Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Roland VP-330 fix

  1. #1
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior

    Roland VP-330 fix

    Någon som har erfarenhet av att fixa med denna fina synth?

    Efter många års span har jag kommit över en MK1. Den låter fantastiskt men vocodern är inte helt hundra. Det ringer med diskantiga övertoner som jag gissar inte är meningen ska vara där. Om man tex tar in en trummaskin, lägger ett ackord blir det studsiga fina toner men med långa diskanttoner som samtidigt ringer med i bakgrunden. Det finns trimpots för eq / bias / cut-off m.m. som jag varit inne och skuvat på men ringtonerna påverkas inte av det.

  2. #2
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Kan du lägga upp ett ljudexempel?

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Skruvade du bara lite slumpartat? Kan sluta i kaos ganska snabbt! Börja med att kalibrera enligt servicemanualen.

  4. #4
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jo, alltså skruvade försiktigt och enligt manualen

    Återkommer med ljudexempel.

  5. #5
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Jag hade ett problem med min mk1 tidigare som inte löstes av en kalibrering. Kan bero på drivande toleranser över tid antar jag.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...coder-h%C3%A4r

    Det slutade med att jag experimenterade försiktigt, och löste det med en kombination av VCA/Cutoff-trimpoten som sitter långt till höger om du öppnar upp, i kombination med trimpottar för compressor/expander som sitter i mitten vid multikontakter. Det var i princip VCA/cutoff som löste det för min del iallafall. Låter fantastisk sedan dess. Lycka till!

  6. #6
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade ett problem med min mk1 tidigare som inte löstes av en kalibrering. Kan bero på drivande toleranser över tid antar jag.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...coder-h%C3%A4r

    Det slutade med att jag experimenterade försiktigt, och löste det med en kombination av VCA/Cutoff-trimpoten som sitter långt till höger om du öppnar upp, i kombination med trimpottar för compressor/expander som sitter i mitten vid multikontakter. Det var i princip VCA/cutoff som löste det för min del iallafall. Låter fantastisk sedan dess. Lycka till!
    Intressant, låter ju som lite samma grej, även om det är toner i övr registret som ringer kvar på min. Cutoff-trimpoten: Händer mycket när jag skruvar på den men "ringtonerna" påverkas inte. Skulle vara intressant att veta hur du skruvat på compressor/expander? Jag förstår inte helt dessa trimpots enl manualen..

    Här är ett ljudexempel: https://we.tl/t-4KzquUZCm1

  7. #7
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Intressant, lyssnat på filen nu och ditt problem är ju väldigt likt det som jag hade med den där oönskade svansen av carrier. På min var det mer uttalat med i princip ofiltrerat stråkljud/carrier, så förhoppningsvis kan du också skruva bort det. Minns tyvärr inte exakt vad jag gjorde men markerade utgångspunkt på pottar och lyssnade exakt på vad den gjorde med vocoderljudet under tiden. Compressor/expander i kombination med VCA/cutoff som sagt - andra kan kanske ge en mer teknisk förklaring till fenomenet.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det låter som nån typ av sidbands-modulation på röstsignalen. Hörs den i direct mic signalen också?
    Om den gör det så kanske den uppkommer redan i IC1 buffern?
    https://dl.lojinx.com/analoghell/Rol...rviceNotes.pdf

  9. #9
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Tack för era inputs! Ska ta en vända till på trimpotsen där.

    Direct mic signalen är clean, ringtonerna hörs endast genom vocodern. Det blir samma om jag kör genom tele liksom xlr-ingången.

  10. #10
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kollar man på filterbanden så känns det som om det har med högsta bandet att göra, 6k.

  11. #11
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Det händer inget när jag vrider på trimpoten för 6k så kanske är det trasigt på något sätt. När jag vrider cutoff-trimpoten så sveper den bort releasen band för band men lämnar kvar dessa högsta toner. Tror jag har gjort vad jag kan själv nu, får ta den till Vatansever i Malmö.

Liknande ämnen

  1. Roland D-50 fix
    Av kombatsanta i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-02-01, 13:55
  2. VP-330 vocoder fix
    Av ygg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •