Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: MacBook Air M1 8Gb - nåt att ha?

  1. #1
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran

    MacBook Air M1 8Gb - nåt att ha?

    Jag letar efter en enkel dator för surf, streaming, office 365 och mail. Kollar på begagnade MacBook Air M1, bl.a. Många av de som säljs begagnade har endast 8GB internminne, är det något problem då datorn inte ska användas till musik utan till surf, mm enligt ovanstående? Räcker 8GB?

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Som jag förstått så räcker det utmärkt, jag tror till och med att jag läst förklaringar på det här varför det är lugnt men hittar inte rätt tråd nu.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det enda jag skulle flagga för är om du använder Teams, CPU-bov av rang oavsett om du kör Mac eller Windows, men där finns det nog någon annan som kan säga hur det funkar.

    Annars så känns det där som en perfekt dator för den användningen.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Utmärkt dator med 8000 ggr så stort minne som en Atari 1040!

  5. #5
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Tack för svaren!

  6. #6
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag skulle flagga för är om du använder Teams, CPU-bov av rang oavsett om du kör Mac eller Windows, men där finns det nog någon annan som kan säga hur det funkar.

    Annars så känns det där som en perfekt dator för den användningen.
    Jag körde tills alldeles nyligen MS Office, inklusive Teams på en MBP från 2012 utan problem på heltid på jobbet (då med en nyinsatt SSD i stället för hårddisk). Då har jag inga gigantiska Exceldokument eller så, men jag undrar varför alla arbetsplatser köper nya datorer hela tiden till folk som inte belastar dem alls. Skulle nog säga att för kontorssysslor är en modern mac eller windowsburk, vilken som helst, overkill. Sedan kan man ju hata skärmen eller tangentbord och så.

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utmärkt dator med 8000 ggr så stort minne som en Atari 1040!
    Kulpåse-kula jämfört med gigantisk badboll och ändå ger macen nog lite mer badboll än Atarin visade det arbetande biet

  8. #8
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kulpåse-kula jämfört med gigantisk badboll och ändå ger macen nog lite mer badboll än Atarin visade det arbetande biet
    Atari-biet! Det hade jag helt glömt

  9. #9
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag har en sådan, med 512GB SSD. Den inte bara duger för vanlig saker, det är med rätt god marginal den snabbaste dator jag ägt för musikbruk. Gör musik enbart i datorn, med Ableton, och har inte fått problem med att processorn inte räcker till ännu. Är inte direkt blyg med pluggar. Redigerat 4k-videos på den i Davinci Resolve också. Det är en fantastisk maskin, ärligt talat.

  10. #10
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Jag har också en sån fast med 256GB SSD. Alltså den minsta konfigurationen. Har den inte som huvuddator då vi mest jobbar i windows i vår dagliga produktion. Dock så slår den i princip alla våra wintel "workstations" i Adobes CC program på fingrarna. Allt bara flyter. Och att jämföra den med ex en Dell Lattitude 5530 eller 7430 med 16GB ram är inte en schyst jämförelse trots att de kostar ungefär lika mycket. Macen är snabbare på allt i daglig användning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-08-29, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •