Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips på patchbay? (med Apogee Ensemble Thunderbolt)

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Tips på patchbay? (med Apogee Ensemble Thunderbolt)

    Tänkte skaffa patchbay för att förenkla livet med alla småsyntar etc. Som ljudkort kör jag Apogee Ensemble Thunderbolt och hittills har det väl funkat att koppla in/ur allt eftersom, men men.

    Har ingen superexakt spec direkt då jag inte riktigt vet/orkat fundera vad man ska tänka på.

    Vad är sjysst på marknaden idag? Vad ska man akta sig för? Hjälp mig shoppa

  2. #2
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Jag har en ART P48 som tjänat mig väl i 4-5 år nu. Jag vet inte om den är bra/dålig jämfört med andra, men den har alltid gjort sitt jobb. Skulle köpa igen.

    Jag hade inte kört med patchbay innan dess utan kopplat in och ur i mixers osv, men i och med att jag jobbar mycket med pedaler och effekter osv så blev det ett himla kopplande, så den var helt fantastisk när den kom in. Vill du ha några tips som jag önskar att jag haft när jag skaffade min? Du får dem oavsett om du vill eller inte så slipper du ledtiden om svaret är ja

    - Koppla inte in allt. Jag hade drömmen om att allt var riggat och man bara behövde patcha in och köra oavsett vilka kombinationer av grejer man ville ha. Men sen efter ett år när man inser att det är en pryl som varit inkopplad som tagit upp två in och två ut men bara använts en handfull gånger.... Nä. Fokusera på grejer du använder ofta.

    - Lägg inte för mycket tid på Den Stora Planen när du ska koppla in grejer från början. Jag hade ritat och planerat och skissat men ganska snart insåg jag att i praktiken var det inte så jag ville jobba. Om jag börjat om i dag skulle jag itererat fram strukturen. Börja med grejerna du använder och koppla in vartefter du använder dem. När du blir galen på grejer som begränsar, slit upp allt och gör om utifrån vad du lärt dig.

    - Skaffa små klisteretiketter och dokumentera vad hålen gör. ORKA uppdatera etiketterna om du kopplar om. Tro mig, du kommer INTE komma ihåg att "just ja 27 och 28 går till audio in på euroracket" en vecka (eller ens en timme) efter att du fått idén och kopplat in så.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Dymo D1-maskin med 6mm remsa har servat mig väl i minnesplatser på en patchbay

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har 8 st Rean-Nys SPP-L1 i studion och pluggar in och ut hela tiden. Inget strul eller sprak eller glapp alls under de år jag haft dem. Tillverkade av Neutrik som jag förstått det.

    https://www.thomann.de/se/neutrik_nyssppl1.htm

    Rekommenderar INTE att snåla och köpa det allra billigaste. Även om du så klart kan ha tur och det funkar. Det finns inget störigare än att behöva felsöka efter knaster och glapp i en patchbay och dra i både bak och framsida. Tycker att Reans Patchbay är ganska bra prissatt, finns ingen anledning att köpa billigare. Köp bra patchkablar också.

    Bra tips från stilnocturnal här ovanför också, särskilt det om etiketterna.

    Edit: Såg att Behringers pachbay var dyrare än den jag rekommenderade haha ja då var det väl inget att bråka om där

  5. #5
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du ha några tips som jag önskar att jag haft när jag skaffade min? Du får dem oavsett om du vill eller inte så slipper du ledtiden om svaret är ja
    Det tackar jag för! Mycket bra tips. Och "alltid gjort sitt jobb" är väl det bästa betyg man kan ha på en brukspryl. Ska kolla in.

    Ska även kolla in Rean, tack Ulven. Tänkte först det var lite lite med 24 kanaler men sen såg jag att du hade åtta stycken Tar gärna tips på vilka patchkablar du tycker är bra.

    Dessvärre har jag en Letratag (köpt av 99:a faktiskt ha ha) som bara tar 12mm-tejp, men får väl använda minsta typsnittet till tvåradigt och och klippa isär

    Vi får se vad det blir! Tack än en gång för superbra hjälp. Känns inte som att jag behöver leta längre än såhär.

  6. #6
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en ART P48......

    Stort tack för detta inlägg!

    Även jag är på g att bli med patchbay och "Den Stora Planen" har endast hindrat mig senaste veckorna. Så dina tips kom mycket lägligt!

    99Musik

  7. #7
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Jag gör märkning i excel och skär ut, lite pilligt, men det funkar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0206.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	98,6 KB 
Id:	117042

    Samson S-Patch Plus om du undrar…

Liknande ämnen

  1. Nytt Apogee Ensemble
    Av jazza i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 10:22
  2. Apogee Ensemble
    Av thedelta i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 09:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •