Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Märkligt brusig kompressor in i gitarrförstärkare, men knäpp tyst in i ljudkort...

  1. #1
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior

    Märkligt brusig kompressor in i gitarrförstärkare, men knäpp tyst in i ljudkort...

    Jag har byggt en Roger Mayer RM58 klon som är knäpptyst om jag kopplar in den i mitt ljudkort, jag blev helt häpen faktiskt. Kopplar jag däremot in den mellan gitarren o gitarrförstärkaren, då brusar den tydligt... kort o gott, jag förstår inte varför?

    Inledningsvis trodde jag att det hade med min strömförsörjning att göra, men den har jag nu filtrerat med drossel o kondingar enligt vad jag tror är konstens alla regler. Möjligtvis blev det något bättre, men varför är den inte lika tyst innan stärkaren som direkt in i ex ljudkortet?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-03-15 kl. 09.29.39.png 
Visningar:	18 
Storlek:	15,6 KB 
Id:	117455

    Vad kan bruset bero på i detta fall?

    Impedansmatchning... ???

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Teseta annan förstärkare om du har? Jämför med andra pedaler? Något med in/utgångarna borde det vara, men impedans låg-hög sk inte vara några problem. Men kolla HI-z-ingång på ljudkortet om du har.

  3. #3
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Jämför jag med andra pedaler in i förstärkaren så brusar den ex mer än ett chorus jag har, som är rätt brusigt, o betydligt mer än de andra pedalerna vid motsvarande utvolym.

    Jag har kört kompressorn in i Hi-Z på ljudkortet o det är tyst o fint även där, knäpp tyst även om jag har volymen rejält mkt högre = jag hör inte kompressorns brus alls.

    Ska testa annan stärkare...
    Senast redigerat av fuzzy den 2024-03-15 klockan 12:01.

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ingången på gitarrförstärkaren har nog mycket högre förstärkning än ljudkortet. Eller åtminstone annan impedans.
    Källan till bruset är säkert någon av/alla OP-förstärkarna i kompressorn. Byt till lågbrusiga.

    (Kanske ta bort den andra tråden som handlar om samma sak?)

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fast det är väl inte absolut mängd brus utan SNR som är problemet här?

  6. #6
    fuzzy
    fuzzy är inte uppkopplad
    fuzzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingången på gitarrförstärkaren har nog mycket högre förstärkning än ljudkortet. Eller åtminstone annan impedans.
    Källan till bruset är säkert någon av/alla OP-förstärkarna i kompressorn. Byt till lågbrusiga.

    (Kanske ta bort den andra tråden som handlar om samma sak?)
    Oj, det var inte meningen att posta två frågor... Får gärna sättas ihop av nån snäll moderator.

Liknande ämnen

  1. Märkligt brusig kompressor, men bara före vissa ingångar...
    Av fuzzy i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2024-03-15, 21:03
  2. Bra VST, delay, Reverb, SSL bus-kompressor, men vilka?
    Av Light Head i forum Övrig mjukvara
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-12-20, 22:44
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-01-06, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •