Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Är knappen Continue på TR909 såsom på TR707?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Är knappen Continue på TR909 såsom på TR707?

    Specialfråga verkligen men jag har ingen 909 och manualen är sådär lagom utförlig.

    Det närmaste jag kommer är TR707 som gör såhär i Song Mode om man stannat med STOP:

    CONTINUE = Fortsätter precis från där man är, inte från start utan någon annan stans i en takt i 15 fall av 16 i 4/4-takt.
    BACK sedan CONTINUE = Spelar från starten av taken innan den man stannade på.
    FWD sedan CONTINUE = Spelar från starten av takten efter den man stannade på.

    För att starta från den takt man stannade på får man köra en liten workaround:
    BACK sedan FWD sedan CONTINUE (eller vice versa)

    Tänkte att CLEAR skulle hoppa till början av takten men den verkar sakna funktion i Track Play.
    Det vore också tänkbart att BACK först hoppar till början av aktuell takt, men icke.

    I Pattern Mode startar CONTINUE alltid från exakt där man är.
    Detta är väl för övrigt det enda som är kompatibelt med Midi Continue om inte enheterna kan kommunicera Song Position Pointer med varandra?

    Gör 909 på samma sätt?

    Anledning till fråga är att jag försöker förbättra firmware i 909-klonen Nava.
    Senast redigerat av Oortone den 2024-02-08 klockan 11:39.

  2. #2
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Önskar jag kunde vara till mer hjälp, men har aldrig använt song mode, haha!

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag minns hur man förr ofta sa att det är samma maskin bara med olika ljud och billigare konstruktion i fallet 707. Intressant att veta om det snacket stämde

  4. #4
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Önskar jag kunde vara till mer hjälp, men har aldrig använt song mode, haha!
    Hög tid att du testar då om du har en...
    Du anar inte vilka möjligheter...

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns hur man förr ofta sa att det är samma maskin bara med olika ljud och billigare konstruktion i fallet 707. Intressant att veta om det snacket stämde
    Det är helt olika CPU / mikroprocessor så det är inte "samma" kod. Men de har ju givetvis lånat koncept från 909 till 707

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Har båda sedan tusen år, men har heller aldrig skrivit någon sång

  7. #7
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag kan testa om en stund med min RE-909. Lär ju funka likadant som Rollen pga samma firmware..

  8. #8
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    CONTINUE = Fortsätter precis från där man är, inte från start utan någon annan stans i en takt i 15 fall av 16 i 4/4-takt.
    Precis så med 909 med.

    BACK + CONTINUE = Spelar från starten av taken innan den man stannade på.

    FWD + CONTINUE = Spelar från starten av takten efter den man stannade på.
    Ja, knappen BACK tar en omedelbums tillbaka till föregående takt, så att hålla ned BACK sen trycka CONTINUE behövs inte ens (som det är på min RE-909 med V4 av firmware). Verkar vara samma sak med FWD, den väntar alltså inte på CONTINUE utan hoppar direkt när jag trycker BACK/FWD.

    För att starta från den takt man stannade på får man köra en liten workaround:
    BACK + FWD + CONTINUE (eller vice versa)
    Däremot funkar detta fint. Ser att siffran på displayen flimrar till när den får dubbel input typ, sen startar den från början på den takt man stannade den inom.

    Lite klurigt men min TR-707 beter sig likadant men jag lyckades inte med BACK+FWD+CONTINUE då den började hoppa friskt framåt i takterna.. Vet inte om jag gör något fel? Försöker alltså snabbt trycka på alla tre samtidigt. Annars funkar min 707:a likadant som 909:an.

    Edit: Jag insåg nu att du kanske inte menade heller att man skulle trycka samtidigt? Då är jag med, för såklart så inser jag (nu ) att trycker man först BACK, följt av FWD, och till sist CONTINUE så åstadkommer man samma sak ändå, utan konstiga beteenden.. Jag uppfattade dina + mellan inputs som knappkombinationer!

  9. #9
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    s/+/->/g så blir det rätt :-)

  10. #10
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    s/+/->/g så blir det rätt :-)
    Reguljärt uttryck?

    Ja, jag skrev slarvigt, jag menade inte samtidigt. Fel att använda '+' som jag gjorde, fixar.
    I fallet RE909 menar du att du kan trycka t.x. FWD eller BACK medan den spelar? Måste testa det på 707 men är inte på plats just nu.

    Men om jag fattar rätt så är det i princip samma princip som 707.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag kollade lite mer i midispecifikationen och det verkar som 707:s princip följer det som gäller för Stop och Continue i midi vilket ju är bra.
    För den som programmerar burkarna är dessa önskemål dock inte helt triviala. Apparaten måste ladda både nuvarande pattern och startpattern eftersom användaren kan välja mellan att trycka Start eller Continue...

  12. #12
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reguljärt uttryck?

    Ja, jag skrev slarvigt, jag menade inte samtidigt. Fel att använda '+' som jag gjorde, fixar.
    I fallet RE909 menar du att du kan trycka t.x. FWD eller BACK medan den spelar? Måste testa det på 707 men är inte på plats just nu.

    Men om jag fattar rätt så är det i princip samma princip som 707.
    Jag tryckte bara efter att ha stoppat.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Världens snyggaste 909-pattern skapades för övrigt av Phil Collins på Take Me Home. Jag efterfrågade en demo
    på det av den italienske syntfarbrorn på tuben och fick det. Tydligen är 707 eller 727 med på något litet hörn också.

  14. #14
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade lite mer i midispecifikationen och det verkar som 707:s princip följer det som gäller för Stop och Continue i midi vilket ju är bra.
    För den som programmerar burkarna är dessa önskemål dock inte helt triviala. Apparaten måste ladda både nuvarande pattern och startpattern eftersom användaren kan välja mellan att trycka Start eller Continue...
    Fast på dessa gamla burkar ligger ju allt redan i minnet, så det är bara att sätta song-pekaren och sedan start, två instruktioner? eller missförstår jag?

  15. #15
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast på dessa gamla burkar ligger ju allt redan i minnet, så det är bara att sätta song-pekaren och sedan start, två instruktioner? eller missförstår jag?
    Troligen snabbare minnesaccess än det EEprom Nava använder men midispecifikationen jag läste nämnde problemet och att den synkade enheten måste klara att ta hänsyn till minnesaccessen om den inte hinner till första klockpuls, alltså räkna och hoppa fram så det stämmer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 08:49
  2. Pad-knappen
    Av Bobbski i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 09:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •