föredrar att inte använda mobilen som spelare.

    Men jag skulle nog vända mig mot en egen Plexserver om jag vill ha tillgång till mitt bibliotek.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag körde subsonic för länge sen, och bytte sedan till airsonic. Det är egenhostad streaming. Finns många varianter. Just nu håller jag på att bygga om min hemmaserver, så nu har jag inget uppsatt, men kommer återuppta det snart igen. Kommer då kika på airsonic igen, eftersom den var bra sist, men det kan ju tänkas att det kommit något nytt som får tas i beaktning.

    Vad det gäller media är det en blandning av olika källor. Jag har rippat de flesta av mina CD-skivor med EAC. Vinyler är jobbigare, så jag laddar ner färdiga rippar av de skivor jag har i första hand. Bandcamp är en fin källa eftersom man får FLAC därifrån. FLAC är förövrigt det format jag har på egna rippar och nedladdade vinyler.

    Airsonic kan sedan koda om till det format jag vill ha när jag lyssnar, och klienten på telefonen kan cacha de omkodade filerna, så nästa gång jag lyssnar är det offline.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lägger över Bandcampnedladdningar och egenrippade skivor till en hederlig mp3-spelare. Föredrar att inte använda mobilen som spelare.
    Detta! Önskar att min sansa clip+ funkade fortfarande

  7. #7
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta! Önskar att min sansa clip+ funkade fortfarande
    Sån har jag oxo liggandes

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kikade på spelare men tyckte det var svårt att hitta något i rimlig prisklass med bluetooth men det var typ bara någon Sony som dök som kändes som en smartphone. För min del löste Decoupled det till stor grad pga begränsad men väl implementerad funktionalitet.
    Hade dock inte varit feg för separat spelare om den har bluetooth om ni har tips?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör mp3-filer och FLAC mest egen-rippat. VLC och Vox i Mac, iPhone oc Amdroid.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Trots att jag lackade ur rejält på dem för några år sedan har jag stannat kvar på Sonos, multiroom, rätt många enheter, även till äldre högtalare. Grunden är min sedan ca. 10 år flacrippade CD-samling. Köper numer mycket på Bandcamp som läggs in som filer i systemet. Lite jobbigt men jag vill ha det så, det är min musik. Äger en del 99-musik på det viset t.ex. vilket känns kul.

    Köper sällan filer på annat håll, det måste vara CD-kvalitet. Oftast enklare att köpa begagnat på Discogs och rippa. Någon ny CD kan det bli, men inte som förr. Det är mycket jag gillar som är svårtillgängligt online. Vinyl och kassett är ett bekymmer, bör spela av en del som jag har men det går långsamt. Kan i.o.f.s. spela upp via Sonos line-in till alla rum men det blir lite för sällan. Har inget bra finlyssningshörn för närvarande.

    iOS uppspelning: Vox, men skall kolla in Decoupled, verkar bra. Jag saknar f.n. en bra mp3/flac-tageditor för Mac. Det måste ju vara ordning på alla taggar och artwork. Kör ett gammalt härke som heter Mediarage men det kommer inte klara uppgradering. Svårast är att hitta och pilla in artworken. Hittade nyligen Musicbrainz som kanske är bättre.

    Har även försökt hitta ett sätt att spela filerna som ligger på Wifits routerhårddisk (som Sonos läser från) via iOS för att kunna lyssna mobilt i trådlösa lurar men det enda som funkade heter MusicStreamer men är rätt kasst och klarar inte gapless. Jag kommer aldrig orka sätta upp en server tror jag.

    Tillhör inte dem som har stark aversion mot Spotify men inte heller något större engagemang. Det är en sekundärt för min lyssning.

  11. #11
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Jag använder Apple Music-appen precis på samma sätt som när den hette iTunes.

    Har inget Apple Music abonnemang och har aldrig haft, utan använder bara lokala filer, dels CD genom iTunes & lite hemmarippad vinyl, dels har jag köpt musik digitalt från olika ställen (inkl. från Apple, men utan att använda abonnemang).

    Har datorn som huvudarkiv och synkar utvalda spellistor med iPhones & iPads (biblioteket är för stort för att ha kompletta kopior av i iPhone & iPad) samt strömmar till Homepodhögtalarna och Apple TV, både från datorn och från iPhone/iPad.

    Funkar hur bra som helst och är väldigt enkelt att hantera.

    En sak som är sjukt bra med Apple Music/iTunes är smarta spellistor, som jag har använt i många år nu. Har man inte använt smarta spellistor har man verkligen missat något kul och samtidigt praktiskt.

    Tar några sekunder att göra listor av typen:
    - Artisten x + y + z, alla låtar mer än 3 stjärnor.
    - Alla låtar med 4 eller högre i betyg från åren 1979 till 1985 i genrerna synth och filmmusik.
    - Alla album producerade av X.
    eller varför inte alla låtar med färger i titeln black, yellow, orange, red, blue o.s.v. - blir intressant resultat ibland om man är lite kreativ.
    (Smarta spellistor kommer dock mest till sin rätt om man har ett stort musikarkiv med ordning på infofälten.)

    Och så finns det ju en inbyggd equalizer där jag har profiler för mina lurar eller mina högtalare.

    Har en gammal iPod med 180GB (från 2004/2005) i bilen. iPoden går fortfarande att synka med datorn och jag fyller på med musik då och då. Batteriet är nästan dött i iPoden efter snart 20 år, men bilstereon har ett USB-uttag som kan ladda och i vilket iPoden ständigt är inkopplad i.

    Våga vägra Spotify hahaha
    Senast redigerat av elysian den 2024-03-21 klockan 21:21.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kör med andra ord lite av varje? Vad tycker du om Apples Musik-app? Jag öppnade den och fick direkt massor av pop-ups om att skaffa Apple Music-abonnemang och backade snabbt ut utan vidare undersökning.
    Ignorerar man abonnemangsformen funkar appen i stort sett som iTunes alltid har gjort - d.v.s. riktigt bra om man befinner sig i Applemiljö.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Apple Music-appen precis på samma sätt som när den hette iTunes.

    Har inget Apple Music abonnemang och har aldrig haft, utan använder bara lokala filer, dels CD genom iTunes & lite hemmarippad vinyl, dels har jag köpt musik digitalt från olika ställen (inkl. från Apple, men utan att använda abonnemang).

    Har datorn som huvudarkiv och synkar utvalda spellistor med iPhones & iPads (biblioteket är för stort för att ha kompletta kopior av i iPhone & iPad) samt strömmar till Homepodhögtalarna och Apple TV, både från datorn och från iPhone/iPad.

    Funkar hur bra som helst och är väldigt enkelt att hantera.

    En sak som är sjukt bra med Apple Music/iTunes är smarta spellistor, som jag har använt i många år nu. Har man inte använt smarta spellistor har man verkligen missat något kul och samtidigt praktiskt.

    Tar några sekunder att göra listor av typen:
    - Artisten x + y + z, alla låtar mer än 3 stjärnor.
    - Alla låtar med 4 eller högre i betyg från åren 1979 till 1985 i genrerna synth och filmmusik.
    - Alla album producerade av X.
    eller varför inte alla låtar med färger i titeln black, yellow, orange, red, blue o.s.v. - blir intressant resultat ibland om man är lite kreativ.
    (Smarta spellistor kommer dock mest till sin rätt om man har ett stort musikarkiv med ordning på infofälten.)

    Och så finns det ju en inbyggd equalizer där jag har profiler för mina lurar eller mina högtalare.

    Har en gammal iPod med 180GB (från 2004/2005) i bilen. iPoden går fortfarande att synka med datorn och jag fyller på med musik då och då. Batteriet är nästan dött i iPoden efter snart 20 år, men bilstereon har ett USB-uttag som kan ladda och i vilket iPoden ständigt är inkopplad i.

    Våga vägra Spotify hahaha
    Just det, smarta listor eller vad det hette i iTunes. Det höll jag på med lite då jag körde iPod. Rätt kul. Jag har också kvar min 60 GB iPod. Funkar hur bra som helst. Brukar åka med om jag skall flyga. Har inte bytt musik i den på 10 år. Nostalgi-jukebox.

  14. #14
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Använder också The application formerly known as iTunes. Har abonnemang på Apple Music men har även alla mina lokala filer i itunes-biblioteket och därmed också icloud music library eller vad det kallas som gör att jag kan strömma i tex telefonen vilket är väldigt smidigt. Har jag gjort en låt och vill lyssna på den i stereon i vardagsrummet så är det bara att lägga till den i itunes och trycka på uppdatera moln-bibliotek så finns den tillgänglig på telefonen eller tex appletv inom någon minut. Tycker det är skönt att inte behöva välja vilken musik jag vill ha med mig på tex en resa (av allt jag har som inte finns tillgängligt på apple music) - så länge jag har internetuppkoppling så kan jag lyssna på allt.

  15. #15
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    För 100 år sedan köpte jag Poweramp för några ynka tior till android och den har varit min "go to" spelare sen dess.

  16. #16
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Har satt opp en egen Jelllyfin-server på en Raspberry Pi3. Den står i kjelleren og streamer alle mp3-ene mine til mobiltelefonen, hvor enn jeg befinner meg. Kan dessuten spille av på TVen, i nettlesere, osv.
    Senast redigerat av Heavy Metal Kid den 2024-03-22 klockan 08:25.

  17. #17
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde subsonic för länge sen, och bytte sedan till airsonic. Det är egenhostad streaming. Finns många varianter. Just nu håller jag på att bygga om min hemmaserver, så nu har jag inget uppsatt, men kommer återuppta det snart igen. Kommer då kika på airsonic igen, eftersom den var bra sist, men det kan ju tänkas att det kommit något nytt som får tas i beaktning.

    Vad det gäller media är det en blandning av olika källor. Jag har rippat de flesta av mina CD-skivor med EAC. Vinyler är jobbigare, så jag laddar ner färdiga rippar av de skivor jag har i första hand. Bandcamp är en fin källa eftersom man får FLAC därifrån. FLAC är förövrigt det format jag har på egna rippar och nedladdade vinyler.

    Airsonic kan sedan koda om till det format jag vill ha när jag lyssnar, och klienten på telefonen kan cacha de omkodade filerna, så nästa gång jag lyssnar är det offline.
    Jag bytte ut Airsonic mot Navidrom. Samma API så samma appar fungerar. Den är helt nyskriven i Go, så väldigt rask. Men jag funderar på att ge mig in i koden och fixa en del. Småsaker jag stör mig på, men i stort sett nöjd.

  18. #18
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Dom senaste åren uppgraderade jag från Ruizu X02 till Ruizu D11. Smidig, metall, en miljard dagars batteritid o s v. Internt minne för "långliggare" och SD-kort med stöd för upp till 128gb för att swappa.

    Arbetssättet brukar generellt vara att när man hittar en referens till någon musik som verkar intressant så hamnar albumen direkt på MP3-spelaren utan att passera gå som en slags backlog. När man är ute på dödsmarscher under dagarna betar man sakta av backloggen.
    En variant är att gräva fram lastgamla musiktidningar och läsa genom recensionssidan och på så sätt ramla över skivor/artister som tiden glömde snabbt - lätt hänt under den explosiva elektroniska scenen runt 90-talet.

    Det är alltid julafton när man får ett ryck och slänger in ett rykande färskt minneskort och fyller upp det på både bredden och höjden (i sådana fall är de där ökända artisterna "VA" och "Various Artists" populära - man drar upp visuella minnesbilder från skivbutiker från uppväxten, memoriserar alla samlingar som man aldrig lyssnade på och dunkar ner hela serien för framtida avbetning).

    Blev med två stycken spelare efter att jag insåg att storlurar kunde belasta 3.5mm-porten lite väl mycket och glapp uppstod, så den ena hamnade på hyllan för framtida fix och ny inskaffades med IEM istället. Då insåg jag att de har blåtandsfunktionalitet så den äldre blev öronmärkt för sändartjänst.

    Har till och med investerat i stor blåtandshörlur för att vid blåsiga dagar både ha varma öron och se ut som en idiot. Underbart!

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har anammat helt gratis YouTube Music, för att jag lyssnar mycket på rippade kassetter, hela vinyler och poddar/radioprogram i allmänhet. Man kan ladda upp 100.000 spår á max 300MB där, och en bandsida eller ett program på en timme i 320kbps mp3 landar fint under den storleken.
    Är man noga med taggarna i filerna och bäddar in grafik, så funkar det riktigt jävla perfekt!

    Å andra sidan, det kanske klassas som just 'streaming' men jag tycker lagring av så mycket data på ett enkelt sätt hemma blir ganska bökigt att hålla reda på, så en molntjänst som gör det åt en, men man själv bestämt allt innehåll i, är helt överlägsen.
    Senast redigerat av charliecrash den 2024-03-22 klockan 22:33.

  20. #20
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För 100 år sedan köpte jag Poweramp för några ynka tior till android och den har varit min "go to" spelare sen dess.
    Samma...tills jag bytte mobil och den gick inte använda utan att hacka så numera köra jag med "Stellio Player" som ser ungefär som Poweramp.
    Fanns snygga skins till Poweramp, tror jag körde med nån champagne.

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag kör Squeezebox sedan ungefär 1000 år tillbaka. För ett gäng år sedan så tog jag mig för att rippa samtliga mina CDs och lagra som högsta möjliga kvalitets MP3 (och FLAC sedemera). Numera så kör jag mest dess serverdel ifrån min NAS (en Qnap).

    Sen gick jag även och köpte en Yamaha reciever som hade uttag för Apples 30-poliga anslutning för iPhone och iPad (ja, sucker...!!) som gick att använda under ett par år innan de bytte till någon av sina historiska standarder där någon gång i urtiden...).

    Squeezeboxen lirar fortfarande och det är mix av lokalt material och streamande radio. Perfekt att lyssna på när en själv och katten hänger tvätt

  22. #22
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Squeezebox sedan ungefär 1000 år tillbaka. För ett gäng år sedan så tog jag mig för att rippa samtliga mina CDs och lagra som högsta möjliga kvalitets MP3 (och FLAC sedemera). Numera så kör jag mest dess serverdel ifrån min NAS (en Qnap).

    Sen gick jag även och köpte en Yamaha reciever som hade uttag för Apples 30-poliga anslutning för iPhone och iPad (ja, sucker...!!) som gick att använda under ett par år innan de bytte till någon av sina historiska standarder där någon gång i urtiden...).

    Squeezeboxen lirar fortfarande och det är mix av lokalt material och streamande radio. Perfekt att lyssna på när en själv och katten hänger tvätt
    Gillar att din katt hjälper till : ]

  23. #23
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Vill tacka för tipset Decoupled, funkar finfint för mig som vill kunna lägga över ett par skivor för att lyssna på språng. Använde web-lösningen för att föra över från mitt antika iTunes, smidigt!

    Mitt gamla iTunes har sedan länge slutat prata med min *phone, så detta var välkommet. Känns som att ha iPod igen

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bytte ut Airsonic mot Navidrom. Samma API så samma appar fungerar. Den är helt nyskriven i Go, så väldigt rask. Men jag funderar på att ge mig in i koden och fixa en del. Småsaker jag stör mig på, men i stort sett nöjd.
    Den kommer jag kika på. Tack för tipset!

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har ibland "bandat" vinyl rakt in i min fältinspelare (en liten tascamgrej). Direkt till valt format (den kan spela in det mesta mono/stereo, mp3/wav i olika kompressioner. Riktigt bekvämt. Det är nåt visst med att ha en fil med just sin egen vinylversion, där man känner igen och ävskar varenda knäpp och knaster.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ibland "bandat" vinyl rakt in i min fältinspelare (en liten tascamgrej). Direkt till valt format (den kan spela in det mesta mono/stereo, mp3/wav i olika kompressioner. Riktigt bekvämt. Det är nåt visst med att ha en fil med just sin egen vinylversion, där man känner igen och ävskar varenda knäpp och knaster.
    Samma här, portabel Rolandbandare. Kändes lite oseriöst, men kollade mot ett mer "normalt" ljudkort och kunde konstatera att Rolandmaskinen inte brusade mer eller något i den stilen. Egentligen inte enklare än att banda i dator men normalt har jag inte datorn nära där vinylspelaren finns och då är ju fältlösningen enklare.

  27. #27
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar att din katt hjälper till : ]
    Hjälper mig att vika tvätt någon gång då och då. Men för det mesta så ligger han mitt i stereofältet och lyssnar på streamad soulmusik

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lelle_tvätt.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	84,9 KB 
Id:	117598

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vilken rolig diskussion det här blev! T o m katter fick plats

    Jag ska kika igenom alla kommentarer mer noga när jag hinner men kul att se att ni verkar använda en rejäl mix av gamla och nya program, prylar, och lösningar för att det ska passa. Känns som att det är en rätt rejäl skillnad mot den streamlinade upplevelsen när alla använder Spotify. Även om enskilda lösningar låter väldigt streamlinade så verkar det inte som att alla använder samma lösning.

  29. #29
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för det mesta så ligger han mitt i stereofältet och lyssnar på streamad soulmusik
    Ett till tecken på att katter förstår sig på livets goda.

    Kör också apple music-bibliotek ( offline ). Gillar att det är kopplat till siri så jag kan skrika "spela albumet black sabbath med black sabbath i mitt apple music-bibliotek" och få U2 uppspelat. Feature.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    När man köper musik på t.ex. Bandcamp och vill ha linjärt ljud (flac lämpligtvis) så erbjuder ju numera en hel del artister s.k. "high resolution audio".

    Jag tillhör den delen av mänskligheten som tycker att t.ex. 96 kHz mest är bortkastad filyta, som konsumtionsformat alltså. Även 24 bitar är overkill. Också det faktum att jag ofta kör filerna trådlöst hemma gör ju att det stjäl för mycket bandbredd, vilket faktiskt spelar roll om man inte har wifiantenner (eller fri sikt) överallt.

    Någon mer en jag som krymper sådana köp till lämpliga subdvisioner?
    Jag har ingen klockren lösning för tillfället eftersom alla seriösa konverterare pajar metadata.
    Den jag hittat som pajar minst är Sox (Terminalprogram) som enbart pajar artwork, allt annat hänger med.

  31. #31
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Oortone: Jag sparar gärna filerna i FLAC. Hårddisk är billigt. Känns helt enkelt fel att kasta bort en massa data. Däremot transkodar jag det on the fly när jag ska streama till en mobil enhet, för när jag lyssnar spelar det verkligen ingen roll.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oortone: Jag sparar gärna filerna i FLAC. Hårddisk är billigt. Känns helt enkelt fel att kasta bort en massa data. Däremot transkodar jag det on the fly när jag ska streama till en mobil enhet, för när jag lyssnar spelar det verkligen ingen roll.
    Jag kastar förvisso inte bort något per definition. Finns alltid att hämta igen på Bandcamp och oftast lägger jag "originalen" någonstans där de inte är i vägen. Så i princip en slags transkodning av samma skäl som du men i förväg.

  33. #33

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kastar förvisso inte bort något per definition. Finns alltid att hämta igen på Bandcamp och oftast lägger jag "originalen" någonstans där de inte är i vägen. Så i princip en slags transkodning av samma skäl som du men i förväg.
    Det stämmer inte helt och hållet – jag har köpt några album som sedan försvunnit från Bandcamp och som jag inte hittar något sätt att ladda ner igen. I de här fallen gissar jag att det har att göra med att skivbolagen plockat bort dem av någon anledning, men lite alltså inte 100% på att allt går att ladda ner från Bandcamp i framtiden.

  34. #34
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilket system rekommenderas om man kör Mac, Windows, Android och iOS? Dvs, en salig röra, dock utan någon linux (än).

  35. #35
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer inte helt och hållet – jag har köpt några album som sedan försvunnit från Bandcamp och som jag inte hittar något sätt att ladda ner igen. I de här fallen gissar jag att det har att göra med att skivbolagen plockat bort dem av någon anledning, men lite alltså inte 100% på att allt går att ladda ner från Bandcamp i framtiden.
    Fram till nyligen sparade jag alla 24+ 96+ filer. Får se till att fortsätta med det om jag tycker artisten känns viktig nog. Ifall jag skulle förvandlas till fladdermus eller hund en dag.

    --
    En liten sidnotering, apropå transkodering i realtid.
    Ett par nyare album jag har som troligen spelats in i 96 kHz och har ordentligt med ljud över 20 kHz överstyr transkoderingen till 48 kHz rejält. Detta måste bero på att de maxat mastringen som om det vore CD 2005, typ. Fullständig idioti.

    Sox, som är ett seriöst program, varnar för sådant och man måste då sänka nivån på filen innan transkodering. Det är högst troligt att en hel del uppspelningsutrustning (inklusive de som transkoderar i realtid) som inte är super high end överstyr i de här fallen. Ingen vinst med hires-audio alls i dessa sammanhang. Klart bättre att överföra det till CD-kvalitet med en uppmärksam liten hund som varnar (Sox alltså) när det blir fel på grund av idiotmastring.

  36. #36
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket system rekommenderas om man kör Mac, Windows, Android och iOS? Dvs, en salig röra, dock utan någon linux (än).
    Menar du att du vill sätta upp en egen privatströmning på ett av systemen och dela med dig av till de övriga? Egentligen skulle jag säga att det i sig är en god anledning att tillsätta en Linuxlösning. En raspberry pi och någon lagringslösning (en USB-hårddisk i simplaste fall) skulle egentligen räcka för ändamålet. Annars kan du köra en virtuell maskin med Linux på Windows eller macOS. Oavsett var så kan du sätta upp exempelvis Airsonic som ger dig ett webbgränssnitt och ett API för att konsumera musiken, och det finns appar till samtliga dina system för att avnjuta din samling via API:t.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Tog en titt på Decoupled.
    Kan man alltså inte dela iCloudfiler via Files till Decoupled?

    Programmet visas i delavyn i Files men inget händer.
    Testade med iPad.

    Inte heller begriper jag om man eventuellt kan använda servermetoden för att flytta filer som man redan har åtkomliga i sin iosenhet. Dator krävs eller? Webläsarservern visas visserligen i Safari men hur sjutton får jag dit filer? Tragiskt med hur filhantering funkar i ios.

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att du vill sätta upp en egen privatströmning på ett av systemen och dela med dig av till de övriga? Egentligen skulle jag säga att det i sig är en god anledning att tillsätta en Linuxlösning. En raspberry pi och någon lagringslösning (en USB-hårddisk i simplaste fall) skulle egentligen räcka för ändamålet. Annars kan du köra en virtuell maskin med Linux på Windows eller macOS. Oavsett var så kan du sätta upp exempelvis Airsonic som ger dig ett webbgränssnitt och ett API för att konsumera musiken, och det finns appar till samtliga dina system för att avnjuta din samling via API:t.
    Det jag menar är att det är hur jag vill använda det hela. Utan problem på alla olika sorters enheter jag använder, vilket är en av de saker streamingplattformarna löser idag.

  39. #39
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog en titt på Decoupled.
    Kan man alltså inte dela iCloudfiler via Files till Decoupled?

    Programmet visas i delavyn i Files men inget händer.
    Testade med iPad.
    Jag kör på iPhone och använder iCloud för att flytta filer. Jag lägger i filerna i en mapp i iCloud på datorn och sen på telefonen kopierar jag dom filerna till Decoupled-mappen. Sen i Appen får man uppdatera (uppe i vänster hörn) så dyker det upp snällt och fint för mig.

    Håller väl med om att filhanteringen på iOS är rätt kass men i det här fallet har det funkat fint för mig.

    För ID3-taggningen använder jag kid3. Inte det modernaste gränssnittet men gör jobbet och enkelt att få omslag och allt.

  40. #40
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör på iPhone och använder iCloud för att flytta filer. Jag lägger i filerna i en mapp i iCloud på datorn och sen på telefonen kopierar jag dom filerna till Decoupled-mappen. Sen i Appen får man uppdatera (uppe i vänster hörn) så dyker det upp snällt och fint för mig.

    Håller väl med om att filhanteringen på iOS är rätt kass men i det här fallet har det funkat fint för mig.

    För ID3-taggningen använder jag kid3. Inte det modernaste gränssnittet men gör jobbet och enkelt att få omslag och allt.
    Då låter det ju väldigt mycket enklare att köra en egen server (om man nu har möjlighet), och låta en app markera spellistor eller album som download (precis som Spotify). Förstår att många drar sig för det där flödet.

  41. #41
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då låter det ju väldigt mycket enklare att köra en egen server (om man nu har möjlighet), och låta en app markera spellistor eller album som download (precis som Spotify). Förstår att många drar sig för det där flödet.
    hehe, för mig som aldrig rört en server låter det mycket jobbigare och större risk för problem som är svåra att lösa utan att vara vid servern antar att det ej är så och att jag borde lära mig men helt ärligt tycker jag detta är smidigt!

  42. #42
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då låter det ju väldigt mycket enklare att köra en egen server (om man nu har möjlighet), och låta en app markera spellistor eller album som download (precis som Spotify). Förstår att många drar sig för det där flödet.
    Vad innebär, "låta en app markera spellistor som album eller download"? Alltså vad har man det till, jag fattar inte.

    Inte för att mucka men är det inte en hel del att reda ut innan man är igång med egen streaming:
    - Hur gör man med brandväggar om man inte har tillgång till en publik internetserver på annat sätt?
    - Måste man betala extra för publik IP?
    - Vilken app har man som spelare i sin telefon?
    - Vilken app har man som server och vad kör man den på för hårdvara?
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-26 klockan 21:12.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör på iPhone och använder iCloud för att flytta filer. Jag lägger i filerna i en mapp i iCloud på datorn och sen på telefonen kopierar jag dom filerna till Decoupled-mappen. Sen i Appen får man uppdatera (uppe i vänster hörn) så dyker det upp snällt och fint för mig.

    Håller väl med om att filhanteringen på iOS är rätt kass men i det här fallet har det funkat fint för mig.

    För ID3-taggningen använder jag kid3. Inte det modernaste gränssnittet men gör jobbet och enkelt att få omslag och allt.
    OK, nu greppar jag. Det var det vanliga problemet att man inte ser en apps egna mapp i ios förrän man lagt till något så jag kunde inte se den från Files förrän jag gjort en upload via den interna webbservern. Nu när den är på plats så går det ju enkelt. Enklare än med Vox som inte vill veta av Files.

    Decoupled är verkligen en no-bullshit applikation. Precis det man behöver, klart och tydligt utan trams. Nästan synd att den inte kostar, för de bör belönas, men de kanske har någon donationsknapp. Får kolla.

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ni som pratar om servers: Har ni ens provat YT-Music uploads?

  45. #45
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad innebär, "låta en app markera spellistor som album eller download"? Alltså vad har man det till, jag fattar inte.

    Inte för att mucka men är det inte en hel del att reda ut innan man är igång med egen streaming:
    - Hur gör man med brandväggar om man inte har tillgång till en publik internetserver på annat sätt?
    - Måste man betala extra för publik IP?
    - Vilken app har man som spelare i sin telefon?
    - Vilken app har man som server och vad kör man den på för hårdvara?
    När vi pratar om Airsonic, Subsonic, Navidrome (som alla tre har samma gränssnitt ut mot klient) så är det musikservrar som tar ens musikbibliotek, läser alla taggar och lägger in i en databas, och blir ett webbgränssnitt som ser ut som ett annorlunda Spotify. Jag kör min musikserver på en VM på en hemma-Linux-burk, men en Raspberry Pi går säkert lika bra. Det är väl lagringen som är den mest begränsande faktorn idag, beroende på hur stort ens bibliotek är.

    Jag sitter inte hemma bakom CGNAT, så jag har en publik IP-adress som sällan ändras. Dit pekar mitt domännamn avsett för de tjänster jag har hemma. Den "brandväggen" kan jag låta göra reverse-proxy in mot mit Navidrome med TLS (man kan t.ex. köra Caddy), så det exponeras ut mot valt domännamn. Typ music.example.com.

    En klient är t.ex. en webbläsare, eller i telefonen, t.ex. DSub, Symfonium, eller nåt annat. De API:er som exponeras från dessa tjänster använder alla Subsonics API, så de funkar mot alla motsvarande programvaror (man har dessutom kommit överens om att standardisera API:et). Dessa klienter är också något som påminner om ett annorlunda Spotify, och de är oftast bra på olika saker. I dessa klienter kan jag, precis som i Spotify, säga åt att lagra musiken för offline-lyssning.

    Man kan också köpa en VM hos Hetzner eller nåt med 50GB lagring för cirkus €8 eller så.

    Nu är jag ju nörd, så jag har rätt många servrar (oftast virtuella), både hemma, och "på stan".

  46. #46
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, nu greppar jag. Det var det vanliga problemet att man inte ser en apps egna mapp i ios förrän man lagt till något så jag kunde inte se den från Files förrän jag gjort en upload via den interna webbservern. Nu när den är på plats så går det ju enkelt. Enklare än med Vox som inte vill veta av Files.

    Decoupled är verkligen en no-bullshit applikation. Precis det man behöver, klart och tydligt utan trams. Nästan synd att den inte kostar, för de bör belönas, men de kanske har någon donationsknapp. Får kolla.
    Kul att du fick igång den! Och ja, det blir inte så mycket mindre bullshit än så. Väldigt befriande

  47. #47
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som pratar om servers: Har ni ens provat YT-Music uploads?
    Hur spelar du det?
    Jag vill inte spela video i vart fall.

  48. #48
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När vi pratar om Airsonic, Subsonic, Navidrome (som alla tre har samma gränssnitt ut mot klient) så är det musikservrar som tar ens musikbibliotek, läser alla taggar och lägger in i en databas, och blir ett webbgränssnitt som ser ut som ett annorlunda Spotify. Jag kör min musikserver på en VM på en hemma-Linux-burk, men en Raspberry Pi går säkert lika bra. Det är väl lagringen som är den mest begränsande faktorn idag, beroende på hur stort ens bibliotek är.

    Jag sitter inte hemma bakom CGNAT, så jag har en publik IP-adress som sällan ändras. Dit pekar mitt domännamn avsett för de tjänster jag har hemma. Den "brandväggen" kan jag låta göra reverse-proxy in mot mit Navidrome med TLS (man kan t.ex. köra Caddy), så det exponeras ut mot valt domännamn. Typ music.example.com.

    En klient är t.ex. en webbläsare, eller i telefonen, t.ex. DSub, Symfonium, eller nåt annat. De API:er som exponeras från dessa tjänster använder alla Subsonics API, så de funkar mot alla motsvarande programvaror (man har dessutom kommit överens om att standardisera API:et). Dessa klienter är också något som påminner om ett annorlunda Spotify, och de är oftast bra på olika saker. I dessa klienter kan jag, precis som i Spotify, säga åt att lagra musiken för offline-lyssning.

    Man kan också köpa en VM hos Hetzner eller nåt med 50GB lagring för cirkus €8 eller så.

    Nu är jag ju nörd, så jag har rätt många servrar (oftast virtuella), både hemma, och "på stan".
    Nog för att jag är hyfsad på programmering, unix, lite linux m.m. och brukar kunna lösa nätverksproblem med mera men det du skriver låter bra mycket krångligare än att ladda ner Detached och sedan flytta en bunt filer var 3:e månad till min iPhone. Det är den nivån det ligger på för mig.

    Antar att det är en intressefråga. Jag gillar programmering och algoritmer och dsp m.m. Nätverksteknik, oändligt viktigt, tycker jag är urtrist. Vill inte. Men visst, när allt rullar så är det säkert enklare än vintage filhantering.

  49. #49
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du fick igång den! Och ja, det blir inte så mycket mindre bullshit än så. Väldigt befriande
    Musiken i centrum!
    Gillade Vox (ukrainskt), men de riskerar nog att ersättas.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur spelar du det?
    Jag vill inte spela video i vart fall.
    YouTube Music spelar som vilken ljudstream som helst. Det är gamla "Google Play Music", men med dubbelt så många uploads per konto.

  51. #51
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menar är att det är hur jag vill använda det hela. Utan problem på alla olika sorters enheter jag använder, vilket är en av de saker streamingplattformarna löser idag.
    Jo men då är ju hemmastreaming, typ airsonic, perfekt. Som spotify fast under din kontroll.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    YouTube Music spelar som vilken ljudstream som helst. Det är gamla "Google Play Music", men med dubbelt så många uploads per konto.
    I en Youtubeapp eller vad?
    EDIT: Hittade den i Appstore nu och ser att jag tom har laddat ner den en gång. Inget minne av det.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-27 klockan 14:49.

  53. #53
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Spännande tråd. Den får mig att vilja sätta upp en egen liten mediaserver. Hade ju varit smutt att ha all musik jag har som inte finns på Spotify tillgängligt i mobilen. Också som en egenhostad backup om spotify skulle gå ner eller för att helt enkelt kunna vara lite självförsörjande.

    Har en gammal NUC-liknande sak jag hade tänkt göra mig av med som borde funka fint. Kanske drar lite mer ström än en RPi dock. Jag ser att Airsonic, Plex, Jellyfin och Navidrom har nämnts i tråden, vad skulle ni rekommendera att börja med för en liten linuxserver hemma? Jag är inte helt bakom när det kommer till att sätta upp en server, har gjort det förr

  54. #54
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som pratar om servers: Har ni ens provat YT-Music uploads?
    Wow, tusen tusen takk! Brukte Google Play Music i årevis, og det var en tragedie da det ble lagt ned. Visste ikke at tjenesten førtes videre med Youtube Music. Den gamle musikken min fra GPM ligger allerede inne, også!

    Fortsetter å kjøre serveren, siden den har masse TV-serier og filmer også. :-)

  55. #55
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad skulle ni rekommendera att börja med för en liten linuxserver hemma? Jag är inte helt bakom när det kommer till att sätta upp en server, har gjort det förr
    Jag kör debian på en Rpi 4 och däri Logitechmedia server (har en squeezebox i köket), Jellyfin (för video), Navidrome (musik) samt en massa annat för löst bös. Supersmidigt att köra allt de som docker-containers.
    Navidrome har ett webinterface men jag har också kopplat en spelare på mobilen och en desktopklient dit då de alla stödjer subsonic-protokollet.

  56. #56
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tog steget från fysiskt media runt år 2000. Då började jag rippa alla CD i huset och lade dem på en egen lokal filserver. För uppspelning i vardagsrummet använde jag en Turtle Beach Audiotron, och i fickan använde jag mp3-spelare, vilket så småningom innnebar ipod.

    Idag drygt 20 år senare är det samma linje som gäller fortfarande. Alla CD är sedan länge rippade. Ibland köps det in nya, oftast av min fru. Jag själv köper oftast filer från Bandcamp, men vissa artister som inte finns där hittar jag på https://www.prostudiomasters.com.

    All musik ligger idag på en lokal NAS, och replikeras tillsammans med en massa annan viktig data till en off site-backup som består av en annan NAS-installation på en hyrd server i ett datacenter.

    Uppspelning hemma sker numera med Sonos. För mobilt bruk är det till stor del Spotify som gäller, men i bilen har jag pluggat in ett usb-minne med en massa musik i FLAC och ALAC-format.

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Snabb fråga, framgår inte riktigt, om www.prostudiomasters.com.
    Kan man välja nedladdningsformat själv? Vilka standarder handlar det om?
    Jag noterar till exempel att en skiva anges vara i sådan där megaherz 1-bistreamformat, men det skulle nog inte jag kunna spela t.ex.

  58. #58
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabb fråga, framgår inte riktigt, om www.prostudiomasters.com.
    Kan man välja nedladdningsformat själv? Vilka standarder handlar det om?
    Jag noterar till exempel att en skiva anges vara i sådan där megaherz 1-bistreamformat, men det skulle nog inte jag kunna spela t.ex.
    Jag har bara köpt FLAC av dem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2022-03-13, 13:04
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-08-17, 20:43
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 19:38
  4. Att titta istället för att lyssna (datorissues)
    Av theVOID i forum Allmänt om musik
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2015-12-24, 18:13
  5. Om ni vill lyssna på minimoog utan effekter
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •