Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: In i studio nästa helg, och alltid samma dilemma -konstnär eller tekniker

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    In i studio nästa helg, och alltid samma dilemma -konstnär eller tekniker

    Vi skall in i studio igen nästa helg, var tre år sedan sist så jag ser verkligen fram emot det.
    Dock kvarstår mitt eviga dilemma; hur kan jag fokusera på att få rätt känsla i sång och andra instrument samtidigt som jag är djupt involverad i de teknisk aspekterna av inspelningen?

    Jag är ju samtidigt också den som leder inspelningen med kanalplaner och inspelningsplaneringsdokument för alla låtar.
    Tillsammans med ljudteknikern skall sägas men jag har ändå ansvaret känner jag.

    Jag har tydliga tankar runt arrangemang och ljudbild, men egentligen skulle jag vilja ha in andras ideér mer, så att jag kan fokusera på känslan i framförandet.
    Samtidigt vill man isf ha någon med som producerar som förstår vad jag är ute efter med låtarna, men som kan utmana och ge feedback hur vi kan nå den gemensamma målbilden men på andra kreativa sätt.

    Övriga bandmedlemmar är inte lika tekniska och skriver inte musik, så även om de är ovärderliga tidigare i processen avseende att välja ut vilka låtar att satsa på så är jag ganska ensam med studioteknikern när vi väl är där, samtidigt skall jag fokusera på känslan.

    Jag litar på min känsla när jag får vara i den, men inte på min pragmatik när det gäller arr, då jag ibland tror att jag lägger
    på för många ljud, ibland bara för att få med en viss synth etc (får jag för mig, kanske inte är så illa).

    Vi har en ny trummis som jag hoppas kan bidra positivt i denna dynamik, känns så hitills.

    En lösning är så klart att ta in en producent, flera "kända" är intresserade, men skall ju ha betalt de med och de vill bara jobba i specifika studios.

    Leker med tanken att ha någon jag känner med, som också skriver musik, men blev för sent att fråga.

    Någon annan som känner igen denna dualitet och har tips?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är ju "självhushållets" både styrka och svaghet - slippa kompromissa, men man måste å andra sidan klara av "dualiteten" - att kunna stänga av det analytiska och hänge sig till uttrycket, för att sedan byta roll igen. Den största utmaningen är att veta om det man gjorde är bra eller om man behöver göra om. Nedan exempel på hur jag gjort...

    Eftersom din musik är sång-driven så är ett sätt att göra en bra demo på kompet hemmavid och sedan börja med att sätta sången det första du gör i studion - 100% uttryck. Sedan lägga om övrigt i förhållande till sången.

    Vill du ha bandet live för kompet blir det tvärt om och då behöver du dela på jobbet. Sätt kompet med rätt uttryck och meka med det (producent-)tekniska och lägg sedan sången en annan dag. Kanske bara du och teknikern eller (helst) du, teknikern och en 3e person med "rätt" öron.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra tankar, stort tack!
    Planen brukar vara att hela första dagen går åt till trummor, men skulle kunna lägga sången dag två eller sent dag ett.
    Innan gitarrer och synt iställer för sist. Det är en bra och konkret ide! Tack Hasse

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Se till att lösa arrangemang och ljudbild innan ni går in i studion, där ska ni "bara" spela in. Eller ska studiotiden även ta in större kreativa beslut kring låtarna?

    Synka upp med studioteknikern så att du känner dig trygg med hens inställning/kunskap, då kan du släppa så mycket av det som möjligt.

  5. #5
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag gissar att ni har ganska begränsad tid i studion och måste använda tiden effektivt för att överhuvudtaget hinna spela in något. Att ni har färdiga "kanalplaner och inspelningsplaneringsdokument" antyder ju att i princip alla artistiska beslut redan är tagna. Jag gissar att det kan vara svårt i det läget att frammana en känsla av kreativitet under tiden i studion.

    De stora banden, som Depeche Mode, hyrde ju studios eller satte upp en egen studio där de kunde experimentera under ganska lång tid. I ert fall måste ni väl genomföra den fasen hemma eller i replokal. Sen i studio gäller det att på mest effektiva sätt spekan in materialet och behålla känslan som ni hade hemma eller i replokalen.

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se till att lösa arrangemang och ljudbild innan ni går in i studion, där ska ni "bara" spela in. Eller ska studiotiden även ta in större kreativa beslut kring låtarna?

    Synka upp med studioteknikern så att du känner dig trygg med hens inställning/kunskap, då kan du släppa så mycket av det som möjligt.
    Hej, allt är planerat avseende kanaler och kreativa beslut.
    Känner studioteknikern väl då vi spelat in där fyra ggr innan.
    Så det känns bra men är mycket som skall göras på kort tid

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att ni har ganska begränsad tid i studion och måste använda tiden effektivt för att överhuvudtaget hinna spela in något. Att ni har färdiga "kanalplaner och inspelningsplaneringsdokument" antyder ju att i princip alla artistiska beslut redan är tagna. Jag gissar att det kan vara svårt i det läget att frammana en känsla av kreativitet under tiden i studion.

    De stora banden, som Depeche Mode, hyrde ju studios eller satte upp en egen studio där de kunde experimentera under ganska lång tid. I ert fall måste ni väl genomföra den fasen hemma eller i replokal. Sen i studio gäller det att på mest effektiva sätt spekan in materialet och behålla känslan som ni hade hemma eller i replokalen.
    Ja vi brukar sätta av lite tid i slutet på att testa några kreativa grepp. Sist lade vi en timma på att köra gitarr in genom en orgelpedal, en fuzz, till en mutron biphase och in i ett shimmer reverb, ut i en förstärkare och in i en mikrofon. Härligt svajigt.
    Men då är allt "viktigt" redan gjort sas.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, allt är planerat avseende kanaler och kreativa beslut.
    Känner studioteknikern väl då vi spelat in där fyra ggr innan.
    Så det känns bra men är mycket som skall göras på kort tid
    Låter bra det, men det du skriver i första inlägget ekar faktiskt på motsatsen, eller så tolkar jag dig fel? Eller är den delen bara en bisats i sammanhanget?

    Blir bara lite osäker på vad som är problemet då förutom att du mentalt ska kunna slappna av i situationen och ta på dig artisthatten istället för teknik och planering.

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja problemet är just det, att man har de olika hattarna.
    Det känns bra när jag spelar in synt/gitarrer etc, då jag ju gillar tekniken.
    Men det är risk att jag inte känner att jag kan gå in i artist/konstnärliga rollen när jag behöver och att sången blir för mekanisk som konsekvens. Innan har det ibland blivit: ”vilken kul helg och fn vad bra allting låter, förutom att jag stressade det viktigaste instrumentet; sången”

    Har ju också att göra med att jag avskyr att spela in sång, då alla lyssnar fokuserat, känner mig kass och bedömd.
    Mycket lättare att släppa loss live.

    Detta kanske är grundproblemet.
    Vet att jag delar det med andra som faktiskt är hyllade sångare men ändå har svårt att spela in sång i studion.
    Kanske där jag skall fundera på hur jag skall skapa den känslan.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Stort tack för engagemanget 99 är fantastiskt!

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lättare att spela in sången när de andra i bandet inte är med då? Eller helt tvärtom, när hela bandet spelar och alla ger järnet?

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja jag har en lista med ideer nu.
    Skall se om man kan släcka ner och isolera mig när jag sjunger.
    Med tanke på de mörka texterna så kan man ju inte heller tänka ”nu skall jag ha roligt” hehe
    Utan jag skall försöka känna som när jag skrev texterna istället.

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hade varit kul att sjunga ihop med trummisen iofs men svårt i denna studion fast iofs!
    Man kan testa det

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det var uppe i en annan tråd, att ha en "sångproducent" med, men också att sjunga till någon (gärna fysiskt nävarande) icke-bedömande person för att öka fokuset på kommunikation, som i en live-situation. Du kanske t.o.m. ska ha gitarren på dig?

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kanske inte bäst läge att hitta på massor nu. Gör det ni tänkte och har planerat.

    Glöm inte att vara i gott skick nu också. Ät bra och ta en lugn promenad och försök få ett lugn. När man promenerat sover man extra gott

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    ❤️❤️❤️ ni är visa ! Tack för all omtanke!

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Sjung in hemma, lyssna, spela in igen, om o om igen, till slut blir du ”ett” med låtarna och det blir mycket enklare när ni väl ska tracka i studion

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är ju såklart väldigt individuellt hur man känner. För min del har jag nog integrerat det "tekniska" i det konstnärliga, så att jag ser även det som min palett liksom. Spelar ju alla instrumenten själv allra oftast, och steget till att prodda dem är liksom en del av samma tårta.

    Just sång av egna texter kan ju dock bli speciellt, om man plötsligt blir lite väl "självmedveten" när folk tittar på. Men i slutändan är ju det inspelade resultatet det som är låten, och egentligen inte stunden i studion. Tänk teatraliskt, brukar jag säga till mig själv, med allt vad det kan innebära. Te.x att inte just försöka känna som när jag skrev det (för att reproducera en äkta känsla är nästan omöjligt), men att istället försöka vara en asbra skådis som kan förmedla känslan (diffus skillnad kanske, men jag tror det går att förstå vad jag menar?). Ljus tycker jag hjälper vissa situationer. Har sån där färgbytarlampa, och en låt kan behöva sång i svagt rött ljud, eller sång i starkt blått ljus för att få mig att låtsas på rätt sätt. Har också spotlight och spegelkula för att kunna variera "scenen" där jag sjunger. Jag brukar rentav filma mig själv när jag sjunger, så jag har nåt visuellt att projicera mot. Användbart också om man vill göra musikvideo senare såklart, men det är inte huvudsaken

  19. #19
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjung in hemma, lyssna, spela in igen, om o om igen, till slut blir du ”ett” med låtarna och det blir mycket enklare när ni väl ska tracka i studion
    Ja precis sjung låtarna varje dag hemma nån månad

  20. #20
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var uppe i en annan tråd, att ha en "sångproducent" med, men också att sjunga till någon (gärna fysiskt nävarande) icke-bedömande person för att öka fokuset på kommunikation, som i en live-situation. Du kanske t.o.m. ska ha gitarren på dig?
    Ja precis som Rage Against the Machine, de hade svårt att få till det och bjöd in en publik till studion för att få feeling, speciellt sången hade de svårt med läste jag nånstans.

  21. #21
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sån där färgbytarlampa, och en låt kan behöva sång i svagt rött ljud, eller sång i starkt blått ljus för att få mig att låtsas på rätt sätt.
    Ja precis man har ju läst om inspelningar i mörker osv för att komma i stämning

Liknande ämnen

  1. Abstrakt konstnär och designer
    Av peppe i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-08-04, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •