Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ARC Studio - monitor DSP med bra pris?

  1. #1
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

    ARC Studio - monitor DSP med bra pris?

    är detta ngt bra? ngn som har erfarenhet, bra pris (3-4 kkr kanske?)

    https://www.ikmultimedia.com/products/arcstudio/

    Upgrade any studio monitors instantly with the first out-of-the-box acoustic room correction system that anyone can afford. ARC Studio combines a standalone correction processor, new ARC 4 measurement software and a room analysis microphone.



    https://youtu.be/3DbszRTEmSU
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	542transp-video-ratio-placeholder.gif 
Visningar:	8 
Storlek:	654 bytes 
Id:	117054  

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Känns som det där med acoustic room correction löser alla jordens problem.
    Lite som Mic Modelling. FÅ din Shure SM57 att låta som en Neumann U47!
    Närå, ARC är säkert bra om man har bra högtalare. Däremot skall man tänka på att all DSP i högtalare introducerar latency precis som ljudkort. Så för mix duger säkert DSP-högtalare för de flesta men för produktion skulle jag aldrig i livet köra med högtalare med 4-5ms latency som plussar på ditt ljudkorts latency, så 8-9ms totalt...då är vi tillbaka på 90-talets ljudkortsprestanda.
    Jaha säger de som vill motargumentera, det är ju bara som att du flyttar dig 3 meter bort från högtalaren.
    Exakt! Det gör jag inte heller det blir väldigt hög latency och mer svårspelat om jag står 3 meter från högtalaren säger jag då

  3. #3
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    jag som är amatör o har tre olika hemstudios med olika utrustning o monitorer (yamaha ns5 o 8030) "vet" ju inte heller riktigt vad som är bra, nä lägger nog pengarna på annat.

    borde dock inte vara så hög latency pga dedikerad hårdvara, kommer säkert ngt test snart som tar upp det.

    kompis som är hifi-b*g svär på sin dyra dsp korrektion, men då är man djupt nere i hifi-träsket ...

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag som är amatör o har tre olika hemstudios med olika utrustning o monitorer (yamaha ns5 o 8030) "vet" ju inte heller riktigt vad som är bra, nä lägger nog pengarna på annat.

    borde dock inte vara så hög latency pga dedikerad hårdvara, kommer säkert ngt test snart som tar upp det.

    kompis som är hifi-b*g svär på sin dyra dsp korrektion, men då är man djupt nere i hifi-träsket ...
    Japp, hifi-träsket är en egen parallell verklighet
    Yamaha HS-5 är inte så kul (Har dem själv som en C-lyssning) oavsett ARC men Genelec 8030 bör man ju kunna få att låta helt ok.
    Spontant tycker jag du behöver en sub mer än ARC.

  5. #5
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    kompletterade hs5 med subben, men inte helt nöjd (varning för hifi-träsket ;.) ) Inte lika dynamisk bas men såklart djupare o tyngre. hs5 är lite vassa men nöjd, vill vara nöjd :-)

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Testade Arc, Dirac och Sonarworx till hemmastudion. Ej hela vägen upp i diskanten, tror jag slutade runt 500-1000 hz, minns inte exakt, det var ett år sedan. Min rangordning:
    1. Dirac
    2. Sonarworx
    3. (ingenting)
    4. IK-multimedia Arc

    Det var rätt jämt skägg mellan Dirac och Sonarworx men jag gillade Diracs mätmetod och inställningsgui bättre. Dock är Sonarworx mycket bättre designad i övrigt och har ett rimligt licenssystem till skillnad från Diracs hemsnickrade "kontakta-support".
    IK-multimedia gav en hel del också, bättre än inget men det var märkbart sämre, blev inte lika "tajt". Vad jag främst tyckte Dirac och Sonarworx gav bortsett från lite rakare frekvens var stabilare stereobild och där var inte IK lika bra som de andra två. Gissar att de inte har lika avancerade metoder att fixa fas och reflexer.

    När det gäller hörlurar var det endast Sonarworx som kändes användbart (Dirac har inte det, IK:s var inte bra) men kanske bättre att skaffa bra lurar?

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som det där med acoustic room correction löser alla jordens problem.
    Lite som Mic Modelling. FÅ din Shure SM57 att låta som en Neumann U47!
    Närå, ARC är säkert bra om man har bra högtalare. Däremot skall man tänka på att all DSP i högtalare introducerar latency precis som ljudkort. Så för mix duger säkert DSP-högtalare för de flesta men för produktion skulle jag aldrig i livet köra med högtalare med 4-5ms latency som plussar på ditt ljudkorts latency, så 8-9ms totalt...då är vi tillbaka på 90-talets ljudkortsprestanda.
    Jaha säger de som vill motargumentera, det är ju bara som att du flyttar dig 3 meter bort från högtalaren.
    Exakt! Det gör jag inte heller det blir väldigt hög latency och mer svårspelat om jag står 3 meter från högtalaren säger jag då
    Jag har för mig att Sonarworx har mycket låg latency, vilket å andra sidan gör att de inte kan vara faslinjära. Eller så kunde man välja. Men vid inspelning skulle inte jag heller köra korrektion. Däremot vid mix.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •