Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Sampling med hårdvara t ex Roland Fantom-S och senare

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Sampling med hårdvara t ex Roland Fantom-S och senare

    Jag gjorde några loopar i min ökända resa från 1080 och framåt, testade klavmodeller och olika rackar, nu är jag på kapitel Fantom S efter att ha testat alla möjliga JV/XV/Fantoms.

    En slags XV-5080 med klaviatur sequencer och sampling.

    Underbart med samplerdelen men fattar inte hur den kan hjälpa mig loopa, verkar inte finnas någon funktion för att greja looppunkter. Nu är det ju såklart så att man förmodligen bara lär skicka över samples till datorn för vidare bearbetning där. Vore ändå kul att veta om fler testat på att jobba med dessa sjukt kompetenta maskiner.

    Eller egentligen allt om vad ni gör med hårdvarusamplers idag 2024!

    Jag har även av en slump nu en T3EX (dvs med extra sampleRAM på hela 1 eller 2 Mb) och tänkte skicka samples dit på skoj, för att testa, undrar om min ESI4000 kan skicka mha sample dump över midi?

    Vad skulle ni vilja se i en youtube om dessa?

  2. #2
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det ska finnas i "sample edit" menyn på dessa PF

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fantom11sampleedit-kId52z9Y3PMs_e_DI5.J7bIbv_XskdiU.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	194,0 KB 
Id:	117209

    (https://www.soundonsound.com/reviews...m-s-fantom-s88)

    Jag köpte en X6 ifrån usa då det begav sig och även deras 2.0 uppdatering och den lät fint. Kort därefter så köpte jag xv5080n och i redundansen där så fick faktiskt X6 gå iväg (trots bättre specar). Jag tyckte nog att hela sample load/save var på tok för långsamt på Fantom-X. Innan jag visste bättre så tryckte jag in 1GB ram i den (officiellt stöds bara 512mb) och ett större CF kort men efter att ha läst på "hur" Roland implementerat sin CF funktionalitet så insåg jag ju att det var i princip obrukbart för annat än väldigt korta samples.

    Ljudmässigt så lät Fantomen mer kliniskt än 5080 och saknade lite botten som 5080 har. Men FX-delen på Fantom var nog minimalt vassare faktiskt (även om 5080 även den har COSM). Som alltid väldigt personligt hur smak/preferens väger in.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag uttrycker mig klantigt, menar ej att manuellt sätta tider utan en funktion som gör det & det saknas tyvärr

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag uttrycker mig klantigt, menar ej att manuellt sätta tider utan en funktion som gör det & det saknas tyvärr
    Aha, typ autoloop? (kanske med x-fade som grädde på moset?)

    Så vitt jag minns (nu känner jag mig typ 100 år gammal :-D) så fanns det nog ingenting så klokt ombord på denna utan man fick vrida på dataratten manuellt för att försöka få till det så sömlöst som det gick (till skillnad ifrån t.ex uråldriga dinosaurier såsom TX16w med Typhoon där detta var en inbyggd funktionalitet så tänkte nog inte Roland så pass långt). Jag körde mest padsen för one-shot trigger vad jag minns.

    Jag gissar att det bästa sättet numera är att använda någon extern editor (typ fmjsoft Awave eller liknande på OSX som bör finnas många diton även där) och redigera externt och sedan plocka in färdiga program. Jag köpte nog mest färdiga paket och använde som de var utan att behöva tänka på att redigera samplingarna i sig själva.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Läste att dessa även inte klarar att importera looppunkter så jag får ha den som en fristående sampler och mellanlagra sådant datorn får jobba med senare antar jag. Men men — rolig maskin ändå!

    http://www.muzines.co.uk/articles/big-guns/3532

    S-550 hade autoloops minsann!
    Senast redigerat av PF den 2024-02-29 klockan 22:58.

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har en XV-5080 i en garderob. Den var tidigare min arbetshäst, byggt ut den med ena och andra och samplade en del med den under en period samt läste in Akaisamplingar från CD. S-serien (S-330 i mitt fall) var betydligt enklare med extern skärm och mus men XV-5080 är betydligt mer kompetent förstås.

    Använde XV-5080n bl.a till ca 400 avsnitt av ”Skilda Världar” på TV4 som köpte in den åt mig, eller egentligen jag som gjorde det på uppdrag av dem då jag jobbade där som dramakompositör och kunde sedan inte skiljas från den utan köpte loss den.

    Kanske dags att damma av 5080n igen och sampla (eller förde man över samplingar till den har jag för mig någonstans i bakhuvudet) igen när jag kommer tillbaks till Sverige och studion i vår (jobbar i solen och värmen vinterhalvåret), samplingar är ändå roligast genom hårdvara tycker jag helt subjektivt.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste att dessa även inte klarar att importera looppunkter så jag får ha den som en fristående sampler och mellanlagra sådant datorn får jobba med senare antar jag. Men men — rolig maskin ändå!

    http://www.muzines.co.uk/articles/big-guns/3532

    S-550 hade autoloops minsann!
    Precis, 550 hade det ju (en polare hade en) och så även 750 som jag själv hade ett tag med finfina redigeringsmöjligheter... Man undrar ju vad ingenjörerna på Roland pysslade med efter detta...

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en XV-5080 i en garderob. Den var tidigare min arbetshäst, byggt ut den med ena och andra och samplade en del med den under en period samt läste in Akaisamplingar från CD. S-serien (S-330 i mitt fall) var betydligt enklare med extern skärm och mus men XV-5080 är betydligt mer kompetent förstås.

    Använde XV-5080n bl.a till ca 400 avsnitt av ”Skilda Världar” på TV4 som köpte in den åt mig, eller egentligen jag som gjorde det på uppdrag av dem då jag jobbade där som dramakompositör och kunde sedan inte skiljas från den utan köpte loss den.

    Kanske dags att damma av 5080n igen och sampla (eller förde man över samplingar till den har jag för mig någonstans i bakhuvudet) igen när jag kommer tillbaks till Sverige och studion i vår (jobbar i solen och värmen vinterhalvåret), samplingar är ändå roligast genom hårdvara tycker jag helt subjektivt.
    Samplade med den??

    Jag gissar att du menar att du masserade (inladdade) samples med den och allting annat gottigt den för med sig (då den egentligen bara kan spela upp samples ifrån Akai, S-XXX osv) men om något annat skulle vara ett faktum så vore jag överlycklig

  9. #9
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag minns det som att manuell looping oftare gav önskat resultat än automatisk looping på S-750, världen behöver samplers med AI ibland ändå. Studiolokalerna till "Skilda Världar" jobbade jag med att bygga i den gamla kakfabriken ute på Kvarnholmen 1996, där installerades sedemera en Mackie-mixer i kontrollrummet.

    Roland S-750 real strings.mp3
    Senast redigerat av RX11 den 2024-03-01 klockan 01:55.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samplade med den??

    Jag gissar att du menar att du masserade (inladdade) samples med den och allting annat gottigt den för med sig (då den egentligen bara kan spela upp samples ifrån Akai, S-XXX osv) men om något annat skulle vara ett faktum så vore jag överlycklig
    Precis, läste in ljud i datorn eller Akai-samplern och förde över via SCSI-disk eller minneskort. Så tyvärr kan jag inte göra dig överlycklig

  11. #11
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Har någon erfarenhet av Fantom XR? sett till formatet är den som en fortsättning på S760.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det verkar vara Fantom X i rack. Tror den sväljer många expansionskort iaf.

    SOS tyckte S-700-serie-import var rätt omständlig; https://www.soundonsound.com/reviews...xup1-fantom-xr
    Senast redigerat av PF den 2024-03-01 klockan 19:06.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1626.jpeg 
Visningar:	25 
Storlek:	2,36 MB 
Id:	117230

    Enklaste workshopen i vardagsrummet, samplar av andra syntar och lattjolajbar med det. Samplar t ex enkla spelade fraser för att få både syntig och samplig känsla. Älskar sampling.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar sampling.
    +1

  15. #15
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    +1

    Sampling är en konstform!

  16. #16
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara Fantom X i rack. Tror den sväljer många expansionskort iaf.

    SOS tyckte S-700-serie-import var rätt omständlig; https://www.soundonsound.com/reviews...xup1-fantom-xr
    Japp, det är X i rack (och sväljer 6 stycken SRX kort).

    Dock ett litet varningens finger för just XR. Har läst alltför många fall där skärmen börjat lägga av på dessa och det är inte helt lätt att hitta ersättare till vettigt pris (men det finns, t.ex: https://instrumentalparts.com/roland...n-replacement/)

    Import av samples sker via (ChickenSys) Translator och vad jag kommer ihåg så fungerade version 2.x (på den tiden) relativt bra men inte perfekt. På senare tid så har jag bråkat en hel del med Garth Hjelte (som ligger bakom programvaran) och han är enligt mig inte smidig för fem öre (jag har en tråd om min historia som kund av Translator sedan 2001 här på forumet någonstans). Men i korthet så har Translator bara blivit buggigare över tiden...

    Personlig åsikt igen, men det bättre alternativet är att backa tillbaka till 5080. Egentligen "samma sak" men med lite bonus som Roland tog bort:

    o sväljer både SRX och SR-JV kort

    o RAMBUS

    o SCSI CD eller hårddisk kan pluggas in och användas

    o 6 outputs för audio

    o Läser Akai S1000/3000/Roland S direkt via SCSI

    I övrigt lika många MFX enheter (3) och med mer botten i ljudet.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Garth Hjelte är även extremt negativ upplevelse för mig sedan lika länge

    Nej då — för min del är Fantom-S / X riktigt lyckade vinnare eftersom de är roliga att sampla sequenca programmera och spela samt galet prisvärda.

  18. #18
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Garth Hjelte är även extremt negativ upplevelse för mig sedan lika länge

    Nej då — för min del är Fantom-S / X riktigt lyckade vinnare eftersom de är roliga att sampla sequenca programmera och spela samt galet prisvärda.
    Det är de ju absolut, inget snack om saken. De är otroligt potenta workstations med rejält stort utrymme för samples ovanpå allt (jag älskade min X6 och hade den i många år. När jag skalade ner så blev den och 5080 redundanta och just Akai-import direkt + scsi blev vad som vägde över för 5080 för mig)

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    15-spelet som kallas hemstudio

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15-spelet som kallas hemstudio
    Detta/precis/tyvärr

Liknande ämnen

  1. Sampling med spdif jämfört med analog sampling ?
    Av pumahane999 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-22, 17:46
  2. Mjukvara (och ev hårdvara) att börja med
    Av sputnik i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •