Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Digitalisera VHS etc

  1. #1
    KungKrilles avatar
    Veteran

    Digitalisera VHS etc

    Jag tycker det är lite kul att experimentera med videoband så jag skaffade en videobandspelare och ett Intensity Pro 4K video capture card från Blackmagic design. Videobandspelaren klarar av att spela in och spela upp VHS, Super VHS ET och Super VHS. Den har inga S-Video-uttag utan kan bara skicka och ta emot S-Video via SCART. Jag provade först med adaptrar av den här typen men bilden blev så förvrängd att det blev oanvändbart:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	scart_to_svideo.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	117490
    De jag provat kanske inte är kopplade rätt internt så jag gjorde två kablar själv - en för S-Video ut och en för S-Video in - så nu är bilden störningsfri. Bildkvaliteten från Intensity Pro är klart bättre än något av de USB-kort jag använt innan. Jag ska definitivt göra fler musikvideos i Super VHS-formatet som jag tycker blir förvånansvärt bra. Super VHS ET ser också ganska bra ut, i alla fall i scener med kort skärpedjup som maskerar den något sämre skärpan, men eftersom videobandspelaren kan köra Super VHS så kör jag på det hädanefter.


    https://youtu.be/TwmGZchUrr0

  2. #2
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Roligt experiment. Kollade på mobilen så det var lite svårt att se skillnaden i de små rutorna. Om du ska gör någon mer jämförelsevideo så är önskan att du kunde blåsa upp dom till helskärm.
    Har du provat att spela in ljudet också?

  3. #3
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag brottades ett bra tag med problemet hur man borde göra jämförelserna, bl a fullskärm. Jag hade tittat på andras Youtube-filmer där man växlat mellan de olika formaten ett o ett men hade personligen svårt att komma ihåg hur de andra såg ut. Därför tyckte jag det var bättre med en film i 4K där alla syns samtidigt - först i originalstorleken (vilken verkligen är pytteliten) och senare uppförstorade X2. Bäst upplevelse får man på en hyfsat stor 4K skärm men då blir det förstås svårt för mobil-tittare att avgöra kvalitetsskillnaderna. Jag tittade nyss på min Youtube-film på min iPad och även där är bilden för liten. Jag vet inte, kanske tog jag fel beslut trots allt. Ska överväga fullskärm, 720p räcker gott o väl.

    Jag spelade in ljudet på videobandet men körde på det utrenderade från Ableton Live i filmen. Har för mig att det distade här o var, förmodligen för att originalljudet ligger nära nollan och att datorn alltid har volymkontrollen inställd på 100%. Videobandspelaren har varken en volymkontroll eller VU-meter för ljudinspelning så volymen måste regleras på datorn i blindo. Man måste väl prova sig fram med provlyssningar emellan försöken tills ljudet hamnar på en bra nivå utan dist.

Liknande ämnen

  1. Digitalisering av VHS mm
    Av kirre777 i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-01-29, 21:10
  2. Digitalisera multiband..
    Av 12345678 i forum Mixning & mastring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-07-21, 20:06
  3. vhs
    Av my03 i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-27, 13:44
  4. Digitalisera vinyl - hur är bäst?
    Av babyarrogant i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:55
  5. Audio på VHS.
    Av Electroboy i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 02:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •