Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 79

Ämne: Berlins Technoscen hamnar på UNESCO:s världsarvlista

  1. #1
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran

    Berlins Technoscen hamnar på UNESCO:s världsarvlista

    https://ra.co/news/80422

    Announced yesterday, March 14th, techno was one of six additions to the list, alongside other German traditions such as mountaineering in Saxony and viez, a wine made from cultivated apple, pear and quince. Techno has "shaped large parts of the city of Berlin since the mid-to-late 1980s," UNESCO said.

  2. #2
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Nämen så roligt! Jag skickade faktiskt en liten slant till Rave the Planet för ett par år sedan för att stötta den kampanjen.

  3. #3
    bakelit
    bakelit är inte uppkopplad
    bakelits avatar
    Veteran
    =) =) =)

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...redan de g...


  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Första April redan?

  6. #6
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    För lite mer bakgrund för den som inte kan tyska, här en längre artikel i The Guardian från 2021 när ansökan var på gång https://www.theguardian.com/music/20...eritage-status

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://ra.co/news/80422

    Announced yesterday, March 14th, techno was one of six additions to the list, alongside other German traditions such as mountaineering in Saxony and viez, a wine made from cultivated apple, pear and quince. Techno has "shaped large parts of the city of Berlin since the mid-to-late 1980s," UNESCO said.
    Trodde det enbart var byggnader och miljöer som kunde hamna där.
    Lite knasigt att addera en genre till ett "världsarv".

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...redan de g...

    Men vilken genre spelade de?

  9. #9
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde det enbart var byggnader och miljöer som kunde hamna där.
    Lite knasigt att addera en genre till ett "världsarv".
    Techno Viking räknas som en byggnad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Techno-Viking-Desire-Techno-1.png 
Visningar:	20 
Storlek:	695,0 KB 
Id:	117442

  10. #10
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Haha.

    Men det är väl intangible-listan, där sverige har med nyckelharpstraditionen.

  11. #11
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Och Detroittechnon är inte på världsarvslistan?

  12. #12
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och Detroittechnon är inte på världsarvslistan?
    Techno är från Berlin, på samma sätt som reggae är från Öland. Det vet alla.

  13. #13
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Nej söker man på musik så är det ju i regel traditionella grejer. Jamaicas reggae är iofs med sedan 2018.

    Det handlar väl inte om genren i sig, men just att det format staden såpass mycket som gjorde att dom lyckades få med det, vet inte om man kan säga detsamma om Detroit? Kan också tänka mig klubblivets betydelse på 90-talet som måste varit det första anledningen för många att ränna över till andra sidan, och hur det påverkade scenen i sig.

    https://www.unesco.org/en/intangible...18d&text=music

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tror det faktum att t.ex Berghain fortfarande finns och frodas är en faktor som talar för att Berlintechnon som fenomen bör bevaras på nåt ytterligare sätt.

  15. #15
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Förutom att icke-materiella världsarv är en egen kategori skulle jag säga att det handlar om så mycket mer än bara musiken. Technoscenen har präglat Berlin oerhört starkt och fortsätter göra det. Jag tycker det är ett utmärkt initiativ. Inte minst för att starka och unika kulturella traditioner inte nödvändigtvis behöver vara hundratals år gamla.

    Edit: dessutom, viktigt för att skydda ikoniska platser från att uppslukas av storfinansens kommersiella intressen (som förstört större delen av Berlin).

  16. #16
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom att icke-materiella världsarv är en egen kategori skulle jag säga att det handlar om så mycket mer än bara musiken. Technoscenen har präglat Berlin oerhört starkt och fortsätter göra det. Jag tycker det är ett utmärkt initiativ. Inte minst för att starka och unika kulturella traditioner inte nödvändigtvis behöver vara hundratals år gamla.

    Edit: dessutom, viktigt för att skydda ikoniska platser från att uppslukas av storfinansens kommersiella intressen (som förstört större delen av Berlin).
    +1, verkligen kul och bra initiativ! Min favoritstad!

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Techno är från Berlin, på samma sätt som reggae är från Öland. Det vet alla.
    Näe, men Berlins Techno-scen är från Berlin. Få andra ställen som haft Raves med 1.5 miljoner deltagare...

  18. #18
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Näe, men Berlins Techno-scen är från Berlin. Få andra ställen som haft Raves med 1.5 miljoner deltagare...
    Jag vet, jag var bara dum. Filåt.

  19. #19
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Så det är kvantitet som räknas då?

  20. #20
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det är kvantitet som räknas då?
    Det hjälpte nog till med massivt stöd för ansökan. Annars är jag rätt säker på att listningen görs på andra kriterier. Såg att du nämnde Detroit nedan. Detroit har haft stor betydelse för technon, men jag vet inte hur stor betydelse technon haft för Detroit (jag undrar av ren nyfikenhet, inte för att vässa). Om man kan tala om en stark kultur som präglar Detroit på ett unikt vis och som behöver bevaras så tycker jag absolut de borde söka listning. Det är alldeles för mycket folklig undergroundkultur som inte får någon riktig status överhuvudtaget.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Gillar techno utan att ha stark relation till det och har varit i Berlin många gånger, men inte i technoärenden. Kan inte påstå att jag märkt ett spår av techno någonstans. Klart det finns, för de invigda eller dem som letar, men det är en stor stad med ett omfattande kulturliv. Det är nog rimligt med utnämnandet men för de flesta handlar Berlin om annat än techno.
    Egentligen kanske en partyö som Ibiza är mer formad av elektronisk dansmusik än en storstad som Berlin?

  22. #22
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar techno utan att ha stark relation till det och har varit i Berlin många gånger, men inte i technoärenden. Kan inte påstå att jag märkt ett spår av techno någonstans. Klart det finns, för de invigda eller dem som letar, men det är en stor stad med ett omfattande kulturliv. Det är nog rimligt med utnämnandet men för de flesta handlar Berlin om annat än techno.
    Egentligen kanske en partyö som Ibiza är mer formad av elektronisk dansmusik än en storstad som Berlin?
    Jovisst. Det går att resa till Buenos Aires också utan att stöta på Tango. Kanske Berlinarna själva borde avgöra? Det är klart att Berlin handlar om så mycket mer än techno, men det går inte att komma ifrån att technoscenen starkt präglat Berlin, och är ett unikt och karaktäristiskt inslag som också betyder mycket för Berlins självbild. Om man inte räds tyska finns förresten en kanondokumentär i fem delar om Berlin på ARTE:s youtubekanal, Capital B. Länk till första avsnittet:


    https://youtu.be/fSSQJpICzTA

    Anyway, inte min grej att argumentera här. Hoppas de flesta är glada i alla fall. Det är ju jättekul! Och ingen blir gladare än jag om både Detroit och Ibiza är näst på tur.

  23. #23
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Techno är från Berlin, på samma sätt som reggae är från Öland. Det vet alla.
    Stämmer! Det är därför Öland redan är med på världsarvslistan sedan 2000.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer! Det är därför Öland redan är med på världsarvslistan sedan 2000.
    Techno är alvarliga saker.

  25. #25
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Började läsa "Klang Der Familie" igår på småtimmarna. Spännande tider.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Började läsa "Klang Der Familie" igår på småtimmarna. Spännande tider.

    https://www.suhrkamp.de/buch/der-kla...-9783518465486

    Nach dem Sturz der Mauer stehen überall in Berlin ungenutzte Flächen und Gebäude bereit, mit neuem Leben gefüllt zu werden. Die Besitzverhältnisse sind ungeklärt, und so erobert die Szene aus beiden Teilen der Stadt die neuen Freiräume. Clubs, Galerien, Ateliers und Studios entstehen – oft nur für wenige Wochen. Bald schon ist Berlin Epizentrum einer neuen Kultur, lockt mit Clubs wie dem Tresor und dem E-Werk Tausende Anhänger aus aller Welt an. Sie tanzen in Gasmaske oder Schweißerbrille die Nacht hindurch zum Presslufthammersound bisher unbekannter DJs aus Detroit. Unter ihnen auch Schriftsteller, Künstler, Fotografen und Designer.
    Mit 180 BPM breitete sich in Berlin kurz nach der Wende die Jugendkultur aus, die Ost und West vereinte: Techno. DJs, Clubmacher, Musikproduzenten, Türsteher und Szenegestalten, Menschen aus der Mitte der Bewegung und von ihren Rändern, sie alle kommen in Klang der Familie zu Wort und lassen eine Zeit lebendig werden, in der alles möglich schien.
    Jag var där ett år för tidigt samt 20 år för sent. Kommer nog inte hända igen i närheten.

  27. #27
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Det är 1 april. Förstå mig rätt, för jag gillar Berlin och techno, men ... en musikscen?

  28. #28
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Lokko skriver om det i dagens SvD.

    Techno – för farligt för raggar-Sverige

    "Men ändå framstår ”modern” dansmusik i en svensk kontext fortfarande som en anomali, något som i raggarlandet Sverige aldrig riktigt tilläts lämna underjorden. Inte införlivad i vår popkulturella kanon, inte betraktad som en självklar del av svensk allmänbildning. Som om det fanns en kollektiv rädsla för att den här musiken kunde ha förpassat både svensk alkoholkonsensus och vår lika kollektiva som obegripliga kärlek till cowboyhattar till de sälla jaktmarkerna.

    Techno, i alla dess former, förblir således farligt och subversivt. Oavsett hur många tusen och åter tusen vuxna människor som, för att ta ett tydligt exempel, samlas på Djurgården för att uppleva The Aphex Twins återkomst.

    Det enda undantaget som godtogs var när svensk EDM i form av Avicii och Swedish House Mafia kunde lyftas fram som en framgångsrik handelsvara av exportrådet Business Sweden"

    https://www.svd.se/a/KnQMKE/andres-l...landet-sverige

  29. #29
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    I en perfekt värld har all form av musik samma status.

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    För den breda "allmänheten" är väl techno lika med ravekommissionen, droger och musik som kopierat Avicii fast utan sång. Eller en hög med lustgasburkar utanför en källare i Lijeholmen.

    https://ng.se/artiklar/dunk-dunk-det...missionen-1998

  31. #31
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den breda "allmänheten" är väl techno lika med ravekommissionen
    Det tror faktiskt inte jag. Så länge du inte blandar in ordet Rave i sammanhanget så tror inte jag att gemene man har en negativ association till techno.

  32. #32
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror faktiskt inte jag. Så länge du inte blandar in ordet Rave i sammanhanget så tror inte jag att gemene man har en negativ association till techno.
    Fast spelar man inte techno på rave? Den gamla debatten om Enya


    https://youtu.be/plBwIn_tE-A

  33. #33
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast spelar man inte techno på rave? Den gamla debatten om Enya


    https://youtu.be/plBwIn_tE-A
    -”Respekt Christer, RESPEKT!” xD

  34. #34
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Inte lika kul för unga tyskar som inte har råd att bo kvar.

    Men kul att club der visionäre finns kvar. Har inte varit där på 14 år.

    Edit: 15!

    Och på watergate satte sig ett par på varsinsida om mig. Och började prata småländska. fick direkt snutnoja

    Skämtåsido, det finns faktiskt en bra dokumentär som tar upp just det. (Inte småländska poliser i berlin) men om folk som kommer dit och ska ha stora äventyret. Och vad folk tycker om det. Kanske inte Artes. Kanske dw.

    Jag återkommer kanske.
    Senast redigerat av peter4 den 2024-03-18 klockan 16:24.

  35. #35
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Tänk att det provocerar, det är nåt ändå.

  36. #36
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    När man var liten trodde MAN ju att det bara var svenskar som valfärdade som en locust genom Europa. Först London, sen Barcelona, sen Prag och nu gör fortfarande gör rent hus i Berlin.

    Tills det blir tråkigt eller pappas pengar tar slut.

  37. #37
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att det provocerar, det är nåt ändå.
    Vi som inte har marknadshyror i Sverige, kanske har svårt att förstå. Men man kan ju försöka.

  38. #38
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lokko skriver om det i dagens SvD.

    Techno – för farligt för raggar-Sverige

    "Men ändå framstår ”modern” dansmusik i en svensk kontext fortfarande som en anomali, något som i raggarlandet Sverige aldrig riktigt tilläts lämna underjorden. Inte införlivad i vår popkulturella kanon, inte betraktad som en självklar del av svensk allmänbildning. Som om det fanns en kollektiv rädsla för att den här musiken kunde ha förpassat både svensk alkoholkonsensus och vår lika kollektiva som obegripliga kärlek till cowboyhattar till de sälla jaktmarkerna.

    Techno, i alla dess former, förblir således farligt och subversivt. Oavsett hur många tusen och åter tusen vuxna människor som, för att ta ett tydligt exempel, samlas på Djurgården för att uppleva The Aphex Twins återkomst.

    Det enda undantaget som godtogs var när svensk EDM i form av Avicii och Swedish House Mafia kunde lyftas fram som en framgångsrik handelsvara av exportrådet Business Sweden"

    https://www.svd.se/a/KnQMKE/andres-l...landet-sverige
    Hela artikeln är ju bara en ursäkt för att få berätta hur tidig han var med att lyssna på Four Tet. Och att klaga på Sverige. Väldigt mycket sur-gubbe-vibes.

  39. #39
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    För att inte bryta mot politikförbudet. Den här är relevant för tråden.

    Det finns bättre, bara att söka på berlin gentrifizierung.


    https://youtu.be/lrzUw_fA2II

    För några år sedan argumenterade jag för att 909s kick är anledningen till gentrifieringen av Berlin, för en infödd Berlinbo som inte gillade den.

    Det är ju sant.
    Senast redigerat av peter4 den 2024-03-18 klockan 18:24.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela artikeln är ju bara en ursäkt för att få berätta hur tidig han var med att lyssna på Four Tet. Och att klaga på Sverige. Väldigt mycket sur-gubbe-vibes.
    Four Tet: technons pionjärer!
    Annars finns ju alltid Paul Weller, det var nog ändå några år tidigare faktiskt.

  41. #41
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi som inte har marknadshyror i Sverige, kanske har svårt att förstå. Men man kan ju försöka.
    Jaja, helt med dig, men just att unesco-grejen provocerar det fascinerar mig lite.

  42. #42
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Eye bizzza däremot! Men dom kanske redan är med i gänget.

    Dit vill ju ingen ändå liksom.

  43. #43
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Ni som slår er för pannan, är det på grund av att det är just Berlins technoscen? Eller att det är techno? Eller att UNESCO har en kategori för immateriella kulturarv?

    Är genuint nyfiken vad som är så konstigt eller fel i era ögon. Jag trodde uppriktigt att det här är en sån typ av nyhet som alla kan enas i glädje över. Uppenbarligen inte, och det är ju intressant i sig.
    Senast redigerat av TigerMM den 2024-03-18 klockan 19:56.

  44. #44
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Well, något bakslag måste man väl ändå få när man har varit välsignad med allt ifrån squats till lägenheter man fick gratis mot att man renoverar/underhåller dem.

    Ebbe und flut, genossen!

  45. #45
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som slår er för pannan, är det på grund av att det är just Berlins technoscen? Eller att det är techno? Eller att UNESCO har en kategori för immateriella kulturarv?

    Är genuint nyfiken vad som är så konstigt eller fel i era ögon. Jag trodde uppriktigt att det här är en sån typ av nyhet som alla kan enas i glädje över. Uppenbarligen inte, och det är ju intressant i sig.
    Det är väl lite som att Eddie Meduza skulle få polarpriset. Approprierad av etablissemanget! Jag kan förstå att man stör sig.

  46. #46
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad handlar snacket om marknadshyror om?

  47. #47
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela artikeln är ju bara en ursäkt för att få berätta hur tidig han var med att lyssna på Four Tet. Och att klaga på Sverige. Väldigt mycket sur-gubbe-vibes.
    Mycket sura gubbar. Även i technoscenen. De står med armarna i kors och väntar på sin timme att få spela och det är så sjukt mycket gubbar asså.

  48. #48
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Gubbarvslista!

  49. #49
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela artikeln är ju bara en ursäkt för att få berätta hur tidig han var med att lyssna på Four Tet. Och att klaga på Sverige. Väldigt mycket sur-gubbe-vibes.
    Tycker mest han påpekar skillnaden i syn på elektronisk musik (och annat konstigt) här gentemot t.ex. tyskland och england, det är ju beklagligt. Och när blev det fel att klaga på sverige? Ska väl inte vara politisk jag heller så jag säger bara - Kuken.

  50. #50
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker mest han påpekar skillnaden i syn på elektronisk musik (och annat konstigt) här gentemot t.ex. tyskland och england, det är ju beklagligt. Och när blev det fel att klaga på sverige? Ska väl inte vara politisk jag heller så jag säger bara - Kuken.
    Jag håller med er båda. Lokko låter liiiite gubbig, men på ett bra sätt samtidigt. Tycker jag.


    Detta skrev jag på annat håll angående skillnaden mellan Sveriges musikscen och Englands:

    "Sverige är ett skitland när det kommer till musik. Eller åtminstone musiksmak.
    Idag är det 31 år sedan The Orb låg etta på Englandslistan.
    Samtidigt i Sverige - Rocktåget med Tomas Ledin, Lisa Nilsson och Eva Dahlgren. Inte skitmusik (även om jag personligen är exakt 0% intresserad) men inget Towers of Dub direkt.
    Ett band som The Orb skulle verkligen inte kunna ligga etta på Svensktoppen ens trettio år senare.
    Hoppas på ytterligare trettio år. 2053 har Sverige kommit ikapp. Äntligen!"


    https://youtu.be/MEc8_2NAy4E



    Tysklands musikscen är kanske inte så värst lockande i stort, men när det kommer till elektronisk musik har de verkligen något.

  51. #51
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Lab.oratory hamnar på UNESCO:s världsarvlista

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tysklands musikscen är kanske inte så värst lockande i stort, men när det kommer till elektronisk musik har de verkligen något.
    En fråga om matematik och statistik.. Tyskland och GB har ju 70-80 miljoner innevånare - bara London är i samma storleksordning som Sverige. Det är självklart att utbudet är större numerärt räknat! Torde också finnas motsvarande folkligt populära "Rocktågsartister" som dominerar deras listor. Gissar att nervöst trendsökande Sverige har ett per capita räknat större genomslag för esoteriska musikgenrer...

  53. #53
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bmeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lab.oratory hamnar på UNESCO:s världsarvlista
    ÄNTLIGEN!

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga om matematik och statistik.. Tyskland och GB har ju 70-80 miljoner innevånare - bara London är i samma storleksordning som Sverige. Det är självklart att utbudet är större numerärt räknat! Torde också finnas motsvarande folkligt populära "Rocktågsartister" som dominerar deras listor. Gissar att nervöst trendsökande Sverige har ett per capita räknat större genomslag för esoteriska musikgenrer...
    Helt sant såklart! Men tänk då på Island med typ 350 000 pers. Det är imponerande på riktigt (fast nu börjar jag glida iväg lite väl från ämnet kanske)

  54. #54
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Fast det är ändå intressant!

    Och jag tror inte att det så mycket handlar om hur mycket som arrangeras eller produceras utan nån sorts grundläggande syn... iaf det som jag alltid haft lite svårt för. Nu är iofs jag från en liten liten ort men nånting som säg Kraftwerk var lixom så fruktansvärt jävla konstigt för de flesta. Det kan inte bara var nåt man inte går igång på utan så oerhört främmande att det nästan verkar hotande. Samma sak med mycket dansmusik, det är ju det Lokko skriver om att det krävs att nån ställer sig högst upp på näringskedjan och vrålar till alla DET ÄR OK!! så bara ok, sån där "house" då det accepterar vi som normalt. Då ÄR det lätt att bli gubbig att säga saker som Lokko gör.

    Det är ju nåt i kulturen och synen på saken i berlin som tydligen tillräckligt många tycker är så pass värt att uppmärksamma, jag har nog ingen åsikt om Unescos beslut men lite roligt och fascinerande är det nog.

    Techno is a fundamental part of the city, according to Peter Kirn, a Berlin-based DJ and music producer. In 2021 he told the Observer: “In other cities, people wouldn’t accept music that’s really hard or weird and full of synthesisers and really brutal, distorted drum machines. You can’t play that at peak hour in a club, let alone over lunch. And here it’s totally acceptable to play that over lunch.
    (https://www.theguardian.com/world/20...-heritage-list)

  55. #55
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den genomsnittlige tysken är nog väldigt mer bekant med Ace of Base än the Orb, så jag förstår inte riktigt invändningen att Sverige skulle vara så techno-fientligt. Det är klart att Fröken Snusk dominerar på landsbygden, men har ni hört vad tyskarna lyssnar på utanför Berlin? Inte är det Autechre iaf.

  56. #56
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den genomsnittlige tysken
    Problemet är att den där genomsnittlige tysken finns inte. Tyskland är stort och extremt heterogent när det kommer till kultur (precis som UK).

    Funderar på ett längre inlägg om Tyskland kontra Sverige, men vet inte hur jag ska göra det utan att låta Lokko-gubbig eller arrogant.

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gubbarvslista!
    Sälen kan bli nästa technovärldsarv. Åre är ute:
    https://www.google.com/maps/place/Gu...sylj?entry=ttu

  58. #58
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Han e ju gubbe. Eller?

    Och han har ju rätt. Tycker att han borde ha öst på mer. Typ sågat systembolaget och svenskar i allmänhet.

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han e ju gubbe. Eller?

    Och han har ju rätt. Tycker att han borde ha öst på mer. Typ sågat systembolaget och svenskar i allmänhet.
    Och allemansrätten. Det är väl hart när omöjligt att ha coola illegala skogsrejv i Sverige?

  60. #60
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Men också. Det behöver ju heller inte vara dåligt om techno anses vara för farligt för raggar-sverige.

Liknande ämnen

  1. [Löst] Var hamnar automation?
    Av Light Head i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2020-07-22, 10:05
  2. Ljud och midispår hamnar ur sync!?
    Av skogge i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 15:43
  3. Inspelningar hamnar för tidigt (Logic 9)
    Av Funkenteller i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 20:20
  4. Var hamnar mina samples?
    Av SyZ-X i forum Logic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:14
  5. Inspelad midi hamnar i osynk (Cubase 5)
    Av Stefan Aronsson i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •