Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Passiv Matrix Mixer

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Passiv Matrix Mixer

    Hej!
    Jag funderar på nån sorts matrix mixer till mitt 73-75 Serge-system och såg att Low Gain gör en passiv variant med banankontakter. Jag har däremot aldrig använt en passiv mixer (vad jag vet).
    Vad är största skillnaderna jämfört med en aktiv? Antar att man buffrar signalerna på en aktiv, så spänningen inte sjunker nämnvärt om man maxar ratten.
    Går de fortfarande att använda för tonal cv eller är det mest för ljud, envelopes, lågprecisions-cv och feedback-koppling?
    Blir det mycket läckage mellan kanalerna?
    Annat att tänka på?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ska du bygga? Bygg en aktiv, så att du kan invertera signalerna. Det är ju väldigt användbart för både rundgång och CV.

    Läck borde inte vara ett stort problem med lite högre resistans på potarna, även aktiva matrismixers har ju passiv mixning. Fast kanske inte de med inverterande funktion.

    Det jobbiga är väl ändå kabeldragningen , inte att man har några opampar som buffrar signalen?

  3. #3
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Med en passiv får du ju alltid ett medelvärde av insignalerna, aldrig summan. Så det funkar inte för tonala grejer, nej.

  4. #4
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Ehuru jag går i planer på att lära mig (friska upp minnet efter 20 år) bygga lite elektronik så tänkte jag mest försöka köpa en färdig. Jag tänkte mest användningsmässigt, ifall det är mer värt att försöka skaffa en aktiv.

    Hade ingen aning om medelvärdesbiten. Jag tänker att det talar emot, men det kanske är ett rimligt beteende ändå. Den tonala summeringen kan jag ju faktiskt lösa i racket.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det inte är så jätteviktigt med total kontroll på det tonala, släng kvantiserare på det du får ut och kör på.

Liknande ämnen

  1. 19” passiv mixer
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-08-12, 14:13
  2. 2-spårs passiv mixer (enkel)
    Av M i Gbg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 22:11
  3. Passiv mixer?
    Av emp i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •