Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Skivklubben 2024, vecka 11: Kaizers Orchestra - Ompa til du dør (2001)

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Skivklubben 2024, vecka 11: Kaizers Orchestra - Ompa til du dør (2001)


    Artist: Kaizers Orchestra
    Album: Ompa til du dør (2001)


    Vald av Shike!
    "När de återförenades förra året sålde de ut 24 spelningar i Norge på två timmar. Men hur många känner till dem i Sverige?

    Detta är den första skivan, vilket är en så god utgångspunkt som något. Soundet och bandet är fortfarande råa och unga. De har precis upptäckt att pumporgel och basebollträ mot oljefat gör publiken vildare än gammal standardrock.
    Texterna på jærsk skildrar återkommande karaktärer och företeelser ur Kaizers mytologi. Det blir umpa, det blir vodka, det blir rysk roulette."


    Youtube

    Spotify
    Tidal

    Lyssna och diskutera!
    Senast redigerat av särkvark den 2024-03-13 klockan 11:54.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kommer ha noll förmåga att vara objektiv gällande denna skiva. Finns nog inget album jag lyssnat lika mkt på och har så fina minnen till.

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Aldrig hört. Blir intressant och kul detta!

  4. #4
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Spännande. Har hört, men det var längesedan.

  5. #5
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Argh särkvark, fixa rubriken. Vad är "opma" ens?

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Kaizersminne #1: Det är var ett sånt band man blev lite nyfiken på i festivalprogrammet på Arvika, knallade bort till tältet och hade ganska jävla kul och aldrig glömmer.

    --

    Kaizersminne #2: Tips - spår 10 - Bak et halleluja kan användas för att återuppväcka döda. Satte på den rätt högt för att liva upp en liten studentfest, en hade däckat totalt och legat i soffan utan livstecken en bra stund men helt plötsligt for han upp och spratteldansade runt helt vilt i kanske en minut innan kroppen återgick till livlöst stadie i soffan. Det var lika delar underhållande och obehagligt.
    Senast redigerat av kotten den 2024-03-13 klockan 12:01.

  7. #7
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Argh särkvark, fixa rubriken. Vad är "opma" ens?
    Vad pratar du om? Opma?



  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Haha! Vad kul! Den här skivan hade jag glömt att jag brukade lyssna på.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Undrar var RZ-1 tog vägen? Han spelade i bandet har jag för mig.

  10. #10
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Aldrig hört! Eller, namnet på bandet har jag hört, men inte musiken. Kul!

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Skivklubbens första norska insats? Ska bli spännande. Aldrig hört talas om.

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Försöker lyssna med lite nya öron men det går verkligen inte. Det ska bli intressant att höra vad ni som inte hört det innan har att säga.

    Jag är överlag helt klubbad av att det här är en debutskiva och att de bara hade funnits i ett år innan de släppte den.
    Fortfarande ganska obegripligt tycker jag. Särskilt med tanke på hur mycket snygga orkestreringar skivan innehåller.

    Den kritiken jag oftast hört är att det är för likt Tom Waits. Jag förstår det helt och hållet, och inspirationen är solklar. Men jag tycker ändå att det finns något helt koncist och eget i Kaizers musik.
    Andra troliga inspirationskällor är Emir Kustarica's filmer (svart katt/vit katt, underground) och (såklart) balkanmusik.

    Det finns några partier som är lite tristare på den här skivan, men jag tycker att varenda låt har åtminstone en stark punkt.

    Om man vill gå direkt på hitten så är det utan tvekan Resistansen.
    Senast redigerat av särkvark den 2024-03-13 klockan 16:46.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kaizersminne #2: Tips - spår 10 - Bak et halleluja kan användas för att återuppväcka döda.
    Sånt sjukt drag
    Kunglig text också.

    Fader jag ber om förlåtelse
    Det är mitt fel att Tony är inpackad i presenning
    Jag har brutit mot Monsieur Clavier's reglement
    Du vet att jag inte kan hantera honom
    Jag ber dig, hjälp fader hjälp mig
    Jag står i stövlar av cement, fader hjälp mig

    Jag sa att rysk roulette är en dålig idé
    Men han kände sig i god form och tvingade mig med
    Jag såg hur han spann magasinet,
    och satte pipan mellan tänderna sina

    Jag ska be för dig min son,
    För du är inte dömd av Herren än
    För ingen kan säga nej till beloppet som Monsieur Clavier gav
    Och bara Fader Martin vet vad som ligger bakom ett hallelujah

    Tony har en formidabel dubbelgångare
    Spåra upp honom, sätt upp ett kontrakt och ge han pengar
    Du kan ta en handfull utav vår kollekt
    Du kan bli som folk mest eller du kan bli präst
    Men kom aldrig tillbaka, för här är dina dagar räknade

    <3

  14. #14
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag och mina två brorsor brukade sjunga (skråla) Mr Kaizer, hans Constanse og meg på tolvslaget varje nyår förut.

    Taken var sprängt väck
    Och husen stod i brand
    Ute var kriget
    Men inne var det sång

  15. #15
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Lovade att bidra med åsikter om The Smile, men hann inte och av ren självinsikt inser jag att jag inte hinner nu heller.

    Men kul, Kaisers kördes hårt på nollnoll-talet här också.

  16. #16
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Lägesrapport: Igår stängde jag av den i vredesmod och satte på någon hiphop-skiva istället, men idag är jag lite med mottaglig. Kom på mig själv med att nicka med och stampa lite takt.

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Haha, ojdå

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    nytt för mig, roligt! jag känner folk här i stan som är DJUPT inne i detta träsk och varför inte? bra partymusik som gör att jag längtar till Malmö.

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Damn, Norge!

  20. #20
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag har lite anteckningar så här långt.

    -----------------------------------------------------

    Vetenskaplig metod, vad är det?
    Oavsett vad för rimligt svar man ger på den frågan så kan jag tycka att den som begagnar metoden borde vinnlägga sig om att vara experimentell och öppensinnad. Det är attityder att ta med sig i projektet och den här orkesterns har en dos av det, och samtidigt tycker jag detsamma krävs av mig som lyssnare.

    ---------------------------------------------------------------------

    Åker hem med bussen. Trött och grinig och hungrig. Jag spelar orkestern men stänger av tvärt. Jag måste vara pigg för att lyssna på detta.
    Erinrar mig en kommentar jag överhörde efter en spelning då någon i det glesa publikhavet utbrast "they made me lose interest in music!"
    Men jag vet bättre, efter en smörgås och ett glas juice ska jag ta mig an orkestern igen.

    ----------------------------------------------------------------------

    Initialt intryck: ett frejdigt svettigt hopkok av Tom Waits, Klezmer, folkmusik och någon sorts alternativrock gärna ompa-ompa-ackompanjerad av "burk och skrammel". De förkroppsligar den slogan som medföljer reklamen för whiskysorten Famous Grouse: "full of character".
    Jag har gett upp försök att dechiffrera texten i realtid, det låter som en full gotlänning som spottar ur sig ett sammelsurium av ord om pengar, himlen, halleluja, fäder, Tony, Sven, Viktoria, revolvrar, roulette, vodka och dans och "o la la vänta på ett svar". Jag kan tänka mig att det är festligt att se live.

    ------------------------------------------------------------------------------

    En tanke som kommer och går är att det är lite studentikost på något sätt: som om de vore ett gäng excentriska kurskamrater och upptågsmakare från universitetet som samlats för att busa och spela och spexa extra mycket och som på kuppen kommit fram till något ganska egensinnigt och medryckande.
    Vissa låtar är för mycket cirkus för min smak, men jag uppskattar anstormningen och musikglädjen som trotsar alla försök till genrebestämning.

    ----------------------------------------------------------------------------

    Sångrösten är klagande. uppviglande. ihärdig. snudd på besatt emellanåt. Ibland måste jag stänga av. Men det är som att klaga på bildkvaliteten på ett intressant TV-program, det förtar inte stommen.
    En annan aspekt av rösten som naggar mig: är allt sjunget med ironi? och spelar det någon roll? (Do pragmatic naturalists have souls, and should anyone get paid to find out?). David Foster Wallace sa om ironi att det är sången från en fågel som börjat gilla sin bur... och Christopher Hitchens skrev att "irony is the glory of the slaves". Den här orkestern rimmar bättre med Hitchens-citatet och musiken blir som ett skevt leende mot vissa av existensens slavlika villkor.


    -----------------------------------------------

    När jag lyssnar får jag bilden av en svettig, humoristisk, och illavarslande, trupp beiga och grådassigt klädda cirkusclowner som är i antågande, och jag kan inte syna deras ärende: är det att både roa och oroa ? Kanske försöker de sända en signal om att "förbli experimentell och öppensinnad". Men det är lättare sagt än gjort, men de försöker iallafall bräcka min rigida barriär.

  21. #21
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Underbar analys!

  22. #22
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Det jag hör är rockmusik. Typ Motörhead. Låt vara med udda instrumentering.

    Punk borde ligga närmare till hands annars, men jag får inte punk-känslan. Kan inte sätta fingret på varför.

  23. #23
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Jävlar JÄVLAR vad bra musik! Jag är faktiskt helt knockad. Så mycket intressanta och originella detaljer överallt, och ändå ett så helgjutet sound. Vilket drag, vilket sväng!

    Vad gäller referenser kommer jag också att tänka på Squirrel Nut Zippers (exvis La Grippe) eller Quarttango (exvis Isabella), fast mera hårt och trashigt såklart. Till och med Tom Waits musik låter ju närmast anemisk jämfört med detta. Fast äsch det här behöver inte jämföras. Och så är det ändå ingen genre jag lyssnar på eller vill höra mer av. Det här är peak vad-det-nu-ska-kallas.

    Text är inget jag lyssnar på. Här blir det liksom igenkännbara fragment som varken stör eller pockar på uppmärksamhet, men går att skråla med i (och det behövs ibland). Jag tycker sången är fantastisk, spot on för detta. Jäkla vilka små sköna utsmyckningar han gör här och var.

    Det enda jag sörjer är att man missade deras livespelningar i SE med bara några veckor. Synd att inte Shike fick lotten tidigare. Men kanske också en konsert hade förstört den magi jag hör på denna platta. Man vill bara slänga upp den till fest.

    Det här är det bästa och roligaste jag hört på länge. Jag pallar faktiskt inte analysera detta mer, jag köper bara med hull och hår och kommer lyssna och plåga min omgivning många gånger om. Tack, tack, tack och tack.

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lyssnade först på det här på kassa laptophögtalare. Helt olyssningsbart för min del då. Nu kör jag på monitorerna istället, funkar mycket bättre. Känns som att det finns ett släktskap med Big Fish (lovar att alla inte håller med mig!) i mina öron, men det är väl enda referensen jag kommer på förutom att det som sagt luktar lite Tom Waits här och var.

    Tycker det är synd att jag inte lyssnar på texter annat än i extrema undantagsfall, misstänker att de bidrar rätt mycket till varför fanskaran gillar dem.

    Det här svänger, samtidigt som det kan vara extremt stolpigt och maskinellt.

  25. #25
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Cberga: Fantastisk analys haha! Njutbart att läsa, tack för dina kluriga funderingar

    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "o la la vänta på ett svar"
    Haha, ja.. Jag har faktiskt översatt alla texterna till svenska just för att jag ville veta vad de sjunger om. Den där låten handlar om en frivilligsoldat, nr. 170. Gillar slutet på den:

    Tacka gud för sanitetens personal
    De syr ihop rekryt och general
    Dagen kom, jag väntade på signal
    Jag fick min sista order från högsta befäl och han skrek
    170 gå och se om det är klart
    Nej general, låt mig slippa general
    Det är lätt för dig att skicka in en frivillig soldat
    men vem ska ta hand om min hustru och mitt barn?

    170 är det klart är det klart?
    o la la jag väntar på ett svar
    170 jag väntar på ett svar
    o la la jag väntar på ett svar


    Inte den blekaste aning om varför jag gillar historieberättandet i dessa texter, jag brukar ha skitsvårt med det annars.

  26. #26
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade först på det här på kassa laptophögtalare. Helt olyssningsbart för min del då. Nu kör jag på monitorerna istället, funkar mycket bättre. Känns som att det finns ett släktskap med Big Fish .
    Det är ju väldigt skränigt inspelat och mixat och jag håller med om att det tyvärr kräver förlåtande lyssning. Samtidigt svårt att göra det på annat sätt, tror jag.

    Ser absolut släktskapet med big fish, som var med i skivklubben tidigare.

  27. #27
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Skiftar väldigt mycket i vad jag tycker om det här. Är jag på bra humör, lagar mat och grejar i köket så funkar det. Är jag minsta moloken så orkar jag ungefär tre sekunder innan jag MÅSTE byta. Ser att Cberga hade ungefär samma reaktion som jag där

    Annars så är det röjigt, många starka slingor som sätter sig redan efter en lyssning. kanske en aning studentikost?
    Jag vet inte riktigt om texterna ska vara humoristiska? Humor i musik är lite av en red flag för mig, kanske för att humor är så individuell och åldras så snabbt?

  28. #28
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Definitivt humoristiska. Jag påstår dessutom att de har verkshöjd. Mer som Charles Bukowski än Fröken Snusk.

  29. #29
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Näe, studentikost tar jag nog tillbaka.

  30. #30
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte riktigt om texterna ska vara humoristiska? Humor i musik är lite av en red flag för mig, kanske för att humor är så individuell och åldras så snabbt?
    Funderade mycket på det här eftersom jag känner likadant som dig: jag har väldigt svårt för humor i musik generellt.
    Det som får detta att funka för mig är att texterna och musiken tillsammans målar upp en film i mitt huvud, med levande karaktärer och scener. Det är liksom en introvert humor på något vis.
    Det finns liksom inte beskrivet någonstans vilka karaktärerna är, hur de ser ut eller något. Det skapas helt i mitt huvud.
    Den sortens humor jag brukar ha svårt för är en extrovert humor. Uppenbara skämt, tokroligheter, ironi..

    Ja det är min fundering iaf

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har svårt att säga nåt särskilt om den här plattan märker jag, för mig är det absolut bra men daterat, vilket det kanske lätt blir när det är lite så gimmickartat. Som sagt det var svinkul att se dom live 2003, stilinfluenserna som nämnts ovan kändes nytt och kul, dom bankade på ståltunnor och spelade orgel i gasmask osv.

    Minns att dom kom till sthlm några år senare och turnerade ett album som var lite mer klassisk rock, uttryckte sig bittert över de svala svenska recensionerna och så... men som "vanligt" band höll det inte riktigt måttet.

    Med det sagt, kul stil, skitfint genomfört och allt, ett album värt att minna och bra att det uppmärksammas av så många som missat det.

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har svårt att säga nåt särskilt (...)
    Intressant att du säger det. Det är lite den magkänslan jag får, att den här plattan är lite av en perfekt storm och att det kanske räcker just med den. Att det var helt okej att missa konsert tidigare i år, och att jag inte behöver lyssna på andra släpp av Kaizers. Den här står sig bra - kanske bäst - för sig själv.

    Och ni som skriver Big Fish som referens, absolut. Och ändå rätt olika.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    På sätt och vis påminner det mig lite om tidig Ben Folds Five, även där en del skruvad humor i texterna emellanåt fast en annan värld... och Squirrel Nut Zippers nämndes också... Goran Bregović osv osv.

  34. #34
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att du säger det. Det är lite den magkänslan jag får, att den här plattan är lite av en perfekt storm och att det kanske räcker just med den. Att det var helt okej att missa konsert tidigare i år, och att jag inte behöver lyssna på andra släpp av Kaizers. Den här står sig bra - kanske bäst - för sig själv.

    Och ni som skriver Big Fish som referens, absolut. Och ändå rätt olika.
    Ja alltså det där är alltid en risk, det är så många band som återförenas och gör turnéer nu, i vissa fall är det bra men det är ju nästan ett omöjligt uppdrag 20 år senare.

  35. #35
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och att jag inte behöver lyssna på andra släpp av Kaizers. Den här står sig bra - kanske bäst - för sig själv.

    Och ni som skriver Big Fish som referens, absolut. Och ändå rätt olika.
    Vill ändå rekommendera uppföljande skivan Evig Pint, den är riktigt bra.
    Container, salt & peppar, dröm hardt, Min kvite russer <3

    Sen dalar det något. Maestro har några riktiga jävla bangers. Titelspåret och blitzregn baby är grymma, imo.
    Några rätt trista släpp efter det, de bästa låtarna efteråt är Die Polizei (som jag älskar) och deras största mainstreamhit hjerteknuser (spelades på minnescermonin för Utöya).

  36. #36
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävlar JÄVLAR vad bra musik!
    Så himla glad att några fler gillar detta mycket

  37. #37
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Äntligen! Detta är mitt solklart bästa fynd i skivklubben. En fullträff redan på första varvet. Den hamnar i skivsamlingen. Tack!

    Jag blir påmind om Lars Demian, Crash Nomada, Big Fish och Kristet utseende. Samtliga förbannat bra live, så jag tvivlar inte på att det även gäller Kaizers.

    Kul med sång på norska. Jag har inte lyssnat så mycket på det förut. Gåte är nog enda undantaget tror jag, men Kaizers är lite lättare att förstå för min del, även om jag har en del jobb kvar innan jag fullt ut förstår.

    Nä, nu har även jag fått behållning av skivklubben på riktigt. Kommer kolla in om det finns mer gott av Kaizers Orchestra.
    Senast redigerat av johey den 2024-03-16 klockan 07:50.

  38. #38
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag dissade Big Fish för att jag tyckte de inte alls fick ihop sina disparata influenser. Här tycker jag att jag hör motsatsen. Om Big Fish var en Grodan Boll-macka, så är det här mer en pyttipanna, en paella, en nasi goreng. Ni vet, en sån där rätt där man slänger i lite diverse man råkar ha hemma och på nåt magiskt sätt blir det ändå som en välbalanserad enhetlig rätt. särkvark var knockad av att det är ett debutalbum och det låter onekligen väldigt färdigt. Kanske hade de spelat mycket live med materialet innan skivan släpptes? Jag kan hursomhelst tänka mig att de är jäkligt kul live.

    Jag hör alltså en massa kvaliteter i det här, men gillar det ändå inte särskilt mycket. Ibland är det bara så, nån tipsar om ett band, jag lyssnar och lyssnar, jag hör stora kvaliteter, jag fattar att folk kan älska det, men jag gillar det ändå inte. (Om nån skulle få för sig att välja en Rush-platta till klubben så kommer jag att kopiera in den här texten. )

    Jag har funderat en hel del på vad det är som stör mig med det här albumet och jag tror det handlar om samma sak som man inom litteratur brukar kalla "läsarkontraktet", eller inom film "tittarkontraktet". Alltså att jag som läsare eller tittare måste bestämma mig för att medan jag läser/tittar på det här så väljer jag att acceptera premissen att det är trovärdigt eller sant, även om det är uppenbart att det inte är det. Kaizers Orchestra har konstruerat ett eget universum, både i musik och texter och jag tycker verkligen de har gjort det väldigt bra. Men det är nog ändå det som är mitt problem, jag kan inte riktigt glömma bort att det är en konstruktion medan jag lyssnar. Jag tycker absolut inte att detta är kass, men jag kommer nog aldrig att kunna älska det. Jag kan bara gratulera er som kan det!

  39. #39
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Jättekul att läsa era tankar om denna skiva! Många kul reflektioner och bra resonemang.

    Har klurat lite på det där med humor och berättande i musik - de tidiga Kaizersplattorna hänger ihop i ett löst definierat universum, men låtarna är lösryckta rövarhistorier härifrån. Man får själv fylla i konturer och karaktärer, som Särkvark var inne på.
    Tycker ofta det är mörkt roliga eller lite solkigt sentimentala texter, men då både vi och historieberättaren vet om det så funkar det. Det verkar ju jättedumt att spela rysk roulette t ex, sämsta hobbyn! Det enkla dramat i 170 om soldaten som får sin sista order, jag köper det sentimentala.
    Det är väl ungefär som historierna som Tom Waits eller Johnny Cash drar, det är skrönor och myter men berättade på ett uppriktigt sätt. Sångaren/låtskrivaren Janove säger i nån intervju att han var starkt inspirerad av östeuropeisk musik och film, som skildrar hårda liv till väldigt medryckande musik.

    Såg Kaizers live nyss när de spelade i Göteborg så har haft dem i lurarna en del det senaste. Dessförinnan såg jag dem 2013 innan deras långa uppehåll. Det var ganska likt mellan gångerna, de var och är ett jävligt bra liveband! Mycket energi på scen, showande backat av bra låtar. Det slås fortfarande på oljefat och fälgar, gasmask vid orgeln är obligatoriskt. Kul!

  40. #40
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    OK jag har försökt några gånger nu men jag tycker det är skitsvårt att hitta något bra.

    Försöker fatta vad det är som stöter bort mig så mycket. ( jag är inte likgiltig, blir aktivt provocerad och arg på musiken. )

    Tror att det är att det är samma modus, tonfall och tonart hela låtar. Och så förutsägbart. Kan höra en halv strof av introt och så känns det som hela låten kommer gå så. Lite som det där läget folk kan fastna i när de börjat bli fulla, att samtalsämnet står still och det gaggas om och om och om och om igen.

    Någon pratade om studentikost, tack för den vinkeln av förståelse. Har alltid haft skitsvårt för det också. Man kanske inte ska ta det på så stort allvar? Jag kan se dansen framför mig och den allmänna slafsigheten. Nej jag vill inte!

    Känner samma om flygande bokrullen / svart katt vit katt och klezmer i allmänhet så det kanske är något med DNA från det hållet.

    Har gått i flera dagar och inte vetat hur jag ska förhålla mig till den här skivan mer än att jag tycker det är väldigt dåligt. Men tack.

  41. #41
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Spännande nog så pratade en gammal kompis i helgen om att hon tyvärr missat "Norges bob hund" på Cirkus häromveckan. Efter lite allmän förvirring visade det sig att det var Kaizers Orchestra hon pratade om! Det var en association jag absolut inte kunde förstå, utifrån det här albumet. Men jag kanske ska ge andra album med dem en chans.

  42. #42
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Norges bob hund"
    Hehe, bra epitet. Kanske det handlar om ett band som är lite för udda men trots det vunnit folkets gunst?

  43. #43
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, bra epitet. Kanske det handlar om ett band som är lite för udda men trots det vunnit folkets gunst?
    Jag har faktiskt tänkt exakt så om kaizers och bob hund innan

  44. #44
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Har lyssnat några varv här under veckan.
    Tycker inte att det är dåligt, men eftersom jag hörde denna en del förr känns den lite daterad för mig. Kul återseende, men det känns som att min smak utvecklats åt ett annat håll.

  45. #45
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det där med Norges bob hund fick mig att lyssna på fler album med Kaizers och det finns en hel del som jag gillar betydligt bättre än detta. De har definitivt utvecklats över tid och så länge de bara håller sig från låtsas-Klezmern och låtsas-Balkan-röjet, så kan jag till och med tycka att en hel del senare grejer är direkt skitbra. Så jag kommer nog faktiskt att fortsätta lyssna på dem då och då, fast kanske inte på just det här albumet.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    De är duktiga att spela helt klart men jag har personligen svårt för sådana här kitschiga kabare-arr, oavsett om det är tyskt 20-tal eller moderniserat som detta eller t ex Zamla (har försökt några gånger med dem och gått ut/hem efter ett tag). För övrig ingen BH fan heller för den delen.

  47. #47
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Detta album har fastnat ordentligt. Det är nog 20 år sen jag senast upplevde ett sug, ja nästan abstinens, efter att sätta på ett specifikt album. Mycket tacksam för detta tips.

  48. #48
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Roligt att höra Johey
    Kolla in Evig Pint och Maestro också!

Liknande ämnen

  1. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-03-19, 11:43
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2024-03-14, 11:03
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2024-03-05, 23:26
  4. Skivklubben 2024, vecka 6: Genesis - Foxtrot (1972)
    Av särkvark i forum Skivklubben
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 13:50
  5. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2024-01-26, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •