Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Ville ha fluss men fick hem fett

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Ville ha fluss men fick hem fett

    Sitter nu med en liten burk lödfett. Är det ett stort no-no om man tänker sig att löda fast komponenter (kondensatorer, osv)?

    (edit. Justerade titeln för att fungera väl med jgb:s nästa techno/house-dänga!)
    Senast redigerat av my03 den 2024-03-03 klockan 00:35.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    100% en jgb-titel

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Är väl bara tuta på.

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100% en jgb-titel


    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl bara tuta på.
    Trodde det även jag, men när man googlar just lödfett så är det många som beskriver det som rena döden för lödstift, komponenter, osv så det är lite därför jag frågar (om det är okej att använda för sådana tillämpningar? I mitt fall är det recap av ett analogkort på en Mac SE/30 som står på tur)

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sånt här kör jag med bland annat… har du en bild på ditt?
    Man lär ju såklart alltid göra rent efter sig med isoprop efter lödning.
    Vare sig det är flytande eller fast flussmedel :-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5731.jpeg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,59 MB 
Id:	117238

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Absolut. Ser likartat ut

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20240302_155820.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	3,18 MB 
Id:	117239

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100% en jgb-titel
    https://www.99musik.se/showthread.ph...t-av-jgb/page2


    https://youtu.be/BF8fzc4toSg

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Ser likartat ut

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20240302_155820.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	3,18 MB 
Id:	117239
    Läs manualen skulle jag säga.

  8. #8
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker fettet är bättre.

  9. #9
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Använd ABSOLUT I-N-T-E någonting som innehåller Zinkklorid, det lödfettet käkar upp det mesta över tid och går aldrig att helt tvätta bort, använd det inte ens till kabelförtenning och det lödfettet är just detta som innehåller Zinkklorid. Flussmedlet bör innehålla Rosin, som är ett harts, alltså kåda från barrträd och det behöver inte tvättas bort. Vill man förkorta livslängden och förstöra grajar så använder man lödfett med zinkklorid i, gissa hur jag vet detta efter att ha lagat elektronik sen jag kunde hantera en lödkolv innan jag började skolan?

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    OK, så MY03s burk är bara hiva då? Vad är dess igentliga användingsområde då?

    Min burk tycks inte vara samma grej.
    ”Solder paste ISO-Flux "E"

    Halide-containing flux paste for soft soldering in the electrical engineering, electronic manufacturing and partly in electronics. The FELDER solder paste ISO-Flux® “E“ is very well suitable for solder and tinning works, which must be conducted at high solder temperatures and long solder time. The formation of solder icicles are totally prevented by this flux. The flux residues are non-corrosive.

  11. #11
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lödfettet är framtaget för lödning av bla. kylare på bilar, bleckplåt, förtenning och annat istället för saltsyran man använde tidigare. Löder man järn kommer det att rosta i all evighet om man använder zinkklorid, jag har gjort den tabben, trots tvätt i skarp lut för att försöka neutralisera det hela så fortsatte det rosta sakta men säkert. Fluss är en djungel numera men satsa på nåt det står Rosin på när det gäller elektronik, snällare finns inte och dessutom är det effektivt och behöver inte tvättas bort utan funkar som skyddslack. Ditt fluss funkar, det tillhör dom moderna icke-korroderande typerna.

  12. #12
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tackar för nyttig information :-)

  13. #13
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Verkligen bra info Teknikern. Mitt "gift" här åker antingen tillbaka eller raka spåret i soptunnan. Tack för att du uppmärksammade detta innan jag hann använda det.

  14. #14
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    denna köpte jag https://www.electrokit.com/flussmedel-flytande-50ml.. man får ganska mycket... med en pensel är det ganska lätt att applicera.. problemet är att då den är flytande så kan den inte användas för att få "fast" små komponenter som annars har en tendens att flyga iväg speciellt om man använder sig utav sån där varmluftslöd/lödstation.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vanligt no clean blyfritt funkar väl till allt. Men man får ha lite högre temperatur på stationen. För jordplan och chassi kan man behöva högre temp, större spets och ja, ibland separat fluss. Men det är sällan.

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vanligt no clean blyfritt funkar väl till allt. Men man får ha lite högre temperatur på stationen. För jordplan och chassi kan man behöva högre temp, större spets och ja, ibland separat fluss. Men det är sällan.
    Jag är bara en simpel lekman och så långt ifrån en expert som man kan komma (gissar jag). Jag har dock gått den långa vägen ifrån tidiga 2000-talets kondensatorbedrägerier (lödde om ett helt moderkort som gav upp där tillverkaren var en av de som snikat) fram tills nu (med diverse väl fungerande modifikationer under bältet med J106, jx3p och diverse annat). En glad (om än väldigt försiktig) amatör mao.

    Jag har fortfarande kvar ganska mycket av en rulle med 40/60 blyat tenn som jag alltid använt. Men jag gick och köpte en av de nyare varianterna (baserade på silver, osv men blyfritt) och jag måste säga att värre smörja har jag sällan stött på. Visst har det säkert att göra med temperatur och hur man ställer (om man nu har såna möjligheter) sin lödstation, men jag tyckte (då jag testade) att det aldrig ville fästa/fungera riktigt 100 och gav upp. Som ren hobbypulare så gav det mig väldigt mycket frustration då det gäller att försöka underhålla relativt gamla enheter (min personliga åsikt och ingenting personligt mot dig oljud )

    Den dagen mitt blyade tenn tar slut så blir det beställning (förhoppningsvis) bortåt sydostasien eller annat ställe där de inte ännu gett sig på att fördärva möjligheten att anskaffa dito.
    Senast redigerat av my03 den 2024-03-03 klockan 00:24.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag fattar! Blyat är lättare (utom i gram). Jag har faktiskt börjat använda en rulle för att ångorna är lättare för mina kassa luftrör att hantera - för eget bruk alltså.

    Men jag har haft massvis med workshops med folk som aldrig har nuddat en lödkolv, som har lödit på stripboard eller kablar eller pcb, med vanliga skit-30W-pennor för 79 kronor och electrokits billiga lödtenn. Det går alldeles utmärkt för dem. Det var också så jag började löda, billigaste pennan och blyfitt. Kanske inte vackraste lösningarna men det jag byggde då funkar fint än idag :-)

    Jag ser ofta folk säga att blyfritt inte går här på 99an, jag fattar inte vad folk gör fel. (Inte menat som kritik!) kanske handlar det om stark vana och lite en fråga om inställning (inte bara på lödstationen då )

    Men, on topic: även om du kör blyat så borde du inte behöva separat fluss?

  18. #18
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Blyfritt kallar jag substitut, detta djävulens påfund borde aldrig uppfunnits, svårt att löda bra för oss hobbypulare, stresskänsligt för vibrationer och allmänt hopplöst mög. Jag fick ärva blyat tenn av en elektronikfirma när kravet kom att lagret skulle rensas så jag har så jag klarar mig så länge jag kommer att hålla på. Blyfritt HAR blivit bättre men är fortfarande långt ifrån bra.

    Angående flytande och att kretsarna rör på sig, det finns pastafluss i tub MEN det har ett bäst-före-datum sen stelnar det i tuben har jag märkt så ska jag köra varmluft fäster jag ett ben med lödpennan först och sen går jag på med varmluften men mestadels löder jag traditionellt även ytmonterat med en microspets på minsta lödpennan, det går oftast snabbast.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100% en jgb-titel

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag läste nyligen att blyfritt lödtenn är precis lika hälsovådligt som tenn med bly. Nu pratar jag om den direkta ”faran” för den som löder. Finns det någon sanning i detta?

    Bara testat blyfritt en gg för ca 14 år sedan. Tyckte det var helt hopplöst just då.

  21. #21
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja flussmedlet som måste användas för att blyfritt ska funka är mycket värre än "det gamla hederliga" till blyat, dels är den röken giftigare och dels bildas mera rök iom. att blyfritt har högre smältpunkt. Man kan ju undra vilka skador dom som utsätts för blyfri-flussröken kommer att få på sikt, det vet vi inte än iom. att det är så nytt. DDT och Hormoslyr var ju ofarliga dom också en gång när dom var nya och på modet,,,,,

  22. #22
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Oavsett blyat eller oblyat ska man ha vettig ventilering (frånluft) när man löder. Det initiala problemet med gasen är rätt så enkelt att forsla bort från lödplatsen, men med gasen följer också mikro/nanopartiklar som sen faller ner på golv, möbler (läs överallt). Dessa virvlar upp när vi rör oss omkring oss och åker med i inandningsluften. Mao kan man inte förlita sig på en fläkt som blåser bort röken utan bör även ha ordentliga filter.

Liknande ämnen

  1. Fick hem Distressor från Thomann, skruv lös inuti. Vad gör jag?
    Av Funkenteller i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 16:58
  2. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 17:20
  3. Fick hem en Fostex R8
    Av VCO i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 17:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •