Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Berlins Technoscen hamnar på UNESCO:s världsarvlista

  1. #61
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Eller är du klar med krönikan tiger

  2. #62
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller är du klar med krönikan tiger
    Hahaha Jag tror det får bli en separat tråd. När jag andats djupt några gånger.

  3. #63
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på ett längre inlägg om Tyskland kontra Sverige, men vet inte hur jag ska göra det utan att låta Lokko-gubbig eller arrogant.
    ...someone has to do it!

  4. #64
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har ni hört vad tyskarna lyssnar på utanför Berlin?
    Jaha nu är det nåt fel på Rummelsnuff också!

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men också. Det behöver ju heller inte vara dåligt om techno anses vara för farligt för raggar-sverige.
    Den gyllene kompromissen är väl EPA-punk?

    Tidsperspektivet dessutom ... Dagens 70+ var 35-40 när rave började hända, uppväxta med 60-talets stök så idag lär väl förfasandet vara rätt förlegat?


    https://youtu.be/p1nOSDv9C3I

  6. #66
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag vill inte lägga mig i diskussionen med mer än:

    1. Det är inte UNESCO som bestämmer vad som blir kulturarv, det gör länderna själva. Det är alltså tyskarna själva som bestämt det (vilket ger mer tyngd imho)

    2. Ålderismen står mig upp i halsen. Det är så sunkigt. Lovar härmed att själv försöka sluta med det, även om jag alltid syftar på män på ett ungefär lika gamla som mig när jag häver ur mig ”gubbar”. Få mig inte att börja gå på om ”Karen”-fenomenet och hatet mot äldre kvinnor, det är fan i mig ännu sunkigare.

    3. Techno är knappast farligt, men det är svårt från mittfårans perspektiv. Det är en skillnad där.

  7. #67
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tror jag fattar lite mer nu och min initialt negativ inställning har bytts till en mer positiv. Världsarvslistan och Immateriellt kulturarv är inte riktigt samma sak vilket jag först trodde. Då borde ju den Svenska Dansbandsscenen redan vara med?!

  8. #68
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och allemansrätten. Det är väl hart när omöjligt att ha coola illegala skogsrejv i Sverige?
    Gäller bara att noga ha suddat ut alla digitala spår dit, koll på folket och att markägaren är med på det, så kan man få röja helt galet...

  9. #69
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gäller bara att noga ha suddat ut alla digitala spår dit, koll på folket och att markägaren är med på det, så kan man få röja helt galet...
    Ja, jag menar det. Det är ju inte ett dugg subversivt.

  10. #70
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej söker man på musik så är det ju i regel traditionella grejer. Jamaicas reggae är iofs med sedan 2018.

    Det handlar väl inte om genren i sig, men just att det format staden såpass mycket som gjorde att dom lyckades få med det, vet inte om man kan säga detsamma om Detroit? Kan också tänka mig klubblivets betydelse på 90-talet som måste varit det första anledningen för många att ränna över till andra sidan, och hur det påverkade scenen i sig.

    https://www.unesco.org/en/intangible...18d&text=music
    En bra tolkning tror jag. Detroit vill väl inte veta av technon alls vad jag förstått.
    En festival en helg om året då artister flyger dit från andra ställen för att spela musik och sen försvinner igen.

  11. #71
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bra tolkning tror jag. Detroit vill väl inte veta av technon alls vad jag förstått.
    En festival en helg om året då artister flyger dit från andra ställen för att spela musik och sen försvinner igen.
    +1, Detroit hade aldrig nominerat techno, Berlin var deras fristad efter murens fall.

  12. #72
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag menar det. Det är ju inte ett dugg subversivt.
    Sant, men för att få nåt att flyga bakom kulisserna får man snällt jobba för det i kära Svedala.
    Det är inte Berlin 1990 längre, eller nånsin här.

  13. #73
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    SvD har stor artikel om det hela idag 30/3:
    https://www.svd.se/a/76XXk8/darfor-a...-som-varldsarv

    Men hur gick detta till? Technon har otvetydigt sina musikaliska rötter på andra sidan Atlanten, i Detroits afroamerikanska dansmusikscen under 80-talets mitt, men den kom redan under slutet av samma decennium att sprida sina musikaliska tentakler över hela västvärlden.
    [...]
    1989 var ett dramatiskt år för Tyskland i allmänhet och Berlin i synnerhet. Men det var inte bara murens fall den 9 november som kom att skriva om stadens brokiga historia. För den unga, elektroniska musikscen som under en tid grott under stroboskopljus på Berlins klubbar förändrades allt en solig sommardag den 1 juli 1989, dagen då den första Love Parade-festen ägde rum. Under parollen ”Kärlek, glädje och pannkakor” samlades runt 150 klubbkids på Kurfürstendamm i vad som sades vara en politisk demonstration, men som inte liknade något vare sig staden eller världen tidigare upplevt.
    Till tonerna av extatisk acid house dansade klubbkids upp och ned längs shoppingboulevarden...
    Tio år senare lockade den årligt återkommande Love Parade runt 1,5 miljoner människor som dansade runt Segerkolonnen i Tiergarten.
    Intressant är avsnittet om varför Berlin har öppet hela natten:

    Berlin är en av få städer vars klubbar är tillåtna att hålla öppet dygnet runt är en relikt som sträcker sig tillbaka till kalla krigets början och ett Berlin lagt i ruiner.
    [...]
    I den sovjetiska sektorn tilläts stadens pubar och krogar vara öppna till klockan 22, medan de västliga sektorerna stängde ned sitt krogliv en timme tidigare.
    [...]
    När väst flyttade fram stängningen svarade öst med att skjuta fram den ytterligare en timme.
    Detta fick hotell- och restaurangägaren Heinz Zellermayer i den västliga sektorn att rycka ut som nattens och frihetens riddare, något som i dag har gjort honom till en ikon i Berlin.

    I sin strävan efter att behålla sina kunder stämde Zellermayer först träff med stadsbefälhavaren i den franska sektorn för att övertyga honom om att Berlin, i den västliga frihetens namn, helt borde slopa de lagar som begränsade nattens öppettider och utskänkningstillstånd. Därifrån skickades han vidare till den brittiska sektorns befälhavare som med viss tvekan rådde honom att möta den amerikanska diton Frank L Howley. Och under ett i dag mytomspunnet möte, där det sägs ha konsumerats ett ansenligt antal glas whiskey, lyckades han övertala den amerikanska stadsbefälhavaren att sätta upp denna fråga på agendan för den allierade kommendantur som då styrde Berlin.
    Och sedan, i juni 1949, genomfördes en omröstning där siffrorna 2 mot 1 (britterna röstade nej) gav stadens nattliv helt fria tyglar dygnet runt.

  14. #74
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    LA DUBSTEP HAS BEEN GRANTED UNESCO CULTURAL HERITAGE STATUS
    https://mixmag.net/read/la-dubstep-g...e-status--news

  15. #75
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  16. #76
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    (x) doubt

  17. #77
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Står fortfarande inte på UNESCO:s lista:
    https://whc.unesco.org/en/list/

  18. #78
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dw.com
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Correction: An earlier version of this article incorrectly stated that Berlin techno was added to UNESCO's intangible cultural heritage list. It was added to the German national registry of intangible cultural heritage. We apologize for the error.
    Well...
    https://www.unesco.de/kultur-und-nat...hs-neuzugaenge
    Senast redigerat av charliecrash den 2024-05-03 klockan 22:59.

  19. #79
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Aha... så inte ett värdsarv utan - om jag översätter rätt från tyska:

    "Ett tillägg i tyska UNESCO-kommissionens lista över immateriella kulturarv."

    Även bergsklättring i Sachsen lades till vid samma tillfälle. Jag tolkar det som att det är någon slags nomineringsförslag från Tyskland till världsarv, eller något i den stilen. Men rubriken här är i vart fall felaktig.

Liknande ämnen

  1. [Löst] Var hamnar automation?
    Av Light Head i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2020-07-22, 10:05
  2. Ljud och midispår hamnar ur sync!?
    Av skogge i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 15:43
  3. Inspelningar hamnar för tidigt (Logic 9)
    Av Funkenteller i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-23, 20:20
  4. Var hamnar mina samples?
    Av SyZ-X i forum Logic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:14
  5. Inspelad midi hamnar i osynk (Cubase 5)
    Av Stefan Aronsson i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •