Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: 10cc

  1. #1
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

    10cc

    Med tanke på att 10cc turnerar och kommer till Sverige i höst (och att jag inte hittar någon dedicerad 10cc-tråd) så startar jag denna.
    Först tänkte jag att turnen inte innehåller någon mer originalmedlem än Gouldman, och det stämmer väl om man räknar de fyra ursprungliga medlemmarna, men Paul Burgess och Rick Fenn (medlemmar sedan 1976) är också med. Så det är väl egentligen bara Eric Steward som verkligen saknas.

    Vad har ni annars att skriva om 10cc?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Otroligt grymt framtidstänkande band med fina låtar!

  3. #3
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ja, och alla fyra ursprungsmedlemmar var multiinstrumentaliser, bra sångare och låtskrivare. Och de producerade själva.
    En välbalanserad mix mellan välskriven pop, avant-garde och närapå progressivt. Med kompetens att ligga högt och länge på topplistorna. Jag kan inte komma på ett enda band i samma genre. Bowie, ELO mfl kommer nära men ändå inte.
    Väldigt synd med splittringen bara, jag hade gärna sett att Godley och Creme hade stannat kvar.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt grymt framtidstänkande band med fina låtar!

    https://youtu.be/2gcHuFP5SE4

    Som jag totalförstörde 12-13 år sedan i ett försök att låta Burial och My Bloody Valentine med en skvätt Andy Stott

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Big boys don't cry

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Min storasyster köpte deras samlingsalbum 100cc på sjuttiotalet och när hon tröttnat så ”lånade” jag det (som så många andra av hennes album) och spelade det ofta. Grymt bra band som ger mig sköna sjuttiotalsvibbar samtidigt som de är tidlöst bra.

    Eftersom 100cc plattan gled mig ur händerna, så köpte jag faktiskt ett eget ex begagnad vinyl för bara något åt sedan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1565.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	117462

  7. #7
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Den konstigaste upptäckt jag gjort är att New Kids on the Block snott massor ur en 10cc-låt. Men jag minns varken originallåten eller NKOTB-låten. Inget jag tänker återuppliva just idag.

  8. #8
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Köpte The Original Soundtrack LP:n för ett par år sedan, egentligen bara för "I'm not in love". Har dock lite svårt för deras lite mer spexiga låtar, vilket är ganska många, men kvalitet och innovation är genomgående för deras låtar och produktioner.

  9. #9
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    10CC Spelade på Sweden Rocks stora scen på sen eftermiddag 2022, var en av de mest oväntade och bästa spelningarna det året.

    Såg dem några månader efteråt när de körde förband till TOTO och lika bra då. Fantastisk bra band live!

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag hade Wall Street Shuffle som en av låtarna på mitt första blandband på lilla kassettradion (när hörde ni den benämningen senast??) så 10CC har en särställning för mig, utan att varit tok-fan och ger tillsammans med Supertramp och Roxy Music den hissnande känslan att med ljusets hastighet åka 50 år tillbaka i tiden...

    Jag hade en tydlig 10cc-period runt 1977-78 när Deceptive Bends, Live and let Live och Bloody Tourists kom ut, just efter att bandet splittrats. Jag var mer fan av Stewart/Gouldman än Godley/Creme, även om jag omvärderat det lite senare, inte minst tack vare Lol Creme's medverkan i Art of Noise. Såg dom aldrig live - men det måste ha varit en häftig upplevelse!

    Men redan med BT så började jag tappa intresset och har absolut noll koll på 10cc efter det albumet. Får dock fortfarande goose bumps av Eric Stewarts röst - bästa® "lena" poprösten någonsin!

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just ja, de gjorde väl världens första morph-video, Godley & Creme. Superklassiker på MTV. Postar snart om ingen hinner före.

    Frank Zappa är ju väldigt mkt i samma fåra med extrembra musikalitet blandat med flams. Videon i fråga är inte flamsig dock.

    Finns fler trådar om 10cc här t ex

    https://www.99musik.se/showthread.ph...-Vad-gör-kören
    Senast redigerat av PF den 2024-03-16 klockan 11:32.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ja, de gjorde väl världens första morph-video, Godley & Creme.
    Duon ligger också bakom fantastiska Rockit-videon med Herbie Hancock!

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wow det hade jag verkligen ingen aning om! Man lär sig mkt på 99musik!

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var mer fan av Stewart/Gouldman än Godley/Creme, även om jag omvärderat det lite senare, inte minst tack vare Lol Creme's medverkan i Art of Noise. Såg dom aldrig live - men det måste ha varit en häftig upplevelse!
    Original-10cc live. Mycket bra tycker jag, man får uppleva deras talanger fullt ut, plus Gizmotronen.


    https://youtu.be/GvAjmvA4O70

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Just efter splittringen:


    https://youtu.be/3sdF4Kwt39Q

    (spot the Polymoog :-)

  16. #16
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Sheet Music platsar nog bland mina 10 bästa popalbum någonsin. Collagetekniken i "Somewhere in Hollywood" är bland det häftigaste man har hört (iofs inspirerad kanske av Lennons Happiness Is a Warm Gun). Den enda för övrigt som har lekt med form på det viset (som jag kan komma på just nu iaf) är Joe Zawinul i Weather Report.

  17. #17
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Utveckla gärna "Collagetekniken"!

  18. #18
    olivettis avatar
    Veteran
    Tokgillar ju de fyra första albumen.

    Men gillar nästan Godley & Creme bättre, vill ju ha min musik lite äventyrlig, och
    dessa båda herrars galna experimenterande på sina första fyra album är mums för mina öron.

    Consequences från 1977 är ett mästerverk. Dock ej för alla.
    L och Freeze Frame (1978 och 1979 ) mer normala låtar men ändock väldigt udda, och bra.
    Ismism och Birds of pray är bra, men lider lite av att Godley hade börjat få problem med ryggen
    och kunde inte spela trummor, så mycket trummaskiner, på gott o ont.

    Kan rekommendera denna lilla box som kom 2017 (tror jag)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Body Of Work (Bonus Tracks).png 
Visningar:	3 
Storlek:	214,8 KB 
Id:	117500

    Man får alla deras album och även om man bara gillar tre/fyra stycken så är
    det värt priset. Mycket bra mastring också, om man nu bryr sig om sånt.

  19. #19
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Collagetekniken (min beteckning) betyder helt enkelt att låten inte är uppbyggd med verser och refränger utan går i snabb följd igenom flera olika teman. Introt kommer igen i outrot, "Lights, action"-temat upprepas en gång, förstatemat (Down on the casting couch) antyds i slutet (a dog up in Beverly Hills) men annars presenteras nytt material genomgående, nästan som en "mikromusikal": "A star with the stature", "all her costars", "Norman Mailer" (i 3-takt), "Close was the weather", "I had a part in the talkies" och kanske ett par till, beroende på hur man avgränsar ett tema/motiv. Kanske collage är fel ord men what the fuck som vi säger i ädelpopbranschen. PS. Beatles gjorde ett par låtar med liknande idé: Happiness Is a Warm Gun och You Never Give Me Your Money.
    Senast redigerat av Tomas N den 2024-03-17 klockan 13:39.

  20. #20
    olivettis avatar
    Veteran
    Glömde nämna denna podcast, som bla nördar ner sig i Consequences och allt runt 10cc
    https://consequences.podbean.com/

  21. #21
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Mer om collage: glömde nämna att förstatemat tas om en gång, och startar en "vers 2" som sedan tar helt andra vägar än första vändan.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...förstår dem som nördade ned sig och uppskattade avantgardistiska "Consequences", samtidigt som jag återupptäckte pop-mästarna Stewart/Gouldman en kort period med DB/Live/BT. Men de fyra tillsammans var det optimala förstås...

  23. #23
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Collagetekniken (min beteckning) betyder helt enkelt att låten inte är uppbyggd med verser och refränger utan går i snabb följd igenom flera olika teman...
    Aha, trodde nästan det. Lite som progressive rock. Progressive pop?

  24. #24
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Progressive pop?
    Skulle man nog kunna kalla det. Som nån skrev här uppe representerade de nästan en egen genre, svår att jämföra med nån annan.

  25. #25
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bowie, ELO mfl kommer nära men ändå inte.
    Sparks också. Fast de var alldeles för fåniga tycker jag.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle man nog kunna kalla det. Som nån skrev här uppe representerade de nästan en egen genre, svår att jämföra med nån annan.
    Tidig "art-rock" är IMHO: 10cc, Roxy Music, Supertramp, Bowie, ELO, möjligen Sparks och T-Rex.

    På andra sidan Atlanten, något liknande skulle vara Steely Dan, Todd Rundgren, Randy Newman, senare Talking Heads...

  27. #27
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    10cc kan väl också sägas ha banat väg för senare smarta popband som XTC, It Bites, Jellyfish m.fl.

  28. #28
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Kärlek till 10cc
    Och nej, "I'm not in love..."

  29. #29
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    10cc var brorsans favoriter, jag lite för ung. men Bloody tourists Dreadlock Holiday (reggea !) gick varm i källaren i högstadiet fritidsrum (finns det såna fortf?). som ngn skrev tidigare banade väg för xtc (som var yngre o mer nerviga), vilka är dagens 10cc?. kul de åker runt, skall ta upp o lyssna igen. såg dem live för 10 år sen på nostalgi festival i wales, de var helt klart bäst. måste se !

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag ska se dem i november iaf.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •