Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Använda gammal laptop och ljudkort i stället för stereoanläggning.

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Använda gammal laptop och ljudkort i stället för stereoanläggning.

    Kamrater,

    För många år sedan separerade jag och flyttade till en liten lägenhet. Första dagen gick jag till Hifi-klubben och köpte en Bowers & Wilkins Zeppelin. Sedan dess har jag flyttat till större, och nu har Zeppelinaren rasat. Jag klagar inte, jag fick fjorton år med den.

    Nu är det dock dags att köpa stereo, och jag kom att tänka på att jag kanske bara skulle köpa aktiva högtalare.

    Jag har en gammal macbook pro toppmodell från 2010 (min soprumsmac som jag hittade och reparerade), som dessutom spelar CD. Jag har också Focusrite Clarett 4pre, thunderbolt som jag inte använder dagligdags, men inte vill göra mig av med.

    Är det någon som funderat på en liknande lösning? Kanske inte lika elegant som ett snyggt Tower, men damen har en grammofon som har line ut som också kan gå via ljudkortet. Kan ju faktiskt ha 4 stereokanaler in, och de kan gå direkt till utljudet utan att passera datorn.

    Använder för närvarande Apple Music efter att ha lämnat Spotify.

    Vänligen, Ylan
    Senast redigerat av Ylan den 2024-02-21 klockan 18:44. Anledning: Komplettering

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är en ypperlig lösning. Jag kan personligen sakna apparaterna dock så jag försöker ha lite av allt.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kamrater,

    För många år sedan separerade jag och flyttade till en liten lägenhet. Första dagen gick jag till Hifi-klubben och köpte en Bowers & Wilkins Zeppelin. Sedan dess har jag flyttat till större, och nu har Zeppelinaren rasat. Jag klagar inte, jag fick fjorton år med den.

    Nu är det dock dags att köpa stereo, och jag kom att tänka på att jag kanske bara skulle köpa aktiva högtalare.

    Jag har en gammal macbook pro toppmodell från 2010 (min soprumsmac som jag hittade och reparerade), som dessutom spelar CD. Jag har också Focusrite Clarett 4pre, thunderbolt som jag inte använder dagligdags, men inte vill göra mig av med.

    Är det någon som funderat på en liknande lösning? Kanske inte lika elegant som ett snyggt Tower, men damen har en grammofon som har line ut som också kan gå via ljudkortet. Kan ju faktiskt ha 4 stereokanaler in, och de kan gå direkt till utljudet utan att passera datorn.

    Använder för närvarande Apple Music efter att ha lämnat Spotify.

    Vänligen, Ylan
    Har tänkt på det men fastnade för multiroom med Sonos istället. På gott och ont. Aktiva högtalare har jag haft till allt sedan 90-talet i vilket fall. Slutsteg och kon är som ler och långhalm. Rimligt att de hänger ihop.

  4. #4
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske skall lägga till att ett budgetalternativ, eftersom jag är helt inne i Apples bubbla, kan vara ett par Apple Homepods, inte för att jag någonsin har lyssnat på ett par. Nu när jag kikar på aktiva högtalare, verkar det som att alla har egen DAC, vilket kanske gör det mer attraktivt att tänka bort datorn helt. Bara köra Apple TV och iPhone över Airplay.

    Vänligen, Ylan

  5. #5
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Ja har inte grammofonen line out måste du ha ett riiaa steg innan ljudkortet.

  6. #6
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja har inte grammofonen line out måste du ha ett riiaa steg innan ljudkortet.
    Ja, men grammofonen har line out.

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Har någon testat att ha monitorer som högtalare i vardagsrummet? Säg Yamaha HS7 eller HS8, eller motsvarande.

    De är ju ofta billigare än HIFI-högtalarna.

    Vänligen, Ylan

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon testat att ha monitorer som högtalare i vardagsrummet? Säg Yamaha HS7 eller HS8, eller motsvarande.

    De är ju ofta billigare än HIFI-högtalarna.

    Vänligen, Ylan
    Visst, mina Genelec funkar givetvis hur bra som helst i vardagsrummet.

  9. #9
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon testat att ha monitorer som högtalare i vardagsrummet? Säg Yamaha HS7 eller HS8, eller motsvarande.

    De är ju ofta billigare än HIFI-högtalarna.

    Vänligen, Ylan
    Har kört Yamaha HS7 med gott resultat under en längre tid, var riktigt nöjd. Har uppgraderat till ett par presonus Eris 7xt plus en temblor t10 sub i vardagsrummet nyligen. Funkar och låter hur bra som helst.

  10. #10
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kört Yamaha HS7 med gott resultat under en längre tid, var riktigt nöjd. Har uppgraderat till ett par presonus Eris 7xt plus en temblor t10 sub i vardagsrummet nyligen. Funkar och låter hur bra som helst.
    Det låter ju kanon, men körde du HS7 utan sub? Någon sade att man nog behövde en HS8 om man ville köra utan.

    Vänligen, Ylan

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det enda att tänka på är väl att många små monitorhögtalare i första hand är avsedda för närfältslyssning medan "vardagsrumslyssning" ofta sker på lite distans. Fast det beror ju på hur stort rummet är och var man sitter.

    Detta i teorin, i praktiken kanske det inte spelar superstor roll Genelec 1031 är ju närfältare som är populära i hifikretsar (tror jag).

  12. #12
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda att tänka på är väl att många små monitorhögtalare i första hand är avsedda för närfältslyssning medan "vardagsrumslyssning" ofta sker på lite distans. Fast det beror ju på hur stort rummet är och var man sitter.

    Detta i teorin, i praktiken kanske det inte spelar superstor roll Genelec 1031 är ju närfältare som är populära i hifikretsar (tror jag).
    Ja, jag skulle ju inte överväga att använda mina KRKV4. Det var det jag undrade över med HS7 vs HS8.

    Vänligen, Robert

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kör Genelec 8020+7050 i vardagsrummet. Låter kanon!

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Mina gamla monitorer från 90-talet bor på varsin sida av TV'n, Event 20/20 Bas, funkar fint till musik och film. Behöver dock lite EQ för att få basen att vakna till.

  15. #15
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Det blev HS8:or med subwoofer från Blocket.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2024-03-17 kl. 08.39.50.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	545,7 KB 
Id:	117494

    Får försöka balansera mellan HS8:orna och subben. Och få till det litet snyggare.

    Jag kämpade med min soprumsmac™ (en MBP 15"från 2010 som jag hittade i soprummet och bytte ut en kondensator i för att den skulle sluta krascha). Men fick den inte att fungera med ljudkortet. Till sist kom jag på att datorn inte har Thunderbolt men en likadan kontakt till extern skärm. Men med en betydligt billigare MBP 13" från 2011 fungerar det.

    Vänligen, Ylan

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Käcka högtalarstativ!

    Du menar att den hade Displayport som såg ut som en Thunderbolt-2 kontakt?
    Jag brukar alltid kolla här när jag är osäker på gamla specar på Mac:
    https://lowendmac.com/low-end-macs-tech-specs-index/

  17. #17
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade ju datorn och det finns en TB-logga på dem som har. Men det tog ett tag innan jag kollade.

    Jag fick stativ med högtalarna, men de var för höga. Vi får se vad vi skaffar för något.

    Vänligen, Ylan

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon testat att ha monitorer som högtalare i vardagsrummet? Säg Yamaha HS7 eller HS8, eller motsvarande.

    De är ju ofta billigare än HIFI-högtalarna.

    Vänligen, Ylan
    Jarå det kommer fungera mycket bra.

    Jag kör en sån liknade lösning på högtalare men inte samma i övrigt just nu. TowerPC med ett uråldrigt mixerbord (Från No Festival Of Light, har förmodligen åkt med på alla bisarra/Obskyra ställen du kan hitta i europa och östaterna för ett antal år sedan).

    Ett par Phonic p8a, men upplevs egentligen lite för kraftigt, basen slår lätt genom. Och det märks. Nån garderob och badkaret vibrerade på samtalsvolym i förra lägenheten. Känner ju att man växt ifrån det där den nån 20 år sen... Funderar på att fixa några 6 or så att man vågar sitta och titta på film på kvällen bara man vet att det i alla fall inte vibrerar hos grannarna.


    Så japp sexor lär passa alldeles perfekt

  19. #19
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jarå det kommer fungera mycket bra.

    Jag kör en sån liknade lösning på högtalare men inte samma i övrigt just nu. TowerPC med ett uråldrigt mixerbord (Från No Festival Of Light, har förmodligen åkt med på alla bisarra/Obskyra ställen du kan hitta i europa och östaterna för ett antal år sedan).

    Ett par Phonic p8a, men upplevs egentligen lite för kraftigt, basen slår lätt genom. Och det märks. Nån garderob och badkaret vibrerade på samtalsvolym i förra lägenheten. Känner ju att man växt ifrån det där den nån 20 år sen... Funderar på att fixa några 6 or så att man vågar sitta och titta på film på kvällen bara man vet att det i alla fall inte vibrerar hos grannarna.


    Så japp sexor lär passa alldeles perfekt
    Ja, jag inser att 8:or med sub är overkill även i vardagsrummet.

    Vänligen, Ylan

  20. #20
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske skall lägga till att ett budgetalternativ, eftersom jag är helt inne i Apples bubbla, kan vara ett par Apple Homepods, inte för att jag någonsin har lyssnat på ett par. Nu när jag kikar på aktiva högtalare, verkar det som att alla har egen DAC, vilket kanske gör det mer attraktivt att tänka bort datorn helt. Bara köra Apple TV och iPhone över Airplay.

    Vänligen, Ylan
    Har Homepods och homepods mini på olika ställen i huset, varav ett par stora stereoparade Homepods till Apple TV + bildskärm, vilka funkar bra för TV-ljud och bakgrundslyssning (kollar bara på streamat eller DVD/Bluray och har all musik rippad i Music-appen), men de är inte tillräckligt bra inte för finlyssning eller om man vill dra på ordentligt.

    Fast det ena utesluter inte det andra och det är sjukt smidigt att styra ljudet från iPhones, iPads, dator till olika högtalare etc.

  21. #21
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Homepods och homepods mini på olika ställen i huset, varav ett par stora stereoparade Homepods till Apple TV + bildskärm, vilka funkar bra för TV-ljud och bakgrundslyssning (kollar bara på streamat eller DVD/Bluray och har all musik rippad i Music-appen), men de är inte tillräckligt bra inte för finlyssning eller om man vill dra på ordentligt.

    Fast det ena utesluter inte det andra och det är sjukt smidigt att styra ljudet från iPhones, iPads, dator till olika högtalare etc.
    Jag är nöjd med min lösning, men det är klart. Man måste gå fram och justera volymen.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Köpa laptop för att använda cubase 5 och reason
    Av Snoopmart i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 20:33
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 01:00
  3. Laptop + Abelton Live + ljudkort för Dj?
    Av Martin Pettersson i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 13:27
  4. Laptop och ljudkort
    Av vilse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •