Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Midimerge i sladd...

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Midimerge i sladd...

    ...finns väl inte eller?

    Vore ju annars attans praktiskt?

    EDIT: Tillägg - tips på små batteridrivna midi-mergeboxar emottages med största glädje också.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-02-17 klockan 21:27.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har en gammal stereo-din 1 till 2 som funkar utmärkt att klocka två olika grejer från en master med. Har inte testat åt andra hållet

    (Är det så som midimerge ska funka ens? Vet inte )

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nix, merge kräver aktivt digitalhyss.

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en gammal stereo-din 1 till 2 som funkar utmärkt att klocka två olika grejer från en master med. Har inte testat åt andra hållet

    (Är det så som midimerge ska funka ens? Vet inte )
    En passiv Midi thru låter det som.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det funkar för klocka/noter. Jag sätter den i utgången på en grej, så får jag två kablar att dra till varsin grej. Bra om man t.ex. har en simpel zoomtrummis som bara har midi IN. Så slipper man ha den sist om man inte måste.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det funkar för klocka/noter. Jag sätter den i utgången på en grej, så får jag två kablar att dra till varsin grej. Bra om man t.ex. har en simpel zoomtrummis som bara har midi IN. Så slipper man ha den sist om man inte måste.
    Men merge blandar ju två skilda midi out/thru till samma midi in på den tredje grejen. Jag har heller inte sett nån y-mergekabel med inbyggd elektronik, fast det borde gå att få dit DIY.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag killgissar att man delvis undvikit detta för att när kabeln sedan tio år senare dyker upp i en låda kan användaren tro att det är en thru, en merge, en analog split etc. Musiker är ett knasigt släkte så varför ställa till det för dem i onödan liksom?

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    I dagsläget kanske det skulle gå att driva en på den minimala ström som MIDI-ut enligt spec ska kunna leverera, men det är inget jag skulle förutsätta. Det krävs precis som machinepop säger elektronik och diverse programmering för att göra detta.

    Att designa det hela med MIDI MERGE så stort som möjligt på sladden och IN/UT på kontakterna går ju, blir bara lite dyrare.

    En passiv lösning skulle vara som att löda ihop ett par USB-sladdar och tycka att det ska gå bra att skicka data mellan diverse mojänger.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det funkar för klocka/noter. Jag sätter den i utgången på en grej, så får jag två kablar att dra till varsin grej. Bra om man t.ex. har en simpel zoomtrummis som bara har midi IN. Så slipper man ha den sist om man inte måste.
    Det där är split, inte merge.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fattar

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ja, jag tänker mig att det borde funka med dagens teknik att köra på "midi power". Det här gänget har ju lyckats pilla in en slags Arduinoprocessor i en midisladd. Jag tror jag skall kontakta dem och tipsa om hur smart det vore med en sladdmerge.

    https://retrokits.com/shop/rk002/

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Skrev och föreslog det till Retrokits i deras forum.

    Men alternativt, riktigt små midi-mergeboxar, batteridrivna, vad finns? Min minsta är en Philp Rees 2-1 merge, ungefär som två tändsticksaskar i storlek.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Båda mina merges, den ena från midisolutions och andra från Voice Crystal använder midiström som driv, men kräver fullkopplade kablar. Hade ett gäng hemgjorda från nån med bara pin 1,3 o 5 kopplade, funka inte

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda mina merges, den ena från midisolutions och andra från Voice Crystal använder midiström som driv, men kräver fullkopplade kablar. Hade ett gäng hemgjorda från nån med bara pin 1,3 o 5 kopplade, funka inte
    Nej, det lär ju inte funka med de pinnarna om det är midi det handlar om.

    Midi solutions är bra men rätt stora, den där Voice Crystal var i vart fall rätt liten. Aldrig hört talas om tidigare.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det lär ju inte funka med de pinnarna om det är midi det handlar om.

    Midi solutions är bra men rätt stora, den där Voice Crystal var i vart fall rätt liten. Aldrig hört talas om tidigare.
    Bra at den har resetknapp också som ofta behövs när man startar sina grejer och mergen låser sig av olika anledningar.

Liknande ämnen

  1. Sladd-barn!
    Av spanky i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •