Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 88 av 88

Ämne: Har nån faktiskt gjort bra musik med Buchla?

  1. #61
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ni som är Buchlafinsmakare, anser ni att buchlamusik är en särskilt underavdelning till modularmusik, en helt egen genre eller något annat?

  2. #62
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Bråkig motfråga: Är gitarrmusik och pianomusik särskilda underavdelningar till instrumentmusik?
    Annan bråkig motfråga: Menar du Easel-musik, 200-musik, 200e-musik eller hybridbuchlasystemmusik?

    Jag tror att "Buchlafinsmakare" kan ha radikalt olika smak gällande musik gjord på olika Buchla-system.

    Vissa gillar mer atonal-musik, kanske med skärande rundgång, sprak, brus och/eller slumpmässiga okvantiserade toner och rytmer.
    Andra gillar långa bordun-baserade stycken.
    Några lyssnar BARA på bongos och droppar i grottor.
    Jag gillar mer "Buchla-musik" baserad kring mer traditionell harmonik, melodier och ostinaton, typ Alessandro Cortinis grejor.

    ...och så klart de som gillar alla dessa varianter eller en delmängd, men jag gissar att de flesta ändå skulle uppskatta musiken även om den gjordes på andra system.

    Sen, som jag skrev i mitt förra långa svar, skiljer sig resultatet väldigt mycket beroende på vilka moduler du kör. Har du en Easel kommer du inte göra samma musik som om du programmerar sekvenser med en MARF eller en 250e. Har du bara en 258 oscillator kommer du göra helt andra ljud än med en 259e osv. När jag la till en kvantiserare och en extra funktionsgenerator blev det helt andra låtar än innan. Ytterligare helt andra låtar när jag bytte ut Easeln mot ett gäng 200e-moduler.

    Däremot kan jag bli väldigt inspirerad av att lyssna på musik gjord på specifika system (gärna ganska begränsade) tex Buchla eller de stycken som dyker upp på Random*Source youtube-kanal baserade på ett par paneler. För mig kan uppskattandet av musiken flätas ihop ganska mycket med det egna skapandet på ett sätt som det inte gör med annan musik på vilken jag lyssnar.

    Fick också en liten insikt att jag nog ofta föredrar min egen modularsynth-musik framför många andras men för andra instrument och stilar är det tvärt om.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2024-03-07 klockan 15:25.

  3. #63
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bråkig motfråga: Är gitarrmusik och pianomusik särskilda underavdelningar till instrumentmusik?
    Annan bråkig motfråga: Menar du Easel-musik, 200-musik, 200e-musik eller hybridbuchlasystemmusik?

    Jag tror att "Buchlafinsmakare" kan ha radikalt olika smak gällande musik gjord på olika Buchla-system.

    Vissa gillar mer atonal-musik, kanske med skärande rundgång, sprak, brus och/eller slumpmässiga okvantiserade toner och rytmer.
    Andra gillar långa bordun-baserade stycken.
    Några lyssnar BARA på bongos och droppar i grottor.
    Jag gillar mer "Buchla-musik" baserad kring mer traditionell harmonik, melodier och ostinaton, typ Alessandro Cortinis grejor.

    ...och så klart de som gillar alla dessa varianter eller en delmängd, men jag gissar att de flesta ändå skulle uppskatta musiken även om den gjordes på andra system.

    Sen, som jag skrev i mitt förra långa svar, skiljer sig resultatet väldigt mycket beroende på vilka moduler du kör. Har du en Easel kommer du inte göra samma musik som om du programmerar sekvenser med en MARF eller en 250e. Har du bara en 258 oscillator kommer du göra helt andra ljud än med en 259e osv. När jag la till en kvantiserare och en extra funktionsgenerator blev det helt andra låtar än innan. Ytterligare helt andra låtar när jag bytte ut Easeln mot ett gäng 200e-moduler.

    Däremot kan jag bli väldigt inspirerad av att lyssna på musik gjord på specifika system (gärna ganska begränsade) tex Buchla eller de stycken som dyker upp på Random*Source youtube-kanal baserade på ett par paneler. För mig kan uppskattandet av musiken flätas ihop ganska mycket med det egna skapandet på ett sätt som det inte gör med annan musik på vilken jag lyssnar.

    Fick också en liten insikt att jag nog ofta föredrar min egen modularsynth-musik framför många andras men för andra instrument och stilar är det tvärt om.
    Bråkiga motfrågor är de bästa.

    Jag tänkte på det att när speciella genrebeteckningar dyker upp och får uppmärksamhet tyder det troligen på att något skiljer sig från mängden. Om vi tar genrebeteckningar som pekar på ett instrument så är det ju rätt vanligt om vi tycker att det är en distinkt instrumentgrupp trots att det kan vara jättespann på musiken. T.ex. är "pianomusik" en beteckning som känns naturlig medan "tenorsaxafonmusik" eller "crotalesmusik" kanske känns lite väl smalt? (Finns säkert en och annan som tycker annorlunda, men generellt).

    I det läget tänkte jag att jag sett mycket om "Buchlamusik" men inte alls lika mycket om "Doepfermusik" så det tyder på att Buchlan är en egen viktig underkategori.

    Vet inte vart jag vill komma, bara tänker högt lite. Kanske för att jag inte själv tycker Buchlamusik avviker särskilt mycket från annan modularmusik - mer än lite mer FM-stuk och perkussion - inom den enorma bredd som ryms i genrebeteckngen modularmusik.

  4. #64
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag fick se en inte bara bra utan legendarisk spelning på ett stort Buchla-system på Norbergfestivalen en gång för länge sedan.
    Det var så coolt hur den inte ens hade antydan till klaviatur.

  5. #65
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    När Steelberry startade tråden med "Har nån faktiskt gjort bra musik med Buchla" tolkade jag det som humoristisk ironi, inte som någon form av ifrågasättande eller ens seriös efterlysning. Typ "Har påven verkligen lustig mössa". Jag tänkte att han skojade lite med konstmusik och improvisation, och efterlyste mer lättlyssnad vara som till sin struktur är mera mainstream. "Vanliga bra låtar" som man kan spela på fest med random granne typ. Så jag slängde in en partylåt.

    Nu har tråden utvecklats i en annan riktning, där frågan nagelfars och tas mer på orden. Gott så. Men då kan jag inte låta bli att kommentera hur mycket Buchla betyder för mig. Förvisso har jag lyssnat på elektronisk musik i princip hela mitt liv, men det var en sån där "Moog vs Buchla"-dokumentär som för något decennium sedan fick mig att sätta "spela Buchla" högst upp på min bucket list. Jag har till skillnad mot många andra här aldrig varit intresserad av specifika instrument eller utrustning, för mig har det alltid handlat om vad jag kan interagera med och göra musik med. Och då menar jag verkligen allt från att klinka på piano till att göra spellistor i itunes.

    Att det fanns en tanke om att interagera med ett instrument på ett sätt som var helt nytt jämfört med konventionell klaviatur etc var en eye-opener för mig och jag blev besatt av den tanken. Det är hela anledningen till att jag till slut fick nys på EMS och började gå kurser där. Längs vägen har jag förstås fått upp intresset för mycket, mycket mer än bara Buchla - men det är den längtan som startade allt för mig. Sett till min uppväxt är jag rätt konventionellt/klassisk präglad, så jag tror det gjorde sitt för hur stort Buchla-fan jag är. Alltså vi pratar kärlek på riktigt. Jag kan få tårar i ögonen när jag patchar, bara sådär, av lycka.

    Jag kan inte riktigt reducera Buchlan till instrument eller något man gör musik med. Buchla är ett interface till en annan (musik)värld.

  6. #66
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Mer bråk på ingång.

    Jag tror du behöver visa i vilka sammanhang du ser eller hör den specifika termen "Buchlamusik" syftandes till samma sak.

    Annars är det första jag tänker i sammanhanget att någon lite förenklat, slentrianmässigt, skämtsamt och/eller raljant beskriver en samling atonala, kaosartade ljud med mycket fm?
    - Jag var på en konsert igår där de bara lirade såndär "buchla-musik". Kunde knappt få till fler än två danssteg i följd.

    ...alternativt nån sorts Easel Ambient genom många reverb/delay/granulär-pedaler?
    - Jag var på en konsert igår där de bara lirade såndär "buchla-musik". Fick inte till mer än två danssteg på hela kvällen.

    Den musik folk gör med sina Buchla-system kan ju låta extremt olika, kanske mer olika än tex "Pianomusik", så den enda gemensamma termen kanske skulle kunna vara "Elektronisk musik"?

  7. #67
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig kan uppskattandet av musiken flätas ihop ganska mycket med det egna skapandet på ett sätt som det inte gör med annan musik på vilken jag lyssnar.
    Klart man får ett annat, närmare förhållande till musik gjord med instrument man själv spelar. Dels bättre förmåga att urskilja detaljer, dels en oförmåga att uppfatta det utifrån, genom den "naiva lyssningen" som Schaeffer skulle ha kallat det, med risk för att snöa in på detaljer och missa helheten.

    Jag tippar att de som själva spelar buchla uppskattar andras musik gjord med buchla i högre grad än vad andra musiker gör. Vilket leder till frågan: har de valt instrumentet för att det redan utgjorde deras klangideal, eller har instrumentet manipulerat deras smak?

  8. #68
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Däremot tycker jag att mycket musik gjord på Easel låter ganska snarlikt så det kräver lite kreativt tänkande för att jobba sig ur standard-femstegs-sekvenserna genom lpg.

  9. #69
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart man får ett annat, närmare förhållande till musik gjord med instrument man själv spelar. Dels bättre förmåga att urskilja detaljer, dels en oförmåga att uppfatta det utifrån, genom den "naiva lyssningen" som Schaeffer skulle ha kallat det, med risk för att snöa in på detaljer och missa helheten.

    Jag tippar att de som själva spelar buchla uppskattar andras musik gjord med buchla i högre grad än vad andra musiker gör. Vilket leder till frågan: har de valt instrumentet för att det redan utgjorde deras klangideal, eller har instrumentet manipulerat deras smak?
    För mig var det som att hela det modulära tänket klickade på plats när jag började lära mig Easeln och sedan gick vidare till 200/200e. Sen gillade jag verkligen ljudet av både Easelns huvudoscillator och sedan ännu mer 261e, och försöker ofta hitta sätt att återskapa dem i andra system. Det kommer säkerligen sluta i en tredje Buchla-vända för mig även om jag verkligen gillar mitt Serge-system och dess icke-skiljande mellan cv och ljud.

    Jag lyckades hyffsat återskapa "mitt Buchla-sound" i Eurorack med en Frap Tools Brenso, Verbos Sequencer och ER 101, men fortfarande så saknade jag banankabelkopplingen och 250e-sequencern.

  10. #70
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Först vill jag be om ursäkt till de som blev trampade på tårna, vilket jag faktiskt upplever att några blev. Det var inte min avsikt.

    Min utgångspunkt var inte så genomtänkt, mest att jag ville få lite förslag på musik gjord med Buchla som huvudinstrument. Detta utifrån att när jag sökte på Youtube för 10-15 år sedan bara fick upp en massa modulart nörderi. Jag hittade liksom inget med musikalisk intention, inget försök till skapelse, ingen verkshöjd. Ja, ni hör själva, lite googling för 10 år sedan och fördomen om Buchla är satt Väldigt enfaldigt. Men jag ville få lite hjälp att bryta min förutfattade mening.

    Sedan att vissa trodde jag menade att "riktig" musik har melodier och refräng och EAM och dyl. är inte musik - då blev det ju lite fel. Jag tänkte inte så långt. Jag har med glädje lyssnat igenom Stockholm Kulturhus hela samling av EAM och där finns säkert massor av Buchla på de plattorna, har inte koll. Verkshöjd finns det gott om i alla fall.

    En annan impuls till min tråd var 23 minuter in i följande video:
    https://youtu.be/Xvnpns8WWto

    och


    https://youtu.be/CiqhM-bNBrY

    Där fick jag lära mig att på den första generationen Buchla gick det i princip inte att spela kromatiska melodier. Det var liksom inte tänkt för det. Så givetvis blir det ett annat tänk när man gör musik. Men blir det musik och inte bara nörderi?


    Summasummarum så verkar det som att många har tänkt kring Buchlans egensinnighet - mycket intressanta tankar som delats här

  11. #71
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer bråk på ingång.

    Jag tror du behöver visa i vilka sammanhang du ser eller hör den specifika termen "Buchlamusik" syftandes till samma sak.

    Annars är det första jag tänker i sammanhanget att någon lite förenklat, slentrianmässigt, skämtsamt och/eller raljant beskriver en samling atonala, kaosartade ljud med mycket fm?
    - Jag var på en konsert igår där de bara lirade såndär "buchla-musik". Kunde knappt få till fler än två danssteg i följd.

    ...alternativt nån sorts Easel Ambient genom många reverb/delay/granulär-pedaler?
    - Jag var på en konsert igår där de bara lirade såndär "buchla-musik". Fick inte till mer än två danssteg på hela kvällen.

    Den musik folk gör med sina Buchla-system kan ju låta extremt olika, kanske mer olika än tex "Pianomusik", så den enda gemensamma termen kanske skulle kunna vara "Elektronisk musik"?
    Prova att söka på Doepfer respektive Buchla på Spotify så ser du vad jag menar.

    Observera att jag inte menar att Buchlamusik betyder atonal/abstrakt .e.t.c, för det stämmer ju inte om man lyssnar på en del av Spotifyträffarna. Alla modulsystem kan producera allt från rena diatoniska skalor med mesljud till mikroskalor till brus till precis vad som helst.

    Jag antar att man får räkna "instrument-genrer" som ortogonala mot t.ex. "stil-genrer". Det finns ambient-buchla, ambient-piano liksom industrial-buchla och industrial-piano (nja) e.t.c.

    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Jag kan inte riktigt reducera Buchlan till instrument eller något man gör musik med. Buchla är ett interface till en annan (musik)värld.
    Ja, jag funderar på om det är just interfacet och ofokuset på traditionell klaviatur eller liknande som är grejen.

    Jag kollade lite på videor med den där touchpanelen som nyproduceras Sensel Morph och jag fattar att det kan ge en ny vinkel på musikskapande. Men bara en fråga, ingen diss; bortsett från att den inte ser ut som en klaviatur och att touchen gör att man kan glida mellan toner och göra vibrato - är det att man kan assigna lite vad som helst till lite varstans som är den stora behållningen alltså? Det går ju i teorin med nästan vilken midicontroller som helst men det kanske inte känns lika inspirerande med vanliga vanlijknappar?

  12. #72
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag vill bara förtydliga att jag inte känt mig negativt provocerad av något som skrivits här. Det är mer som när man rör runt lite i vattnet i diskhon när det fastnat lite spagetti, nån brödkant och en massa opoppade popcornkärnor, så vattnet kan rinna igenom igen.

    Hoppas jag inte gör någon illa upprörd här heller. Jag provar att slänga ur mig lite idéer (som jag inte vet om jag tror på helt och hållet alltid) och hoppas att jag provocerar igång lite kul tänk hos er andra också. Jag litar på att ni är trygga med er gränssättning om jag går för långt.


    Med det sagt tänker jag att om man ska slänga sig med genrer tänker jag att Eastcoast vs Westcoast kanske är mer lämpat, även om de nog är en sanning med kraftig modifikation.

    Vad jag fattat var Moog lite mer ute efter att replikera akustiska instrument med sina synthar medan Buchla lite mer var nyfiken på vilka nya ljud man skulle kunna skapa. Rätta mig gärna.

    Då skulle man kanske med "Buchla-musik" syfta på musik skapad med elektroniska instrument som inte försöker återskapa ljudbilder och harmonier man traditionellt skapat med akustiska instrument.

    ...och där kan ju Eurorack/Doepfer passa in rätt väl också?
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2024-03-08 klockan 16:11.

  13. #73
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När Steelberry startade tråden med "Har nån faktiskt gjort bra musik med Buchla" tolkade jag det som humoristisk ironi, inte som någon form av ifrågasättande eller ens seriös efterlysning. Typ "Har påven verkligen lustig mössa". Jag tänkte att han skojade lite med konstmusik och improvisation, och efterlyste mer lättlyssnad vara som till sin struktur är mera mainstream. "Vanliga bra låtar" som man kan spela på fest med random granne typ. Så jag slängde in en partylåt.

    Nu har tråden utvecklats i en annan riktning, där frågan nagelfars och tas mer på orden. Gott så. Men då kan jag inte låta bli att kommentera hur mycket Buchla betyder för mig. Förvisso har jag lyssnat på elektronisk musik i princip hela mitt liv, men det var en sån där "Moog vs Buchla"-dokumentär som för något decennium sedan fick mig att sätta "spela Buchla" högst upp på min bucket list. Jag har till skillnad mot många andra här aldrig varit intresserad av specifika instrument eller utrustning, för mig har det alltid handlat om vad jag kan interagera med och göra musik med. Och då menar jag verkligen allt från att klinka på piano till att göra spellistor i itunes.

    Att det fanns en tanke om att interagera med ett instrument på ett sätt som var helt nytt jämfört med konventionell klaviatur etc var en eye-opener för mig och jag blev besatt av den tanken. Det är hela anledningen till att jag till slut fick nys på EMS och började gå kurser där. Längs vägen har jag förstås fått upp intresset för mycket, mycket mer än bara Buchla - men det är den längtan som startade allt för mig. Sett till min uppväxt är jag rätt konventionellt/klassisk präglad, så jag tror det gjorde sitt för hur stort Buchla-fan jag är. Alltså vi pratar kärlek på riktigt. Jag kan få tårar i ögonen när jag patchar, bara sådär, av lycka.

    Jag kan inte riktigt reducera Buchlan till instrument eller något man gör musik med. Buchla är ett interface till en annan (musik)värld.
    Härligt skrivet TigerMM, gillade verkligen "interface"-beskrivningen!
    Den där längtan till ett Buchla-system finns klart hos mig också. Bortsett från magiska live-framträdanden bakom elbasen med riktigt duktiga musiker har jag aldrig känt mig så kreativ som med ett Buchla-system. Det är som att det genomgående tänket triggar igång en massa kreativitet och skaparglädje.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2024-03-08 klockan 16:22.

  14. #74
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill bara förtydliga att jag inte känt mig negativt provocerad av något som skrivits här. Det är mer som när man rör runt lite i vattnet i diskhon när det fastnat lite spagetti, nån brödkant och en massa opoppade popcornkärnor, så vattnet kan rinna igenom igen.

    Hoppas jag inte gör någon illa upprörd här heller. Jag provar att slänga ur mig lite idéer (som jag inte vet om jag tror på helt och hållet alltid) och hoppas att jag provocerar igång lite kul tänk hos er andra också. Jag litar på att ni är trygga med er gränssättning om jag går för långt.


    Med det sagt tänker jag att om man ska slänga sig med genrer tänker jag att Eastcoast vs Westcoast kanske är mer lämpat, även om de nog är en sanning med kraftig modifikation.

    Vad jag fattat var Moog lite mer ute efter att replikera akustiska instrument med sina synthar medan Buchla lite mer var nyfiken på vilka nya ljud man skulle kunna skapa. Rätta mig gärna.

    Då skulle man kanske med "Buchla-musik" syfta på musik skapad med elektroniska instrument som inte försöker återskapa ljudbilder och harmonier man traditionellt skapat med akustiska instrument.

    ...och där kan ju Eurorack/Doepfer passa in rätt väl också?
    Jaha, så nu blir man jämför med spaghetti i diskhon...

    East-coast/West-coast verkar helt klart ha mycket med saken att göra. Rätt kul att uppdelningen på sätt och vis lever kvar i många dimensioner.

    Jag som spelar mycket akustiskt piano kunde länge snabbt avgöra om ett piano var samplat eller inte (fast numera är det svårt) jag antar att du har samma Buchlaöra. Det är nog det jag saknar, så jag är naiv lyssnare på det viset även om jag lyssnat på experimentell musik sedan "början".

    Så avvikelser från traditionella tonskalor och harmonik (tack vare andra interaktionsgränssnitt) samt en särskild timbre verkar i vart fall vara två rätt vanliga saker som gjort att buchla funkar som genrebeteckning.

  15. #75
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan impuls till min tråd var 23 minuter in i följande video:
    En fras man ofta hör är något i stil med: Vad Buchla ville med sitt nya instrument ... Och visst hade han idéer som var nyskapande vad gäller hårdvaran. Steglös övergång från normalfördelad till uniformt fördelad slump är väl fortfarande ovanligt, men om man jämför med datormusik, t.ex vad Max Matthews, Charles Dodge eller Risset höll på med på 60-talet så hade de ännu mer vidlyftiga idéer. Eftersom de var tvungna att logga in på universitetets dator och köra sina beräkningar om natten för några sekunder ljud blev de inte ett praktiskt alternativ för musiker på den tiden.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att man får räkna "instrument-genrer" som ortogonala mot t.ex. "stil-genrer". Det finns ambient-buchla, ambient-piano liksom industrial-buchla och industrial-piano (nja) e.t.c.
    Kanske i viss mån, men en genre definieras ofta utifrån instrumentation som en av aspekterna. Förresten, Antheils Ballet Mecanique är väl ändå industripiano, med tillbörligt användande av flygmotor!

    Ja, jag funderar på om det är just interfacet och ofokuset på traditionell klaviatur eller liknande som är grejen.
    Jag tycker nog buchlas ljudbild är såpass karaktäristisk, men från användarperspektiv är säkert interfacet en viktig faktor.

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Angry

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker nog buchlas ljudbild är såpass karaktäristisk, men från användarperspektiv är säkert interfacet en viktig faktor.
    Kanske inte "bra musik", men det går ju att göra saker på Buchla som inte låter ett dugg Buchla. Å andra sidan är det då kanske inte buchlamusik?

    [varning för högt skarpt ljud]
    https://soundcloud.com/maxwainwright/missed-you
    [varning för högt skarpt ljud]

    (minns inte exakt, men jag tror att det enbart är en korskopplad Buchla 258 där de olika oscillatorerna är hårdpannade. Tror att det är modulation inte bara av frekvens utan också vågform med såna fusk-adapter-sladdar. och så sitter och och gör små vrid)

    (fan, nu vill jag ha Buchla 258 igen)

  17. #77
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur går det med denna tråd? Får vi något svar?
    Jag vill inte vara den som som vill "troll-mistänkas" därför undrar jag lite försiktigt, kan någon annan modigare individ starta en liknande tråd om EMS VCS3...

    Edit: Hehe, jag trodde också tråden var lite skämtsam med frågeställningen, men kul att det är lite både och

  18. #78
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Kanske i viss mån, men en genre definieras ofta utifrån instrumentation som en av aspekterna. Förresten, Antheils Ballet Mecanique är väl ändå industripiano, med tillbörligt användande av flygmotor!
    Är det den som har industrivissla också? Jag har ett minne av något sådant framförande i Berwaldhallen men det känns såpass blekt så jag tvivlar på att jag faktiskt såg det. Läste nog endast om det.

    Flygplansmotorer lär det ju finnas folk som nördar ner sig i (till och med samlar på) så det kanske kan bli en genre. Ungefär som den där cdn som gavs ut med tändkulemotorljud.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-09 klockan 17:44.

  19. #79
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran


    ?

  20. #80
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte "bra musik", men det går ju att göra saker på Buchla som inte låter ett dugg Buchla. Å andra sidan är det då kanske inte buchlamusik?
    Men ganska likt saker jag har fått till på eurorack med ett par korsmodulerande oscillatorer.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det den som har industrivissla också?
    Siren används mycket, och en del annat slagverk. Flygplanspropellern brukar inte få vara med live, utan det vanliga är att spela upp från en inspelning. Kanske resten av orkestern skulle blåsa bort annars.
    En av tidernas bästa musikvideo dessutom:

    https://www.youtube.com/watch?v=oMnZgykH1Bk

  21. #81
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ganska likt saker jag har fått till på eurorack med ett par korsmodulerande oscillatorer.



    Siren används mycket, och en del annat slagverk. Flygplanspropellern brukar inte få vara med live, utan det vanliga är att spela upp från en inspelning. Kanske resten av orkestern skulle blåsa bort annars.
    En av tidernas bästa musikvideo dessutom:

    https://www.youtube.com/watch?v=oMnZgykH1Bk
    Strålande bra musik. Tror mig ha sett och hört tidigare.
    Dock Buchlalöst.

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ganska likt saker jag har fått till på eurorack med ett par korsmodulerande oscillatorer.
    Ja, det är ju inget speciellt, bara två gamla och rätt så skruttiga analogtutor

  23. #83
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Här får man nog skilja på vad något inspirerar till kontra vad något faktiskt kan göra.

  24. #84
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rubriken är både ett click bait men lite på allvar.
    Många hyllar Buchla både för klangerna och som användare - men jag känner mig lite osäker på om det blir så mycket musik från alla system som finns där ute. Eurorack skulle nog kunna beskyllas för samma, men låt oss hålla oss till Buchla här.
    Svar på rubriken: Nej, har faktiskt lyssnat på en del demos på tuben och försökt förstå hypen. Inte min grej helt enkelt.

  25. #85
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag började på en låt som hette "$10,000 Bongo". Inte med Buchla, men om Buchla. Den blev inge bra, kanske för att jag aldrig testat Buchla.

  26. #86
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag började på en låt som hette "$10,000 Bongo". Inte med Buchla, men om Buchla. Den blev inge bra, kanske för att jag aldrig testat Buchla.
    Testa "$10,000 Buchla" med bongos istället så får du nog till det.
    Om du inte äger så får du kanske hosta upp en femhundring: https://www.thomann.de/se/millenium_...t_bongoset.htm

    Lite inspiration:

    https://youtu.be/B0TAuLJyFJo
    Senast redigerat av Oortone den 2024-03-18 klockan 20:16.

  27. #87
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Haha!

  28. #88
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Om min musik blir bra eller inte beror nog mer på mej än om jag använder buchlaklonen eller inte.

Liknande ämnen

  1. Musik inspelat med Buchla - Vi har alla länkarna!
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-09-18, 11:03
  2. Har Roland gjort någon bra synth?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 02:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •