Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Böjda 19" skenor?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Böjda 19" skenor?

    Jag har en synt med 19"-rackvinklar (Waldorf Micro Q) och har funderat på om det skulle gå att göra en "overbridge" med en lite lättare 2-3 HE-modul.

    Då skulle det behövas två skenor i två sektioner i en vinkel på kanske 80 grader; ca. 10 HE + ca. 3 HE.
    Finns detta måntro, eller kan man montera i vinkel med någon smart grej? Det måste ju vara nästan helt stumt för att inte bli hoppingt när man spelar.

    Kollade lite på Thomann men hittade inget.

    Böja en lång L-skena är i vart fall uteslutet för mig, det kommer inte gå.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en synt med 19"-rackvinklar (Waldorf Micro Q) och har funderat på om det skulle gå att göra en "overbridge" med en lite lättare 2-3 HE-modul.

    Då skulle det behövas två skenor i två sektioner i en vinkel på kanske 80 grader; ca. 10 HE + ca. 3 HE.
    Finns detta måntro, eller kan man montera i vinkel med någon smart grej? Det måste ju vara nästan helt stumt för att inte bli hoppingt när man spelar.

    Kollade lite på Thomann men hittade inget.

    Böja en lång L-skena är i vart fall uteslutet för mig, det kommer inte gå.
    Jag har lekt med tanken och sågar man genom 50% av långa profiler, men sparar den delen med korgmutterhålen så är den faktiskt böjbar. Jag har testat.

    Vid en kommande (?) studioombyggnad tänker jag lite på TONTO-stuk på racken och har sett liknande på bild även med 19"-enheter. Det är inte helt dumt ur ventilationshänseende heller.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...eller tänker du mer på de där klassiska lådorna med vågmätt monterad rackmixer överst och lodrätt monterade effekter under? Typ dansbandsrigg.

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lekt med tanken och sågar man genom 50% av långa profiler, men sparar den delen med korgmutterhålen så är den faktiskt böjbar. Jag har testat.

    Vid en kommande (?) studioombyggnad tänker jag lite på TONTO-stuk på racken och har sett liknande på bild även med 19"-enheter. Det är inte helt dumt ur ventilationshänseende heller.
    Går inte stadigheten förlorad? Det får inte inte fjädra. Jag tänkte främst L-profil som ju är superstadigt.
    Jag tänkte som en panel ovanför syntens baksida. Lite som när man fällt upp en Minimoog men längre bak.

  5. #5
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    litet svårt att fatta utan en skiss. L-profilen är ju normalt fäst i sidorna av tex trä. Kommer det att finnas en sida så går det ju att borra nya hål i L-profilens fläns om det behövs men då är det ju enklare/mer praktiskt och säkert snyggare att kapa dem och ha korta bitar upptill. mått osv måste ju också vara ganska precisa för att allt skall lira ihop. att såga ur en triangel för att sedan knäcka rackprofilen skulle jag inte rekommendera utan att samtidigt lägga en svets mellan de inre flänsarna.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    litet svårt att fatta utan en skiss. L-profilen är ju normalt fäst i sidorna av tex trä. Kommer det att finnas en sida så går det ju att borra nya hål i L-profilens fläns om det behövs men då är det ju enklare/mer praktiskt och säkert snyggare att kapa dem och ha korta bitar upptill. mått osv måste ju också vara ganska precisa för att allt skall lira ihop. att såga ur en triangel för att sedan knäcka rackprofilen skulle jag inte rekommendera utan att samtidigt lägga en svets mellan de inre flänsarna.
    Precis. Jag förutsatte träram el dyl. Den studiobild jag har i minnet var i stil med tonto:


  7. #7
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    ohhh. ja sånt där har jag skissat på fast i 1/10 av den skalan i sketchup. tror att zthee oxå visat mig nån konceptskiss på (horisontellt) krökta rader av rack.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0217.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	117553

    Om det inte är L så blir det nog för sviktande och för lätt att böja såvida man inte har rejält tjockt gods.
    Det har inte med träram i sig att göra, det är väl vanligt på fristående bordsrack, rackvagnar m

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0217.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	117553

    Om det inte är L så blir det nog för sviktande och för lätt att böja såvida man inte har rejält tjockt gods.
    Det har inte med träram i sig att göra, det är väl vanligt på fristående bordsrack, rackvagnar m
    Aha, du tänker så'na där flimsiga "tjöbärack". Jag fattar.

    Bättre att bygga en ram och köra med egna profiler då tror jag.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, du tänker så'na där flimsiga "tjöbärack". Jag fattar.

    Bättre att bygga en ram och köra med egna profiler då tror jag.
    Hur menar du, ram?
    Det här borde väl vara stabilt om själva skenorna är det?

  11. #11
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske det är nått sånt här du tänkte dig Oortone?

    https://retroaktivsynthesizers.com/p...k-mount-system

    Fast jag hade nog bara byggt ihop två träsidor med fyra separata skenor i två steg.
    Typ så här men med skenor på insidan. https://www.thomann.de/se/2_many_syn...tand_brown.htm
    Senast redigerat av Capoten den 2024-03-20 klockan 22:41.

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Capoten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske det är nått sånt här du tänkte dig Oortone?

    https://retroaktivsynthesizers.com/p...k-mount-system

    Fast jag hade nog bara byggt ihop två träsidor med fyra separata skenor i två steg.
    Typ så här men med skenor på insidan. https://www.thomann.de/se/2_many_syn...tand_brown.htm
    Aha, ungefär det jag tänker mig men det där var lite overkill, synten står ju av sig själv. Tack för tipset.
    Ja träram på det viset är ju annars enkelt, kände att det inte blir lika elegant som enbart skenor men det kanske ändå är något sådant som är enklast att genomföra.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det fanns olika typer av påhäng till bl a D-50 när den kom, minns jag. Även den där Seikomaskinen Jarre fick agera poster boy för har det. Men som sagt, träsidor med monterade skenor skulle jag välja.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Har ännu ingen modul men en vacker dag så...

  15. #15
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    L-profil borde vara superenkel att böja. Lite vinkelharry och svets. Två timmars jobb om du vet vad du gör!

    Jag dagdrömmer om att bygga vinklad euroracklåda ca två-tre gånger i veckan! Och har inte ens eurorack..

  16. #16
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Eller anlita en plåtslagare, kostar inte så mycket och man får det precis som man vill.

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller anlita en plåtslagare, kostar inte så mycket och man får det precis som man vill.
    Troligen det smartaste, jag har faktiskt gjort det en gång för länge sedan med en syntstativ som behövde kortare ben. Den plåtniklasen finns tyvärr inte kvar.

    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    L-profil borde vara superenkel att böja. Lite vinkelharry och svets. Två timmars jobb om du vet vad du gör!

    Jag dagdrömmer om att bygga vinklad euroracklåda ca två-tre gånger i veckan! Och har inte ens eurorack..
    Du menar om man sågar upp, annars är det väl en omöjlighet?
    Har dock ingen svets eller "vinkelharry" vad nu det är.

  18. #18
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har dock ingen svets eller "vinkelharry" vad nu det är.
    Vinkelslip!

    ja, såga ur, böja sin fina vinkel och stärka upp i brytet med något. Kanske inte behöver vara en likadan triangel utan bara en metallbrygga..

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vinkelslip!

    ja, såga ur, böja sin fina vinkel och stärka upp i brytet med något. Kanske inte behöver vara en likadan triangel utan bara en metallbrygga..
    Utan svets kanske man kan borra skruva med mutter, men inte lika elegant dock.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jaha, då får jag väl ta och be om ursäkt för att ha slösat bort allas tid eftersom det ju inte alls finns hål att fästa Micro Q Key i ett 19" rack...

    Jag satt helt enkelt och fantiserade ihop detta innan jag (idag) plockade fram maskinen och såg att där inte finns några rackhål!
    Däremot har den en bredd och hål på kortsidorna så att den i princip går att rackmontera, men inte med vanliga rackskenor.
    Större projekt och definitivt kontakt med plåtslagare/böjare/svetsare om det skall bli bra.

    Kul ändå att spåna...

Liknande ämnen

  1. Skenor för DIY eurocase - var köpa?
    Av ZackZick i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 17:00
  2. Kapa alu-skenor?
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-17, 02:29
  3. Vart hittar jag dessa skenor? (Bild)
    Av stealthtank i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:08
  4. skenor och trafo till eurorack-bygge?
    Av leere i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 02:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •