Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Hur mycket tål racköron? Behövs skenor?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Hur mycket tål racköron? Behövs skenor?

    Jag har tidigare haft mitt ljudkort på en hylla, men nu har jag blivit med bord med 4U rack så jag tänkte jag skulle montera det ståndsmässigt. Det är ett Apogee Ensemble med racköron så det är ju tänkt för det. Men jag fattar inte, racköronen är ju bara två flärpar längst fram och det innebär ju att hela bakdelen av ljudkortet kommer hänga i luften? Ljudkortet är hela 31 cm djupt och väger kanske 4-5 kg. Ska verkligen racköronen själva bära upp allt detta, eller brukar man sätta in någon form av skenor?

    Jag känner mig som ett totalt spån så ursäkta. Jag har aldrig tänkt på hur saker egentligen varit monterade i studios.

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Förstår din oro, men racköronen håller fint. Själv har jag t.ex en Akai S950 som är 41 cm djup och väger 11 kg och bara "hänger". Funkar stabilt.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En sinnrik design som först togs i bruk kanske 1910-1920 någon gång Rackformatet får aldrig dö. Korg och Roland har försökt mörda det på senare år men jag försvarar 19" ända in i kaklet.

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Racköronen är gjorda för att hålla. Bara att köra på. Kör min DP/4 i rack utan problem.
    Dimensioner: 482mm x 89mm x 396mm
    Vikt: 5,4 kg

  5. #5
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Ok tack nu är jag lite lugnare. Och håller med om att det är en helt fantastisk standard faktiskt. Men ändå - det blir ju dessutom ännu mera baktungt sedan när man kopplar i en massa kablar och grejer. Något man ska tänka på där?

  6. #6
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Racköronen är gjorda för att hålla. Bara att köra på. Kör min DP/4 i rack utan problem.
    Dimensioner: 482mm x 89mm x 396mm
    Vikt: 5,4 kg
    Fast då har du ju 2U = stadigare racköron. Mitt sticker ut bakåt nästan lika mycket med nästan lika mycket vikt på bara 1U... Hahaha lol alltså vilken ångest jag har, ni anar inte

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sätt det underst i sådana fall? Låg fallhöjd! Men det är ju "bara" 30 cm det sticker ut, samma som mitt SPX-90 då.

    Men racköron är gjorda för att hålla, annars hade du hört och läst massor av "hjälp, mina rackenheter tål inte att sitta i rack, racköronen håller inte!!!". Internet hade inte hållit tyst.

  8. #8
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Uj fast det är i regel stadiga grejer med rätt material och hållfasthetstänk.

    Skruva i det och känn på det lite, du kan ju supporta det med nåt när du håller på. Det är ju ingen hylla som ska belastas ytterligare eller böka runt, bara sitta där statiskt.

  9. #9
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har typ en sån, det känns som att man skulle kunna ställa väldigt mycket mer än 5-10 kg utan att nåt skulle hända.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	digitus-rackhylla-19-15kg.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	10,1 KB 
Id:	117303

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men racköron är gjorda för att hålla, annars hade du hört och läst massor av "hjälp, mina rackenheter tål inte att sitta i rack, racköronen håller inte!!!". Internet hade inte hållit tyst.
    Så sant. Det är därför jag känt mig som en idiot, är det något jag missat liksom som "alla vet".

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ta ljudkortet i fronten, i grepp mellan tumme&fingrar, och lyft det rakt upp. Testa om du kan böja racköronen genom att använda ungefär lika mycket kraft. Jag gissar på nej... =)

  12. #12
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har typ en sån, det känns som att man skulle kunna ställa väldigt mycket mer än 5-10 kg utan att nåt skulle hända.
    Hm fast det känns som jag inte skulle få in ljudkortet där på framsidan (det är jättetight mot rackets sidor). Jag tänkte mera som en liten stödskena längst bak bara. Eller menar du att själva hyllan du visar bara sitter med racköron och att du skulle våga lasta den med hur mycket som helst typ? Jag blir förvirrad av hålen i bakre delen
    Senast redigerat av TigerMM den 2024-03-07 klockan 11:04.

  13. #13
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm fast det känns som jag inte skulle få in ljudkortet där på framsidan (det är jättetight mot rackets sidor). Jag tänkte mera som en liten stödskena längst back bara. Eller menar du att själva hyllan du visar bara sitter med racköron och att du skulle våga lasta den med hur mycket som helst typ? Jag blir förvirrad av hålen i bakre delen
    Ah sorry nej det går inte, ja precis jag menade bara som exempel att konstruktionen orkar en hel del.

  14. #14
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta ljudkortet i fronten, i grepp mellan tumme&fingrar, och lyft det rakt upp. Testa om du kan böja racköronen genom att använda ungefär lika mycket kraft. Jag gissar på nej... =)
    Hahaha den handstyrkan har jag inte ens. Men det känns som att kortet ska göra motsvarigheten till en Human Flag
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flag.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	117304

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah sorry nej det går inte, ja precis jag menade bara som exempel att konstruktionen orkar en hel del.
    Då är jag med

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men racköron är gjorda för att hålla, annars hade du hört och läst massor av "hjälp, mina rackenheter tål inte att sitta i rack, racköronen håller inte!!!". Internet hade inte hållit tyst.
    *scrollar snabbt tråden för att se att det inte är Simmons SDS-7 vi pratar om*

    Puh!

    Ja, racköron är gjorda för att bära grunkan de sitter på.

  16. #16
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tack alla. En halv kaffekopp kvar, sedan går jag ner och skruvar.

  17. #17
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Human Flag
    Haha, liknelsen är inte helt fel. Om man sen får ta stöd med axlarna mot stolpen, fastsurrad med skruvar in till benet och är gjord av aluminium istället för kött. Eller det är inte Zuckerberg som hänger där va?! (isf ödlekött)
    Senast redigerat av kotten den 2024-03-07 klockan 11:16.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast då har du ju 2U = stadigare racköron. Mitt sticker ut bakåt nästan lika mycket med nästan lika mycket vikt på bara 1U... Hahaha lol alltså vilken ångest jag har, ni anar inte
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1641.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	126,3 KB 
Id:	117305

    Googla på Overhang architecture och låt oss se vad ni hittar

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har också tänkt tanken där rackvinklarna går att ta loss - som är fästa med två plyttiga skruvar.

  20. #20
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Turneriggar har ofta extra skenor ditsatta för tunga, djupa prylar (e.g. förstäkare, etc) då prylarna utsätts för extra krafter vid transport.

    Jag har studion full av tunga och djupa gamla samplers, synthar och effekter och hittills har jag aldrig sett några problem.

  21. #21
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Datamaskiner som är riktigt djupa och tunga kör ju med skenor och bakre rackstolpar när de rackmonteras. Men då är det rejält större grejer än ett 30cm djupt 4kg ljudinterface. Inget tinnitus i dina racköron är att vänta :-)

  22. #22
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    P.S. Ljudkortet sitter kvar och har inte flyttat sig under natten. Tack alla.

  23. #23
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Skrotade en gång ett styr-rack till en industrirobot, längst ned i racket satt strömförsörjningen, med 4 skruvar (lite längre än vanliga rackskruvar iofs) i en rackplåt som var tjock som typ på akai eller gamla EMU samplers. Jag kunde knappt lyfta strömförsörjningen (runt 50 kg kanske). Och den satt fint där utan att skruv eller plåt var påverkade.
    Ska mycket kraft för att böja en plåt på 5mm+ just på det vis som skulle böjas här, det är ju knappast en plan bockning det handlar om utan en böj/skjuvkombo med en rät vinkel mot böjkraften.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Problemen är väl vid (de)montering i första hand när det gäller tyngre grejer, att det kan bli skador...

Liknande ämnen

  1. Hur mycket kunskap om elpyssel behövs för en €-användare?
    Av stilnocturnal i forum Modularer & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 09:59
  2. Hur mycket improviserar ni?
    Av Max i forum På scen
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-11-28, 23:12
  3. iPad, hur mycket minne behövs?
    Av jgb i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-06, 22:10
  4. Hur mycket vikt tål Jasper?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-23, 18:28
  5. Hur mycket tål en kondensator mik?
    Av Mutedstar i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •