Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Benn Jordans musik borttagen från streamingplattformar

  1. #1
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran

    Benn Jordans musik borttagen från streamingplattformar

    Benn Jordan tycker jag gör en del intressanta videor. Han har tidigare kritiserat hur vissa streamingföretag fungerar. I fredags fick han alla sin musik nedtagen från typ alla stora streamingplattformar. Ej riktigt klarlagt om det hänger ihop med hans kritik. Mer om detta på musictech.com

    https://musictech.com/news/music/ben...rom-streaming/




    ps. Ännu ett skäl till att ge ut sin musik fysiskt...

  2. #2
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag såg på insta igår att musiken förts tillbaka till strömningstjänsterna.
    Han har ju varit ganska skarp i sin kritik av musikströmmarföretagen men jag vet inte om det var därför han blev borttagen under några dagar.

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ja, sjukt spännande det där. Kanske är jag konspiratorisk, men jag tror det kan vara hämnd. Hoppas nästan det, pga underhållningsvärdet osv

  4. #4
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, sjukt spännande det där. Kanske är jag konspiratorisk, men jag tror det kan vara hämnd. Hoppas nästan det, pga underhållningsvärdet osv
    Tror att Benn kommer göra nån videosnutt om detta. Han är vältalig och i min mening väldigt saklig.

  5. #5
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Vilken är hans främsta kritik? Bara nyfiken, tycker han annars oftast är toppen och verkar främst ha gjort mkt bra musik. Ska försöka lyssna in mig.

  6. #6
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Streaming är sjukt smidigt. De senaste åren när mobiltäckning med 5G fungerar nästan överallt (där jag bor) har jag börjat använda streaming även i bilen.

    Baksidan är detta som hände Benn. Helt plötsligt försvinner din favoritlåt, din favoritlista är borta eller låtar ur listan går inte och spela upp längre. Eller så försvinner ännu mer, hela album eller artister. Drygt är bara förnamnet.

    Jag köper en hel del på fysiska format, dels för att det är kul med fysiskt musikformat och dels för att jag vill kunna spela musiken långt efter att den tagits bort från streamingsidorna.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kan det hänga ihop med hans video om hur Spotify används för att tvätta pengar?

    https://youtu.be/et8R5i5UEjY

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Tänkte först att han själv tagit bort den vilket kanske varit den mest rimliga förklaringen givet sammanhanget.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vänta och se. Annars ramlar vi ner i det konspirationsteoretiska kaninhålet väldigt snabbt.

    Hanlon's razor is a saying that reads: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

    Fast egentligen vet vi ju att det är ödlorna och Putin i kombination med frimurarna och WHO som tillsammans DÖLJER SANNINGEN!!!

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Tunecore sa att Spotify bekräftat "streaming fraud" från hans håll, och sa även att de själva genomfört en undersökning som bekräftade det.

    Efter att Benns advokat hört av sig och bett om mer information ska Tunecore ha ändrat sig om hans "streaming fraud" och nu ska musiken vara på väg tillbaka till tjänsterna.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Var är mina popcorn?

    Det borgar ju iaf för att det blir fler tubklipp med Benn när han bashar branschen.

    Fler popcorn!

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tunecore sa att Spotify bekräftat "streaming fraud" från hans håll, och sa även att de själva genomfört en undersökning som bekräftade det.

    Efter att Benns advokat hört av sig och bett om mer information ska Tunecore ha ändrat sig om hans "streaming fraud" och nu ska musiken vara på väg tillbaka till tjänsterna.
    Fröken Snusk II med andra ord?

  13. #13
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fröken Snusk II med andra ord?
    Möjligtvis. Dock så gick väl Spotify/Amuse ut med hur många nya spelningar hon fick?

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Om Benn har själv fixat falska streams är det möjligt att det är ett av hans experiment. Inte troligt men inte omöjligt. Att han gör det för egen vinnings skull känns helt osannolikt. Att någon vill utsätta honom för ett prank är inte helt omöjligt dock. Han är inte helt okontroversiell. Att Spotify är halvbra på att detektera falska stream känns ganska rimligt. Dom verkar ha börjat med det igår typ. Det tog 10 år att vakna…. Att spotify stänger av artister som är kritiska vore lite jobbigt för då ligger väl varannan artist i farozonen. Och att använda Benn för att statuera exempel blir också lite knepigt. Hur många vet att han kallas Flashbulb på Spotify…
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-02-15 klockan 13:31.

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Hmm...Är det inte dags för en ny video-kanal, där enbart egenproducerat/skrivet material får visas, och upphovsmän äger alla rättigheter?
    Ett vinylbolag sponsrar genom att sälja pressning och distribution, lite i stil med Bandcamp.
    Upptäckte rätt nyligen att Youtube sprängde in massa reklam på min lilla kanal. Allt på kanalen är min egendom. Fick byta till Adblocker ultimate, för att slippa skiten när jag spelar upp filmer

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möjligtvis. Dock så gick väl Spotify/Amuse ut med hur många nya spelningar hon fick?
    Då borde väl Spotify/Tunecore kunna göra samma sak här?

  17. #17
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då borde väl Spotify/Tunecore kunna göra samma sak här?
    Ja, om de vill rädda sig själva i situationen behöver de göra det, men jag tvivlar på att de kommer göra det. Blir lite svårt att spekulera utan att närma sig konspirationsteorier också .

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var är mina popcorn?

    Det borgar ju iaf för att det blir fler tubklipp med Benn när han bashar branschen.

    Fler popcorn!
    https://duckduckgo.com/?t=ftsa&q=bit...ages&ia=images

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Benn har själv fixat falska streams är det möjligt att det är ett av hans experiment. Inte troligt men inte omöjligt. Att han gör det för egen vinnings skull känns helt osannolikt. Att någon vill utsätta honom för ett prank är inte helt omöjligt dock. Han är inte helt okontroversiell. Att Spotify är halvbra på att detektera falska stream känns ganska rimligt. Dom verkar ha börjat med det igår typ. Det tog 10 år att vakna…. Att spotify stänger av artister som är kritiska vore lite jobbigt för då ligger väl varannan artist i farozonen. Och att använda Benn för att statuera exempel blir också lite knepigt. Hur många vet att han kallas Flashbulb på Spotify…
    Varför är det osannolikt att han gör det för egen vinnings skull?
    Det är väl extremt vanligt i onlinevärden och bland influencers att försöka skapa uppmärksamhet för sitt varumärke med alla till buds stående medel?
    Jag säger inte att det är så, kassa algoritmer som rensar bort legitimt innehåll eller fulspel från giganter är också vanligt men i min topp fem på sannolika förklaringar finns helt klart Benn själv med som aktör.

  20. #20
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Benn var en uppmärksammad musiker innan han började göra Youtubevideor.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Benn var en uppmärksammad musiker innan han började göra Youtubevideor.
    Och han började göra Youtubevidor för att...?
    Eftersom ingen av oss är tankeläsare lämnar jag diskussionen om Benns innersta drivkrafter där.

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att Spotify är halvbra på att detektera falska stream känns ganska rimligt. Dom verkar ha börjat med det igår typ. Det tog 10 år att vakna….
    Ja det känns väl som den mest troliga förklaringen, dom kranar väl på nu för fullt nu när dom har ögonen på sig och såklart slår algoritmerna högt och lågt ett tag tills dom hittat balansen. Det är ju bara väldigt trist att musiker ska behöva ha advokater för att lösa det smidigt.

  23. #23
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Fejkstreams o s v är väl mest en naturlig vidareutveckling av klassisk Payola - fast numer eeeeh demokratiserat. Never let evil take root.

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Konspirationspropaganda med svans raderat. Ursäkt till de som fick även vettiga inpass raderade pga detta.

  25. #25
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det hänga ihop med hans video om hur Spotify används för att tvätta pengar?
    Ingen aning om själva sakfrågan här, men jag tittade på den videon och ett par till. Den om varumärken och hur de psykologiskt försöker låsa in konsumenter var riktigt bra med referenser till en känd socialpsykologisk studie, medan en annan om AI var direkt ointressant.

    Avplattformande har väl hittills inte drabbat artister i någon större utsträckning, men om de är oförsiktiga med att yttra impopulära åsikter kan det nog fort ske.

  26. #26
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    De flesta videos om AI i nuläget är ointressanta eftersom 99% av de som lägger upp dem inte har någon egentlig insikt i hur maskininlärning och algoritmer kommer att påverka medielandskapet framöver, det verkar ofta bli något slags önsketänkande. Att det dyker upp teknik som försöker utnyttja befintliga algoritmer och teknologi är inget konstigt, jag vet själv hur mycket jobb man får lägga i teknikbolag för att hålla sig ikapp på den fronten. (Förr fanns det trick och tekniker för att t.ex. ringa gratis eller lura p-automater, så inget nytt under den solen)

    Jag har själv blivit drabbad (i mycket liten skala ska sägas, men tillräckligt för att förstå problematiken) av godtyckligheten i hur Youtube (i mitt fall) hanterar uppladdat material, och jag skulle vara rätt nervös över att ha hela min inkomst från en sådan plattform i dagsläget. Med det sagt har mediebolag - dit räknar jag inte Spotify då de är en distributör - alltid betett sig illa mot konsumenter, men förut var det i formen av orimlig prissättning, samt konstgjord begränsning av tillgång ("jaså, vill du köpa äldre album med den här artisten, ledsen men vi har bestämt oss för inte göra dem tillgängliga mer")

    Skillnaden är att då fanns inte sociala medier för att granska och ifrågasätta det beteendet, utan det var "så det var".

  27. #27
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    En längre artikel om fallet här på Ars Technica:

    How a musician accused of fraud got his music back on Spotify, iTunes

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •