Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: D-70 - totalt underskattad?

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    D-70 - totalt underskattad?

    För en kort tid sedan så mötte jag upp en oerhört trevlig 99a, bekant sedan tidigare och hade ett riktigt trevlig och nördigt ( ) samtal (bästa sorten). I samband med det så tog jag så över gode herrns mycket fina D-70

    En sak som slår mig (och jag lär nog få mothugg gissar jag) är att den i mångt och mycket påminner mig om min gamla JD800 som jag trakterade och gillade i ett antal år. Vad jag kan höra (är inte riktigt lomhörd ännu) är att där finns otroligt många element av JD800 även i D-70. Skulle nästan vilja påstå att allting som finns i JD800 även finns i D-70 (minus de fysiska attributen i form av sliders, osv).

    D-70 har ett lite oförtjänt ett rykte av att vara en U-20 på steroider vilket jag anser är väldigt långt ifrån sanningen. Det är inte en "rå" rompler utan några som helst editeringsmöjligheter utan den har de facto ett stort djup vad gäller just editering av ljud (den är visserligen inte 100% logiskt uppbyggd i menyerna jmf med andra instrument, men det mesta finns ju där trots allt).

    Perfekt klaviatur (om man nu inte har "red glue" problemet vilket denna inte har), fantastiskt finkänslig aftertouch, helt kanon ljudmässigt...

    Varför har denna så dåligt rykte egentligen?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har den väl inte? Det är mkt av samma som JD800 yes, 6 part multi och så. Var det inte så att JD släpptes mycket kort efter D70?

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    När man googlar den så är det mest negativt man läser. Många referenser till "U50" och många sura kommentarer att den inte förtjänar att existera efter D-50 osv, osv.

    Men går man igenom vågformerna så blir det (iaf för mig) en stor aha upplevelse ifrån tiden med JD800. Redigeringsmöjligheterna finns ju där även (även om de är begravda i menykaoset).

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja och DLM är koolt men gör mig en tjänst och utgå från att "folk ute på nätet" inte vet ett skit, för det är närmast sanningen Du och jag och några få till tar reda på sanningen om saker. Bra att du gör det med D-70 nu, lyssna gärna på min Resting In A Shuttle Above Okinawa, 100% D-70.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    ja jäklar lyssnade igenom den nu och du får ju faktiskt pallplats här vad gäller filmambiens för uppföljaren till Alien eller vilken som helst nagelbitare ifrån Hollywood (riktigt grymt fin ambiens med ett antal knorrar i ljudbilden). Jag skulle nog vilja påstå att du här visar att D-70 inte bara är i klass med jd800 utan att den är skyhögt över bara genom dessa mattor/ambient-ljud.

    Den har den även många av dessa "klock-ambienter" (är det ens ett ord?) som kan ge de där ljusa och luftiga ljuden med "öppen strupe" (vad man nu kan tänkas kalla dem?). Helt klart en sleeper-jd800.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Stört. Kan nån hitta Bitley Asleep In A Shuttle Above Okinawa tros.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja jäklar lyssnade igenom den nu och du får ju faktiskt pallplats här vad gäller filmambiens för uppföljaren till Alien eller vilken som helst nagelbitare ifrån Hollywood (riktigt grymt fin ambiens med ett antal knorrar i ljudbilden). Jag skulle nog vilja påstå att du här visar att D-70 inte bara är i klass med jd800 utan att den är skyhögt över bara genom dessa mattor/ambient-ljud.

    Den har den även många av dessa "klock-ambienter" (är det ens ett ord?) som kan ge de där ljusa och luftiga ljuden med "öppen strupe" (vad man nu kan tänkas kalla dem?). Helt klart en sleeper-jd800.
    Tack tack — ja den är jäkligt mäktig D-70n. JD-800
    var en slags förenkling med märkligt nog annorlunda waveforms etc. Den som bara visste hur Roland jobbade med alla dessa helt olika vågformsuppsättningar och funktioner i sina syntar, ett slags konkurrerande med sig själva där inget nytt får vara För likt det som släppts innan.

  8. #8
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Kanonsynt!

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/MxnuIV1ni2c

    Det är illa när man behöver söka sina egna playlists för att hitta det man publicerat Ska även finnas på alla streamingplattformar inklusive youtube music men från min iPhone i kväll fullständigt ogooglingsbar.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...76 tangenter dessutom - inte att förglömma!

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Haussa inte upp priset på den här nu! Jag har tänkt att skaffa en

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bästa synthen ever!
    Skämt åsido.
    Jag ”bytte upp” mig från U-20 till D-70 och visst D-70 hade filter och DLM och var mer en riktig synth trots att man fortfarande var i rompler-landet.
    MEN U-20 hade mer ROM-minne och D-70 hade inte alla ljuden från U-20.
    U-20 vill jag minnas lät mjukare och lite ”dyrare” om man som jag var inne på piano,stråk och körljud.
    Sedan kunde man pitcha ljuden typ +-3 oktaver och man kunde göra riktigt coola ljud på U-20 på det sättet. Minns att Tamburinen lät fett coolt på -3 oktaver.

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har ingen som helst erfarenhet av D-70 men var det inte så att de negativa omdömena till stor del berodde på att man hade väntat sig en D-50 på steroider och det var den inte alls?

  14. #14
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen som helst erfarenhet av D-70 men var det inte så att de negativa omdömena till stor del berodde på att man hade väntat sig en D-50 på steroider och det var den inte alls?
    Ja det är möjligt.
    Sedan har jag läst en massa kommentarer om att den var svår att förstå sig på.
    Tvärtom. Den har extremt enkel syntes. Ett filter, DLM-prylen som känns som en randommojäng som ibland gör intressanta saker och ibland bara oljud…
    Det som var lite frusterande var ju normalt på den tiden…att editerade man ett ljud som inkluderades i andra ”multi patcher” så ändrades ju ljudet i dem också.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen som helst erfarenhet av D-70 men var det inte så att de negativa omdömena till stor del berodde på att man hade väntat sig en D-50 på steroider och det var den inte alls?
    Jo så skrev jag förr bl a. Den är egentligen en D-50 på stereoider men det hade varit en smal sak för Roland att inkludera D-50s vågformer och patcher, ofattbart egentligen men men. Den är iaf en multimaskin med rätt fina percussionljud — såklart på kanal 10

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kan inte ha sålt så fantastiskt när det aldrig kom en D-770.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte ha sålt så fantastiskt när det aldrig kom en D-770.
    Halva grejen med D-70 var Master Keyboard tänket.
    Jag plöjde den ganska korta manualen när jag fick den och tänkte, meh var det inte mer än så här.
    Hoppet från U-20 till D-70 är inte stort alls. På kretskorten står det U-50 så det var aldrig tänkt att vara en ersättare/storebror till D-50 utan det bestämdes i sista stund att D-70 var ett mer säljande namn.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-02-11 klockan 14:17.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    I början av 90-talet blev D70 många år fundamentet i arrangemangen på ett sätt D50 inte klarade så jag tycker inte "syntesen" var begränsad, trots den knasiga ljudstrukturen - mycket tack vare Rolands välljudande filter (i D70 och andra burkar). Den satt riktigt bra med andra instrument och kom med i nästan allt på något sätt.

  19. #19

    Veteran
    Har ett minne av fördröjning om man körde lite komplexa saker i D70.

  20. #20
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    För menydykning på sådana här mini fönster maskiner.
    Exempelvis
    https://squest.com/Products/MidiQues...ts/RolandD-70/
    Men..
    ”The D-70 does not respond to incoming messages from a computer-based editor when a sound is being played. All of the sound editing changes from the computer should be made only when D-70 is not playing a sound.”

  21. #21
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/MxnuIV1ni2c

    Det är illa när man behöver söka sina egna playlists för att hitta det man publicerat Ska även finnas på alla streamingplattformar inklusive youtube music men från min iPhone i kväll fullständigt ogooglingsbar.
    Snyggt som fan PF.

  22. #22
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priset för dagens trevligaste inlägg går till...
    Blev lite fel, som om hela inlägget var ett motargument mot ditt inlägg så var det inte.
    Tog bort överflödig text nu.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tackar tackar

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Finns det någon hygglig editor till dessa instrument btw? Jag såg precis vad Håkan skrev här att det inte gick att lyssna på ljuden samtidigt som man ändrar parametrar via (sound?)quest. Jag tror jag har läst på andra ställen (kan även ha drömt detta) att editorn (eller editorer.... finns det flera?) behöver den senaste versionen av firmware för att fungera (1.19), kan det stämma?

    Och om man nu uppgraderar, krävs det då någon modifikation som behöver samtidigt (återigen, kan ha drömt men tror mig ha läst att någon "bodge-wire" behövde adderas??

    såg nu att jag har 1.16 i denna pjäs. Läste precis detta hos någon månglare av firmware

    "please check your current firmware version, if you have under version 1.14 then you cannot upgrade do 1.19 due to that Roland changed the whole motherboard to another revision! [For older revisions I can offer version 1.12]"

    Även vad gäller displayen (har kikat på SynthParts.com) så behöver de veta om man har mk1 eller mk2 på moderkortet för att beställa rätt LCD display (vilket jag funderar på att göra då orginalet viner en hel del). Är det så enkelt så att jag kan anta att jag har mk2 baserat på att jag har firmware senare än 1.12 (tänkte om det kunde bespara mig att skruva upp 17 skruvar för att kika).

    Är det vanliga 27c800 eller 27c160 eproms som gäller här? (har brännare och programvara som jag använt till uråldriga "släpbara" Toshibas tidigare och tänkte att det skulle kunna gå att bränna nytt även för D-7
    Senast redigerat av my03 den 2024-02-11 klockan 23:25.

Liknande ämnen

  1. Logic 10.6.2 totalt haveri!
    Av papawasarodeo i forum Logic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-05-09, 19:02
  2. Roland D50 underskattad?
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2020-08-21, 23:55
  3. Roland TR-505, en underskattad och bortglömd trummaskin?
    Av Pajosv i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2017-06-23, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •