Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Arp Odyssey Precision Slider Kit

  1. #1
    Hinken
    Hinken är inte uppkopplad
    Hinkens avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Arp Odyssey Precision Slider Kit

    Någon som köpt detta till sin Odyssey och kan ge respons på skillnaden gentemot andra utbytbara sliders eller originalsliders?
    https://synthchaser.com/product/synt...r-arp-odyssey/

    Jag skulle behöva byta ut/rengöra alla faders på min Odyssey men vet ej om jag orkar göra det sistnämnda med tanke på allt jobb det skulle innebära.

    Vet att det finns billigare lösningar men detta verkar relativt enkelt om man vill minimera arbetet.

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Synthchasers grejer har hittills varit bra men otroligt d-y-r-a... Har köpt några ARP Omni- och ARP Sequencer-knappar av honom för att de verkligen inte finns någon annan stans, men annars har jag hållit mig borta pga priset.

    Lödde själv precis 6 st OBX flatkablar eftersom han vill ha 300:- styck för sina, och ett set Ody-faders för 500 USD är ju inte gratis, speciellt inte om man räknar med att tull/moms tillkommer...

    Är det alla faders du behöver eller bara vissa?

  3. #3
    Hinken
    Hinken är inte uppkopplad
    Hinkens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det blir dyrt med tull/moms!

    I princip skulle alla behöva rengöras eller bytas, det är ingen slider som går riktigt mjukt och vissa är så tröga att jag knappt vågar flytta dem. Några skaft är också av så jag behöver byta dessa.

    Finns det andra bra butiker inom EU som säljer sliders, så man slipper fraktkostnader och tull från USA?

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har en hel del original, rengjorda Ody-faders som funkar bra/perfekt - har även Solus-faders som du frågar efter i en annan tråd - jag måste bara gå igenom och kolla så att jag har en hel uppsättning.

    Men om du ändå vill byta och sätta i nya så köper jag gärna de gamla av dig.

    Det är väl antingen Synthchaser eller GMU som säljer nya vad jag vet, båda i USA:
    https://www.gmusynth.com/products/ct...adapter-spacer

    - - -

    Ang Solus-faders måste jag kolla vad jag kan avvara. Dessa växer ju inte på träd och redan för några år sedan betalade jag 200:- / st för dessa (tror jag har 4).

    - - -

    Ang rengöra, detta är inte jättesvårt och tar ca en dag för samtliga när man får upp farten. De blir 99% perfekta igen och det är rätt sällan en fader är helt utsliten. Av kanske 500 rengjorda faders har jag bara stött på 2-3 st som är bortom räddning. Om du vill spara 6500:- tänker jag...

    Här är en how-to:
    https://www.youtube.com/watch?v=b_OObpWlWMo&t=449s

  5. #5
    Hinken
    Hinken är inte uppkopplad
    Hinkens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Stort tack för tipsen Lackan!

    Jag har bestämt mig för ta mig tiden att löda loss alla faders och rengöra dem på egen hand. Jag sparar ju trots allt en ansenlig summa som går att lägga på roligare saker.

    Jag har kollat på Syntaur-videon tidigare och den är väldigt pedagogisk upplagd, är man försiktig borde det gå bra.

    I så fall är det endast två slider shafts till Solus som jag behöver. (Har fått svar på min andra tråd angående shafts till Odyssey).
    Senast redigerat av Hinken den 2024-02-27 klockan 16:51.

Liknande ämnen

  1. Korg ARP Odyssey FS Kit
    Av mimoid i forum Nyheter
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2023-03-02, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •