Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Måhända Off-topic: Gammal hederlig elektronikreparation i Stockholmstrakten?

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Måhända Off-topic: Gammal hederlig elektronikreparation i Stockholmstrakten?

    Jag har ett litet bekymmer med min gamla Mac (SE/30) där jag gissar att SCSI chippet (plcc) har blivit dåligt. Då jag ev. har förmågan att blippa saker och ting för kontinuitet så har jag inte utrustningen (varmluft, osv) för att på ett tillförlitligt sätt byta ut denna (och ev. annat).

    Nu har jag beställt ett par ersättningschip medans de finns att få fatt på fortfarande (NCR 53C80-40) men känner att jag helst lämnar bort jobbet till någon mer professionell som kan kika närmare på logikkortet och (ev) byta ut detta problematiska chip.

    Men finns det fortfarande företag som kan åta sig att felsöka elektronik på den nivån och åtgärda problemet? Googlar runt och hittar diverse firmor som gör jobb på projektorer, LED-slingor och iPhones. Men är det ens lönt att höra med dem om de kan kika på en 30+ år gammal dator?

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har en SE/30 som behöver recap så jag lyssnar lite här i tråden

  3. #3
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Jag besitter inte kunskapen att felsöka i en SE/30, men kan nog byta ut chippet (och kondingar). Den är lite kinkig dock iom att det är ett PLCC-chip som egentligen borde sitta i en sockel, men ska nog gå.

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag bytte mitt BMOW rom mot orginalrom och då frös den inte (musen fungerade, floppyn likaså) men när den kom till att börja rycka i scsi så bombade den men gav en dialog som sade "bus error". Det verkar troligt att det är (?) scsi chippet gissar jag.

    BadPixel, jag PMar gärna dig inom kort

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad hade du kopplat? Utgår från att du vet allt om terminering! Grym maskin SE/30, samma prestanda som Macintosh II i princip? Den minns jag Stor & Liten gjorde reklamtidningar med i färg. Maskinen Mac II kostade 80.000:- i grundutförande och säkert femdubbla med fullt minne. SE/30 kostade "bara" typ 32.000:- Dvs 75.000:- i dagens pengavärde tyyyyp.

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kör Scsi/ethernet adapter på denna PF (Asante EN/SC) lite då och då då jag behöver skyffla filer mot en NAS. Men jag brukar vara noga att aldrig "hot-swappa" anslutningen med någonting påslaget. Jag gissar att tidens tand gjort sitt här bara (?).

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    https://68kmla.org/bb/index.php?thre...thernet.41138/

    Kanske du deltagit där? Verkar vara nice tillhåll.

Liknande ämnen

  1. En måhända känslig Digitakt?
    Av godscent i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-11, 17:44
  2. Studio i stockholmstrakten
    Av arpygogo i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-06-30, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •