Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Latency på inbyggda ljudkortet i MacBook

  1. #1
    bartez
    bartez är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna

    Latency på inbyggda ljudkortet i MacBook

    Håller på att titta på att gå tillbaka till DAWs från DAWless och sneglar på Macbooks. Funkar det inbyggda ljudkortet latencymässigt för livespelande via MIDI-tangentbord?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja — sedan alltid :-)

  3. #3
    bartez
    bartez är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Ah, gött! Har inte DAWat sen mitten av 2000-talet när man fick jaga ASIO-drivrutiner till Sound Blaster-kort...

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du måste skoja?

    Mitten av 2000-talet?


    https://youtu.be/2TeUJetCfBg

    Denna gjorde jag år 2001 på iBook Då hade jag redan gjort flera liknande i flera år innan, allt livespelat in i Reason mm.

  5. #5
    bartez
    bartez är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Jojo, men Windowsdatorer var inte alls lika plug-and-playiga

    (Och väldigt svängit spår!)

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack Det vet vi men även musikaffärerna och forumen fanns för att berätta hur man kunde göra ... men då har du bara att hoppa upp på hästen och skapa loss nu då

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det, 2001 körde jag ännu mest MacOS 9 t om, 9.1 eller 9.2 var väl de sista som kom. Publika betan på OS X när kom den, 1999? Jag köpte den direkt så klart.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bartez Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på att titta på att gå tillbaka till DAWs från DAWless och sneglar på Macbooks. Funkar det inbyggda ljudkortet latencymässigt för livespelande via MIDI-tangentbord?
    Jag antar att det kan variera mellan modeller också? Är det en ny M1. M2 e.t.c. du funderar på?
    Sedan beror det väl på vilken buffert som krävs beroende på belastning. Lättviktsplugins lär ju klara sig med mindre buffert (=lägre latency) än en tung superrealistisk analogplugin?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    PS. Mitten på 2000-talet blir år 2500 då, var hälsad O framtida visitatör av detta digitala under 2000-talets första år bubblande musikforum

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att det kan variera mellan modeller också?
    Inte egentligen, inte sedan OSX och CoreAudio. Visst, en slöare/äldre laptop kommer ha tuffare att köra superlåg latency, men det gäller även med externt interface.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte egentligen, inte sedan OSX och CoreAudio. Visst, en slöare/äldre laptop kommer ha tuffare att köra superlåg latency, men det gäller även med externt interface.
    Du menar att det finns en känd "grundlatency" som är samma på alla Macmodeller sedan Core Audio? Säger inte att det är fel, låter bara rätt fantastiskt.

    Men som sagt, buffringens undre gräns, som ju ofta står för den mesta latencyn, kommer bero på Macmodell i vilket fall.

    Ett smart sätt att prova är en midisynt med local on aktiverat, kopplad via midi till Macen, spela in synten i vänster och Macen i höger. Nu kan ju i och för sig även en hårdvarusynt ha en smula latency men det borde ändå ge en bra uppskattning.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-18 klockan 11:25.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Välkommen till 99musik — där beprövad erfarenhet och fakta alltid kommer ifrågasättas och sönderargumenteras tills konsensus uppnås med ett sorgligt let's agree to disagree i tråd efter annan, ofta med samma spelare i matcherna.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/eFnqaSHBJmc

    Under tiden fortsatte Ferdinand grubbla under sin korkek och tänkte: tänk att det var 25 år sedan jag jammade in detta utan externt ljudkort.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att det finns en känd "grundlatency" som är samma på alla Macmodeller sedan Core Audio? Säger inte att det är fel, låter bara rätt fantastiskt.

    Men som sagt, buffringen som ju ofta står för den mesta latencyn kommer bero på Macmodell i vilket fall.

    Ett smart sätt att prova är en midisynt med local on aktiverat, kopplad via midi till Macen, spela in synten i vänster och Macen i höger. Nu kan ju i och för sig även en hårdvarusynt ha en smula latency men det borde ändå ge en bra uppskattning.
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Det är klart att latency i D/A m m kan skilja lite mellan modeller, men det är ju på sin höjd någon ms. Frågan var om det går att köra med såpass låg latency att man kan spela "live" från en keyboard med inbyggda interfacet. Vet inte vad det betyder, skiljer väl lite hur känslig man är, men det går DEFINITIVT, sålänge man inte tycker att allt under typ 3ms är "oanvändbart", men då har man helt andra problem.

    Blev nyfiken, så grävde fram min gamla MBP13" från 2011, med den mjukvara som råkade finnas i den. Live 9, NI Massive, Kontakt-piano, Madrona Aalto (som är den tyngsta instrumentplugg den hade). Allihop går finfint att spela på från klaviatur med 64 samples buffer och (rapporterat) 4.9ms latency. Det har inte blivit sämre sedan dess...
    Senast redigerat av rydan den 2024-03-18 klockan 11:51.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Faktum är att som säkert lite mer än hyfsad klaviaturbängare upplever jag allt under 15-20 ms latency som exakt samma som vilken hårdvarusynt som helst, skulle gissa att Kawai K4 som är slöast i världen har kanske 22-25 ms latency som värst. Reason med mac och internt ljudkort runt år 2000 så märkte jag ingen som helst skillnad jämfört med SH101, Nord Lead 2, DX7, Triton, XP80 och allt möjligt jag ofta använde då.

    PS. Här är det 100% Kawai K4 och Atari haha.


    https://youtu.be/MKT8E2UFeCs

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tills konsensus uppnås med ett sorgligt let's agree to disagree
    Nä, här finns inget utrymme för "agree to disagree". Frågan som ställdes var om man via interna ljudinterfacet kan få OK latency när man spelar från en midiklav. Alla rimligt moderna macbooks kan via interna ljudinterfacet leverera latency vid uppspelning som är lägre än latencyn beroende på mekaniken i ett akustiskt piano. Så, svaret är att det fungerar utan problem.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra. Japp. Och så har det varit sedan 1996 när jag testade den första mjukvarusynten. Då var det 9 ms latency på alla macar. Det vill säga precis hur bra som helst, jämfört med precis vad som helst.

    Maskinen i fråga var en 7200/90 dvs en 90 Mhz PowerPC-mac.

    På PC däremot kommer vi komma ikapp runt mitten på 2000-talet faktiskt hahaha. Men med externt ljudkort är det ingen skillnad på plattformarna idag år 2024 med Win 11.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Det är klart att latency i D/A m m kan skilja lite mellan modeller, men det är ju på sin höjd någon ms. Frågan var om det går att köra med såpass låg latency att man kan spela "live" från en keyboard med inbyggda interfacet. Vet inte vad det betyder, skiljer väl lite hur känslig man är, men det går DEFINITIVT, sålänge man inte tycker att allt under typ 3ms är "oanvändbart", men då har man helt andra problem.

    Blev nyfiken, så grävde fram min gamla MBP13" från 2011, med den mjukvara som råkade finnas i den. Live 9, NI Massive, Kontakt-piano, Madrona Aalto (som är den tyngsta instrumentplugg den hade). Allihop går finfint att spela på från klaviatur med 64 samples buffer och (rapporterat) 4.9ms latency. Det har inte blivit sämre sedan dess...
    Ja, du har nog rätt. Den extra latencyn i systemet är nog såpass liten så det kvittar.

    Det handlar dock om lite mer än D/A m.m, det skall ju skyfflas via interna bussar från D/A till applikation (buffert) och tillbaks till D/A, interna busshastigheter och deras overhead kommer bidra mer än A/D-D/A men som du säger, troligen mycket lite jämfört med buffertens latency.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-18 klockan 12:09.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du har nog rätt. Den extra latencyn i systemet är nog såpass liten så det kvittar.

    Det handlar dock om lite mer än D/A m.m, det skall ju skyfflas via interna bussar från D/A till applikation (buffert) och tillbaks till D/A, interna busshastigheter och deras overhead kommer bidra mer än A/D-D/A men som du säger, troligen mycket lite jämfört med buffertens latency.
    Vilket Steinberg och andra pionjärer redan grubblade klart åt oss när de fick fatt på första Power PC-macen 1992-93 och kunde börja labba med VST-idén...

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar dock om lite mer än D/A m.m, det skall ju skyfflas via interna bussar från D/A till applikation (buffert) och tillbaks till D/A.
    Såvitt jag förstått saken är det overhead:et extremt litet i CoreAudio (på samma sätt som det är extrem litet i ASIO, men extremt stort i Windows egna driver-modeller). Men, ironiskt nog, kommer det bli lite större i OSX när audio-drivers inte längre kommer få köra på core-nivå.

    Och, klart det spelar roll, allt adderas ju. Men jag tror inte det finns någon mac på denna sida 2000-skiftet där de bidrar med så stor del att man inte får spelbart låg latency. (Vill man börja köra parallella effektkedjor där datorer ingår i vissa delar lär det märkas, däremot... =) )

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såvitt jag förstått saken är det overhead:et extremt litet i CoreAudio (på samma sätt som det är extrem litet i ASIO, men extremt stort i Windows egna driver-modeller). Men, ironiskt nog, kommer det bli lite större i OSX när audio-drivers inte längre kommer få köra på core-nivå.

    Och, klart det spelar roll, allt adderas ju. Men jag tror inte det finns någon mac på denna sida 2000-skiftet där de bidrar med så stor del att man inte får spelbart låg latency. (Vill man börja köra parallella effektkedjor där datorer ingår i vissa delar lär det märkas, däremot... =) )
    Vet du något om hur det är med aggregate devices i nyare modeller? Jag minns att jag testade aggregate med uselt resultat för några år sedan men det kan ju blivit bättre. Jag har fortfarande inte skaffat ny dator.

    Även Airplay med multiroomkapacitet antar jag adderar latency om man lägger till trådlösa enheter och annat mög, allt skall väl lineas upp i synk om man spelar i flera samtidigt? Vore ju trevligt att kunna spela upp i vilken högtalare man vill när man spelar på sin klaviatur men där är vi väl inte än gissar jag?

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Nä, kör inte aggregate. Har kört det som nödlösning nån gång för att kunna köra 2x2-ljudkort för att processa ljud via extern hårdvara och fortfarande ha hörlurslyssning på vad jag håller på med, men då var det varken behov av särskilt låg latency eller särskilt tungt projekt, så det inte hur bra/illa det funkar. Men, tror överlag man ska undvika det om man kan, även om det antagligen fungerar rätt skapligt.

    Airplay har en jävla massa latency. Målbilden där är stabil uppspelning så där kör de massa extra buffrar för att säkra upp för avbrott/latency i wlan, så det funkar nog ungefär lika dåligt som blåtandslurar för livebruk.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-09-25, 19:15
  2. Mixerns inbyggda FX är i stereo?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-03-17, 19:54
  3. iMac's inbyggda ljudkort
    Av SyZ-X i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:13
  4. Mixa med det inbyggda ljudkortet i MB Pro vs Digi 002r
    Av Java i forum Mixning & mastring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •