Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fråga: Desktopsynt som sänder midi CC på alla knobs o faders

  1. #1
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    Fråga: Desktopsynt som sänder midi CC på alla knobs o faders

    Är inne i en kontrollera-softsyntfas Det slog mig att det enklaste vore att använda en subtraktiv desktopsynt (med minst 2 osc) som sänder midi cc på alla knobs unt faders, redan har labels på allt, mappa dessa till motsvarande softsyntparametrar & sen poppa loss..


    1. Vilka desktopsyntar har dessa möjligheter?

    2. Hade varit bra om någon av mina existerande 50+ syntar har denna funktionalitet. Men jag har inte tid att testa dem en o en. En misstänkt kandidat är min Sequential Prophet 5 desktop...
    Senast redigerat av valsolo den 2024-02-08 klockan 10:52.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Svarar mig själv vad gäller Sequential Prophet 5 desktop : JA, den funkar som midi controller

    Hade dock varit skönt att ha kvar den i studion. Jag vill ha "nya" kontrollern i arbetsrummet för "dagtidsmusicerande"

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Inte desktop... men min Hydra 49 funkar (nog) oxå jättebra pga av alla "scribble strips". Den är dock lite för stor SAMT att jag heller inte r så sugen på att släpa ut den ur studion...

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    En till jag läst på mig funkar : Min Access Virus Ti desktop

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Boutique serien "ska" fungera, men har inte 100% bekräftat det

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag tänkte också spontant på Boutique-serien. Jag kan testa med en JP-08 lite senare om du vill.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Hittade en INPLASTAD helt ny Novation Remote SL 25 i ett skåp här hemma . Dock verkar all mjukvara man behöver för att editera vara enbart 32bit (Mac). Hittat ett arg som heter Edisyn som (förhoppningsvis) ska fungera..

    Visserligen inte desktop varianten, men har ju scribble strips. Ska undersöka vidare

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag köpte ett akai mpk mini för detta ändamål, alltså rattar. Har inte riktigt listat ut hur jag skall få Ableton att minnas CC assign per synth dock.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en INPLASTAD helt ny Novation Remote SL 25 i ett skåp här hemma . Dock verkar all mjukvara man behöver för att editera vara enbart 32bit (Mac). Hittat ett arg som heter Edisyn som (förhoppningsvis) ska fungera..

    Visserligen inte desktop varianten, men har ju scribble strips. Ska undersöka vidare
    90% av "templates" jag hittar är för gamla softsynthar. Synd, för jäkligt bekvämt att SE vad alla knobs o faders gör för något direkt på controllern

  10. #10
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade en INPLASTAD helt ny Novation Remote SL 25 i ett skåp här hemma . Dock verkar all mjukvara man behöver för att editera vara enbart 32bit (Mac). Hittat ett arg som heter Edisyn som (förhoppningsvis) ska fungera..
    Hahah, jag fick en flashback! Jag tror fan jag minns när du köpte den!? Vi var i samma fas i livet, med en Ambika och drömmar om en controller och en submixer för att få stereo? Jag skaffade Novation Zero SL mkii (den utan keyboard) och en Roland M120. Det kanske inte var du, utan att nån annan? Jag minns bara att jag köpte en Ambika här på forumet och sen begav mig ut på resan och var glad för att det kom en likasinnad.

    Jag stekte min Novation Zero för den var för plastig och jag fick inte inspiration med den. Men Roland M120 pulled a good shift i många år, inte som stereomixer åt Ambikan utan som ingång för lite allt möjligt jag inte ville slösa finingångar på. Drömmen om att vara handson med Ambikan slutade i många timmar av ljuddesign i Xavier Hosxe mjukvarueditor. Men ingen kan klaga på den ursprungliga ambitionen.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahah, jag fick en flashback! Jag tror fan jag minns när du köpte den!? Vi var i samma fas i livet, med en Ambika och drömmar om en controller och en submixer för att få stereo? Jag skaffade Novation Zero SL mkii (den utan keyboard) och en Roland M120. Det kanske inte var du, utan att nån annan? Jag minns bara att jag köpte en Ambika här på forumet och sen begav mig ut på resan och var glad för att det kom en likasinnad.

    Jag stekte min Novation Zero för den var för plastig och jag fick inte inspiration med den. Men Roland M120 pulled a good shift i många år, inte som stereomixer åt Ambikan utan som ingång för lite allt möjligt jag inte ville slösa finingångar på. Drömmen om att vara handson med Ambikan slutade i många timmar av ljuddesign i Xavier Hosxe mjukvarueditor. Men ingen kan klaga på den ursprungliga ambitionen.
    Kan mycket väl vara så. Jag har dock köpt/ sålt / köpt så mycket att jag inte minns

    Har parkerat sl25an igen o skaffat en panorama p1. Fantastisk integration m Logic. Suktar nu efter en Nektar CS12 - som är den upphottade varianten av P1

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Pro-800 kan precis det.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan mycket väl vara så. Jag har dock köpt/ sålt / köpt så mycket att jag inte minns

    Har parkerat sl25an igen o skaffat en panorama p1. Fantastisk integration m Logic. Suktar nu efter en Nektar CS12 - som är den upphottade varianten av P1
    CS12 ser mycket lovande ut. Ser väldigt mycket ut som vad jag velat ha i säkert ett decennium.

    Allt från Clavia sänder väl CC om man vill?

  14. #14
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro-800 kan precis det.
    Jepp. PRO-800 finns på önskelistan, den videon med Daniel Fischer (sweetwater) när han polychainar 2 st är skitbra

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svarar mig själv vad gäller Sequential Prophet 5 desktop : JA, den funkar som midi controller
    Nuvarande firmware skickar MIDI CC 0-120 på alla knobs och MIDI CC 0-1 på knappar. Kan ju vara bra att veta då det är lite icke standard.

  16. #16
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nuvarande firmware skickar MIDI CC 0-120 på alla knobs och MIDI CC 0-1 på knappar. Kan ju vara bra att veta då det är lite icke standard.
    tack

Liknande ämnen

  1. sänder hela tiden ut på MIDI-port 8?
    Av cyberpunx i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-12-06, 10:15
  2. Sökes: MIDI synt som är liten och smidig
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-06-15, 23:35
  3. Expression pedal som sänder midi
    Av Bobby Babylon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 07:10
  4. MIDI-Input problem, alla kanaler aktiveras på alla spår!!!???
    Av DigitalVishnu i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 17:15
  5. radiums faders och knobs + cubase krångel
    Av Arete i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •